Jäätalvi 2017-2018

Aloittaja Janne Koskinen, 30.10.2017, 16:43:19

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#150
Sjöfartsverketiltä pitkästä aikaa tilannekatsausta, ohessa poimintoja:

"I Norra Kvarken har det bildats kraftiga vallområden norr om passagen men också en hel del utmed svenska kusten i övrigt, vilket medfört att assistanserna tar något längre tid och väntetider uppstår till och från.

Till följd av det besvärliga läget i Norra Kvarken har de svenska och finska isbrytarna i samarbete tvingats assistera ett fartyg i taget genom Nordvalen passagen och beordra vänteläge för övriga för att inte riskera att någon fastnar i närheten av grundområdena. Det har oftast blivit bogsering av fartygen och väntetider har uppstått såväl norr som söder om området."


Ennusteet lupaavat pohjoiseen edelleen kylmää, ja jääpeite voi kasvaa yhä Sundsvallista pohjoiseen:

"Prognoserna talar om fortsatt kyla i norr och vi får räkna med fortsatt istillväxt åtminstone från Sundsvall och nordvart, säger Tomas Årnell."

"ATLE och ODEN fortsätter att främst vara verksamma i norra Bottenviken medan YMER tar hand om Norra Kvarken och norra Bottenhavet. FREJ assisterar främst trafiken på Sundsvall och Härnösand/Ångermanälven medan THETIS assisterar i Gävlebukten."


* of Finland avustaa myös ruotsalaisten satamien liikennettä pohjoisella Selkämerellä:

"Alla inblandade enheter jobbar dock där behovet är störst och isbrytarna i norr får bitvis gå sydvart för att hjälpa till i samband med att det stökar till sig i Norra Kvarken och för tillfället assisterar finska ZEUS trafiken på de svenska hamnarna i norra Bottenhavet."

http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Besvarligare-islage-i-flera-svenska-farvatten/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jussi Lampinen

#151
Taitaa olla pitkään aikaan ensimmäinen jäätilanteen aiheuttama "kolari".http://www.raja.fi/lsmv/tiedotteet/1/0/rahtialukset_tormasivat_merenkurkussa_75384

Hannu Sarell

#152
Niin mikä on pitkä aika? Muutama viikkoko on kulunut vastaavasta tapauksesta Suomenlahdella? Taisi olla 25.2. Siinä ei ollut kai jäänmurtajaa edessä.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 14.03.2018, 13:33:33
Murtajat ovat nyt täystyöllistettyjä myös Merenkurkussa/Nordvalenista pohjoiseen, eikä vain Perämeren satamiin.  :thumb:  Tälläistä viimeksi talvella 2011.
Juuri nyt viisi murtajaa Vaasan korkeudelta Kokkolaan. Fennicaakin tarvittaisiin, mutta se on Vaasassa ilmeisesti bunkraamassa. Letkat ei kulje. Aluksia pitää yksitellen avustaa.

Mites muuten Wasa Express on pärjännyt tänä talvena, onko tarvinnut jäänmurtajien apua? Menneinä vuosina on avustustakin toisinaan tarvittu, mitä vanhoista keskusteluista katsoin, vanhemmista vaasanlaivoista nyt puhumattakaan, joita joskus jouduttiin hinaamaan paljonkin.

Pekka Laakso

Työ- ja elinkeinoministeriö on päättänyt siirtää ulkomaanliikennettä uhkaavaa lakkoa kahdella viikolla 6. huhtikuuta klo 6 saakka. Tästä syystä jäänmurtajia koskeneet tukilakkouhat peruuntuvat.

http://valtakunnansovittelija.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ulkomaanliikennetta-uhannut-lakko-siirtyy-alkamaan-aikaisintaan-6-4-2018-klo-6
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

#155
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 19.03.2018, 23:55:43
Mites muuten Wasa Express on pärjännyt tänä talvena, onko tarvinnut jäänmurtajien apua? Menneinä vuosina on avustustakin toisinaan tarvittu, mitä vanhoista keskusteluista katsoin, vanhemmista vaasanlaivoista nyt puhumattakaan, joita joskus jouduttiin hinaamaan paljonkin.
Hyvin on kulkenut. Ainoastaan muutaman kerran on avustettu WE:tä. Poikittaissuunnassa eivät jäät ole olleet niin pakkautuneet kohti Holmsundia ja Vaasan majakkaa. Holmsundiin on ollut ja on nytkin iso railo Väktatenin majakan paikkeilla, joka on ollut vain ennimmäkseen uuden jään ja tasaisen jään peittämä. Tietyt tuulet tukkivat väylän kohti Väktarenia, mutta tänätalvena on ollut suotuisat tuulet, joten railoon Väktarenilta ulospäin ei ole edes tuuli ahtanut pahemmin jäitä.

Juuri nyt tätä kirjoitettaessa näyttää olevan jonkinmoista pientä ahtaumaa Odelgrundin kohdalla, eli aika keskellä WE:n reittiä, sekä väylällä kohti pohjoista/Nordvalenin majakkaa. Tästäkin WE läpi 5-7 solmun vauhdilla. WE on kyllä hyvä jäissäkulkija.

Jäät ovat ahtautuneet juuri tuon poikittaisreitin ylä ja alapuolelle tänä talvena ja Wasa Express on pystynyt kiertämään pahimmat ahtaumat. Wasa Express pitää myös tehokkaasti Vaasan väylän auki. Siksi avustusten tarve on ollut yllättävän pieni Vaasaan tänä talvena. 1A rajoituskin tuli voimaan Vaasaan vasta 14maaliskuuta, joka on todella myöhään.

Hyvä ränni Norrskär-Vaasan majakka 7.maaliskuuta 2018:
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDgoYZgtjmDOBU748ONQ
Vaasan majakalla tasaista jäätä 7.maaliskuuta 2018:
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDgoYb_S-Vzq1IfFTJaQ
Norra Gloppetin majakalla myös tasaista jäätä ja Wasa Expressin tehoilla ei ongelmia rännissä. 7.maaliskuuta 2018:
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDgoYl0dSOWLJehCuw3g
Raskaskulkuinen ränni Väktarenilta kohti Odelgrundia keskelle Merenkurkkua 7.maaliskuuta 2018. Kahdeksaa-yhdeksää solmua WE rännin läpi.
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDgoYSELbK3Olsd9ecOw
Ymerin avaama raskaskulkuinen ränni Väktarenilta loppuu tässä seuraavassa kuvassa 7.maaliskuuta 2018:
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDgoYWQo1FhjjtU2Lt_A
Ymer keskellä pientä ahtaumaa. Tämän ahtauman pystyi esimerkiksi WE kiertämään ottamalla kurssin kohti Nordvlenia ja sitten taas kurssi kohti Väktarenin majakkaa. Etualalla uutta jäätä ja tasaista jäätä, joka on peittänyt railon. Eli kuten aikaisemmin mainitsin, ei ahtaumat ole osuneet poikittaisuunnalle kovin pahasti. Nämä ahtaumat on toki vaikeampi nähdä/kiertää kun on pimeää. Silloin niihin helpommin "osuu" ja jää kiinni. Kuvassa näkyy pienenä Gunvorsgrundin majakka, jonka kautta Holmsundista lähtevä liikenne eteläänpäin voi kulkea. Nyt siellä oli ahtauma joka näkyy kuvassa, joten alukset ojataan kaikki keskelle Merenkurkkua Odelgrundina kautta etelään ja pohjoiseen. Näin tehdään edelleen, vaikka kuva on otettu  8.maaliskuuta 2018:
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDgplPHWGDdvy5lgo-Uw
Mutta talvi ei ole vielä loppu, joten vielä on paljon mahdollista, että väylä Väktarenin kautta Holmsundiin menee vielä tukkoon sekä Norrskäristä kohti Vaasan majakkaa väylälle voi ilmestyä ahtaumia ja muuttua vaikeakulkuiseksi myös Wasa Expresille.





Kalle Id

Mä olin jostain syystä siinä luulossa, että WE:n jääluokka olisi vain 1B, eli se ei olisi mitenkään erityisen kummoinen jäälaiva ainakaan paperilla.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 20.03.2018, 22:01:38
Mä olin jostain syystä siinä luulossa, että WE:n jääluokka olisi vain 1B, eli se ei olisi mitenkään erityisen kummoinen jäälaiva ainakaan paperilla.

DNV:n julkinen alustieto sanoo Wasa Expressistä "Class notation: 1A1 Car ferry A Ice(1A) MCDK", minkä ymmärtäisin tarkoittavan jääluokkaa 1A :-\

Ari-Jukka Perkiomaki

#158
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 20.03.2018, 22:01:38
Mä olin jostain syystä siinä luulossa, että WE:n jääluokka olisi vain 1B, eli se ei olisi mitenkään erityisen kummoinen jäälaiva ainakaan paperilla.
Tauno kerkesi ottaa esille viralliset tiedot samalla kuin minä olin myös kirjoittamassa vastausta. Laitetaan tähän vähän historiaa, vaikka sivutaankin offtopicia, mutta kuitenkin liittyy aiheeseen jotenkin.
Tulee mieleen talvi 2006 ja M/S Vironian jääluokka 1B reitillä Kotka-Sillamäe, jolloin se ei saanutkaan enää jäänmurtaja avustusta, kun Kotkasta vaadittiin 1A jääluokka. Se joutui jättämään vuoroja ajamatta.
Laitetaan tähän väliin lainaus topicista vuodelta 2006
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 01.03.2006, 14:30:09
Epäilys Vironian jääominaisuuksista oli sittenkin aiheellinen... :(

Sillamäe-Kotka-laivareitin avaaminen siirtyy
01.03.2006 14:11

Viivästymisen syynä on Kotkan sataman vaikea jäätilanne.

Sillamäen ja Kotkan välisen laivareitin avaaminen siirtyy myöhemmäksi keväälle. Projektijohtaja Karl Kolk Narva Line -yhtiöstä kertoo, että viivästymisen syynä on vaikea jäätilanne Kotkan satamassa.

Narva Linen oli tarkoitus aloittaa reittiliikenne Sillamäen ja Kotkan välillä maaliskuun alkupuolella. Kolk ei osaa arvioida, milloin reitille tuleva Vironia-alus pääsee säännölliseen liikenteeseen.

- Yritämme kuitenkin olla optimisteja, sillä kevät on lähellä eivätkä tällaiset jääolot kestä enää kauan. Olemme pahoillamme, Kolk sanoo.

Varsinainen matkustajaliikenne oli alunperinkin tarkoitus käynnistää alkukesästä sen jälkeen, kun matkustajaterminaalit molempiin satamiin saadaan valmiiksi.

(MTV3-STT)

Pitää kyllä paikkansa, että Wasa Expressin jääluokka (M/S Travemunde ja muistaakseni myös Thjelvar) on täytynyt alunperin olla 1B.  Jonkun telakoinnin tai luokituksen yhteydessä se on nostettu. En tiedä asiasta enempää.
Kyllähän Wasa Express juuttuu jäihin siinä missä muutkin, mutta aina viimeisten joukossa Holmsundiin kulkevista aluksista. Esim. Fennialla/Casino Expressillä ja RG1:llä oli jääluokka 1A ja Wasa Express kulkee kyllä paljon paremmin jäissä noihin verrattuna. Onhan Wasa Expressissä toki enemmän vetoisuutta ja konetehoa.

EDIT: Heti tämän kirjoittamisen jälkeen Ymer avustaa Wasa Expressiä Odelgrundista kohti Holmsundia. Siellä Odelgrundin paikkeilla on ahtaumaa, ja pimeällä ei ole niin helppo sitä kiertää. Ahtauman kiertoa näkyy hyvin juuri nyt AIS:n trackissa. :) Sieltä ei olisi nyt sitten selvinnyt ilman Ymerin avustusta...

Ari-Jukka Perkiomaki

Tomeiku Zeus Of Finlandilla näyttää olevan menossa erikoiskeikka, eli luotsille rännin murtaminen.  :)  Onko sitten Vaasan majakan paikkeilta työntynyt jonkunmoiset sohjot ränniin, vai onko vanha ränni puristunut kokonaan kiinni? Luotsi ei ilman rännin avausta pääsisi luotsinottopaikalle?
Skagenbank on menossa kohti Vaasaa, joten pian luotsin tarvitsee päästä alukselle.

Jussi Laine

Cable Enterprise tekee lähtöä Pikkalasta. Tällä kertaa jäänmurron hoitaa Protector ja Atlas eli väylää on ajettu edes takaisin.

Ari-Jukka Perkiomaki

Vähä offtopicin puolelle. Videossa muutaman sekunnin näkyy kun Fennica avustaa Nordic Orionia, ja muutenkin erilaisia Merenkurkun jääolosuhteita.  :)
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaismiesten-henkeasalpaava-tempaus-merenkurkun-yli-hiihtamalla-luistelemalla-ja-uimalla-upea-video-taltioi-reissun-parhaat-palat/6831108#gs.Wo0eS3I

Tuomas Romu

Seurasin perjantai-iltana Sompasaunan ikkunasta jäänmurtoa helsinkiläisittäin:

https://twitter.com/AkerArctic/status/977278428394246144
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 26.03.2018, 10:07:20
Seurasin perjantai-iltana Sompasaunan ikkunasta jäänmurtoa helsinkiläisittäin:

https://twitter.com/AkerArctic/status/977278428394246144

Kehitystä! Neljä vuosikymmentä taaksepäin jäänmurto helsinkiläisittäin suoritettiin vähän toisenlaisella kalustolla ;)

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:IMO_7347641

Pekka Laakso

Nordicalla vaihteeksi vaihto- ja bunkrauspäivä Skattalla.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.