Olimme BP:llä pe-la risteilyllä. Paluussa istuimme hetken ennen Turkuun tuloa n. 18.50 pubin esiintymislavan läheisessä pöydässä ja korviimme kantautui kovaa matalaa jyminää kuin kaiuttimista, joissa on vahvistinvikaa ja verkkovirran taajuus jyskyttäisi läpi. Pyysin tiskiltä henkilökuntaa hiljentämään äänentoistoa, kun esiintyjiäkään ei enää ollut. Vastauksena oli, että ääni kaikaa konehuoneesta. Kyllä alkaa olla aika saada laivaan uudet alennusvaihteet. Ääni ei kuitenkaan kuulunut toiselle puolelle Fashion Streetille.
VAihteet menevät vaihtoon ensi kuun (siis tammikuun) telakoinnissa, jos olen oikein ymmärtänyt.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 31.12.2017, 20:36:07
VAihteet menevät vaihtoon ensi kuun (siis tammikuun) telakoinnissa, jos olen oikein ymmärtänyt.
Kyä näi on asian laita. Toivottavasti myös matkustajille näkyvät uudistukset onnistuu.
Ja hieman näyttää myös olevan erimielisyyttä remontin maksajasta...
www.ts.fi/uutiset/talous/3787502/Baltic+Princessin+miljoonaremontin+maksaja+epaselva
Päivän TS:ssa pidempi juttu asiasta.
Ainakin Tallink Siljan tiedottajan mukaan Turun Sanomat oli ottanut vähän "taiteellisia vapauksia" uutisoinnin suhteen ja varsinaisia erimielisyyksiä Wärtsilän ja varustamon välillä ei ole.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 03.01.2018, 21:12:43
Ainakin Tallink Siljan tiedottajan mukaan Turun Sanomat oli ottanut vähän "taiteellisia vapauksia" uutisoinnin suhteen ja varsinaisia erimielisyyksiä Wärtsilän ja varustamon välillä ei ole.
Tosiaankin, näin ilmeisesti oli päässyt käymään, jutun otsikkokin näyttää nyt muuttuneen. Mutta tuskinpa tämä nyt kuitenkaan ihan "uutisankka" oli, eivät vain ehkä halua käydä tuota korvauskeskustelua julkisesti.
Turun Sanomat oli päivän lehteen laittanut oikaisun asiavirheestä:
"Tallink-Silja korostaa, että vaihdelaatikon ongelmia on ratkottu hyvässä yhteistyössä Wärtsilän kanssa. Baltic Princessin tulevan miljoonaremontin maksajan osalta ei ole epäselvyyksiä, maksaja on Tallink."
Ei oo menny ihan putkeen...
"Turku-Tukholma-reitin Baltic Princessin tekninen telakointi viivästyy entisestään ja tämän hetkisen tiedon mukaan laiva palaa liikenteeseen perjantaina 2.3. iltalähdöllä Turusta. Baltic Princessin lähdöt Turusta ajalle 24.2.-1.3. joudutaan valitettavasti kokonaan perumaan. Viivästyminen johtuu laivalle tehtävistä teknisistä lisätöistä, joita on ilmennyt uuden vaihdelaatikon asennuksen yhteydessä. Pyydämme asiakkaita olemaan yhteydessä myyntipalveluumme: (09) 887 53121 (puhelun hinta määräytyy oman liittymäsopimuksesi mukaan.) Palvelemme ma-pe klo 8-19 ja la-su klo 9-17. Mainitse soittaessasi matkasi varausnumero. Olemme erittäin pahoillamme matkojen peruuntumisesta ja siitä aiheutuvasta vaivasta ja harmista. "
https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/d7b7bde3d9a5036f
Jaa-a, olisikohan Naantalissa homma hoitunut aikataulussa? ??? Varmaankin oli puolalaisten urakkatarjous edullisempi, mutta kalliiksi taitaa tulla tällainen viivästyminenkin ja vielä hiihtolomasesongin aikaan...
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 19.02.2018, 13:39:21
Jaa-a, olisikohan Naantalissa homma hoitunut aikataulussa? ??? Varmaankin oli puolalaisten urakkatarjous edullisempi, mutta kalliiksi taitaa tulla tällainen viivästyminenkin ja vielä hiihtolomasesongin aikaan...
Jep. Olisi kannattanut siirtää tilalle Isabelle tai Romantika. Ei oo takuulla tarvetta niin paljolle kapasiteetille Riikan reitillä, kuin Turun.
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 19.02.2018, 13:39:21
Jaa-a, olisikohan Naantalissa homma hoitunut aikataulussa? ??? Varmaankin oli puolalaisten urakkatarjous edullisempi, mutta kalliiksi taitaa tulla tällainen viivästyminenkin ja vielä hiihtolomasesongin aikaan...
Syynä Puolaan menolle ei tosin ollut hinta vaan se, että Naantali oli jo varattu Viking Graceä varten osalle niistä viikoista, jolloin Silja olisi halunnut telakan BP:lle.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 19.02.2018, 14:16:12
Jep. Olisi kannattanut siirtää tilalle Isabelle tai Romantika. Ei oo takuulla tarvetta niin paljolle kapasiteetille Riikan reitillä, kuin Turun.
Toisaalta Turun-linja tuottaa ainakin minulle kerrotun mukaan huonommin...
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 19.02.2018, 16:28:54
Toisaalta Turun-linja tuottaa ainakin minulle kerrotun mukaan huonommin...
Mistä tuollainen tieto on peräisin?
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 19.02.2018, 16:59:10
Mistä tuollainen tieto on peräisin?
Saattaa ympäri vuoden ollakin, mutta nyt olisi ollut hiihtolomaviikoilla täyttä pokaa joka päivä?
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 19.02.2018, 16:59:10
Mistä tuollainen tieto on peräisin?
En nyt ala paljastamaan tietolähdettäni ettei joudu vaikeuksiin.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 19.02.2018, 18:59:06
Saattaa ympäri vuoden ollakin, mutta nyt olisi ollut hiihtolomaviikoilla täyttä pokaa joka päivä?
Näin minäkin sen järkeilin, mutta mulla ei olekaan salaisia tietolähteitä :)
Selvästihän tuossa tiedotteessakin lukee:
LainaaViivästyminen johtuu laivalle tehtävistä teknisistä lisätöistä, joita on ilmennyt uuden vaihdelaatikon asennuksen yhteydessä.
Selkeämminkin voi sen ilmaista, työtä on tullut enemmän kuin mitä alunperin oli suunniteltu ja siitä johtuu viivästyminen. Eli kyseessä ei ole Puolalaisten työntekijöiden virhe, turha siis höpötellä että Suomessa olisi saatu nopeammin valmiiksi, viivästys voi johtua vaikka uupuvista osista ym. ja se ei ole telakan vika. Tuollaiset vaihdelaatikot ja muut tarvittavat osat ei varmasti ole mitään hyllytavaraa jota saa varaosaliikkeistä kuten varmaan moni kuvittelee? ;D Anyway huonon ajankohdan valitsivat kyllä telakoinnille, vaikka tähän vaikuttaa myös telakan tilauskirjat jne..
Lainaus käyttäjältä: Jani Pousi - 20.02.2018, 20:02:58
Eli kyseessä ei ole Puolalaisten työntekijöiden virhe, turha siis höpötellä että Suomessa olisi saatu nopeammin valmiiksi
Niin, no... Tuohon nyt on aika vaikeaa ottaa kantaa yksityiskohtia sen tarkemmin tuntematta.
Mutta matka-ajat Puolaan ja takaisin olisi ainakin säästetty korjaamalla Suomessa.
No eihän se nyt mikään salaisuus ole, että tammi-helmikuussa ei Turun reitti oikein tuota etenkään Galaxyn osalta. Sellaista olen myös jatkuvasti Ruotsin suunnasta kuullut ja Riian sekä etenkin Tallinnan reitti kannattaa koulujen lomien aikaan erityisen hyvin myös sieltä suunnasta. Näistä syistä tämä järjestely sattui Tallinkille hyvään aikaan, Princess oli kuitenkin 10-vuotishuollon kanssa vuorossa ja tuo vaihteisto piti saada joka tapauksessa uusittua. Huono puoli nyt on tietty se, että Viking ehti bookkaamaan Naantalin Gracea varten ja Remontowa on kaiketi myös kuuluisa siitä, että pitkäksi menee. Galaxya ei ilmeisesti voinut enää iltalähtöön jättää, jos Ruotsin puolen hiihtolomat myös ovat täyteen varattuja, erikoisristeilyä yms. Eiköhän suurin osa kuitenkin löydä valikoimasta mieleisensä reissun. Mukavampaa se on, kuin jäädä rantaan laivaan, jossa ei vaihteisto toimi.
Näyttäisi olevan nyt varustelulaiturissa, jos osaan Marinetrafficin karttaa tulkita.
Varustelulaiturissa on kyllä. Näköjään vielä eri laiturissa kuin mihin alkujaan tuli (mikä lienee tietty ihan luonnollista kun välillä käytiin tokassa).
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.02.2018, 21:18:32
Niin, no... Tuohon nyt on aika vaikeaa ottaa kantaa yksityiskohtia sen tarkemmin tuntematta.
Mutta matka-ajat Puolaan ja takaisin olisi ainakin säästetty korjaamalla Suomessa.
Joo niin olisi jos Naantalin Luonnonmaan korjaustelakalla olisi ollut vapaata kapasiteettia.
G captainin kautta tuoretta videoo Remontowasta ja Baltic Princes mukana
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=crqHkTJUWqQ
Taas viikko lisää eli nyt arvioitu paluu on 8.3.
Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 27.02.2018, 16:00:15
Taas viikko lisää eli nyt arvioitu paluu on 8.3.
Häh. Tuleekokan ennen juhannusta.
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 25.02.2018, 21:07:10
G captainin kautta tuoretta videoo Remontowasta ja Baltic Princes mukana
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=crqHkTJUWqQ
Aikamoinen teollisuuslaitos näyttää muuten olevan tämä Remontowa-telakka. Montakohan laivaa tuossakin mahtoi olla työn alla samanaikaisesti?
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.02.2018, 20:10:32
Aikamoinen teollisuuslaitos näyttää muuten olevan tämä Remontowa-telakka. Montakohan laivaa tuossakin mahtoi olla työn alla samanaikaisesti?
Taitaa olla noin 10 laivaa pikaisesti katsottuna
Filmi on kuvattu noin 10.2., jolloin oli ennätysmäärä laivoja telakalla. Meillä on porukkaa "toivottavasti" lähdössä pääsiäisenä katsastamaan yleisiä tiloja ja kuulostelemaan pubin reunaan resonanssimurinoita. Sieltä ne joulun jälkeen kaikuivat.
Kolme hinaaja käänsi BP:n aamulla. Nyt on toinen kylki kaijaa vasten.
Taas siirtyy näköjään Galaxy ajamaan Turun iltavuoroja. Viittaakohan siihen, ettei ehdi BP vielä torstaiksikaan?
Galaxyn iltavuorothan oli jo tiedossa viime viikolla. Lisäksi Turun sataman saapuvien listassa on laitettu BP saapuvaksi 6.3. klo 10. AIS tosin näyttää vielä olevan Gdanskissa mutta toivossa on hyvä elää
Edit: ja juuri lähdössä Puolasta kohti Turkua
Nyt on kolme hinaaja edessä, takana ja sivulla. ETA Marinetrafficissa on 6.3. klo 18
Olisikohan vielä koeajolla kun näyttää olevan Gdanskin edustalla edelleen
On kahdesti ollut Marinetrafficissä nyt "Not under command" ja ajelehtii hitaasti Gdanskin edustalla. Kokeita vaiko isoja ongelmia? Melko lähellä ankkuroitua tankkeria juuri nyt vauhdit nollissa ja AIS:n mukaan ohjailukyky poissa.
EDIT Ajelehti reilun tunnin ja nyt painelee 22 solmua kohta Helin niemimaan ohi kohti Itämerta.
Aika faarttia on näköjään posottanut, Marinetrafficin mukaan ajoittain melkein 25 solmun vauhdilla.
No mutta mitä nyt? Pysähtynyt, ja keula näyttä tulosuuntaan, pyörii paikallan?
Veikkaan että testaavat vaihdeboksia. Ja eihän BP'lla nyt niin hätä tänne ole... Ainahan noita testauksia/koeajoja tehdään telakoinnin/seisarin jälkeen.
nyt ei kannata vielä veikkailla
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3867123/Tallink+Siljan+Baltic+Princess+palaa+Turkuun+illalla (http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3867123/Tallink+Siljan+Baltic+Princess+palaa+Turkuun+illalla)
Hyvin se tuntui ekalla matkalla kulkevan (tai ainakin jos oli ongelmia niin ne eivät matkustajapuolelle välittyneet). Jos vaihdelaatikko puolen ulkopuolelta laivan uudistukset kiinnostavat niin blogissani on lyhyt katsaus: http://kships.blogspot.fi/2018/03/the-new-baltic-princess-interiors-8.html
Matkalla ohimennen kuulin myös syyn viivästymiseen: kuten ehdittiin huhutakin niin syynä oli mittavirhe uusien vaihdelaatikoiden "perustuksissa", mistä johtuen ne piti nostaa uudelleen pois, tehdä pohjatyöt uudelleen ja sitten vasta asentaa.
Hienoa ´sisäpiirin´ tietoa ja upea artikkeli. Kolmen viikon päästä katsastetaan paikat.
Paljonkohan varustamo otti takkiinsa, kun remppa myöhästyi?
Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 11.03.2018, 17:09:24
Paljonkohan varustamo otti takkiinsa, kun remppa myöhästyi?
+kaikki peruutukset. Olis kyllä ihan mielenkiintoista tietää luvut.
Eikä ihan putkeen Puolan keikka mennyt koska tänään BP'n lähtö peruttu teknisen vian vuoksi. :-X
En tiedä, onko kukaan pitänyt tilastoa, mutta olisikohan BP:llä jo ennätys teknisten vikojen takia peruutettujen lähtöjen määrässä, ainakin näillä vesillä?
Lainaus käyttäjältä: Maria Kurtto - 11.03.2018, 17:23:57
Eikä ihan putkeen Puolan keikka mennyt koska tänään BP'n lähtö peruttu teknisen vian vuoksi. :-X
Alus jää Turkuun ainakin vuorokaudeksi, mutta matkustajat pääsevät sisään ja
voivat yön ajan leikkiä olevansa risteilyllä. Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd korostaa, että toistaiseksi vain sunnuntai-illan lähtö on peruttu. Toistaiseksi ei tiedetä, mikä aluksessa tarkalleen ottaen on vikana.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201803112200803830_u0.shtml
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3874438/Baltic+Princessin+lahdot+torstaihin+asti+on+peruttu+++alus+joutuu+kuivatelakalle
Nopea telakointi, jos torstaina takaisin?
Välillä ei voi olla pohtimatta ajatusta että onko joku (korkeampi voima) kironnut Siljan Turun iltalaivan? Toivottavasti ny kolmessa päivässä kuitenkin kaikki saataisiin kuntoon.
Nyt ei kyllä mene kuin Strömsössä :P
kaiketi saadaan se kuntoon la-illaksi.naantalissa hoituu
Linjat on kaatunu aspaan. "Numero ei ole käytössä". Hyvin menee.
Telakalle Luonnonmaalle? Ei kovin pitkälle muualle ehdi, jos jotain oikeasti tehdäänkin ja takaisin pitäisi olla perjantaina.
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 12.03.2018, 18:08:02
Telakalle Luonnonmaalle? Ei kovin pitkälle muualle ehdi, jos jotain oikeasti tehdäänkin ja takaisin pitäisi olla perjantaina.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201803122200805965_u0.shtml
"- Kartoitamme parhaillaan telakkavaihtoehtoja, ja toivomme telakoinnin mahdollistuvan pian, Tallink Silja tiedottaa."
Naantalissa taitaa olla Landskapsstyrelsen lauttoja juuri nyt, joten ei kovin nopeasti onnistu?
Nyt on perjantailähtökin peruttu eikä kuivatelakkaa ole vieläkään löydetty?
Potkuriakselien tiivisteet=cedervallit vuotaa öljyä mereen.
Kasattu väärin Puolassa? tai valmistusvika?
Menee Naantaliin keskiviikkona, palaa liikenteeseen lauantai-iltana. Näin on suunniteltu...
Lainaus käyttäjältä: Timo Kaskinen - 13.03.2018, 12:16:00
Menee Naantaliin keskiviikkona, palaa liikenteeseen lauantai-iltana. Näin on suunniteltu...
Aivan:
"BALTIC PRINCESS FI Ferry Tallink Silja Oy Tulo 14.03. 17:00 Lähtö 17.03. 17:30 Mistä Turku,FI Mihin Turku,FI Telakka 40"
Port of Naantali.
Se kummastuttaa tiedotuksessa että jos potkuriakselit on vedetty ulos Puolassa, niin miten vuodolla ei ole tekemistä telakoinnin kanssa kuten TS tiedottaa?
Kauanko muuten kestää Naantalin kuivatelakan tyhjentäminen/täyttäminen?
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.03.2018, 12:48:27
Se kummastuttaa tiedotuksessa että jos potkuriakselit on vedetty ulos Puolassa, niin miten vuodolla ei ole tekemistä telakoinnin kanssa kuten TS tiedottaa?
Eikö TS vain sanonut, että vika on havaittu telakoinnin jälkeen?
Täyttäminen noin 3,5h ja tyhjennys 7h.tietysti riippuu laivoista aika paljon.noi oli minimi ajat
Jos tiivisteet kärsivät asennuksessa, vuoto voi tulla esiin, kun laivaa on ajettu jonkin aikaa. Onkohan Viggenin ja Ejdernin huoltoja kiirehditty pitkillä vuoroilla? Ålandstrafikenin poikkeusilmoituksen mukaan liikenne palaa normaaliksi vasta 17.3.
Kauanko menee altaan pukkien asetteluun?
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.03.2018, 12:13:06
Potkuriakselien tiivisteet=cedervallit vuotaa öljyä mereen.
Kasattu väärin Puolassa? tai valmistusvika?
Aiheesta YLE:
https://yle.fi/uutiset/3-10115045
Lauantailähtökin sitten jää pois.
Itse en ymmärrä asia vain ja ainoastaan sitä, miksi TallinkSilja tikistelee asian kanssa? Laittais nyt kerralla kuntoon ja reipas telakointitauko. Se, että perutaan yksi lähtö kerrallaan ei oikein pr-mielessä toimi. Muutenkin se, ettei sille otettu alunperinkään korvaajaa Galaxyn lisäksi kertoo ehkä enemmän siitä, että muut reitit koetaan nyt varustamossa tärkeämmiksi kuin Turun reitti, jolla kuitenkin on yksi lähtö päivässä.
Pukitus valmiina.pikku purtilot ok.huomenna paattien siirtelyä ulos ja rinsessa sisään.prinsessa pitäis edelleenkin saada lauantaina iltalähtöön liikkeelle.tavoite on kova ja haastava0m
------------
jaa jaa,,, kaikki muuttuu hovissa
https://www.tallinksilja.fi/liikennetiedotteet
Tuli mieleen sellainen, että Baltic Queenin laittaisi Turun iltalaivaksi.
Ilmeisesti teknisesti luottevampia ja vähemmän ajettu.
Baltic Princess olisi Tallinna Tukholma linjalla.
Jos olisi vielä tulevaisuudessa ongelmia, niin aikataulu ei kärsi pitemmän satamassaoloajan takia.
Baltic Queenissä on ne samat Wärtsilän alennusvaihteet kuin Baltic Princessissäkin oli, ja BP:llä minulle kerrotun mukaan BQ:lla on myös ollut ongelmia vaihteiden kanssa. Ne vaan eivät näy niin pahasti yleisölle juuri mainitsemiesi pitkien satama-aikojen vuoksi. Nyt kun BP:hen on saatu luotettua tekniikkaa olevat vaihdelaatikot, ei sen tilalle todellakaan kannata vaihtaa sitä laivaston viimeistä laivaa, jossa on epäluotettavat vaihteet.
Turhaa mun mielestä spekuloida laivan vaihdolla. Turun ilta on vaan Siljan osalta kirottu. Tää on nyt vain hemmetin huonoa tuuria. Silja fanina annan nämä anteeksi vaikka tietysti matkan siirtämiset harmittaa.
Lainaus käyttäjältä: Maria Kurtto - 14.03.2018, 10:45:14
Turhaa mun mielestä spekuloida laivan vaihdolla. Turun ilta on vaan Siljan osalta kirottu. Tää on nyt vain hemmetin huonoa tuuria. Silja fanina annan nämä anteeksi vaikka tietysti matkan siirtämiset harmittaa.
Maria on mun mielestäni ihan oikeassa tässä asiassa. Ja määkin Silja fanina annan anteeksi ja tämähän on vain todella huonoa tuuria turhaa tässä syytellä ketään tai mitään.
Onko näitä 2-luokan låådia muissa kuin BP:n ja BQ:n konehuoneissa? Wärtsilän Italian tehdas ei ole saanut laatua ulos? Onko nykyään kaikissa jo Riissel-sähköinen propulsiokoneisto? Näyttää BP kiertävän juuri Saaronnientä.
Nyt on matkalla Naantaliin. Isopukki edessä ja Ukko takana. Turun sataman kamerat eivät ainakaan mulle näy nyt. Erroria pukkaa. Onkohan "sovittu", että ovat pois käytöstä juuri, kun rinsessa lähti hinurien avulla matkaan... ;)
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 14.03.2018, 16:44:34
Turun sataman kamerat eivät ainakaan mulle näy nyt. Erroria pukkaa. Onkohan "sovittu", että ovat pois käytöstä juuri, kun rinsessa lähti hinurien avulla matkaan... ;)
Hmm... Voisikohan tosiaan olla näin, nimittäin ainakin eilen illalla toimivat ihan normaalisti?
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 14.03.2018, 16:41:21
Onko näitä 2-luokan låådia muissa kuin BP:n ja BQ:n konehuoneissa? Wärtsilän Italian tehdas ei ole saanut laatua ulos? Onko nykyään kaikissa jo Riissel-sähköinen propulsiokoneisto?
Voihan syynä olla sekin, että alennusvaihteen mitoituksessa on tapahtunut jo suunnitteluvaiheessa virhe ja sen seurauksena se ei kestä. Foorumin autolauttamiehet kuitenkin tietänevät paremmin, mistä kenkä puristaa.
Dieselsähköinen voimansiirto on vain Viking Gracessa ja MegaStarissa, ja tulevassa Viikkarin laivassa. "Jo" on kuitenkin väärä sana; dieselsähköisen voimansiirron hyötysuhde on mekaanista huonompi ja se ei välttämättä ole perusteltu vaihtoehto uuteenkaan matkustaja-autolauttaan. Noissa nimeltä mainituissa kaasukoneisto ajaa kuitenkin voimalaitosratkaisuun. Kiinanihmeessä on lisäksi Azipod-propulsiolaitteet, jotka luonnollisesti edellyttävät sähköistä voimansiirtoa.
Nyt ne Turun kamerat näkyvät, ehkä näkyivät koko ajan, mutta oma suosikkisivuni ilmoitti erroria, jota ei tehnyt eilen. Uudelleen haettuna näkyvät nyt. Onkohan osoitetta muutettu?
Turun sataman kamerat oli jo eilen alhaalla. Ja ei tuossa mitään salattavaa ole.
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 14.03.2018, 18:49:21
Onkohan osoitetta muutettu?
On muutettu. Vanhalla osoitteella eivät näy.
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 14.03.2018, 16:41:21
Onko näitä 2-luokan låådia muissa kuin BP:n ja BQ:n konehuoneissa? Wärtsilän Italian tehdas ei ole saanut laatua ulos?
Käsittääkseni Wärtsilän Norjan-tehtailla tehtyjä. Jos minulle BP:n konehuoneessa kerrottu pitää paikkansa, oli/on osa ongelmaa se, että lootat ovat prototyyppejä; BP:n versiot olivat numerot 1 ja 2, BQ:n puolestaan 3 ja 4.
Eihän tuossa mitään salattavaa ole, mutta ei toisaalta varsin hyvää mainostakaan viedä muutama päivä sitten telakalta tullut laiva hinaajien avulla uudelleen telakalle.
Lainaus käyttäjältä: Maria Kurtto - 14.03.2018, 18:55:21
Turun sataman kamerat oli jo eilen alhaalla. Ja ei tuossa mitään salattavaa ole.
Mikäli oikein tulkitsin Marinetrafficia, niin BP ajoi omilla koneillaan 16.40 ja ohitti Iso Pukin mukavasti heti Pukki-saarten jälkeen eli ei tainnut olla hinauksessa.
Kiitos Kalle korjauksesta. Olin siinä uskossa, että alkuperäiset alennusvaihteet tulivat Italiasta. Muistan lukeneeni jostain, että kiinteälapaiset potkurit diesel-sähkön kanssa antavat paremman hyötysuhteen kuin suoraveto ja säätölapapotkurit.
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 14.03.2018, 21:39:15
Muistan lukeneeni jostain, että kiinteälapaiset potkurit diesel-sähkön kanssa antavat paremman hyötysuhteen kuin suoraveto ja säätölapapotkurit.
Kyllä dieselsähköisessä voimansiirrossa on enemmän häviöitä dieselmoottorin ja potkurin välillä. Lisäksi matkustaja-autolautan ajoprofiililla hyvin suunniteltu säätölapapotkuri lienee parempi, vaikka kiinteäsiipisen potkurin suunnittelupisteessä hyötysuhde jäisi hieman pienemmäksi. Dieselsähköisen voimalaitoksen etuna on varsinkin matkustajalaivassa kuitenkin se, että hotellipuolen sähkö voidaan tuottaa taloudellisemmin pääkoneilla.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.03.2018, 17:49:06
Aiheesta YLE:
https://yle.fi/uutiset/3-10115045
Lauantailähtökin sitten jää pois.
Eipä jääkään, vaan Galaxy hoitaa sen. Ja ihan järkevää bisnestä tämä kierrätys, sillä lauantain iltalähtö Turusta on koko laivan tilaus eli Sata-Häme Soi-organisaation järjestämä Harmonikkaristeily. Toinen Suomesta vuosittain myytävistä koko laivan vakitilauksista, eli keikka, jota Tallink Siljalla ei ole varaa menettää.
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 14.03.2018, 21:39:15
Mikäli oikein tulkitsin Marinetrafficia, niin BP ajoi omilla koneillaan 16.40 ja ohitti Iso Pukin mukavasti heti Pukki-saarten jälkeen eli ei tainnut olla hinauksessa.
Kiitos Kalle korjauksesta. Olin siinä uskossa, että alkuperäiset alennusvaihteet tulivat Italiasta. Muistan lukeneeni jostain, että kiinteälapaiset potkurit diesel-sähkön kanssa antavat paremman hyötysuhteen kuin suoraveto ja säätölapapotkurit.
ihan tuli hinauksessa nadeen.RENK laatikot asennettu polandiassa,,kaiketi alkuperäiset oli norjan tuotantoo,en nyt ihan sata varma oo
Vitsi tähän väliin.
Tallink Silja sai Baltic Princessiin edullisesti alennusvaihteet :deal: :beer:
Toi oli hyvä! Ihan Fingerpori-luokkaa! ;D :)
Falskaako tiivarit niin paljon, ettei voinut koneella ajaa.
Marinetrafficiin oli laitettu Underway Using Engine ja nopeudeksi 9 kn.
Aika kova hinausvauhti Ruissalon kärjen jälkeen. Ja ainakin minun silmissä
näytti Marinetrafficissa ajavan hinaajien ohi ennen Kuuvannokkaa.
03 aamulla saavuin laivan alle,niin ihan hiukkasen valui ulos toisesta akselista.eihän sitä tietysti ulos tuu,kun kelluu ja veden paine on vastassa.sitten tietysti tulee jos se propelli pyörii.Ukolla on voimaa hinailla tollasta purkkia miten päin vaan
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 16.03.2018, 15:30:54
Falskaako tiivarit niin paljon, ettei voinut koneella ajaa.
Marinetrafficiin oli laitettu Underway Using Engine ja nopeudeksi 9 kn.
Aika kova hinausvauhti Ruissalon kärjen jälkeen. Ja ainakin minun silmissä
näytti Marinetrafficissa ajavan hinaajien ohi ennen Kuuvannokkaa.
Lainaus käyttäjältä: Jussi Viljanen - 16.03.2018, 20:46:49
03 aamulla saavuin laivan alle,niin ihan hiukkasen valui ulos toisesta akselista.eihän sitä tietysti ulos tuu,kun kelluu ja veden paine on vastassa.sitten tietysti tulee jos se propelli pyörii.Ukolla on voimaa hinailla tollasta purkkia miten päin vaan
Niin yllättävältä kun se saattaa kuulostaakin niin yleensä ajossa, "työnnön" ollessa päällä nuo vuotavat vähemmän jos yleensä vuotavat. Ja etenkin yliheittokoneet saattoivat vuotaa pysähdyksissä enemmän jos viimeinen käsky oli ollut pakkia.
Oliskohan tuossa tapauksessa nyt kuitenkin kyse siitä että kun vuoto on mitä ilmeisemmin ollut huomattava niin ei olla täytetty paisuntasäiliötä vaan annettu olla tyhjä kun on tehty päätös et viedään hinaajien saattamana telakalle? Ja vannasputkessa ollut vesi ja emulsio on sit tullut pihalle aikan nopsaan kun vastapaine on poistunut kuvioista.
No eipä tullut öljyläikkiä , kun se kellui vapaasti.kyllä se vastapaine hoisi sen.
Joo, eipä sitä öljyläikkää kyllä tulekaan jos järjestelmän taso/paine on laskettu niin alas ettei käytännössä ole kun hylsässä vähäinen määrä öljyä.
Tosin tuokin on hiukan uhkapeliä, seuraava vaihe on se kun etummaisesta tiivisteestä tulee merivesi konehuoneeseen. Ja tuolla öljymäärällä ei sitten potkuriakselia pyöritetä ilman pelkoa vaurioista. No, variaatioita on monia ja varmasti TS:lläkin on konekavereita joita nuo taitavat.
Nyt on prinsessa taas Turussa, mutta Galaxy hoitaa kuitenkin vielä tämän illan lähdön.
Huomasin saman. Ei turhia koeajoja. Suoraan vaan satamaan. Toivottavasti nyt päästiin isoista teknisistä murheista. Pääsiäismatkaa uhkaa nyt viikinkikapteeni "Stig Ombord" :) kumppaneineen.
No jos Lassea tarkoitat niin sanoppa Hyvää pääsiäistä.
Hyvää pääsiäisen odotusta! Oli ylä- tai ala- Mäki. Toivottavasti saavat Stigin ;) ja kumppaneiden työehtoasiat ratkaistua, että päästään kaveriporukalla tutustumaan korjattuun Rinsessaan.
BP on taas liikkeellä. Onkohan testiajoa?
Aikamoinen hidastuvuus! 11,1 solmusta 2 minuutissa nollaan. Noin 300 metrin matkalla siis?
Ja vastaavasti noin kolmessa minuutissa nopeuteen 15,7 solmua!
Joko se prinsessa taas hyytyi? Tuli aikataulussa , mutta nyt lähtö myöhässä jo kolmisen varttia. Grace ei myöskään lähtenyt aikataulussa, siirtyikö matkustajia, autoja prinsessasta? No pelkkää spekulointia.
No nyt se lähti tunnin myöhässä. Kellot varmaan talviajassa ;)