Laivojen ympäristöpäästöt

Aloittaja laivat, 26.12.2000, 08:49:45

« edellinen - seuraava »

laivat

Kun kerran laivojen päästöt otettiin esille "Georg Otsia saattelemaan" -foorumissa, niin päätin ottaa sen esille tähän omaan foorumiin. Nyt on paljon puhuttu laivojen päästöistä ja päästöjen puhdistuksesta. Varustamot tekevät kokoajan työtä ympäristöpäästöjen vähentämiseksi. Svensks Sjöfarts Tidningissä kerrottiin juuri, että Birka Line sai äskettäin ympäristöpalkinnon ympäristönsuojelussa asentamalla varustamon Birka Princess -aluksen joihinkin moottoreihin katalysaattorit. Myös Silja on panostanut ympäristönsuojeluun viimeisen viiden vuoden aikana ja Viking on myös tullut mukaan viimeisten lähivuosien aikana. Silja tuntuu olevan kiinnostunut katalysaattoreiden käytöstä, joita on asennettu Silja Serenaden ja Symphonyn apukoneisiin ja kaikkiin Silja Europan pääkoneisiin. Myös Silja Festival saa omat katalysaattorit vuoden 2001 aikana. Myös "vesiruiskutustekniikka" on kiinnostanut Siljaa ja onkin toiminut hyvin Serenaden ja Symphonyn pääkoneissa puhdistaen suurimman osan typenoksideista. Viking on puolestaan kokeillut Mariellan koneissa niin sanottua HAM-tekniikka, joka myös varustamon mukaan on toiminut loistavasti. Nyt myös risteilijöiden ympäristöystävällisyyttä on alettu kehittämään. Costa Atlantica on maailman ensimmäinen "Green Star" -risteilijä, joka ei päästä veteen minkäänlaisia aineita. Mitä mieltä olette, voidaanko vielä joskus matkustaa täysin puhtailla ja ympäristöystävällisillä laivoilla. Kertokaa omat mielipiteet asiasta vai olenko ainoa "laivafriikki", jota laivojen ympäristöpäästöt kiinnostavat?

Jaakko Ahti

#1
Joo, kyllähän nuo laivojen päästöt kiinnostaa. Itse muistan kuinka parisen vuotta sitten kävin Saarenmaalla ja matkasin mantereelta Saarenmaalle Koguva-nimisellä lautalla (jonka kuvan aijon laittaa nettiin kunhan pääsen takaisin Helsinkiin joululomilta...). Ja kun tuo Koguva saapui laiturin lähelle ja alkoi kääntyä käyttäen keulapotkuriaan niin rungosta (=potkurista??) vuoti valtavasti öljyä/jotain muuta vastaavaa, niin että viimein laituriin kiinnityttyään laivan vierus oli valtavan öljylautan peittämänä. Siinä sitten monet ihmiset (olin "suomituristimatkalla" ;) ) meidän porukasta ihmettelivät sitä, muttei tavallisia virolaisia asia tuntunut paljoakaan hetkauttavan. No, kun kävin -99 kesällä jälleen Saarenmaalla ja menin tanskasta hankitulla Regulalla, (Koguva ajaa nykyään Hiidenmaalle) lautalla soi koko tuon 30min ajan yleinen hälyytysmerkki, 7lyhyttä-1pitkä, eikä kukaan henkilökunnasta tai tavallisista matkustajista välittänyt yhtään mitään... ???
Jaakko Ahti

Eerik Laine

#2
En nyt tiedä kiinnostavatko laivojen ympäristöasiat minua niin hirveästi. Mutta ainakin siinä määrin että tein noin vuosi sitten esitelmän asiasta Biologian tunnille. Tuo Vikingin HAM menetelmä on paljon halvempi kuin katalysaattorit, mutta toisaalta se vähentää laivojen typpipäästöjä vain muistaakseni n. 70-80% kun taas kalliimman katlysaattorin vastaava luku taisi olla lähempänä sataa. Mutta ehkä tuosta HAMista saattaa tulla tulevaisuudessa hyvinki suosittu...

Ympäristöystävällisyydestä on tullut varustamoille turvallisuuden ohella suuri markkinointivaltti. Omasta mielestäni tämän asian kiero puoli nähtiin jollakin tavalla Varustamossa jokin aikaa sitten kun siellä pidettiin jonkinnäköinen Miss Baltic Sea kilpailu, josta annettiin osa tuotosta Itämeren pelastamiseen tai jotakin vastaavaa... (En sano että tuo rahojen luovuttaminen olisi ollut se kiero kohta siinä vaan se että Tony tyyppi ei tuntunut oikeasti välittävän tuosta ympäristönäkökohdasta vaan halusi vain asialla nuoleskella matkustajia).

Onko Gabriellalla muuten katalysaattorit? Itse en ainakaan ole sellaista muistaakseni kuullut mistään. Ajattelin vain kun siinä on ulkona viehreä KAT teksti jollainen löyty ainakin mm. Europasta ja jonkinnäköisen muistikuvan mukaan myös Serenadesta ja Symphonysta.

Lisäksi ympäristöasiaan littyen sanoisin että tämän vuoden trendi laivoissa tuntuu olleen peräsponsorit kun Alandiaan, Isabellaan ja Mariellaan sellaiset ainakin on asetettu. (En ole varma ovatko Alandian työt jo tulleet päätökseen)

laivat

#3
Uskon, että Gabriellassa on katalysaattorit, sillä ei Viking varmaan turhaan maalaile alustensa kylkeen KAT-logoa, mutta toisaalta en ole kuullut, että Viking olisi asentanut Gabriellaan katalysaattorit. Niin peräponsoreista on tullut näköjään suosittuja.

Miran Hamidulla

#4
Noista ympäristöasioista sanoisin sen verran, että käsittääkseni laivojen aiheuttamat saasteet(ja muut ympäristö haitat) ovat melko pientä verrattuna muun liikenteen aiheuttamaan saasteeseen.(Silti on kuitenkin hyvä, että laivoihin asennetaan katalysaattorit puhdistamaan se vähäkin saaste.) En kuitenkaan ole varma asiasta, kun en ole mikään "ekoilun expertti". Mutta näin "maalaisjärjellä" pääteltynä sanoisin, että Juutinraumassa ja Iso-Beltissä, joissa laivalinja on korvattu sillalla tullaan varmasti kärsimään enemmän ilman saasteista kuin siltaa edeltävänä aikana. Hauskaa, että täällä on joku muukin joka on matkustanut Regulalla. :) Itse matkustin sillä Helsingborg-Helsingör reitillä ainakin kerran, kun olin pieni. Mulle on jäänyt siitä sellainen kuva, että se oli aika mukava laiva. Voitko jasu sanoa, että pitääkö väite paikkansa?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jaakko Ahti

#5
Jep, oli se regula ihan kiva. Ja varsinkin, se, että matkan aikana pääsi esim. keulaporttirakenteita tutkimaan (häkyytysäänen soidessa... Ironista ;) )
Mutta Regula oli ihmeen siisti ollakseen entinen Tanska-ruotsi-lautta. ilmeisesti Saaremaa Laevakompanii AS oli tehnyt siihen pintaremonttia. Myös kun tulin takaisin Ofelialla (sekin ex Tanska-Ruotsi kulkija) oli sekin mielenkiintoista kun laivalla sai kuljeksia pitkin autokantta ilman että kukaan kieltäisi/ovet olivat kiinni.
Ihan hyvä, että noita entisiä tanskankulkijoita on myyty tähän lähelle. Kannattaa käydä vilaseen osoitteessa www.slk.saaremaa.ee
Jaakko Ahti

Eerik Laine

#6
>Noista ympäristöasioista sanoisin sen verran, että käsittääkseni laivojen aiheuttamat saasteet(ja muut ympäristö haitat) ovat melko pientä verrattuna muun liikenteen aiheuttamaan saasteeseen.(Silti on kuitenkin hyvä, että laivoihin asennetaan katalysaattorit puhdistamaan >se vähäkin saaste.)

Niin tuohon voisi sanoa että ainakin Itämren matkustajalaivojen päästöt ovat aivan minimaaliset verrattuna rahtilaivoihin jotka ovat niitä todellisia saastepesiä. Hyvä sinänsä että matkustajalaivat pienentävät entisestään pientä saastemääräänsä.

Jaakko Ahti

#7
Joo, joskus on kyllä Helsinginkin edustalla näkynyt mitä kummallisimpia banaanilaivoja, jotka on tupruttaneet vaikka millaisia savupilviä...
Jaakko Ahti

Heikki Helen

#8
En tiedä miksi kaikki puhuvat pelkistä ilmansaasteista. Loppujen lopuksi sehän on aika vähäistä. Vaikka onhan se hyvä tietysti, jos niitäkin voitaisiin vähentää, mutta eikö teidän mielestä ole pahempi ongelma ne laivat jotka päästävät mereen mm. jäteöljynsä ja ties mitä kaikkea muuta ?
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Juha Westerlund

Löysin tämmösen hyvän vanhan....  :)
Eikös kumminkin ole ihme homma tuo että sanotaan laivassa olevan katalysaattori, mutta todellisuudessa onkin vain yksi katalysaattori yhdellä koneella...Silti on kyljessä 2m*4m vihreä KAT teksi, no kai semmoinenkin on sitten ympäristöystävällistä...
Käsittääkseni myös tuo ns.vesiruisku tekniikkakaan ei toimi niin mahrottoman hyvin.  8)  ::)

Globab

Lainaus käyttäjältä: Winky - 29.12.2002, 22:08:58 Löysin tämmösen hyvän vanhan....  :)
Eikös kumminkin ole ihme homma tuo että sanotaan laivassa olevan katalysaattori, mutta todellisuudessa onkin vain yksi katalysaattori yhdellä koneella...Silti on kyljessä 2m*4m vihreä KAT teksi, no kai semmoinenkin on sitten ympäristöystävällistä...
Käsittääkseni myös tuo ns.vesiruisku tekniikkakaan ei toimi niin mahrottoman hyvin.  8)  ::)
Kyllä minusta ainakin Silja Europan kaikissa pääkoneissa on katalysaattorit. Itse pidän Siljaa ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona kuin Vikingiä, tosin on Vikingin ympäristötyötä tehnyt. Se mikä ihmetyttää on se, että Romantikaan ei laitettu katalysattoreita...tosin sisarlaivaan tullaan laittamaan....

Miran Hamidulla

Luulen, että Romantikaankin asennetaan ne katalysaattorit ennemmin tai myöhemmin samaten kuin ne nyt siitä puuttuvat autokannen "hattuhyllyt". Luulen, että niitä ei tehty laivaan vain sen vuoksi, että aluksen hintaa haluttiin saada halvemmaksi siirtämällä joitakin "lisälaitteiden" asennuksia myöhemmäksi jolloin laiva on tienannut rahat niiden asentamista varten.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kenny Leong

Muistan myös että Rauman telakalla Romantikalla vieraillessamme esittelijä mainitsi näistä autokannen hattuhyllyistä, eli kun/jos automäärä/rahtimäärä lisääntyy niin nämä "hattuhyllyt" voidaan asentaa jälkikäteen.

Juha Westerlund

Juu, Europalla on kaikki apu sekä pää koneissa KAT...Totta joka sana... 8)

Marko Mälkiä

Silja kun haluaa olla ympäristöystävällinen varustamo, niin ainakin Opera ei tähän imagoon istu, kun se savuttaa aika paljon koko ajan. Siinähän on tietysti vanhat koneet, mutta ei niistäkään taida paljon alkuperäistä olla.