Isabellan tulevaisuus

Aloittaja Jesse Saarimäki, 18.01.2012, 01:15:54

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Kävin vastikään Virossa ja menomatkalla bongasin Plastic Princessin -luultavasti en ihan hevillä siihen laivaan vähään aikaan uudelleen menekään, sillä sen verran kova rahastuspeli se tuntui olevan. Princessa on kuitenkin Tallinkin laivoista ainoa, joka pystyy tekemään rahaa myös satamassa seisten. Miksei Isabella (tai joku muu Vikingin aluksista) sitten pystyisi samaan?
Ensinnäkin siksi, että Tallinkin alus ajaessaan viideksitoista tunniksi Tallinnan satamaan suomalainen juoppopoka päällä, menee kotisatamaansa. Siellä ei tarvita muita kuin välttämätön turvahenkilöstö ja ravintolapuolen työntekijöitä. Ahvenanmaalaisessa laivassa koko henkilöstölle juoksisi palkka koko seisokin ajan. Epäilemättä laiturimaksutkin ovat kotifirmalle vierailijoita kohtuullisempia.
Toiseksi sitten joudumme toteamaan sellaisen ikävän asian, että vaikka Tallinkin megakruiserit ovat tylsiä, ne kuitenkin ovat monessa mielessä uudenaikaisempia kuin -80-luvun Viikkarit. Jollekin jopa sellainen asia kuin telkkari hytissä saattaa olla alusvalinnan kriteeri. No, olisihan minullekin kriteeri se, että laivassa pitää olla ulkokansitilaa, josta on näkyvyys useampaan suuntaan -ehto, jonka Isabella täyttää nippanappa, Plastic Princess ainakaan tällä hetkellä ei.
Vikingin olisi myös kehitettävä aikataulunsa sellaiseksi, ettei kukaan risteilyllä olija vahingossakaan karkaa maihin ostoksille. Tämän takaisi parhaiten lilluminen yön yli Suomenlahdella. Mikä on sitten vielä polttoaineen kulutuksenkin osalta isompi menoerä kuin on Tallinkille maasähköön kytketyn paljun seisottaminen kotilaiturissaan minimimiehityksellä -useampikin baari auki.

Eli se siitä Vikingin vuorokauden risteilytuotteesta.
Mutta silti Isabella (tai Amorella, miksei vaikka molemmat) olisi mukava saada HEL-TLL-reitille ja risteilyille. Vaikkapa suunnilleen nyky-XPRS:n kaltaisella aikataululla, eli lähdöillä Skattalta 12 ja 20 ja Tallinnasta 16 ja 08. Kolme tuntia yli, päivällä tunnin kääntö. Piknikreissut ja yön yli risteilyt olisivat ihan toista kuin XPRS:n nykyiset, kun laivana olisi enemmän "kruiserimpi" vaihtoehto. Ja jos Helsingin viranomaiset myöntäisivät enemmän niitä liikennelupia, voisi tätä aikataulua myös peilata, jolloin Viking olisi jo tarjonnaltaan varsin runsas.

Cinderellaa käsitelleessä keskustelulangassa oli myös sivuttu tätä Suomenlahti-teemaa:
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=14420.0
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Vesa Penttilä

Tietääkseni Balticcia ei tallinnan päässä kytketä maasähkö verkkoon.. ainekin ke - to risteilyllä tällä viikolla apurit kävi koko ajan laivassa ja en nähnyt mitään kaapeleita josta laiva olisi kytkettu maasähköön.

Mikko-Oskari Koski

Myönnetään, etten tätä virta-asiaa mistään tarkistanut (vaikka kyllä siellä jotain piuhoja meni), mutta oletusarvoisesti kotirannassaan seisovan virolaisaluksen perustoimintojen pyörittäminen vie aika huomattavasti vähemmän rahaa kuin vieraassa satamassa tai merellä olevan ålanderin...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko Pätäri

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 25.02.2012, 00:48:42
Siellä ei tarvita muita kuin välttämätön turvahenkilöstö ja ravintolapuolen työntekijöitä. Ahvenanmaalaisessa laivassa koko henkilöstölle juoksisi palkka koko seisokin ajan.

Ottaen huomioon, että laivan päällä voi olla se vajaa 3000 matkustajaa myös satamassa, niin miehistöäkin tarvittaneen kyllä jokseenkin sama määrä kuin merellä. Ei ainakaan mitenkään huomattavasti vähempää...

Maasähköstä kun puhe oli, niin törmäsin eilen tällaiseen, muutaman vuoden vanhaan selvitykseen aiheesta: http://www.portofhelsinki.fi/download/12958_maasahkoselvitys_2005_final.pdf

Tallinnan osalta todetaan, että sähköä toki saa, muttei autolauttojen hotellikuormaa kattavia määriä. Ja asiaan ei ainakaan 2005 ollut suunnitelmissa muutoksia. Mielenkiintoinen detalji oli kuitenkin se, että Mariellaa ja Olympiaa varten on Tukholmassa tehty maistasyöttöliitännät jo vuonna 1985....

Toni Ohvo

#19
Tuli mieleen, että uudenlaivan myötä seuraavanlainen järjestys:

Isabella siirrettäisiin Hel-Tal -reitille tehden 22h risteilyjä Balticin tavoin.

Xprs siirrettäisiin Hel-Tal -reitiltä Maarianhamina-Kapellskär -reitille korvaten Rosellan.

Gabbe ja Mariella mahdollisesti ennallaan Hki-Sto -reitillä.



Täten Rosella olisi yhtiön vanhimpana laivana myytävä. Laivasta tuskin enää juurikaan hirveästi saa, mutta esim. bella sen sijaan vielä tuottaisi yhtiön kassaan mukavasti rahaa esim. Tallinnan reitillä.

Xprs sen sijaan voisi Rosellan korvaajana saada ko. reitillä matkustajamääriä kasvamaan. Laiva sopisi reitille hyvin kokonsa ja kansipaikkojen puolesta.

Kun Xprs ei Tallinnan reitillä ole kaikkein menestynein, olisi hyvä vaihtaa reitille enemmän risteilytyyppinen laiva, joka toisi kansimatkustajien lisäksi myös risteilyväkeä laivalle. Baltic Princessin kaltaiset hieman edullisemmalla hinnalla myytävät 22h risteilyt voisivat toimia ja samalla olla kilpailija Tallinkille.

Isabellan sijoittaminen Hel-Sto reitille ei puolestaan olisi niinkään järkevää, sillä välimatka Siljaan kasvaisi todennäköisesti sen myötä. Gabbe on kumminkin hieman uudempi, monipuolisemmasta hyttivalikoimasta suosittu.

Jara Röksä

Kun Xprs ei Tallinnan reitillä ole kaikkein menestynein, olisi hyvä vaihtaa reitille enemmän risteilytyyppinen laiva, Kyllähän, on niin että epreson viikkarin tuottavin alus...

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 09.03.2012, 22:00:04
Tuli mieleen, että uudenlaivan myötä seuraavanlainen järjestys:

Isabella siirrettäisiin Hel-Tal -reitille tehden 22h risteilyjä Balticin tavoin.

Xprs siirrettäisiin Hel-Tal -reitiltä Maarianhamina-Kapellskär -reitille korvaten Rosellan.


XPRS on lehtitietojen mukaan ainoa Vikingin alus joka tekee voittoa ympäri vuoden. Rosella taas ainoa joka ei saa talvella syntyviä tappioita peitettyä edes kesäisin. Näin ollen XPRS ei siirry nykylinjaltaan.
Bella kyllä hyvin voi eksyä takaisin Helsinkiin.

Lisäksi Vikingin kulut ovat Tallinkia korkeammat lipun takia, joten ei heidän niitä lippuja kannata ilmaiseksi jaella.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jara Röksä

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 09.03.2012, 22:10:58
XPRS on lehtitietojen mukaan ainoa Vikingin alus joka tekee voittoa ympäri vuoden. Rosella taas ainoa joka ei saa talvella syntyviä tappioita peitettyä edes kesäisin. Näin ollen XPRS ei siirry nykylinjaltaan.
Bella kyllä hyvin voi eksyä takaisin Helsinkiin.

Lisäksi Vikingin kulut ovat Tallinkia korkeammat lipun takia, joten ei heidän niitä lippuja kannata ilmaiseksi jaella.

Juuri tätä olin sanomassa. Sorry mul on lukihäiriö..

Timo Selkälä

Anteeksi - en huomannut että väliin oli tullut viesti - ja näin ollen postasin turhaan.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tiina Smit

Uudessa vuosikertomuksessa Mikael Backman totetaa, että uudistettu Rosella on otettu telakoinnin jälkeen hyvin vastaan, joten onkohan tilanne siellä päässä parantunut.

Itse pidän ainoana viisaana vaihtoehtona Helsinki-Pietari liikennettä, sillä Tallinnan-reitti on jo niin kilpailu. Kysyntää saattaisi olla kesällä, mutta muina aikoina Tallinkin täyttää lähtöjä muutamalla eurolla ja ilmaislipuilla. Vanhempi laiva, korkeammat henkilöstökulut Tallinkkiin verrattuna sekä mahdollisesti kalliimmat satamamaksut kyllä vetäisivät linjan tappiolle. Uskon että linjalle kannattaisi tulla kilpailemaan vasta uudella laivalla, esimerkiksi Gracen sisaraluksella, jolla voisikin olla mahdollisuuksia kilpailla Baltic Princessiä vastaan.

Sen sijaan Helsinki-Pietari linja voisi olla sopiva Isabellalle. Pietarin uusi satama sopii autolautoille hyvin, sekä St. Peter Line on onnistunut reitillä, en tosin tiedä kuinka hyvin. Reitti saattaisi aluksi tuottaa huomattavatkin tappiot, mutta Backman on itse sanonut, että Vikingin brändi on Venäjällä vahva. Ja Isabella on ainakin riittävän tasokas verrattuna Princess Mariaan.

Isabellan myynti olisi ainakin virhe, sillä hinta olisi varmasti melko matala, ja Tallinkin etumatka pakottaa kyllä laajentamaan reittiverkosto jossain vaiheessa.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 10.03.2012, 09:28:20
Isabellan myynti olisi ainakin virhe, sillä hinta olisi varmasti melko matala, ja Tallinkin etumatka pakottaa kyllä laajentamaan reittiverkosto jossain vaiheessa.
Jälkimmäistä väitettä ei mielestäni voi allekirjoittaa. Suurempi reittiverkosto ei ole mikään itsetarkoitus, varsinkaan jos (ja kun) ei ole varmuutta uusien reittien kannattavuudesta (tosin tätä epäilemättä parhaillaan Vikingillä selvitetään). Aivan yhtä hyvin voisi sanoa, että Vikingin olisi kaikkein järkevintä keskittyä nykyiseen, todistetusti kannattavaan reittiverkostoonsa ja näillä reiteillä liikennöivien laivojen uudistamiseen. Uudelle reitille lähteminen on aina riski - erityisesti Pietarin tapauksessa. Venäjälle liikennöimiseen liittyvät omat erikoisuutensa byrokratiasta selviämisen kannalta. Todennäköisesti reitille ei myöskään ole Suomen lipulla asiaa, kun SPL:n miehistö on takuulla halvimman mukaan palkattua aluksen liikennöidessä Maltan lipun alla. Tallinnan-reitti sen sijaan on tunnettu suure ja Isabellan siirtäminen sille on paljon yksinkertaisempi juttu - jos vaan matkustajia riittää ja Helsingin Kaupunki suo.

Jani Nousiainen

Pietarin liikenne voi olla vielä sen verran heikoilla , että jos vaikka SPL menestyykin jollain lailla niin kilpailijan tulo linjalle tarkoittaisi melko varmasti ettei se olisi hyvä bisnes kummallekaan. Sinänsä Isabella olisi melko tasaveroinen alus Princess Marian kanssa. Mutta kuten Venäjän viime joulun special risteilyjen määrän vähentäminen osoitti niin markkinat siellä ei kuitenkaan ole vielä kehittyneet tarpeeksi ja samaten SC Atlanticin tulo myyntiin , liikennöiköhän enää tulevana kesänä?. 

Sen sijaan Helsinki Tallinna linjalla olisi mahdollisuuksia. Tallink on kaapannut lähes kaikki erikoisristeilyt  joissa tarvitaan vähänkään enemmän hyttikapasiteettia.  Mutta miten paljon Isabellan tulo sitten veisi asiakkaita pois XPRSltä  varmaan valtaosan miniristeily asiakkaista ainakin. Viikonloput varmasti myisi hyvin , koska BP on lähes aina viikonloppuina loppuunmyyty ja melko kovalla hyttihinnalla.  Arkilähdöt sen sijaan  voisi olla vähän vaikeampaa myytävää.  Tukholman liikenteeseen tuskin tulee , siellä on jo niin paljon liikaa tarjontaa muutenkin ja lipunhinnat  9 kk vuodessa käytännössä 0  risteilyillä. Joten Tallinnan liikenne varmaan ainoa järkevä vaihtoehto. 

Tietysti kesällä mahdollisuuksia lisä aluksena Turku - Tukholma ( Kapellskär) linjalla  ja talvet Helsinki - Tallinna voisi toimia. 
Ja kesällä myös risteilyliikenne  Helsingistä eri puolille Itämerta , mutta se edellyttäisi alusken tason reipasta nostoa ja konseptin uusiksi laittamista , koska  nykyisellä konseptilla se tuskin tuottaisi.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalle Id

Mitä tulee Pietarin-linjaan, niin toisaaltahan SPL on ilmoittanut etsivänsä toista laivaa Princess Marian linjapariksi. Tästä päätellen vielä yhdelle laivalle voisi olla tarvetta. Tosin jos tälle linjalle lähdetään, olisi varmaankin molempien osapuolien puolelta kannattavampaa toteuttaa reitti SPL:n ja Vikingin yhteisliikenteenä. joka toinen päivä Princess Marian lähtö ja joka toinen päivä Bellan, Venäjän puolen markkinoinnin ja muun hoitaa SPL ja Suomen puolen Viking.

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 10.03.2012, 10:54:33
Tietysti kesällä mahdollisuuksia lisä aluksena Turku - Tukholma ( Kapellskär) linjalla  ja talvet Helsinki - Tallinna voisi toimia. 
Ja kesällä myös risteilyliikenne  Helsingistä eri puolille Itämerta , mutta se edellyttäisi alusken tason reipasta nostoa ja konseptin uusiksi laittamista , koska  nykyisellä konseptilla se tuskin tuottaisi.
Tässä tulee myös esille se suurin ongelma: kesällä voisi toimia hyvinkin monia eri reittivaihtoehto (risteilyt Helsingistä eri kohteisiin kesäisin olisi aivan mahtava juttu), mutta kun sen reitin pitäisi toimia myös ne muut yhdeksän kuukautta vuodesta. Tai ainakin pitäisi olla joku vähän tappiota tuottava reitti, johon laivan voisi talveksi tunkea. Itämeren ulkopuolelle rahtaaminenkaan tuskin on talvisin vaihtoehto, talvi on matalasesonkia kaikkialla pohjoisella pallonpuoliskolla (ja Australiaan laivaa tuskin kannattaa alkaa talveksi kuskaamaan).

Bellan osalta lopputulos saattaa hyvinkin olla, että myynti pienelläkin hinnalla on vähiten tappiollinen vaihtoehto. Toivottavasti olen tämän suhteen väärässä ja joku järkevä käyttökohde laivalle löytyy Vikingin laivastosta.

Marko Manninen

Voi olla hyvinkin niin, että Viking myy Isabellan. Helsinki ei tahdo lisä liikennettä katajanokalle. Miten silloin suuresti puhuttu Pietarin linjakaan onnistuisi. Vikingillä on joka tapauksessa sataman vaihto tuleville uusille linjoille.

Helsingissä pitäisi olla samanlaista politiikkaa kuin Tukholmassa. Oltaisiin tehty Länsisatamasta samanlainen terminaali keskittymä kuin uusi värtan. Siihen olisi ollut hyvät mahdollisuudet, mutta taisi kerrostalot olla kannattavampi hanke.

Mielestäni Gracen sisaren korvatessa Amorella ja Cinderella. Cinderella on varteen otettava vaihtoehto jollekkin uudelle reitille uuden ilmeenvoimin. Amorella myyntiin.

Itämerellä nyt kuitenkin on ylikapasiteettia niin monella reitillä. Ei varmaankaan kannata kaikkia vapautuvia laivoja sijoittaa riskialtteille reiteille. Halvalla myyminen taitaa olla pienempi tappio. Mutta miten se on tappio? Laivathan on maksettuja, niin voihan ne silloin myydä vaikka eurolla.  :D

Puheet Viking XPRS laivasta ja sen epäsopivuudesta. Niin ihmettelen suuresti. Laivahan on lähestulkoon koko ajan loppuun myyty. Laivallahan yritetään kilpailla kahden tyylisiä laivoja vastaa. Se tarvii silloin kompromissin ja sehän ei miellytä kaikkia.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

XPRS pyörittää tosiaan isoja pokia ja sen käyttökate on HEL-TLL-aluksista kuin myös kaikista Vikingeistä korkein. Mutta se on sikäli epäonnistunut, että sen tilaratkaisut eivät ole oikein "risteilijämäisiä" eikä alus myöskään ole priima pikalautta, jossa kysyttäisiin ennen kaikkea istumapaikkoja. Tosin Star, sisaralus ilman sitä riisuttua risteilijäkonseptia, on matkustajatilojensa ja varsinkin puuttuvien ulkokansiensa puolesta vielä pahempi susi.
XPRS:n tuote toimisi siis paremmin matkustajakansiltaan isommalla aluksella ja epäilemättä sellainen onkin Vikingin seuraava uudisrakennus, jos moinen lähitulevaisuudessa tehdään.
Mikäli Helsingin kaupunki moiseen luvan antaisi, olisi Vikingillä mahdollisuus luoda reitille aikataulu, jossa lähdettäisiin molemmista satamista 08, 12, 16 ja 20. Helsingissä yöpyvä laiva olisi XPRS ja Tallinnassa Isabella. Kovia kokeneet myllyt joutuisivat kroatialaisessa laatutuotteessa vielä kovanpuoleiseen höykkyyn, mutta Vikingin vuorotarjonta Suomenlahdella paranisi erittäin huomattavasti.

Pietarin linjalle Viking tuskin lähtee ilman venäläisiä kumppaneita, länsipuolen satamaksikin varmaan tarjottaisiin Tukholmaa ja kuten ennenkin sanottu, sen linjan laivaksi punaisista tuskin kannattaa edes ajatella muuta kuin Gabriellaa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950