Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa

Aloittaja Miran Hamidulla, 01.04.2001, 00:56:15

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

#60
Liikennesopimukset ovat sellaisia, että palvelun ostaja (valtio eli siis MKL) on määrittänyt liikennetarpeen ja sen mukaiset aikataulut. Niihin ei juuri omia säätöjä saa tehdä. Isoin tällainen lienee SSL:n kesäkausina vakiintunut käytäntö ajaa su-iltavuoro Pärnäs-Utö ja sen ma-aamuinen paluu maanantaina 11.15 Pärnäsistä ja 15.00 Utöstä. Näin alus on ehtinyt käydä Turussa yöpymässä (Turun keikat eivät siis ole kuuluneet ostoliikenteen piiriin, mutta MKL on painattanut ne kesäaikatauluihin sekaannusten välttämiseksi).
MKL:n sopimuskausi SSL:n kanssa päättyy toukokuun alussa, eikä tällä hetkellä ole vielä ilmoitettu uudesta aikataulusta -joitakin pieniä muutoksia kun saattaa ilmoituksesta huolimatta olla odotettavissa, esim.nopeuserojen tai satama-aikoihin tarvittavien minuuttisäätöjen muodossa. Ja vaikkei olisikaan, uusi liikennöitsijähän saa virallisen statuksen vasta valituskierroksen päätyttyä.
Sopimuksissa määritellään myös selkeästi liikenteen hoitava alus. Rosita oy:n muuta tonnistoa ei Utön linjalle -eikä sen puoleen millekään muullekaan yhteysaluslinjalle- voi edes ajatella. Utön linjan alus saa tietysti keskiviikkoisin tehdä, mitä varustajan mieli tekee, mutta muuten sen on oltava valmiudessa hoitamaan sopimusliikennettään.

Mutta sinällään varustamoilla on oikeus tehdä hoitamillaan reiteillä omia tilapäisratkaisuja, jos katsovat sen jotenkin yleistä etua palvelevan. Esim.JS-Ferrywayn hoitamalla Houtskärin-Iniön liikennealueella on tällä hetkellä kolmekin vaihtoehtoista liikenteenhoitajaa; ensisijaisesti nopekulkuinen vesibussi Karolina, toissijaisesti Nauvo-Hanka-linjan kesälautta Linta ja kolmantena vaihtoehtona ms.Gebard...lienee jokin kelirikkoalus..?

Olisi myös mielenkiintoista tietää, miten on käynyt tarjouskilpailuissa koskien Finnön ja Fiskön reittialueita. Onko kukaan tarjonnut niistä yhtään minkäänlaisia sopimuksia..?  ::)

***

Ja nyt on uusi alus sitten esitelty tuleville käyttäjilleenkin. Utöläisiä askarruttaneisiin kysymyksiin annetut vastaukset palvelevat myös meitä, jotka olemme kiinnostuneita ms.Baldurin teknisistä valmiuksista jo ennen lähtöämme sitä bongaamaan... 8)
Muistio on luettavissa täältä: http://www.uto.fi/docs/baldur.doc

Mielenkiintoisia kommentteja liikennettä koskien ovat mm.se, että Rosita ei aio ajaa SSL:n tapaan Turun keikkoja. Aikataulukaan ei ole vielä loppuun säädetty, Stefan Jensenillä ja Sirpa Vanhalalla on aiheesta neuvottelu joko tiistaina (eli eilen) tai 24.2.  8)
Myös tämän foorumin saaristolaiva-aktivistien lempiaiheeseen alus ottaa mielenkiintoisella tavalla kantaa, sen kahvila sijaitsee nimittäin autokannen alapuolisessa matkustamossa (Vardo-malli? ::)). Huomioitavaa on myös, että Jenseneillä olisi ilmeisiä mielihaluja muuttaa aluksen tiloja siten, että SSL:n tyyppinen risteilyvieraiden majoittaminen olisi mahdollista -eli kannattaisikohan sittenkin muuttaa ylämatkustamo ravintolatyyliseksi ja fixata muutama snorkkelihytti nykyisen kahvilan paikalle..?
Henkilöstöä alukseen tulee neljä, joista vähintään yksi saaristolainen/vuoro. Työllisyysvaikuttaja siis.

Mutta jottei tämä menisi vain yksipuoliseksi epäilykseksi ja odotettavissa olevien uudistusten ennakkoon haukkumiseksi korostettakoon, että olen varma uuden operaattorin aluksen olevan merenkulullisten ominaisuuksiensa puolesta melkoinenkin parannus nykyiseen verrattuna. Myös yrityksen taloudellinen ja operatiivinen johto nauttii täydellistä luottamustani.  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 09.02.2006, 19:06:47
Mikä on muuten Rositan Lilyn tilanne nykyään? Onko alus sille tehtyjen muutostöiden jälkeen vieläkään kelvollinen ulkosaaristoliikenteeseen, jotta se pystyisi toimimaan uuden islantilaisaluksen vara-aluksena telakointien yms poikkeustilanteiden yhteydessä, kuten Kökar toimi Aspön kanssa?
Tuosta Utön sivujen alusesittelystä löytyi tällainen vastaus tähän...

Fråga:   Hur blir det med reservbåt?
Svar:   Rosita Ab äger vattenbussen 'Lily' som kan ta 200 passagerare och är besiktad för C område (trafik på östersjön). Båten kan gå i is men är inte utrustad för att ta last. Kan ev. utrustas med kran. Vi får se på detaljerna senare.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Timo Selkälä

Eli Aspöhön verrattuna Eivorilla on matkustajan kannalta kaksi isoa miinusta: Kahvila autokannen alla, sekä ei (vielä) hyttitiloja. Muuten tuo vaikutti tekstin mukaan olevan ok, mutta tuosta ei selvinnyt mitä ne bussityyppiset istuimet ovat - eli kaupunkibussin istuimet? Se ei ainakaan olisi parannus. Aspössähän on mukavasti tilaa tuon kokoiseksi alukseksi. Tosin Eivorin autokannellekin pitäisi mahtua jotain, ainakin teoriassa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

#63
Niinpä. Tervemenoa vaan Eivorille näihin laitureihin:
-Nötö: Linkki
Jos ramppia käytetään, pitänee odotusmökkiä siirtää -mikä onkin helpommin sanottu kuin tehty, ranta kun on aika täysi... ::)
-Aspö: Linkki
Olisikohan ajatuksena peräti trimmata aluksen keula sopivalle korkeudelle ja siitä "törmätä" sopivalle puolelle..?
-Jurmo: Linkki tai vähän huonommalla kelillä: Linkki  ::)
Mitenkähän päin ne muuten meinaa sen tuonne töijata..? Jurmoonkin olisi pystyttävä liikennöimään kaikissa olosuhteissa ja niin matkustajat kuin tavaratkin saatava kuivina maihin. Huomattakoon, että saareen ei ole luonnonsuojelurajoitusten takia mahdollista tehdä mitään kauhean suuria satamateknisiä muutoksia...

Utö lienee helpoin: http://veps.fma.fi/dav_portal/portal/fma_fi/Laiturirekisteri/lri_kuvatilmasta/uto.jpg
Lisäksi kannattaa muistaa, että Utössä on myös armeijan vanha ramppi, jota myös voitaneen käyttää, jos saarelle joskus roudataan joku raskaampi ajoneuvo.

EDIT: Jos veps-linkit eivät aukene, mene niihin osoitteen www.fma.fi kautta ja valitse otsikko Saaristomeren laitureista lisätietoa. Siitä pääset edelleen laiturirekisteriin, josta linkkien pitäisi aueta... Tosin niiden kyllä pitäisi aueta suoraankin...

***

Saaristomerellä on tehty myös asiakastyytyväisyystutkimus. Asialla tietenkin Turun Yliopisto sekä MKL ja Stasi. Tulokset ovat lähinnä itsestäänselvyyksiä, mutta sietäähän tuon lukeakin... 8)
http://www.fma.fi/palvelut/saaristoliikenne/Asiakastyytyvaisyys.pdf
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Rantasaari

#64
 :-[ En saanut noita Mikko-Oskarin linkkejä auki kun se vaatii jotain käyttäjätunnusta ja salasanaa kun yritän avata niitä.

Ainoastaan tämä toimii: Linkki




EDIT: Nyt kun olen avannut nuo kuvat kerran tuolta laiturirekisterin kautta niin avautuvat ne suoraan linkeistäkin.

jimsmith

En nyt lukenu koko viestiketjua, mutta onko baldurista kuvia?  ;D

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Simola - 08.03.2006, 19:25:40
En nyt lukenu koko viestiketjua, mutta onko baldurista kuvia?  ;D
Ja tällaiseen älyttömyyteen vastaamiseen pitäisi jonkun vielä käyttää aikaansa. Lue vaan se koko ketju (tai edes tuoreimmat viestit) niin eiköhän vastaus tuohonkin kysymykseen selvinne...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kimmo Rantanen

#67
Rengastieliikenne alkaa toukokuun alussa

Yhteysalus Antonia aloittaa Saariston rengastieliikenteen perjantaina toukokuun viides päivä. Iniön Dalenin ja Houtskarin Mossalan välinen liikenne jatkuu tänä kesänä poikkeuksellisen pitkään.
Päivittäin Antonia liikennöi edellisvuosien tapaan toukokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin. Lisäksi yhteysalus kulkee toukokuun alussa sekä syyskuun 22. päivästä aina lokakuun loppuun saakka viikonloppuisin. Jatkoaika rahoitetaan EU-varoin.
Antonialla on kolme edestakaista vuoroa muina päivinä paitsi keskiviikkona ja perjantaina, jolloin vuoroja on neljä. Iniön kunta pitää vuorojen määrää kuitenkin liian vähäisenä erityisesti keskikesällä.

Turun Sanomat 28.3.2006


Aikataulut

Auran ja Auroran kyydit muuttuvat vuodenvaihteessa maksuttomiksi

Kustavista Iniöön ja Dragsfjärdissä Kasnäsistä Hiittisiin ajavien lauttojen kyytejä ollaan muuttamassa maksuttomiksi apulaisoikeusasiamiehen kritiikin myötä. Jos maksuttomuus toteutuu, valtion kärsimä lipputulomenetys on 350000 euroa.


Turun Sanomat

Ministeriö pohtii lauttaliikenteen yhdistämistä yhden katon alle

Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän, jonka tarkoituksena on selvittää lauttaliikenteen kilpailutuksen ongelmat. Työryhmä puntaroi, voidaanko merenkulkulaitoksen ja Tiehallinnon saaristoliikenteen tilaajatoiminnot yhdistää.
Vuoden lopulla selviää, maalataanko keltaiset ja valkoiset lautat tulevaisuudessa samalla värillä.
  Lisää


Mikko-Oskari Koski

Auran ja Auroran tapaus on sinällään luonnollinen seuraus näiden reittien kohdalla ko.alusten valmistumisesta asti käydystä polemiikistä. Ongelman ydin on (ainakin ollut) se, ettei lauttalinjoja ole koskaan määritelty yleiseksi tieksi, vaikka alukset liikennöivät kahden yleisen tien pään välillä. Tärkeintä, että asiaan saadaan yhdenmukainen ratkaisu, kun reitit pääsevät tasa-arvoiseen asemaan vastaavien Houtskärin ja Hailuodon linjojen kanssa (vrt.TLLL:n liikenteestä käyty keskustelu!).

Eivorin aikataulukin on ilmestynyt. Suunnilleen kaikki mahdollinen on muutettu, vain ikiaikainen perjantain alalähtö 18.15 on ennallaan. Mielenkiintoisin uudistus on se, että aluksen pysähdysajat alkuviikon käynneillä Utössä ovat varsin pitkät, maanantaina peräti 2,5 tuntia, tiistaina tunnin ja vartin ja keskiviikkona tunnin ja kolme varttia. Keskiviikkovuoron lisääminen viittaa joko siihen, että talvikaudella vastaava vuoromäärä supistetaan jostain tai (todennäköisempää) siihen, että varustamo ajaa tämän vuoron nyt omalla kustannuksellaan ja hakee siihen takautuvaa EU-tukea, mikä todennäköisesti myönnetään syrjäseutujen kehittämistukirahastoista.
Eivor poikkeaa myös Berghamnissa alamatkalla maanantaisin ja perjantaisin ja ylämatkalla sunnuntaina. Fiskö puolestaan poikkeaa Berghamnissa ja Nötön itäisessä laiturissa alamatkalla tiistaisin, torstaisin, perjantai-iltaisin ja sunnuntaisin ja ylämatkalla maanantaisin ja keskiviikkoisin, joten näiden saarten yhteysliikenne tukeutuu laajalle sektorille.
Eivorin mukanaan tuoma huomionarvoinen uudistus on myös se, että kaikissa välisaarissa poikkeaminen pitää jatkossa ylämatkalla tilata etukäteen.  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Wirrankosken Rami


Juha Westerlund


Wirrankosken Rami

Kohas mis Aura melkein loiskuaa mereen...sataman puolella...

Miran Hamidulla

Mainittakoon vielä, että tuon Eivorin Rositalle myynyt islantilainen Seatours on ostanut sen korvaajaksi Rederij Doekseniltä  tämän lautan, ja nimennyt sen Balduriksi, kuten edeltäjänsä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Juhani Mehto

#73
Kuten on jo mainittu, niin Eivor on Aurajoessa, suunnilleen Turun linnan kohdalla. Kotipaikkana on Turku. Se on kokovalkoinen ilman mitään omistajan tunnuksia.

Lisäksi voitaneen mainita, että Antonia on saanut Luonnonmaalla telakalla ollessaan Inimo-tyylisen kahvilan toiselle kyljelleen. Kahvila on tehty kekseliäästi mutta ei niinkään esteettisesti 20 jalan konttiin (TEU).
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Timo Renberg

#74
Turun Sataman Aurajokivarren Web- kamerasta voi katsella Ms Eivoria ;) :)