Koronaviruksen vaikutukset kootusti

Aloittaja Pete Lehto, 15.03.2020, 15:34:49

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

#90
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 06.05.2020, 07:28:07
Onko työmatkalaisia todella niin paljon, että voidaan tänänkin aikana puhua ruuhkista? Olen kuvitellut että laivat kulkisivat lähes tyhjänä matkustajista.

Niin minäkin luulin (siis Megastarin matkustajapaikkojen  riittävän työmatkustajille), mutta siteerattu virolainen lehti kertoo Starin aloittamisesta 15.05.2020 alkaen.

EDIT:  https://www.iltalehti.fi/talous/a/64fd46f5-3b46-4667-82b0-d5a5fd8aabc5

Eli laivat myydään vain puolilleen. Siltikin olisin luullut Megastarin puolen kapasiteetin riittäneen työmatkustajille?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Viron hallitus saattaa päättää tänään Tallinkin 150 miljoonan lainan myöntämisestä:

https://majandus24.postimees.ee/6967576/tana-voib-selguda-hadas-tallinki-saatus?_ga=2.73609106.1483171364.1588848921-1814990921.1587851960

"Täna võib selguda hädas Tallinki saatus" Otsikko jälleen kerran turhan "raflaava". Tosin ilman päätöstä Tallinkin on nieltävä ylpeytensä ja otettava ruotsalaispankeista lainaa 10%:n korolla.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Arto Papunen

Voisko ajatella, että työmatkalaisilla on autojakin mukana ja siten eivät mahtuisi nykyisille vuoroille..

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 06.05.2020, 07:01:21
Star takaisin liikenteeseen 15.05.2020

https://majandus24.postimees.ee/6965946/tallink-taasalustab-soome-piletimuuki?_ga=2.164891263.1309028215.1588605445-1814990921.1587851960

Tosin ainoastaan viikonlopun ruuhkavuoroille. Megastar jatkaa nykyisellä aikataululla.

"Toukokuun aikana Star liikennöi seuraavan aikataulun mukaisesti:

15.5.2020 klo 13.30 Helsinki-Tallinna, klo 16.30 Tallinna-Helsinki, klo 19.30 Helsinki-Tallinna
17.5.2020 klo 16.30 Tallinna-Helsinki
20.5.2020 (Helatorstai) klo 13.30 Helsinki-Tallinna, klo 16.30 Tallinna-Helsinki, klo 19.30 Helsinki-Tallinna
24.5.2020 klo 16.30 Tallinna-Helsinki
29.5.2020 klo 13.30 Helsinki-Tallinna, klo 16.30 Tallinna-Helsinki, klo 19.30 Helsinki-Tallinna
31.5.2020 klo 16.30 Tallinna-Helsinki"

Aika harvakseltaan Star kulkee. Tukeahan Starin liikennöintiin ei tule, joten ajetaan ainoastaan kaupallisesti kannattavat vuorot.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 07.05.2020, 14:03:41
Viron hallitus saattaa päättää tänään Tallinkin 150 miljoonan lainan myöntämisestä:

https://majandus24.postimees.ee/6967576/tana-voib-selguda-hadas-tallinki-saatus?_ga=2.73609106.1483171364.1588848921-1814990921.1587851960

"Täna võib selguda hädas Tallinki saatus" Otsikko jälleen kerran turhan "raflaava". Tosin ilman päätöstä Tallinkin on nieltävä ylpeytensä ja otettava ruotsalaispankeista lainaa 10%:n korolla.

Talink sai vain 100 miljoonaa:

https://majandus24.postimees.ee/6969054/riik-laenab-tallinkile-100-miljonit-eurot?_ga=2.19604664.1483171364.1588848921-1814990921.1587851960

Kannattaa kiinnittää huomiota korkoon; Lainaraja voidaan nostaa erissä, ja sen vähimmäiskoko on vähintään 10 miljoonaa euroa ja enimmäiskorko 40 miljoonaa euroa. Tallink maksaa  lainan korkoineen viimeistään kolmen vuoden kuluessa valtiolle.
Paskat on housuissa kun ei edes valtiolta saa lainaa edullisemmin. Paljonkohan ruotsalaispankit olisivat halunneet korkoa? 50-60%?
Sitäpaitsi tämä ei riitä edes loppusyksyyn.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 08.05.2020, 20:42:38

Kannattaa kiinnittää huomiota korkoon; Lainaraja voidaan nostaa erissä, ja sen vähimmäiskoko on vähintään 10 miljoonaa euroa ja enimmäiskorko 40 miljoonaa euroa. Tallink maksaa  lainan korkoineen viimeistään kolmen vuoden kuluessa valtiolle.
Paskat on housuissa kun ei edes valtiolta saa lainaa edullisemmin. Paljonkohan ruotsalaispankit olisivat halunneet korkoa? 50-60%?
Sitäpaitsi tämä ei riitä edes loppusyksyyn.

Herra Koskinen kirjoittaa taas tapansa mukaan provosoivaa roskaa.

Tiedotteessahan sanotaan selvästi, että :

Lainan määrä on 100 miljoonaa euroa, laina-aika on kolme vuotta ja se on maksettava takaisin erässä erän päättyessä. Korko on 12 kuukauden EURIBOR plus kaksi prosenttia vuodessa. Sopimusmaksu on 0,1 prosenttia lainan limiitistä.

Lainaraja voidaan nostaa erissä, ja sen vähimmäiskoko on vähintään 10 miljoonaa euroa ja enimmäiskoko 40 miljoonaa euroa.

---------------
Euribor + 2 % on erittäin edullista lainaa yritykselle, että se siitä kriisistä.


Janne Koskinen

#96
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 08.05.2020, 21:34:29
Herra Koskinen kirjoittaa taas tapansa mukaan provosoivaa roskaa.

Tiedotteessahan sanotaan selvästi, että :

Lainan määrä on 100 miljoonaa euroa, laina-aika on kolme vuotta ja se on maksettava takaisin erässä erän päättyessä. Korko on 12 kuukauden EURIBOR plus kaksi prosenttia vuodessa. Sopimusmaksu on 0,1 prosenttia lainan limiitistä.

Lainaraja voidaan nostaa erissä, ja sen vähimmäiskoko on vähintään 10 miljoonaa euroa ja enimmäiskoko 40 miljoonaa euroa.

---------------
Euribor + 2 % on erittäin edullista lainaa yritykselle, että se siitä kriisistä.

Ainakin tuttavan majoitusliike sai kunnallisesta kehitysyhtiöstä lainaa 12kk euribor + 0,45%, mutta tässä tapauksessa lienee ollut paikallista intressiä tavallista enemmän ja laina myönnettiin huhtikuussa 2020; laina-aika 8 vuotta; lyhennys puolivuosittain.

https://www.postimees.ee/6962889/rahavalss-tallinki-naitel-kurda-kiida-kiida-kurda-kusi-kusi

Ain Hanschmidt toteaa ylläolevan linkin videolla ettei lainaa ole liikepankeista saatavilla järkevin ehdoin ja siksi Tallink on kääntynyt valtion puoleen. Tietääkseni tämä ei ole tavanomaista edes poikkeusaikoina terveelle yhtiölle.Ymmärtääkkseni esim. ahvenanmaalaiset lauttavarustamot eivät ole näin menetelleet.

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=939279&messageId=1183243

(klikkaa PDF-linkkiä alalaidassa)

Infoa mm. Mystarin maksuerän  "myöhästämisestä"(12,4 miljoonan euron lyhennus Q3:n). Q1 tappio nousi 25 milj. eurosta 30 miljoonaan, mutta tässähän ei ole mitään ihmeellistä Itämeren lauttaliikenteeaaä. Tietämättä HVK:n maksamaa summaa ja kulujen minimoimisen tehoa; voisi arvella Q2:n tappion olevan min. 50 miljoonaa euroa. Tallinkin mainitaan hakeneen palkkatukea Viron valtiolta. Kohtalon kysymys lienee Q3 eli lähteekö heinä-syyskuun myynti edes lähellekään edellisvuosia (jäljellä olevilla linjoilla STO-RIG joka tapauksessa ainakin aikansa seis). Samoin palkkatuki (saadaanko?) sekä Viron valtion halu/mahdollisuus tukea. Selviäminen näyttäisi olevan Viron valtion käsissä; ruotsalaispankeilla ei ainakaan juuri nyt näyttäisi olevan kovin suuria intressejä siihen suuntaan.

https://www.inderes.fi/fi/uutiset/tallink-korjaa-mediassa-olleita-huhuja-rahoitusjarjestelysta

"Neuvottelujen kohteena ollut laina olisi ollut arviomme mukaan suhteellisen epäedullinen yhtiölle (200 MEUR pääoma, 6 % korko + 2 % "payment-in-kind"-korko, optio konvertoida pääoma osakkeiksi 10 %:n alennuksella)"

Eli tässä ehdot joilla Tallimk olisi saattanut saada lainaa "vapailta markkinoilta".

EDIT:    https://www.ohtuleht.ee/1001188/andres-karnau-riigi-toetustest-tallinkisse-panustati-100-ja-nordicasse-30-miljonit-aga-mis-on-teiste-ettevotete-voimalused

Kritiikkiä, mutta myös ymmärtämystä tuelle. Kysymys onkin onko Kredexiillä rahkeita lainata lisää, jos kriisi venyy pitkälle Q3:lle ?

EDIT 2: Johto uskoo Tallinkkiin, koska osakkeiden tankkaus menossa:

https://majandus24.postimees.ee/6970476/paavo-nogene-ostis-tallinki-aktsiaid?_ga=2.265225415.956067420.1589134627-1814990921.1587851960

https://www.aripaev.ee/borsiuudised/2020/05/11/tallinki-juht-ostis-laevafirma-aktsiaid
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jussi Laine

https://blog.kauppalehti.fi/80-plus-paivassa-osakesijoittajaksi/tallinkilla-on-uudehko-laivasto-ja-terve-tase

Vielä vuosi sitten kirjoitettiin noin mutta kun bisness pysähtyy kuin seinään, niin vaikea tehdä mitään. Uutisen mukaan Tallinkilla oli vuodenvaihteessa rahaa + limiitit n. 130 milj, että ei siellä oltu ihan jäniksen selässä.

Ilmeisesti heikoin lenkki on yhtiön pääomistaja Infortar jolla ei ollut lainata. Mutta ennen odotettua konkurssia Tallinkilla lienee monta korttia katsottavana. Yhtiön toiseksi suurin omistaja on Baltic Cruises Holding, joka on bulvaaniyhtiö jenkki omistajille ja toinen kolmas omistaja on Baltic Cruises Invest jonka takaa löytynee Citibank. Myös hollantilainen Ing bank listalla. Kannattaisi kilauttaa kavereille.

Vuosikymmen sitten Tallink investoi mittavasti Galaxy-sarjan aluksiin ja investoinnit rahoitti tiettävästi saksalaiset pankit. Luulisi, että vanhalle asiakkaalle löytyisi rahoitusta.

Onkin epäselvää miksi Tallink on hakenut lainaa firmoilta kuten  AS LHV Varahaldus-, AS LHV Pank- ja Novalpina Capital joista kukaan ei ole kuullutkaan.

Seuraava oljenkorsi on pörssissä noteerattava hybridilaina. Niiden korko on tietysti kova mutta tilanteen rauhoittuessa ne voi maksaa pois.

Viimeinen oljenkorsi on maksullinen osakeanti. Mutta jos Infortarilla ei ole rahaa osallistua, niin sen tulos voi jäädä laihaksi.

Janne Koskinen

Kredex ei ole kovinkaan innostunut lainan myöntämisestä Tallinkille:

https://majandus24.postimees.ee/6974541/kredex-toetas-tallinkile-laenu-andmist?_ga=2.213965271.1971540954.1589617530-341360616.1584823120

Koska poliitiinen päätös lainan myöntämisestä on olemassa Kredexin on se pakko myöntää sopi se säätiön tarkoituksiin tai ei.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tauno Hermola

Meyerin Turun telakan rakentamien risteilijöiden rahoituksesta uhkaa tulla Suomelle miljardien tappiot, jos varustamot nykyisessä tilanteessa päätyvät konkurssiin.

https://yle.fi/uutiset/3-11359267

Pekka Laakso

Finnlines tiedottaa koskien Naantalia:

"Viimeisin päivitys:
Muutokset kansainvälisessä matkustajaliikenteessä Suomessa, Naantalin satama avataan kansainväliselle henkilömatkustajaliikenteelle ja Finnlines voi jälleen kuljettaa matkustajia myös Naantalin kautta, 20.5.2020
Suomen hallitus on päättänyt, että Naantali avataan jälleen kansainvälisen henkilömatkustajaliikenteen rajanylityspaikaksi 21.5.2020 alkaen. Matkustajat voivat taas matkustaa Finnlinesin aluksilla Naantalin ja Kapellskärin välillä. Muistathan, että maahantulo Suomeen on mahdollista rajoitetusti 14.5.–14.6.2020. Lisätietoja Suomen Rajavartiolaitoksen nettisivuilla >

Naantali ei ollut virallinen rajanylityspaikka 21.3.–20.5.2020 välisenä aikana, mutta nyt tämä on muuttunut."


https://www.finnlines.com/fi/newsroom/coronavirus-covid-19-general-information-yleista-tietoa-koronavirustilanteesta-covid-19
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kalle Id

Rederi Ab Eckerön toimitusjohtaja Björn Blomqvist kertoo Ålands Radion haastattelussa, että varustamo harkitsee joko laivojen myyntiä tai osakeantia rahoituksen hankkimiseksi koronakriisin keskellä. Ensisijaisesti selvitetään Birka Stockholmin myyntiä ja takaisinvuokrausta (mistä varustamo on ennenkin saanut tarjouksia), mutta muiden laivojen myyntiä ei suljeta pois: https://alandsradio.ax/nyheter/eckero-kan-salja-och-sedan-hyra-tillbaka-birka

Johannes Erra

Olen edelleen sitä mieltä, että coronakriisi itsessään, ainakin nyt nähdyissä katastrofaalisissa mittasuhteissa, on kestoltaan hyvin rajallinen. Ongelma on kuitenkin siinä, että monesti menestyvä liiketoiminta edellyttää jatkuvaa rahavirtaa. Tämä kriisi johtanee monella alalla, ei pelkästään matkustajaliikenteen varustamotoiminnassa, asetelmaan, jossa pääomiltaan rajalliset toimijat kärsivät kohtuuttomasti. Voimakkaasti pääomitetut taas kärsivät muiden mukana kriisin ollessa päällä mutta kenties pääsevät jopa aiempaa edullisempaan asemaan kriisin hellittäessä. Rederi Ab Eckerö on nähdäkseni hyvin hoidettu yritys, mutta koska tämä kriisi polttaa rahaa ja paljon, riski vääjäämättä kasvaa että se itsessään ei riitä.

Tässä mielessä problematiikka lienee useimmille Suomen lähiympäristön varustamoille suurin piirtein vastaava. Koskee myös Tallinkia, vaikka sen yhtiön ongelmista tässäkin ketjussa paljon on kirjoitettu.

Paikallaan on tietysti huomata, että Eckerö vasta pohtii eri vaihtoehtoja. On aivan toinen kysymys, onko kukaan valmis ostamaan alusta (Birka Stockholmia tai mitään muutakaan) sellaisella hinnalla js sopimuksella, joka olisi Eckerön kannalta mielekäs. Totesin tässä ketjussa jo aiemmin, etten ole näissä asioissa hyvä ennustaja, mutta siitäkin huolimatta: enemmän uskoisin osakeantiin kuin laivakauppoihin.

Harri Anukka

Ja suuri(?) kysymys on myös että sallitaanko huviliikenne ruotsin ja muiden pohjoismaiden välillä... Tosin jos ei sallita, niin lisäisikö se matkustajia Birkalle? tuohan on vuorokauden risteily mistä ei tietääkseni ole edes maihinpääsyä Ahvenanmaalla.
Voisiko Eckeröline aloittaa liikenteen? sama Viking line? vai pelätäänkö siellä oikeasti että tauti leviäisi pahasti, vaikka kovasti muuta Tegnell yrittää väittää...

Itse toivon että Suomen ja Viron välinen (muu kuin tarpeellinen) matkustus sallittaisiin pian, se toisi sentään vähän enemmän tuloja kaikille kolmelle varustamolle, Tallink, Viking ja Eckerö, vaikka sitten hieman rajoitetusti ja tuskin nyt edes ainakaan aluksi niin kovaa ruuhkaa laivoilla olisikaan

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Harri Anukka - 22.05.2020, 20:41:58
Itse toivon että Suomen ja Viron välinen (muu kuin tarpeellinen) matkustus sallittaisiin pian, se toisi sentään vähän enemmän tuloja kaikille kolmelle varustamolle, Tallink, Viking ja Eckerö, vaikka sitten hieman rajoitetusti ja tuskin nyt edes ainakaan aluksi niin kovaa ruuhkaa laivoilla olisikaan
Kyllä turistiliikennekin on hyvin, hyvin tarpeellista, paitsi laivayhtiöille, niin myös hotelleille, palvelusektorille ja koko Viron kansantaloudelle. (eikä varmaan Suomellekaan ihan yhdentekevää...) Omastakin puolestani toivon todella, että saadaan normaali liikenne taas käyntiin mahdollisimman pian!
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964