Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan

Aloittaja Kimmo Rantanen, 07.10.2008, 16:34:39

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Jenkeissä konvertoidaan pari ro-ro-laivaa niin ikään Wärtsilän dual fuel-moottoreilla ja LNG-järjestelmällä:

http://gcaptain.com/tote-selects-wartsila-for-lng-conversions/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Boren Seagardiin asennetaan huhtikuussa varustamon itsensä kehittämä rikkipesuri. Seagardiin asennettava malli on koekappale, mutta varustamo etsii jo yhteistyökumppania tuotannon aloittamiseksi. Pesuri on kuivapesurimallia, jonka jätteenä muodostuvaa kipsiä voi käyttää varustamon mukaan jopa rakennusmateriaalina.

Kauppalehti


DFDS puolestaan arvioi varustamon polttoainekulujen nousevan jopa 950 MSEK (päivän kurssilla 106 MEUR) vuodessa rikkidirektiivin astuessa voimaan.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

DFDS:n edustaja ilmoitti toisessa haastattelussa (en nyt muista missä) varustamon inventoineen reittejänsä ja seitsemän niistä oletetaan muuttuvan tappiolliksiksi päästörajoitusten myötä.

Juhani Mehto

Ruotsalaisen Walleniuksen ja japanilaisen NYK:in omistama autonkuljetusaluksia operoiva UECC tuo vuonna 2016 Itämerelle kaksi LNG-käyttöistä (dual fuel LNG/MFO) autolaivaa. Alukset rakennetaan Kiinan Nantongissa ja niistä tulee 181 m pitkiä ja niiden kapasiteetti on 3.800 autoa.

Sjöfartstidningen (mukana kuva)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Sjöfartstidningenin mukaan Finnlines aikoo asentaa pesurit suurimpaan osaan laivastoaan tämän vuoden lopulla ja ensi vuoden alussa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Tämähän on mielenkiintoinen muutos, aiemminhan Emmanuele Grimaldi sanoi rikkipesureiden olevan naurettava ajatus. Hyvä kuitenkin, että saadaan pesureita isommassa mittakaavassa suomalaisiinkin laivoihin.

Pekka Laakso

Sjöfartstidningen valottaa nyt hieman tarkemmin Finnlinesin pesurihanketta:

http://www.sjofartstidningen.se/finnlines-har-fordelningen-klar/

Aluksi pesurit asennetaan vain lastilauttoihin, tulevat olemaan open loop -systeemillä, mutta voidaan muokata hybridiksi tarvittaessa. Wärtsilä toimittaa laitteet uusiin kiinattariin, ja Alfa Laval vanhempiin lontoolaistaustaisiin kiinattariin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Nyt Sjöfartstidningen kertoo vuorostaan lisää taustaa DFDS:n lastilauttojen pesurihankkeista:

http://www.sjofartstidningen.se/britannia-seaways-far-skrubber/

Kaksi ro-paxiakin on jo saanut pesurin, Optima ja Victoria (Seaways).
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kalle Id



Pekka Laakso

Optima Seaways sopisi varsin hyvin foorumin legendaariseen Rumimmat laivat -topiciin.  ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

http://www.hs.fi/kotimaa/Isot+matkustajalaivat+vaihtavat+v%C3%A4h%C3%A4rikkiseen+polttoaineeseen/a1400675987764

LainaaIsot matkustajavarustamot vaihtavat laivojensa polttoaineen vähärikkiseksi ensi vuonna. Rikkipesureita aluksiin ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi asenneta.

..

Varustamot kertoivat ratkaisuistaan rikkipäästöjen vähentämiseksi keskiviikkona Helsingissä. Sekä Tallink Silja että Viking Line ja Eckerö Line vaihtavat vähärikkiseen. Poikkeuksena on Viking Grace –alus. Se kulkee nesteytetyllä maakaasulla eli LNG:llä, joka ei sisällä rikkiä.

Polttoainekulujen nousua varustamot aikovat kompensoida vähentämällä polttoaineen kulutusta.

...

Viking Linen ympäristöpäällikön Susanna Airolan mukaan rikkipesureihin ei olla ainakaan vielä siirtymässä. "Sivutuotteen käsittely on ongelma, sillä pesuvettä ei saa pumpata jäteveden mukana maihin. Emme me halua sitä mereenkään laskea", Airola sanoo.

Ounastelen, että jos kokemukset Viking Gracesta ovat positiivisia, tulee muihinkin uudisrakennuksiin aikanaan dual fuel -koneisto.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Minua edelleen vähän kummastuttaa meikäläisten varustamoiden nuiva suhtautuminen rikkipesureihin. Niiden ei pitäisi olla ihan niin ongelmallisia, kun kerran mm. Color Line ja Birttany Ferries pystyvät asentamaan pesurit suuriin matkustaja-autolauttoihinsa ilman suurempia ongelmia.

Tuomas Romu

Vanhempien alusten kohdalla kyse voi olla yksinkertaisesti sijoituksen kannattamattomuudesta - takaisinmaksuaika voi ylittää aluksen jäljellä olevan käyttöiän. Kaikissa laivoissa, edes uudemmissa, ei välttämättä myöskään ole riittävää paino- ja vakavuusreserviä tai, mikäli ei haluta rakentaa Optima Seawaysin kaltaista "ulkoista" ratkaisua, tilaa aluksen sisällä. Matkustaja-autolautoissa pesurit joudutaan sijoittamaan huomattavasti korkeammalle, ja mikäli joudutaan lisäksi lisäämään kiinteää painolastia riittävän vakavuuden säilyttämiseksi, saattaa lastikapasiteetti pienentyä merkittävästi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Langh ja Deltamarin perustavat yhteisyrityksen rikkipesureiden tuotantoa varten. Uuden yhtiön nimi on DeltaLangh Oy Ab ja se alkaa valmistamaan ns. closed loop -tyypin pesureita, joiden koekappale on ollut menestyksekkäästi koekäytössä Langhin Lauralla. Langh aikoo varustaa muutkin aluksensa vastaavilla pesureilla.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.