Galaxylle sisar

Aloittaja Wirrankosken Rami, 21.04.2005, 13:17:01

« edellinen - seuraava »

esko

Toivottavasti nämä uudisrakenteet 3 ja 4  ( kuulostaapa tyhmältä  :P )  -saavat sitten aivan toisenlaisen sisustus suunnittelun ja toteutuksen kuin Romantica/Victoria.
Tuntuisi nimittäin melkoisen halvalta ja tylsältä jos näissäkin kaikki ravintelit ja kapakit olisi kuin kopioita lyhyemmistä sisaruksistaan.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 21.04.2005, 13:31:00
Mutta ehkäpä vanhemman tonniston myyntisuunnitelmat voivat realisoitua.
Lienee väistämätöntä, että viimeistään tämä uudisrakenne tietää myyntiä joillekin Tallinkin vanhoista lautoista. Toisaalta, mikäli mahdollinen uusi Riian tai mahdollisesti uudelleen avattava Pietarin liikenne eivät lähde pyörimään toivotulla tavalla, tulee mieleen myös mahdollisuus, että jopa Romantika myytäisiin pois tämän uudisaluksen tieltä. Alushan olisi tämän neljännen valmistuessa "jo" viisi vuotta vanha, jolloin se olisi varmasti jo tienannut huomattavan osan hankintasummastaan takaisin, ja tuossa iässä aluksesta saataisiin vielä varmasti hyvä jälleenmyyntihinta joltakin läntisen Euroopan laatuvarustamolta. Vaikka tässä kolkassa Eurooppaa onkin totuttu siihen, että uudisrakenteet ovat pitkän tähtäimen investointeja, ei viisi vuotta olisi mikään tavattoman lyhyt ura laivalle muussa maailmassa, ja onhan noinkin lyhyitä uria uudisrakenteille nähty jonkin verran täälläkin päin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko Tuominen

Romantika myyntiin, ei prkle!  :finger: ei sen puolen en kiistä etteikö tämmöinenkin olisi mahdollista, mutta tuskimpa sentään. Jo pelkästään    tallinkin halu olla laatutietoinen ja itämeren ykkösvarustamo takaa sen, että kun tonnistoa karsitaan, tapahtuu karsinta vanhemmasta päästä. Kyllä seuraavaksi tulilinjalla on joku kolmikosta, Vana Tallinn, Meloodia tai Regina Baltica. Mitähän maksava yleisö joka jo romantikan aikakaudella on tottunut saamaan laatua rahoilleen, mahtaisi meinata kun "laatu" myydään ja vanhaan räyskään ostetaan 1000 litraa uutta maalia  :-\ Tallinkin omistajat eivät pumppaa yhtiöstä mitään ulos (rahallista voittoa) vaan käyttävät voittoroposensa kaluston uusimiseen toisin kun pari muuta varustamoa  ::) ja valtavat pääomat huomioiden tuntuisi sangen kummaliiselta mikäli uutta tonnistoa jo alettaisi myymään ja pitämään vanhaa ja arvotonta  romurautaa laivastossa  :deal:

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko Tuominen - 23.04.2005, 16:32:56
tuntuisi sangen kummaliiselta mikäli uutta tonnistoa jo alettaisi myymään ja pitämään vanhaa ja arvotonta  romurautaa laivastossa  :deal:
Niin no tuohan oli vain oma veikkaukseni, mutta mikäli Tallink ei saa mahdollista Riian linjaa vetämään tai vaihtoehtoista Pietarin linjan uudelleen avaamista onnistumaan, ei välttämättä pelkkien vanhojen alusten myyminen riitä ylikapasiteetin poistamiseen. Eikä Romantikaa kannata ihan mihin tahansa tehtäväänkään sijoittaa. Päiväristeilijäksi tai Paldiskin linjan kulkijaksi Romantika on kuitenkin liian hieno.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Repe

#19
Käsittääkseni Romatika siiretään Victorian kanssa tekemään risteilyjä Sto-Tall, näinhän se ainakin alunperin piti olla.
Mihin sitten Regina Baltica siiretään sen jälkeen kun Romantika on tullut sto-tall reitille, luultavasti myyminen saattaisi olla mahdollista.
Tuon kolmannen uuden alkusen piti tulla Helsinki-Tallinna välille, Meloodiaa tuskin tullaan korvaamaan neljännellä uudella aluksella.

Korjatkaa jos noihin Romantikan Ruotsinliikenne aikeisiin on tullut muutosta. :-[

Mikko Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 23.04.2005, 19:08:08
Lainaus käyttäjältä: Mikko Tuominen - 23.04.2005, 16:32:56
tuntuisi sangen kummaliiselta mikäli uutta tonnistoa jo alettaisi myymään ja pitämään vanhaa ja arvotonta  romurautaa laivastossa  :deal:
Niin no tuohan oli vain oma veikkaukseni, mutta mikäli Tallink ei saa mahdollista Riian linjaa vetämään tai vaihtoehtoista Pietarin linjan uudelleen avaamista onnistumaan, ei välttämättä pelkkien vanhojen alusten myyminen riitä ylikapasiteetin poistamiseen. Eikä Romantikaa kannata ihan mihin tahansa tehtäväänkään sijoittaa. Päiväristeilijäksi tai Paldiskin linjan kulkijaksi Romantika on kuitenkin liian hieno.
Tuo on kyllä hyvä pointti, mutta kun nyt näin paljon uutta laivaa tilataan niin luulisi pääkonttorissa olevan selvät sävelet miten kaikki laivat tullaan sijoittamaan. En jaksa uskoa että firmassa ajatellaan "tilataan nyt uusi laiva kun kerran rahaa on ja katsotaan sen valmistumisen jälkeen sitten miten se/muut sijoitetaan" Jos nämä hurjat arvuuttelut toteutuisivatkin, ahvenanmaallahan on eräs punainen varustamo jonka riveihin Romantika voisi liittyä  ;) mut nyt alkaa taas karata aihe käsistä joten piste.

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Mikko Tuominen - 24.04.2005, 12:45:19

Tuo on kyllä hyvä pointti, mutta kun nyt näin paljon uutta laivaa tilataan niin luulisi pääkonttorissa olevan selvät sävelet miten kaikki laivat tullaan sijoittamaan. En jaksa uskoa että firmassa ajatellaan "tilataan nyt uusi laiva kun kerran rahaa on ja katsotaan sen valmistumisen jälkeen sitten miten se/muut sijoitetaan" Jos nämä hurjat arvuuttelut toteutuisivatkin, ahvenanmaallahan on eräs punainen varustamo jonka riveihin Romantika voisi liittyä  ;) mut nyt alkaa taas karata aihe käsistä joten piste.

Tätäkö sää tarkoitat?
http://www.orangepoint.com/kenny/Sekalaiset/Romantika%20to%20viking%20net/Vikingfinal.jpg
(Hyvä Kenny, toi on hieno!)

-Teemu-
-Teemu-

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 24.04.2005, 10:05:15
Käsittääkseni Romatika siiretään Victorian kanssa tekemään risteilyjä Sto-Tall, näinhän se ainakin alunperin piti olla.
Näinhän se menee sen jälkeen kun KOLMAS uudisrakenne on valmis. Tämän keskustelun aihe on kuitenkin Tallinkin mahdollinen NELJÄS uudisrakenne, ja sen vaikutukset Tallinkin laivastoon, mikäli hanke toteutuu.

Keskustelua KOLMANNESTA uudisrakenteesta ja sen vaikutuksista:
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=4437.90
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Petteri Virtanen

Eipä ole näillä vesilläkään vallan tavatonta, että uudehkoja laivoja on myyty vielä uudempien alta pois. Näin teki sekä Silja että Viking 1970- ja 1980-luvuilla. Tässä vaiheessa on tietenkin turha spekuloida Romantikan myynnillä mahdollisen neljännen uudisrakennuksen valmistuessa, koska sitä ei ole myytäväksi ilmoitettu. Joskus 1970-luvulla, kun Aallotar ja Svea Regina laitettiin myyntilistalle, kysyin Siljalta, miksi he eivät myy Fenniaa, joka on vanhempi ja hyttikapasiteetiltaan pienempi sekä tuolloin huomattavasti kuluneempi kuin pikkuranskattaret. Minulle vastattiin, että vanhojen alusten myynti on osa uudisrakennusten rahoituskuviota ja uudemmasta ja parempikuntoisesta laivasta saa enemmän rahaa kuin vanhemmasta.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Joni Huopana

#24
Joko on niin, että Tallink tietää todella hyvin, mitä on tekemässä, tai sitten se pelaa kovaa riskipeliä. No, riskipeliä bisnes on aina, mutta silti.

Onhan toisaalta kuitenkin aika paljon järkeä siinäkin, että jo Romantikasta lähtien alettaisiin kierrättämään tonnistoa. Kun puhutaan Meloodian, Fantaasian ym. vanhojen kierrättämisestä, täytyy muistaa, ettei niille löytyne ostajia kovin helpolla (kuten ei ole esim. Rosellallekaan).

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 26.04.2005, 18:06:59
Joko on niin, että Tallink tietää todella hyvin, mitä on tekemässä, tai sitten se pelaa kovaa riskipeliä. No, riskipeliä bisnes on aina, mutta silti

Uskon , että tietävät hyvinkin tarkkaan. Ja onhan noissa uudisrakennuksissa monia etuja, niin harvinaisia kuin näillä vesillä ovatkaan:

Paremmin houkuttelevat ihmisiä matkustamaan, lippujen hinnat helpompi pitää riittävällä tasolla , ei tarvitse polkumyynnillä yrittää houkutella matkustajia. Ja kustannus hyöty  tietenkin siirryttäessä suurempiin yksiköihin.  Muistan jostain lukeneeni että Rosellan käyttökustannukset oilisivat samaa tasoa kuin Cinderellassa...   Ja siitä kun Cinderella tuli 16 vuotta sitten liikenteeseen on moottorien taloudellisuus ja muutkin tekijät vielä huomattavasti parantuneet. Joten en usko näissä Tallinkin tulevissa hankinnoissa olevan kovinkaan suurta riskiä , vielä kun ottaa huomioon, että kilpailijoiden suunnalta ei ole kuulunut mitään vastausta tulevaisuudessa kovenemaan kilpailuun. 
Voidaankin heittää kysymys ilmoille aikooko Tallink jossain vaiheessa laajentaa Suomen ja Ruotsin välille...  kalustosta se ei  tulevaisuudessa tule olemaan kiinni??

Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 26.04.2005, 18:35:05
Uskon , että tietävät hyvinkin tarkkaan. Ja onhan noissa uudisrakennuksissa monia etuja, niin harvinaisia kuin näillä vesillä ovatkaan:

varmaan tietävät tarkkaan, ja jos lukevat tätä foorumia, niin nauravat partaansa, kun joukko laivaharrastajia yrittää hiki hatussa arvailla minne uusi alus sijoitettaisiin ;D
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

jonas

Hei, ihmiset! Tuolla Tallinkin pörssiin listautumista käsittelevässä esittelyssä http://www.fi.ee/failid/prospekt.html puhutaan Galaxyn sisaraluksen option olevan todellakin voimassa vielä 22. joulukuuta 2005 asti. Saa nähdä, aika hurjaa olisi jos vielä yhden tuota luokkaa rakentaisivat. Tämä siis ei liity suoraan nopeakulkuisiin aluksiin, jotka rakennetaan Helsingissä ja Italiassa, sillä tekstistä käy ilmi, että niihin on myös molempiin optiot sisaraluksesta olemassa.

Eerik Laine

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 21.11.2005, 16:09:50
Hei, ihmiset! Tuolla Tallinkin pörssiin listautumista käsittelevässä esittelyssä http://www.fi.ee/failid/prospekt.html puhutaan Galaxyn sisaraluksen option olevan todellakin voimassa vielä 22. joulukuuta 2005 asti. Saa nähdä, aika hurjaa olisi jos vielä yhden tuota luokkaa rakentaisivat. Tämä siis ei liity suoraan nopeakulkuisiin aluksiin, jotka rakennetaan Helsingissä ja Italiassa, sillä tekstistä käy ilmi, että niihin on myös molempiin optiot sisaraluksesta olemassa.

21.12.2005 saavat sitten päättää että ostavatko Baltic Kristinan huutokaupasta vai tilaavatko Galaxyn sisaraluksen...  8) Nojoo...

Jarkko Ruusulaakso

On vaan aika paha tunne, että Tallink tulee jonkin ajan kuluttua elinkaarensa päähän :-\
Tuossa taitaa olla sellaiset velat että Tallinkilla ei ole varaa töpeksiä (senverran taajaan tahtiin Tallink tilaa noita aluksia). Tämä nyt siis oli minun mielipiteeni.