Helsinki lähtösatamana -lopputyöni valmistuu!

Aloittaja wanvil, 12.03.2009, 22:20:12

« edellinen - seuraava »

wanvil

Tällainen projekti alkaisi lähestyä viimeistä pistettään. Olenkin jossain toisessa keskustelussa ohimennen maininnutkin, eli kyseessä ammattikorkeakoulun matkailun koulutusohjelman opinnäytetyö. Oma aiheeni siis on Helsinki lähtösatamana kansainvälisille risteilyille ja sen kehittäminen. Opinnäytetyöni käsittelee vahvasti täälläkin keskusteltuja aiheita, kuten seuraavissa keskusteluissa olevia juttuja:

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=14359.0
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=12893.0

Ja nyt tiedoksi aihepiiristä kiinnostuneille: eli he jotka haluavat tekemäni opinnäytetyön luettavaksi, ilmoittakaa sähköpostiosoitteenne niin lähetän sen doc-muodossa (vielä ei ole PDF:nä, lähiaikoina kyllä tulossa). Opinnäytetyö on pitkälti valmis - siitä puuttuu vielä pari pientä säätöä, kuten sivunumerointi. Mutta niin valmis se on, että voi julkistaa. Tiivistelmän laitan jo tässä esiin.


Tiivistelmä

Opinnäytetyön tekijä(t): Ville Wanhatalo

Opinnäytetyön aihe: Helsinki lähtösatamana kansainvälisille risteilyille ja sen kehittäminen


Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Helsingin nykytilaa ja kehittämistä kansainvälisten risteilyjen lähtösatamana. Tavoitteena on löytää kehittämiskohteita aihepiirille.

Risteilysesonkina Itämerellä pidetään yleisesti toukokuun alusta syyskuun loppuun ulottuvaa kautta. Helsinki on Itämeren alueen tärkeimpiä risteilysatamia, mutta matkustajavaihtojen osuus tähän asti on ollut suhteessa vähäistä. Kesällä 2008 kaksi risteilijää käytti Helsinkiä lähtösatamana viikon mittaiselle Itämeren-risteilylle, jossa reitin toisena päätepisteenä oli Kööpenhamina. Kööpenhamina on Itämeren ehdottomasti merkittävin lähtösatama.

Teoriaosuudessa tarkastellaan Helsinkiä risteilykohteena ja sen vetovoimaa kilpailijoihin verrattuna. Helsingillä on vahva satamakaupunki-identiteetti, ja meriläheisyys on tärkeänä osana kaupunkikuvaa. Perinteinen Eteläsatama on kaupungin vetovoimaisinta aluetta, mutta risteilijöiden kannalta tärkeä satama sijaitsee Hernesaaressa, jonne on mahdollista päästä kookkaimmilla risteilijöillä. Hernesaaressa on myös koekäytössä oleva risteilijäterminaali juuri vaihtolaivoja varten. Pohjoisella Itämerelläkin löytyy kuitenkin kilpailevia kaupunkeja, mikä tuo haasteita Helsingille risteilykohteena ja lähtösatamana.

Työn lähestymistapa on kvalitatiivinen, ja se koostuu teemahaastatteluista. Jokaista haastateltavaa varten on laadittu oma kysymyssarja, jossa on huomioitu haastateltavan toimenkuva. Haastatteluja tehtiin toimijoille, joilla on kokemusta matkustajia vaihtavista risteilijöistä tai jotka olisivat keskeisessä roolissa city breakien suhteen.

Keskeisenä teemana opinnäytetyössä on city break –kaupunkiloma Helsingissä, joka olisi osana Itämeren-risteilyä muodostaen risteilystä ja kaupunkilomasta koostuvan kokonaistuotteen. City breakia varten tarvitaan toimivat lehtoyhteydet, majoituskapasiteettia ja laajaa matkailutuotetarjontaa.

Tärkeitä kehittämiskohteita, joita tämän opinnäytetyön myötä on löydetty, ovat risteilijäsatamaan liittyvät infrastruktuurin kehittäminen, matkailuvetovoimaisen alueen saavutettavuuden parantaminen sekä matkailupalveluiden ja –tuotteiden saatavuuden parantaminen erityisesti omatoimisten risteilijämatkustajien kannalta city break vahvasti huomioiden.

Asiasanat: Helsinki, lähtösatama, city break, kehittäminen, saavutettavuus, palveluiden saatavuus



Abstract

Author(s): Ville Wanhatalo

The title of thesis: Helsinki as a turnaround port for cruises and how to develop it


The aim of this thesis is to analyse the current situation of Helsinki as a turnaround port for international cruises and to give ideas for further development of the concept.

The Baltic cruise season is generally a period from the beginning of May until the end of September. Helsinki is one of important cruise destinations on the Baltic Sea but the number of turnarounds has been relatively small in case of Helsinki. During the summer season 2008 two cruise ships used Helsinki for turnarounds and the other end of the same route was Copenhagen. Copenhagen is considered to be the most remarkable turnaround port on the Baltic Sea.

In the theory part of this study Helsinki is introduced as a cruise destination and its potential is compared with competitors. Helsinki has a strong port city identity and the traditional South Harbor area is one of the most attractive parts of the city. However, Hernesaari cruise port in West Harbor is the most important for cruise ships since it offers accessibility for huge vessels. In addition, the temporary turnaround terminal is located in Hernesaari.

The study is qualitative and it is done by means of theme interviews. There are separate supporting questions for each. The interviewees were selected from parties working with turnaround ships or having experience in arranging city breaks.

City breaks are an essential part of this thesis and how to combine them with Baltic cruises. City breaks will require good air connections, much accommodation capacity and wide tourism service and product range.

In conclusion, the following areas related to cruise ships should be developed: the infrastructure of the cruise port, the accessibility of attractions and the availability of services. It is also recommended that particular attention will be paid to the individual cruise line passenger's needs and the role of city breaks.

Key words: Helsinki, turnaround port, city break, development, accessibility, service availability



Opinnäytetyössäni on noin 50 sivua, joten kokonaisuudessaan en ala sitä tänne laittamaan, vaan kiinnostuneet saavat sen sähköpostitse.

Raine Taponen

#1
Lainaus käyttäjältä: Ville Wanhatalo - 12.03.2009, 22:20:12
Tällainen projekti alkaisi lähestyä viimeistä pistettään.
Opinnäytetyö on pitkälti valmis - siitä puuttuu vielä pari pientä säätöä, kuten sivunumerointi. Mutta niin valmis se on, että voi julkistaa. Tiivistelmän laitan jo tässä esiin.

Tiivistelmä

Opinnäytetyön tekijä(t): Ville Wanhatalo

Opinnäytetyön aihe: Helsinki lähtösatamana kansainvälisille risteilyille ja sen kehittäminen

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Helsingin nykytilaa ja kehittämistä kansainvälisten risteilyjen lähtösatamana. Tavoitteena on löytää kehittämiskohteita aihepiirille.

Risteilysesonkina Itämerellä pidetään yleisesti toukokuun alusta syyskuun loppuun ulottuvaa kautta. Helsinki on Itämeren alueen tärkeimpiä risteilysatamia, mutta matkustajavaihtojen osuus tähän asti on ollut suhteessa vähäistä. Kesällä 2008 kaksi risteilijää käytti Helsinkiä lähtösatamana viikon mittaiselle Itämeren-risteilylle, jossa reitin toisena päätepisteenä oli Kööpenhamina. Kööpenhamina on Itämeren ehdottomasti merkittävin lähtösatama.

Opinnäytetyössäni on noin 50 sivua, joten kokonaisuudessaan en ala sitä tänne laittamaan, vaan kiinnostuneet saavat sen sähköpostitse.

Onnea ja menestystä opinnäytetyöllesi, arvostan rohkeuttasi tuoda se julkisuuteen. Tiedä vaikka tulevaisuudessa Helsinki ohittaisi Kööpenhaminan Itämeren risteilijöitten lähtösatamana. Tuohan rahtipuolen siirtyminen Kanta- Helsingin alueelta Vuosaareen lisää tilaa risteilijöille. Terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Kimmo Heinonen

Lainaus käyttäjältä: Raine Taponen - 13.03.2009, 09:37:45
Onnea ja menestystä opinnäytetyöllesi, arvostan rohkeuttasi tuoda se julkisuuteen. Tiedä vaikka tulevaisuudessa Helsinki ohittaisi Kööpenhaminan Itämeren risteilijöitten lähtösatamana. Tuohan rahtipuolen siirtyminen Kanta- Helsingin alueelta Vuosaareen lisää tilaa risteilijöille. Terveisin R.T

Kuin myös, vaikka sinälläänhän nuo ovatkin lähtökohtaisesti julkisia (tietyissä tapauksissa voidaan työ toki salata) ja kopiot löytyvät oppilaitosten arkistoista...mutta silti arvostan että erikseen "mainostat" ja haluasi jakaa työtäsi - kertoo siitä että olet siitä ylpeä (arvostat) ja varsin tyytyväinen siihen sekä myös mahdollisesti siitä että haluat laajempaakin palautetta työhösi.

Onnea (tulevan) valmistumisen johdosta.

Onkos teilläkin muuten käytössä semmoinen lopputyön esittelysysteemi "opponentteineen" kaikkineen?

Kimmo

wanvil

Kiitokset!

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Heinonen - 13.03.2009, 10:52:23
Onkos teilläkin muuten käytössä semmoinen lopputyön esittelysysteemi "opponentteineen" kaikkineen?

On, valitettavasti :D opinnäytetyöntekoprosessin aikana "joutuu" (jos jaksaa, heh) lukemaan ja kommentoimaan myös toisten tuotoksia. Ihan kuin omassa ei olisi riittävästi tekemistä :o

Oma aiheeni kyllä kiinnostaa, mutta ei siinä sivussa jaksaisi oikein lueskella mitään nönnönnöö-kävijätutkimuksia...

wanvil

Koska tuosta valmistumisesta on jonkin aikaa jo kulunut, niin laitetaanpa huvikseen nyt kaikkien nähtäville kyseinen tuotos:

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/4090/ONT1pdf.pdf?sequence=1