Ålandsfärjanille etsitään korvaajaa

Aloittaja Eerik Laine, 08.07.2005, 09:44:15

« edellinen - seuraava »

Eerik Laine

Ålands Radio kertoo tänään, että Viking Line on jo usean vuoden ajan etsiskellyt Ålandsfärjanille sopivaa korvaajaa. Haussa on luonnollisesti uudempi ja modernimpi laiva. Nils-Erik Eklund sanoo, että ongelmana on se että 70-luvun puolivälin jälkeen tämän tyyppisiä laivoja ei enää ole rakennettu. On ainoastaan rakennettu suurempia aluksia jotka eivät ole soveltuvia Maarianhamina - Kapellskär reitille. Eklundin mukaan Ålandsfärjanin korvaajan olisi oltava joustava, koska matkustajamäärät vaihtelevat suuresti eri vuodenaikoina ja täten miehityksenkin pitää sopeutua siihen.

Nästan samma på svenska...

http://www.radiotv.aland.fi/news.pbs?&news[show_news]=3706&news[instance]=32

Mikko-Oskari Koski

Eihän tämä sinällään mikään varsinainen uutinen ole, mutta tuon alkuviikon kolahduksen ansiosta pitää nyt taas panna julkisuuteen...
Ålandsfärjanin korvaajaksi voisi tietysti ajatella isompaakin alusta, mikäli se samalla palvelisi Maarianhaminan satamassa yöpyvien asiakkaiden retkeilymaja-hotellina. Pienempää alusta taas ei itse kannata ruveta rakentamaan. Ja Ahvenanmerelle ei kannata hommata muuta, kuin kestävä alus.
Ikuinen oravanpyörä siis... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

petri isomäki

No, Rosellahan joutaisi sinne viettämään eläkepäiviä!  :)

Sami Koskinen

Rosella on kyllä aika lailla vääränlainen alus tuohon liikenteeseen. Se on kaikin puolin liian iso alus tuonne. Tuolla linjalla ei tarvita ollenkaan hyttejä ja muidenkin tilojen määrä tarve on vähäinen.
Ålandsfärjan riittäisi kapasiteetiltaan pitkälle tulevaisuuteen, mutta sehän on jo vanha rottelo..  ::) ;) :(
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Miran Hamidulla

Mielenkiintoista, että Ålandsfärjanin liikenteen kilpailija Eckerö Linjen kuitenkin hommasi tässä taannoin vain hivenen Rosellaa pienemmän aluksen Eckerö-Grisslehamn reitilleen. Jotenkin Viking Line tuntuu jopa "pienaluspolitiikassaan" pelaavan kilpailijoitaan pienemmillä ja varovaisemmilla panoksilla.

Vaikka tottahan se on, ettei tuollaiset Ålandsfärjanin kokoluokan alukset mitään kauhean yleisiä ole olleet viime vuosien tilauskirjoissa, mutta on niistäkin uudempina painoksia tehty, kuten esimerkiksi tämä tai tämä. Jälkimmäinen on jopa myytävänä Frank Shipbrokersin listoilla... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mika Bister

Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 08.07.2005, 09:44:15
Ålands Radio kertoo tänään, että Viking Line on jo usean vuoden ajan etsiskellyt Ålandsfärjanille sopivaa korvaajaa. Haussa on luonnollisesti uudempi ja modernimpi laiva. Nils-Erik Eklund sanoo, että ongelmana on se että 70-luvun puolivälin jälkeen tämän tyyppisiä laivoja ei enää ole rakennettu. On ainoastaan rakennettu suurempia aluksia jotka eivät ole soveltuvia Maarianhamina - Kapellskär reitille. Eklundin mukaan Ålandsfärjanin korvaajan olisi oltava joustava, koska matkustajamäärät vaihtelevat suuresti eri vuodenaikoina ja täten miehityksenkin pitää sopeutua siihen.

Alkaahan Ålandsfärjan olla parhaat päivänsä jo nähny.

Joni Huopana

Onkos Ålandsfärjanilla jotain kriittistä puutetta, joka vaatisi pikaista vaihtoa? Onko aluksella esim. sprinklerit?

Toisaalta, taitavatpa ahvenanmaalaisvarustamon perinteetkin velvoittaa arvoiseensa kalustoon kyseisellä reitillä.

Jani Nousiainen

Ei näyttäisi olevan mitään puutteita. Mutta aluksella on jo 33 vuotta ikää joten varmasti kaikenlaista remontoitavaa tulee lähitulevaisuudessa löytymään.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Miran Hamidulla

#8
Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 09.07.2005, 13:01:25
Onkos Ålandsfärjanilla jotain kriittistä puutetta, joka vaatisi pikaista vaihtoa?
Itse muistelisin jossakin puhutun taikka huhutun, että aluksella olisi ollut viime vuosina jotakin ongelmia koneiden kanssa. Muistaakseni aiheesta taidettiin puhua ainakin Landgångenilla silloin, kun Jens Kofoedin ostaja Itämerellä ei ollut vielä tiedossa, ja ainakin yksi tällainen ongelma on todistettavasti raportoitu täälläkin.

Ainakin viime vuonna aluksella näkyy olleen Kapellskärissä pieni läheltä piti tilanne ruoriongelmien vuoksi:
http://www.tidningen.aland.net/se/nyhet.asp?newsID=1592
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Globab

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 09.07.2005, 13:32:07
Ei näyttäisi olevan mitään puutteita. Mutta aluksella on jo 33 vuotta ikää joten varmasti kaikenlaista remontoitavaa tulee lähitulevaisuudessa löytymään.
No juu, mutta liikennöihän Silja Line Fenniallakin ihan jonkun aikaa.... 8) Noo, Viking Linella ei ainakaan turhia riskejä alushankkinnoissa oteta.... ;D ::)

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.03.2006, 20:41:57
Tuli tässä mieleen tälläinenkin hölmö idea... Kun Viking ei näköjään sittenkään ole ulkona Siljan ostokilvasta, olisikohan firmalla intressejä ostaa/vuokrata potentiaalisen Silja-kaupan yhteydessä yksi SuperSeaCateistä, ei Tallinnan liikenteeseen vaan Ålansfärjanin korvaajaksi MHQ-KPS -reitille? Å-färjanillehän aletaan vähitellen korvaajaa kaipaamaan, ja nopeampi laiva voisi olla jonkinnäköinen kilpailuetu Eckeröä vastaan.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 24.03.2006, 12:19:46
Hölmö? No, kyllä ja ei. Jos siltä kantilta ajattelemme niin kiirlaev kannattaisi enemmänkin laittaa Eckerö-Grisslehamn reitille, juuri lyhyemmän merimatkan takia. Maarianhaminaan poikkeaminen vie sen verran enemmän aikaa, ettei hyötyä siitä oikein saisi. Ja, joka tapauksessa:

Koskien Ålandsfärjania ja itse asiassa myös Eckerön operaatiota sielläpäin: Kunhan alus ei ole ihan karjankuljetusalus, niin sillä ei ole suurempaa väliä mikä se on. Tapetit seinällä ja ehjät matot ettei joku erehdy luulemaan aluksen hajoavan jalkojen alla niin kaikki ovat tyytyväisiä. Ei kumpikaan niistä tarvitse "uutta hienoa laivaa" sillä tuo toiminta perustuu ihan tarvamatkustamiseen. Se on sitten toinen asia se että eritttäin suuri osa matkustajia on ruotsalaisia päivämatkustajia ja Ahvenanmaalaisia Ruotsissa ostoksilla käyviä. He tietenkin haluavat mukavan ympäristön. Mutta tässä tapauksessa uuden Eckerön saapuminen ei tule johtamaan siihen että ihmiset alkavat hyljeksimään "Ahvenanmaanlauttaa", vaan samat kriteerit vaikuttavat edelleen: Eckerö-Grisslehamnin iso plussa on lyhyempi merimatka, Kapellskärin sataman taas parempi tie.

Ålandsfärjanin korvaajaksi kunnostettaneen joku Eckerön ikä-ja kokoluokkaa oleva alus, konsa sellainen jostain maailmankolkasta riittävän halvalla saadaan. Ehkä Rosellakin voisi hätätilassa tulla kysymykseen, mutta eri asia on, kuinka paljon sen hyttitiloja raaskittaisiin raivata. Sinällään pika-aluksen hommaaminen sesonkiavuiksi Ahvenanmerelle ei olisi yhtään hölmö ajatus, mutta Ahvenanmaalla muistetaan vielä reittialueen aiemmat epäonniset pika-aluskokeilut (Sirena ja AW-Flying Cats, joista SSC:t toki eroavat edukseen autokantensa ja vähäisemmän sääherkkyytensä verran). Ja kuten Timo sanoi, ei nopeudella saavutettava etu olisi lopulta kovinkaan huomattava...
Kannattaa myös muistaa, että suurimman osan vuodesta Åfä on nykyiseen liikenteeseensä täysin riittävä alus. Ongelmia syntyy vain kesäisin, kun aluksen ahtaisiin tiloihin sulloutuu enemmän pokaa, kuin sinne "nykyisten matkustusstandardien mukaan olisi järkevää sijoittaa". 8)

Ålandsfärjanillehan olisi nyt tarjolla MHQ:ssa makuutettu korvaaja, aivan passeli alus, jossa on vain yksi paha vika: sen omistaa Eckerö.. ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Eerik Laine

Elikkäs nyt kerrotaan että Ålandsfärjanin korvaajaksi todellakin aiottaan hankkia uudisrakennus!

Ålandsfärjan byts ut mot nybyggt fartyg

Viking Line vill byta ut den nuvarande Ålandsfärjan mot ett annat fartyg på linjen Mariehamn- Kapellskär. Enligt Viking Lines vice vd Kent Nyström blir det frågan om att bygga ett nytt fartyg.

  -Det är svårt att hitta bra begagnade fartyg som klarar dagens miljökrav, så det mesta tyder på att vi bygger nytt för at ersätta Ålandsfärjan, säger Kent Nyström. 

   Viking Lines styrelse har också beslutat att inte utnyttja den kvarvarande optionen på ytterligare två nybyggda fartyg, utan man vill alltså istället prioritera linjen mellan Mariehamn och Kapellskär.

   Optionen ingick i det kontrakt som Viking Line tecknade med Aker Finnyards i samband med att det nya fartyget Viking XPRS beställdes. Det bygget väntas starta nu i oktober.

2.10.2006 Ålands Radio

Jani Nousiainen

Toi on todellakin uutinen.  Toisaalta sopivia  jääluokalla olevia pieniä päivälauttoja ei juurikaan käytettynä ole tarjolla.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Wirrankosken Rami

#13
Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 02.10.2006, 17:28:15
Elikkäs nyt kerrotaan että Ålandsfärjanin korvaajaksi todellakin aiottaan hankkia uudisrakennus!

Ålandsfärjan byts ut mot nybyggt fartyg
   Viking Lines styrelse har också beslutat att inte utnyttja den kvarvarande optionen på ytterligare två nybyggda fartyg, utan man vill alltså istället prioritera linjen mellan Mariehamn och Kapellskär.


Onkos tuo lause tulkittavissa niin, että Viking Line ei aio lunastaa vielä kahta optiota...? Siis suomeksi, yksi optio käytetään?

EDIT: ja tuo Jarnon lisäämä suomenkielinenkään teksti ei vahvista, joskaan ei kumoakaan tätä. Puhutaan vain optiosta (yksikössä) kun oli kaksi optiota... ::) ???

Eerik Laine

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 02.10.2006, 17:35:16

Onkos tuo lause tulkittavissa niin, että Viking Line ei aio lunastaa vielä kahta optiota...? Siis suomeksi, yksi optio käytetään?

EDIT: ja tuo Jarnon lisäämä suomenkielinenkään teksti ei vahvista, joskaan ei kumoakaan tätä. Puhutaan vain optiosta (yksikössä) kun oli kaksi optiota... ::) ???

EIköhän tässä ole kyseessä aivan uusi tilaus..