Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa

Aloittaja Miran Hamidulla, 01.04.2001, 00:56:15

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

#30
Rönskin reissulla juttelin yhden HK-Marinen kanssa yhteistyössä olleen henkilön kanssa ja kuulin, että Tuomarmäen suunnitelmissa olisi ensi vuonna aloittaa säännöllinen liikenne Bengtskäriin myös Kasnäsistä. Aluskin saattaisi olla sama, kuin varustamon nykyinen Hangosta operoiva, eli Summersea. Suunnitelmiin kuuluisi saada "siirtomatkoille" Hangon ja Kasnäsin välille (ilmeisesti reitti olisi Hangon läntiseltä selältä Hiittisten pohjoispuolelta Keisarinväylän suulle) MKL:n turistilaivan status eli suomeksi: Hangon ja Kasnäsin välille saattaisi lopultakin olla odotettavissa päivittäinen, kohtuuhintainen yhteys. Tämä yhdistettynä Pikku-Kökarin kesävuoroihin tarjoaisi jo sen, minkä perään olen pitkäänkin haikaillut...   8)

Mielessä kävi myös hypoteettinen arvelu siitä, mitä tapahtuisi, jos joku varustamo (esim.SSL, Tuomarmäki tai Jensen) tarjoaisi Finnstashipiä (eli jatkossa tuttavallisemmin Stasia) edullisemman paketin jonkin yhteysaluslinjan hoitamisesta. Eikö MKL:n velvollisuus siinä tilanteessa olisi ostaa tuo palvelu nimenomaan ao.palveluntarjoajalta, kuten kilpailutusperiaatteeseen kuuluu?
Eli jos esim.Tuomarmäki ostaisi Falkön ja tekisi könttätarjouksen Iniön-Houtskärin alueen linjoista (tuotteen hinta voitaisiin varmasti laskea Stasin Jurmo II:n tarjousta edullisemmaksi), ei MKL:llä taitaisi olla juuri vaihtoehtoja. Pakettiin kuuluisi toki myös Inimon liikenne, jonka avulla varustamolla on reittialueella jo vankka jalansija. Vastaavanlainen kuvio saattaisi toteutua myös Kasnäsin-Hiittisten alueella.

Mielenkiintoista on seurata myös, mikä alus minkäkin korvaa, kun huoltoseisokit ajankohtaistuvat. Falkön ja Inimon lisäksihän on ainakin Replot 2:sta tehty havaintoja...

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 15.10.2001, 21:21:38
RMR Oy Merirakenne-nimisestä yrityksestä on todella kyse. Sen kotipaikka on Turussa, vaikka nimen ensimmäinen R tuleekin perustuspaikkakunnasta eli Rymättylästä. Mitä ao.firma tarkalleen ottaen aikoo Satavalla tehdä, ei ole tiedossa, mutta jos yrityksen aiemmista edesottamuksista saa yhtään osviittaa, se toiminee kaapelinlaskijoiden tukialuksena eli auttaa Telepaattia.
RMR:llä on aiemmin ollut vastaavissa tehtävissä Lyra- ja Mee-nimiset alukset, joista ensinmainittu on toiminut myös saaristorahtilaivana ja sekalaisissa muissa töissä ja jälkimmäinen, entinen tanskalainen kemikaalitankkeri, pääasiassa juuri Telepaatin apualuksena sekä sukeltajien tukialuksena.
Tietysti on myös mahdollista, että Satava on hankittu vain, jotta RMR:kin pääsisi mukaan hoitamaan ulkoistettavaa saaristoliikennettä. Onhan se yrityksille kuitenkin aika varma sauma: Oli pokaa tai ei, aina mennään, palkka juoksee ja valtio maksaa viulut...

Selvisipä tässä SSL:n henkilökunnan kanssa jutustellessa vähän tämänkin bisneksen taustoja: RMR oy Merirakenne ja Suomen Saaristolaivat oy ovat saman tahon omistamia yrityksiä. Jotenkin tuntuu siltä, että asian on varmasti joku tämän foorumin aktivisteistakin tiennyt, mutta jättänyt kertomatta... ::) No, menköön tämän kerran...
Diilihän tuolla firmalla on aivan loistava: Tehdään laiturihuoltotyöt ja kisataan kahdella eri nimellä ympärivuotisista ja yhdellä myös kesälinjoista. Kuvio selittää oikein hyvin myös sen, miksi pikku-Kökarin jouduttua taannoin blackoutin kouriin sen ollessa Aspötä tuuraamassa, apuun rientänyt alus sattui olemaan juuri Satava...

Aspö on kyllä Pärnäs-Utö-linjalle todellinen löytö. Paljon isommalla laivalla ei Nötön ja Aspön satamiin taitaisi päästäkään (Jurmoon ja Utöseen pääseen, kuten K.Brahe on todistanut) ja fiilis on mitä parhain. Näköalapaikkoja on runsaasti, ruoka hyvää ja henkilökunta tietää, mitä tekee.
Ei sitä voi, kuin suositella... 8)

***

10.11.2004:
Ehkäpä ensi kesänä Hanko-Kemiönsaari-Parainen-linjoilla on nykyistä yhteensopivammat aikataulut sekä suhteessa toisiinsa että Vainion Liikenteeseen  Cool :

"Hei Mikko-Oskari
Kiitos palautteestasi. Otamme parhaalla mahdollisella tavalla sen huomioon reittejä ja aikatauluja kehittäessämme. Kehittämistyö on kuitenkin koko ajan riippuvainen käytössämme olevasta budjetista, joten suuria muutoksia ei ainakaan pienellä aikavälillä ole mahdollista tehdä.

Ystävällisin terveisin
Liikennetarkastaja Sirpa Vanhala
Saaristomeren merenkulkupiiri"
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Yllättäen tulevana kautena Inimo ei tulekaan enää ajamaan kesäreittiä välillä Mossala-Dalen, vaan tilalla on uusi 200:n matkustajapaikan, 27:n henkilöautopaikan ja 6:n bussipaikan Antonia alus.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Tästä Antoniasta Sirpa Vanhala tiesi kertoa sen verran, että alus on Ruotsista ostettu ja operaattori on Stasi. Tuomarmäki on siis hävinnyt kilpailun.
Muut syksyn aikana kilpailutetut reitit olivat turistilinja Parainen-Kasnäs, jonka voitti SSL ja Suuri Saaristoreitti, josta ei saatu yhtään käypää tarjousta. Franz Höijer jää siis Marivalin käyttöön Suomenlahden puolelle.

Mielenkiinnolla jään odottamaan, mitä tapahtuu Fiskön ja Finnön liikennealueille jatkossa. Kesän jälkeen ne on määrä kilpailuttaa -ja reittien saaminen kannattaviksi onkin sitten jo tuskan takana. Jo ensi kesän tauluissa osa Finnölle kuuluvista Lillpensorin ja Storpensorin vuoroista on nakitettu Satavalle ja tämä on saanut myös sunnuntaivisiitin Berghamn/Storlandetille. Lisäksi Brunnskärin, Kälön ja Österskärin liikenne loppuu aina talveksi.
Fiskön reitin varrella olevista saarista ainakin Grötö, Kopparholm ja Sandholm ovat sellaisia, joihin ei juuri Fiskötä isommalla aluksella pääse. Ja kun sopivaa pientonnistoa ei oikeastaan ole, on melko epätodennäköistä löytää reitille jotakuta toista operaattoria -vaan kannattaako Stasinkaan enää jatkossa vetää viittä viikottaista tyhjää keikkaa Borstöhön asti??
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#33
Eipä näytä omena taaskaan kauas puusta pudonneen, sillä Landgångenin mukaan Antonia olisi vanha tuttu Ornö Kurir (ex-Merilintu-Havsfågeln), jonka tilalle Ornö Sjötrafik AB olisi ostanut Norjasta Manger lautan. Ainakin Antonian ilmoitettu autokapasiteetti täsmää ex-Merilintu-Havsfågelnin vastaavan kanssa, joten eiköhän tämä tieto pitäne paikkansa.

Toisen Landgången väitteen mukaan Ornö Sjötrafik AB:n "Stasille" myymä lautta olisikin Ornö Kuririn sijasta sen sisar Ebbas Dröm(ex-Meritie-Havsvägen). Aika näyttänee kumpi väite on oikeassa, mutta joka tapauksessa Antonia lienee jompikumpi näistä kahdesta Tielaitoksemme vanhasta työjuhdasta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#34
Harmi sikäli, että tuo Manger olisi ollut paljon mielenkiintosempi tuttavuus Iniön vesillä...siis ainakin eksoottisemman oloinen... ;D
Antonian -olipa se nyt sitten kumpi tahansa tässä mainituista aluksista- rakenteisiin ei kuitenkaan kuulu kahvilaa, joten saisikohan Tuomarmäki nyt Inimon rakenteista tietyn osan kaupaksi..? ::)

Djurgårdsvarvetin listoilla on muuten myytävänä myös Per Jonsson-niminen, Sölvesborgissa vuonna -45 valmistunut "ruotsalaisen klassikkolautan" tyyppinen alus, entinen Loke (skandinaavisessa mytologiassa Sigynin puoliso). Alus liittyy tähän sikäli, että myös sen väitetään tammikuun 2005 aikana vcapautuvan Ornön ja Dalarön välisestä liikenteestä..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Kai tuostakin sisarkaksikosta löytyy autokannen alta Tielaitoksen lautoille tyypilliseen tapaan jokin pieni matkustajatila jonne voidaan Vardon tyyliin toteuttaa pieni kahvila..? ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#36
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 27.01.2005, 14:39:30
Kai tuostakin sisarkaksikosta löytyy autokannen alta Tielaitoksen lautoille tyypilliseen tapaan jokin pieni matkustajatila jonne voidaan Vardon tyyliin toteuttaa pieni kahvila..? ::)

Näinköhän..? Kyllähän jo Kipparikvartetti lauloi: On lautalla pienoinen kahvila, mutta olisiko sittenkään ihan näin pienoinen?  ::) ;D
Taannoinen visiittimme Antonian aikalaislautta Replot 2:n vastaavassa tilassa kirvoitti muistaakseni Keravan asiantuntijajaostoltakin jonkin kommentin liittyen siihen, miksi ko.lautta ei enää aja vakituisesti...
Mutta eipä Antonian rakenteisiin varmaan mitään hirvittävän isoja muutoksiakaan olla tekemässä, koska aluksen autokapasiteetiksi on mainittu sama, kuin TLL:n askeettiversiona jatkavan sisaralus Merituulen.  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Wirrankosken Rami

Finstashipin Antonia (ex Ebbas Dröm, Meritie, Meritie-Havsvägen) on nyt sitten virallisesti luovutettu varustamolle eilen 21.helmikuuta....

Aleksi Viskari


Wirrankosken Rami

Hups joo, mutta eiks ny ole jo ylihuominen? ainakin täällä on..tai tuntuu siltä ;D

Mikko-Oskari Koski

#40
Antonia on saapunut Turkuun ja kävinpä tässä päivänä muutamana sitä katsomassa (kieltotauluja kun ei missään näkynyt). Aluksen ulkomaalaus on jo aika pitkälti se, mikä se tulee olemaan, tosin Ornö Sjötrafikin teksti pitänee vielä peittää paremmin. Nimi on maalattu vähän vinoon, mutta sekin lienee vain elämää...
Antoniassa ei tällä hetkellä ole mitään pelastusvene-tai -lauttavalmiuksia, joten siihen kaiketi sellaiset tullaan lähiviikkoina rakentamaan. Mikäli mallina käytetään sisaralus Merituulen bb-sivustalle ohjaushytin viereen rakennettua busteritelinettä, asia hoitunee sillä. Mikäli alukseen on tarkoitus kehittää jokin oma design, sekin lienee mahdollista.
Kahvilatilan toteuttamisessa veikkaan sellaista ratkaisua, että sb-sivustan koppeja laajennetaan yhden henkilöautokaistan verran keskilaivaan päin ja tuolle kaistalle ajettavat autot kuormataan uuden rakenteen katolle. Toinen vaihtoehto olisi Mergus/Inimo-linjaisen "ylärakenteen" toteuttaminen, mikä tietysti olisi sikäli matkustajien kannalta mukavampi, että sieltä olisi paremmat näköalat ja todennäköisesti enemmän myös ulkokansitilaa.
Vaikka Keravan asiantuntijajaosto veikkasi, että Antonian kahvilaksi tulisi ns.Vardo-malli, ei se minusta kuulostaisi tässä tapauksessa kovinkaan järkevältä ajatukselta: Alamatkustamo on näet vain noin puolet siitä, mitä Replot 2:lla ja sinne on vain yhdet portaat (joten koko tila saatetaan sulkea matkustajilta). Ja eikös saaristolautan kahvilassa kuitenkin ole tarkoitus useammankin henkilön mahtua samanaikaisesti ottamaan suihin...kahvia ja pullaa?  8)
Joka tapauksessa lauttaan tehdään suhteellisen iso remontti.

Aspötä tuuraa jäätilanteen takia toistaiseksi ms.Kökar ja veikkaus, milloin Aspö uskallettaisiin lähettää matkaan, on ensi perjantai klo 18.15 lähtö Pärnäsistä. Muut yhteysalukset ovat kyenneet tänä talvena kulkemaan jotakuinkin normaalisti. Pikku-Kökarista enemmän täällä: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=479.0

***

Tuli mieleen sellainenkin mahdollisuus, että kahvilarakenne toteutettaisiin poikittain autokannen yli, ohjaushytin taakse. Tämän myötä alus muuttuisi yksisuuntaiseksi, mutta silloin siitä ei tulisi niin pahasti toispuolista, kuin Inimosta. Tämähän lienee ollut Inimon suurin ongelma, sen lisäksi, että aluksella oli vaikeuksia ajaa perä edellä vastatuuleen.
http://www.houtskar.fi/bilder/2003II/bild8.htm
http://www.faktaomfartyg.com/inimo_1957_b_1.htm
Näissä kuvissa Inimon toispuolisuus näkyy varsin hyvin sekä pituus- että leveyssuunnassa. Antonian kohdalla ei varmastikaan haluta tehdä samoja virheitä ja jos Merituuleen pelastusvälineistön takia tehdyt korotukset ovat onnistuneita, niistä saatuja kokemuksia varmaan haluttaisiin hyödyntää sisaraluksessakin.
http://www.faktaomfartyg.com/merituuli_1968_b_1.htm
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Tuore Laiva-lehti kertoo, että Antoniaan rakennetaan ennen liikenteen aloittamista näköalakahvio, joten ehdottamani "Vardo-malli" ei siis tosiaankaan toteudu. Nyt voimmekin alkaa miettiä sitä, että lieneekö tuo "näköalakahvio" sitten synonyymi tuollaisella samanlaiselle rakenteelle kuin Inimossa vai kelpaako sellaiseksi tuo M-O:n ehdottama malli? ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#42
Millainen Antonian kahvilaratkaisu on, ei vielä ole tiedossani, mutta alus on aloittanut liikenteensä 12.5. Tosin ei ihan sillä reitillä, jota varten se on kunnostettu:

Merenkulkulaitos, Saaristomeren merenkulkupiiri on tänään päättänyt aloittaa Saariston Rengastien liikennöinnin 12.5. välillä Houtskari, Mossala – Iniö, Kannvik toistaiseksi kunnes hallinto-oikeuden lopullinen päätös Dalenin laituriasiassa on saatu.

Aikataulu 12.5. – 4.6.2005

           Torstai Perjantai Lauantai
Mossala  9.00    9.00      12.00
Kannvik 10.45   10.45     14.00
Mossala 14.00   14.00
Kannvik 15.30   15.30   

Aikataulu 6.6.2005 – toistaiseksi

           Ma - Pe  La    Su
Mossala 9.00     12.00 12.00
Kannvik 10.45   14.00 14.00
Mossala 14.00     
Kannvik 15.30   

Ainakin läpikulkijoille tuo on aikamoinen helpotus. Näin vähällä liikkumisponnistelulla ei Houtskärin ja Kustavin väliä ole päästykään sitten legendaarisen ms.Klaran päivien...
Antonian liikennekausi tulee päättymään jo 19.elokuuta. Mossalan ja Kannvikin välille järjestyi kuitenkin heinäkuun viikonlopuille lisävuoro, lähdöt Mossalasta la 14.10 ja su 17.00 sekä Kannvikista la 16.00 ja su 18.20.

***

Lisätietoja tuosta Dalenin laiturikysymyksestäkin löytyi lounaissuomalaisista aviiseista. Kyseessä on oikeastaan ketjureaktio, johon ei olisi jouduttu, jos Inimo olisi saanut jatkaa entiseen tapaansa.
Dalenin laituripaikkaan olisi nimittäin pitänyt tehdä Antonialle jokin merenkulkutekninen säätö sekä lisäksi rakentaa tienvarteen odotuskaista, jotta rengastieliikenne ei häiritsisi Keistiön lossilinjaa. Tähän eivät paikalliset suostuneet, vaan asia vietiin Hallinto-oikeuteen. Siellä se nyt odottaa käsittelyyn tulemistaan -ja todennäköisesti aiheuttaa sen, että Antonia tulee koko tämän kesän operoimaan Kannvikiin, samaan kaijaan Auroran kanssa.
Ratkaisu on sekä operaattorin (Stasi), palvelun ostajan (FMA) että Iniön kunnan kannalta niin huono, ettei se oikeastaan käy laatuun edes väliaikaisena. Pakon edessä operoidaan nyt kuitenkin toistaiseksi näin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Antonia tosiaan lähti Turusta 12.5., mutta oli jo ainakin sunnuntaina 15.5. taas Turussa samassa laituripaikassa.Ja oli samassa kaijassa myös tänä aamuna. Mitään näköalakahvilaa siihen ei kyllä ole tehty...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko R.

Onko kukaan havainnut vanhaa kunnon Falköötä turussa? (aika lähellä viikkari kaijaa). Vieläkö se on työtön?  :'(