Tallink ostaa Superfastin Itämeren liikenteen

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.03.2006, 06:34:32

« edellinen - seuraava »

Jani Nousiainen

Hyviä pointteja , mutta kahdella aluksella operoituna jouduttaisiin nostamaan matka vauhtia joka taas maksaa enemmän ja paljon helpommin alkaisi tulemaan myöhästymisiä , myrskyjen ym.. vuoksi. Niin ja sitten vielä nykyiseen verrattuna  alukset olisi paljon kovemmalla käytöllä > lyhyempi käyttöikä.  Mutta totta sekin, että rahaa kyllä saisi yhden aluksen myynnistä.  Tosin mitä ainakin kilpailijan puolelta kuulin niin Suomen  ja Saksan välillä ei tahdo kapasiteetti riittää. joten ennemmin uskoisin, että tulevaisuudessa  alkaisivat  taas  ajamaan myös jälleen aamuvuoroja.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Salomon Kaukiainen

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 22.10.2006, 14:44:57
Jännä miten täällä foorumeilla huhut ja spekulaatiot muuttuu todeksi kun vain aikaa kuluu ja asiaa puidaan tarpeeksi. Missään ei ole sanottu että näin tulisi tapahtumaan, ei edes huhuttu. muuten kuin laivaharrastajien haaveunissa. mutta kun tahtoa on tarpeeksi ja kyseessä on rakas Silja Lline niin kaikki on mahdollista :)

Ehkäpä tosiaan "erittäin todennäköistä" olisi parempi kuin "lähes varmaa". Mikäänhän ei tietenkään ole varmaa ennen virallista lehdistötiedotetta, eikä aina vielä sillonkaan.. ;)
Kuitenkin Superfastin brändin käyttöoikeus päättyy 31.12.2007, ja tämän jälkeen laivojen kylkeen on maalattava jotain muuta. Vaihtoehdot kun ovat Tallink tai Silja, voi miettiä kumpi brändi on tunnetumpi ja kokeneempi Saksan ja Suomen välisessä liikenteessä. Siljan suuntaan myös viittaavat vahvasti Mehtosen kommentti aikoimuksesta hyödyntää Siljan Finnjet-brändiä reitillä, sekä nyt tapahtunut Superfastin myyntiorganisaation yhdistäminen Siljaan.
Tietysti ovat myös vaihtoehdot c) perustetaan uusi brändi linjalle ja d) sopimusta Superfastin kanssa jatketaan. Kumpikaan ei kuitenkaan kovin todennäköiseltä kuulosta...

Uskoisin että linjalla jatketaan kolmella laivalla kun kerran kysyntää ainakin vielä viime vuonna tuntui riittävän. Ihmeellistä kyllä ettei vieläkään ole palattu entiseen aikatauluun missä oli sekä ilta- että aamulähtöjä, ainakin tämänhetkinen aamukuuden lähtö Rostockista ei matkustajapuolta pahemmin houkuttele. Niin kauan kuin Tallinkilla riittää rahaa kassassa, lainarahaa tai omaa, se ei varmaankaan ala laivoja myymään pelkästään rahan saamisen takia. Tietysti varmaankaan kukaan meistä ei tiedä paljonko siellä rahaa todellisuudessa on... Todennäköisesti laivojen märään tulee vaikuttamaan myös Finnlinesin uusien laivojen menestys reitillä, mikä tulee kuitenkin vähentämään Superfastinkin kysyntää jossain määrin.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Salomon Kaukiainen - 22.10.2006, 17:49:36

Ehkäpä tosiaan "erittäin todennäköistä" olisi parempi kuin "lähes varmaa". Mikäänhän ei tietenkään ole varmaa ennen virallista lehdistötiedotetta, eikä aina vielä sillonkaan.. ;)
Kuitenkin Superfastin brändin käyttöoikeus päättyy 31.12.2007, ja tämän jälkeen laivojen kylkeen on maalattava jotain muuta. Vaihtoehdot kun ovat Tallink tai Silja, voi miettiä kumpi brändi on tunnetumpi ja kokeneempi Saksan ja Suomen välisessä liikenteessä. Siljan suuntaan myös viittaavat vahvasti Mehtosen kommentti aikoimuksesta hyödyntää Siljan Finnjet-brändiä reitillä, sekä nyt tapahtunut Superfastin myyntiorganisaation yhdistäminen Siljaan.

Kyllä juuri niin.

Tuosta Finnjet nimestä sen verran, että mikäli sitä käytettäisiin, olisi se aloitettava Finnjet II, Finnjet III jne. koska Finnjet ykkönenhän on aito ja alkuperäinen Finnjet eikä sitä sovi "raiskata". Näin jäisi kunnoitus historiasta ja se toisi myös "nostalgisen tarinan".

Pekka Laakso

#288
Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 22.10.2006, 18:58:30 Tuosta Finnjet nimestä sen verran, että mikäli sitä käytettäisiin, olisi se aloitettava Finnjet II, Finnjet III jne. koska Finnjet ykkönenhän on aito ja alkuperäinen Finnjet eikä sitä sovi "raiskata". Näin jäisi kunnoitus historiasta ja se toisi myös "nostalgisen tarinan".
Samaa olen itsekin miettinyt, mikäli Finnjet-nimi haluttaisiin vielä joskus ottaa käyttöön Saksan-liikenteessä. Alkuperäistä pitäisi kunnioittaa aluksen legendaarisen maineen nojalla tässä tapauksessa. Toisaalta, onko Finnjet-nimi enää sopiva, siitä voidaan olla montakin mieltä. Itse kyllä kallistuisin mieluummin Markon ehdottamiin SILJA FINLANDIA jne. tyyppisten nimien puolelle. Esimerkkitapauksessa entinen Siljan perinteinen nimi muuten olisi tyylikkäästi modernisoitu, joten voitaisiin käyttää uudelleen. Sen sijaan SILJA FINNJET olisi vain typerää...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juha Heinonen

Finnjetti on hyvin "tunnettu" Saksassa. Se voisi jopa markkinoinnissa onnistua hyvin, mutta epäilen, että Saksalaiset sekoittavat sen helposti perinteiseen Finnjettiin. Olisiko sillä sitten väliä? Ihmettelen jos Superfastit eivät tule Siljan väreihin.

No keksin seuraavanlaisen jutun. Mitä jos nimeksi tulisi Finnjet II, laivalle tehtäisiin sisällä vähän pientä remonttia ja sisustettäisiin Finnjet tyyliin. Esim. Kimmo Kaivannon maalauksia tulisi esille, valokuvia, samat hytti kategoriat, Finnjet Buffet...
Mielestäni tämä kuulostaisi hyvältä, eikä välttämättä tarvitsisi tehdä kovin isioa remonttia. Laiva pysyisi Siljan brändin alla. Reittiä voisi markkinoida: "Yhtä nopea kuin perinteinen Finnjet...." Uskoisin matkustajia löytyvän, mutta löytisikö tarpeeksi?

Timo Selkälä

Kun katselin noita Hanko-Rostock reitin lukuja, totesin pari asiaa:
1) Yhden lautan lisäys ei käytännössä muuttanut käyttöastetta rahdin osalta. Eli siinä kulki siis yhden laivan verran lisää rahtia, mikä myös näkyi kuljetettujen yksiköiden määrässä. Toisin sanoin kaikki kolme kulkivat kohtalaisen täynnä autokannen osalta- Matkustajaluvut eivät sen sijaan juurikaan hätkähtäneet.
2) Tallinkin muutettua aikataulut nykyisiksi sekä matkustaja- että rahtimäärät näyttävät laskeneen, ja rahdin osalta enemmänkin. Nyt en ole katsonut että miten se vastaisi tilanteeseen vuoroa kohden, eli en tiedä onko se vaikuttanut myöskin käyttöasteeseen.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

jonas

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 23.10.2006, 16:19:16
Kun katselin noita Hanko-Rostock reitin lukuja, totesin pari asiaa:
1) Yhden lautan lisäys ei käytännössä muuttanut käyttöastetta rahdin osalta. Eli siinä kulki siis yhden laivan verran lisää rahtia, mikä myös näkyi kuljetettujen yksiköiden määrässä. Toisin sanoin kaikki kolme kulkivat kohtalaisen täynnä autokannen osalta- Matkustajaluvut eivät sen sijaan juurikaan hätkähtäneet.
2) Tallinkin muutettua aikataulut nykyisiksi sekä matkustaja- että rahtimäärät näyttävät laskeneen, ja rahdin osalta enemmänkin. Nyt en ole katsonut että miten se vastaisi tilanteeseen vuoroa kohden, eli en tiedä onko se vaikuttanut myöskin käyttöasteeseen.


On totta, että laivojen tulevaa väriä kiinnostavampaa on se, voivatko ne oikeasti jättää aiktaulut nykyisenlaiseksi, tai sitten ottaa piakkoin alkaa taas poikkeamaan Virossa, tai aloittaa liikennöimään Helsingistä.