Tallink ostaa Superfastin Itämeren liikenteen

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.03.2006, 06:34:32

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Kauppalehti pudottaa heti viikon alkuun melkoisen yllätyspommin kertomalla, että Tallinkilla olisi aikeita ostaa Superfastin Itämeren liikenne laivoineen päivineen. Kyse ei ole tällä kertaa edes minkään sortin huhusta, vaan Superfastin hallituksen jäsen Yannis Criticos myöntää lehdelle Tallinkin kiinnostuksen ostoaikeisiin. Lehden saamien tietojen mukaan kaupan oli määrä ratketa jopa jo viime viikolla.

Tallinkin Mehtonen puolestaan toteaa aiheesta kysyttäessä vain, että yhtiö yrittää tehdä muut kaupat ensin, Silja kauppaan viitaten. Joskin artikkeli arvuuttelee, ettei Tallink mahdollisesti ole enää varteenotettavin ostaja Siljalle, mikäli se onnistuu aikeissaan ostaa Superfastit.

Mitäpä tähän muuta voi enää sanoa kuin todeta, että ainakin tämä selittänee osittain sen, miksi Saksan linjalle alunperin huhuiltu Tallinkin Italian uudisrakenne onkin nyt tulossa Helsinki-Tallinna linjalle... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

als

Hienoa :D vaikka mun mielestä Tallink ampuu vähän yli näitten "ostojensa" kanssa ::)

x25

Totta Anton, kohta huomataan että Tallink on ainoa koko maailman laivayhtiö, että on vähän liian ahnea. Eikä sekään o(is)le kivaa...

Väyrysen Antti

#3
Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen...

Tallink, Tallink, Tallink, Tallink, Tallink...


Mut joo, kattoohan nyt eka miten käy ennen kuin alkaa kaivertaa presidentin nimeä laivojen kylkiin.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Jonathan Laitala

Huh,huh!  Tallinkin maailmanvalloitusyritys ei näe loppua. No,onhan se toisaalta mitä mainioin asia,että jollakin Itämeren varustmoista on noin mahtavat suunnitelmat,ja kauppa kannattaa.Bisnes on bisnestä ja Tallink tietää miten sitä tehdään. :beer:

Wirrankosken Rami

Mielenkiintoista, että uutinen julkaistiin juuri nyt ::)
Toisaalta, yksi ja sama mikä firma ajelee kunhan lippujen hinnat pysyvät kohtuullisella tasolla. Tietysti kilpailun väheneminen ei tätä ainakaan edesauta :-[

Kimmo Rantanen

Varmasti Tallink joutuu maksamaan Superfastista kovan hinnan, mikäli kauppa toteutuu.
Hyvinhän Erittäinnopeat lautat on menestynyt Suomen ja Saksan välisessä liikenteessä.
Onkohan kreikkalaisetkin nyt päättäneet keskittyä liikennöimään Välimerellä?
Tätä siis tarkoittaa se Tallinkin höyryämä Itämeren herruuden tavoittelu, siis ostetaan Silja ja Superfast ja....
Mitä vielä ostettaisiin? Destination Gotland? Luottoa löytyy... vai löytyykö enää kauan?

Mikko-Oskari Koski

Tallink on pyrkimässä valta-asemaan Itämerellä ja ehkäpä itselleen vähän vierailla vesillä seilaileva Superfast on sittenkin harkittu Siljaa järkevämmäksi sijoituskohteeksi. Mene tiedä, mielenkiintoisia aikoja elämme...
Rederi ab.Gotlandia Tallink tuskin olisi ostamassa, mutta sen sijaan varustamo ei olisi mitenkään mahdoton vaihtoehto kisatessa Gotlannin ja Ruotsin mannersatamien välisestä valtion tukemasta liikenteestä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Globab

  Ihan puhdas veikkaukseni on ettei Tallinkin ensisijainen kiinnostuksen kohde enää ole välttämättä Silja vaan Superfast, se voisi tarjota huomattavassti vakaamman/varmemman/helpomman rahantulolähteen yhtiölle ja olisiko sillä reitillä kilpailutilannekin hieman rauhallisempi... ::)

Timo Selkälä

#9
Lainaus käyttäjältä: Joonas Pitko - 20.03.2006, 11:36:25
  Ihan puhdas veikkaukseni on ettei Tallinkin ensisijainen kiinnostuksen kohde enää ole välttämättä Silja vaan Superfast, se voisi tarjota huomattavassti vakaamman/varmemman/helpomman rahantulolähteen yhtiölle ja olisiko sillä reitillä kilpailutilannekin hieman rauhallisempi... ::)

Rauhallisempi? Viitaten Anna-Leena Härkösen kirjaan niin heitä vastaan on suunnattu varsinainen häräntappoase - kohta pääsee yhtä nopeasti Finnlinesin kyydissä - ja vieläpä helkutisti enemmän rahtia kyytiin ottavilla aluksilla = kaiken järjen mukaan taloudellisemmilla välineillä.
Pörssitiedote:
http://market.ee.omxgroup.com/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=205571
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Petri Lindqvist

Eikös se sanaonta sano, että ahneella on p**kanen loppu? Kyllä se Viron talous ja verotus muuttuu jatkossa vähän erilaiseksi ja sitten voi olla kova alamäki edessä.

Timo Toivonen

#11
^Nimenomaan. Ei tarvitse olla edes ennustajan lahjoja nähdäkseen kuinka suuri taloudellinen kupla Baltian maissa ja etenkin Virossa odottaa puhkeamistaan. Hyvänä esimerkkinä reilusti ylikuumentuneet asuntomarkkinat muuallakin kuin vain Tallinnassa. Hinnat aivan käsittämättömiä jopa suomalaisella mittapuulla. Palkat kuitenkin edelleen mitättömät esim Suomeen verrattuna. Sitten kun asuntojen hinnat siellä romahtavat, joutuvat pankitkin vaikeuksiin luottotappioiden vuoksi. Ja tästä seurauksena sitten pankkien luotottamat yhtiöt, kuten Tallink ovat keltaisessa nesteessä. No jokaisen maan pitää vissiinkin kokea oma pankkikriisinsä itse. Ihmetyttää vaan, että suomalaisiakin pankkeja on mukana tässä huumassa, eikö mitään ole opittu 90-luvun alusta?
hiukka OT

Niin kauanhan Tallink jatkaa laajentumistaan kun riittää näitä 'kehittyville' markkinoille sijoittavia rahastoyhtiöitä (eli tyhmiä yksityissijoittajia epärealistisine tuotto-odotuksineen) ym + pankkeja, jotka sponssaa halvalla velkarahalla. Löysä raha polttaa näpeissä.   
"Tere tulemast Titanicule!"

Miran Hamidulla

#12
Vaikka Tallink ilmoittaakin olevansa yhä mukana Siljan kaupassa, voi tässä Superfastin ostoyrityksessä olla kyse myös siitä, että yhtiö halua vetäytyä kehästä ilman tyrmäystä. Yhtiöön on rummutettu jo puoli vuotta kovia odotuksia Siljan potentiaalisimpana ostajana, ja vaikka yhtiö on itsekin yrittänyt näitä rauhoitella, ja vakuutellut tulevansa Suomi-Ruotsi liikenteeseen ilman Siljankin ostoa, niin sijoittajien näkökulmasta häviötä Siljan tarjouskilpailussa pidettänee silti tappiona. Saksan liikenteessä vahvan aseman omaavan Superfastin ostolla yhtiö saisi kuitenkin kerrottavaksi toisenlaisia positiivisia uutisia sijoittajille, joita yhtiö kaipaa joka tapauksessa. Lisäksi Tallinkilla voisi olla mahdollista laajentaa Saksan liikennettä Hangosta myös Viron puolelle Paldiskin sataman kautta. Toisaalta Tallinkin on odoteltu painavan jarrua jo Victoria I:n valmistumisesta saakka, mutta silti he vain ovat löytäneet rahoitusta lisää, ja painaneet lisää kaasua...

Superfastin kannalta myynnissä voisi olla järkeä siinä mielessä, että Itämeren uransa alkuvuodet se on saanut temmeltää reitillä ylivoimaisesti parhaimmalla kalustolla, mutta tulevaisuudessa edessä on kilpailua Finnlinesin vastaavan kaluston kanssa, ja myös Transfennican kalusto on parantunut kokoajan. Venäjän talouskasvussa piilee myös koko ajan uhka siitä, että Suomenlahden ja Saksan väliseen liikenteeseen tulee uusia kilpailijoita. Esimerkiksi Scandlineshan oli muutama vuosi sitten erittäin lähellä tuloa alueen ropax-markkinoille. Kreikkalaisilla varustamoillahan ei ole täkäläisten tapaan ole tarkoituksena investoida uusiin aluksiin tähtäimenä kymmenien vuosien suurinvestointi, vaan uusiakin laivoja kohdellaan kuin osakkeita eli ostetaan silloin, kun niillä on revittävissä hyvät tuotot, ja myydään pois hyvään hintaan ennen kuin tuotot laskevat.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Salomon Kaukiainen

#13
Hesarin nettiversiokin löytyy:
Linkki

Olisikohan Tallinkilla vähän myös pelästytty viime syksynä julkisuudessa ollutta tietoa Superfastin kiinnostuneisuudesta Rostock-Tallinna-Helsinki reittiä kohtaan. Tallinkhan on ilmoittanut olevansa avaamassa Rostock-Tallinna reittiä ja laivatkin on tilattu, mutta Viro-Saksa reitti ei varmaankaan kestäisi kahta isoa ro-pax operaattoria.
Ja Superfastin Itämerenliikenteen ostamalla ja muuttamalla reitin Rostock-Paldiski-Hangoksi Tallink voisi jättää kaksi ro-pax optiotaan käyttämättä jolloin investoinnit kokonaisuudessaan pienenisivät. Varjopuolena sitten olisi eri paria olevat lautat Helsinki-Tallinna reitillä mutta se varmaan kestetään.

Toisaalta näyttää vähän kyllä siltä, että Tallinkilla on investointibudjetti karannut käsistä ja lainarahaa pitää saada kulumaan tavalla tai toisella. Hesarissahan Tallink kommentoi "olevansa kiinnostunut eri yhtiöiden aluksista mukaan lukien Superfast Ferriesin alukset", eli voihan vaihtoehtoja olla vielä muitakin...

Linkki lyhennetty
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Marko Kinnari

12/04Roslagen1/05Pearl of Scandinavia3/05Vana Tallin5/05Europa,Victoria6/05Regina Baltica8/05Mariella,Amorella,Ålandsf.9/05Symphony.12/05Cinderella1/06Amorella3/06Cinderella6/06Romantika7/06Europa8/06Cinderella,Eckerö,Europa,Symphony10/06Symphony,Cinderella11/06Romantika12/06Romantika4/07Birka Paradise,Cinderella5/07Cinderella6/07 Birka Paradise,Crown of scand,Europa7/07 Cinderella