Viking 6 romikselle

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 04.07.2001, 20:54:55

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Moby Lines (eli Navarma-varustamo) Livornosta on myynyt Sardegna Bella-lautan romutettavaksi. Aluksen konehuoneessa on äskettäin raivonnut tulipalo, jonka jälkien korjaaminen olisi kallimpaa kuin lautan kunnostaminen.

Sardegna Bella on entinen Stena Britannica, joka valmistui Haugesundissa vuonna -67. Sittemmin se palveli Kanadan valtiota Wickersham-nimisenä, Rederi ab.Sallya Viking 6:na (yleensä HEL-STO, kovina jäätalvina kuitenkin Turun tai Naantalin reiteillä, koska aluksen jääluokka oli vain 1C). Vuonna -80 Sally rahtasi lautan Brittany Ferriesille, jonka väreissä se ajoi puolisentoista vuotta Goelo-nimisenä, sittemmin sitä pidettiin vielä hetkinen kanaalilinjalla Viking 6:na
Alus palloili viimeiset seitsemäntoista vuottaan Välimerellä. Ennen Sardegna Bellaksi muuttumistaan se ehti olla nimeltään myös Sol Olympia, Sun Express, Viking 6 (Sally rahtasi -85) ja Moby Dream.

Stena Britannica ja sisaralus Stena Germanica, joka on jo aiemmin ajettu loppuun Venezuelan vesillä, olivat hyvännäköisiä ja linjakkaita lauttoja. Tietysti ne nykymatkustajille olisivat armottoman ikävä matkustusvaihtoehto, sillä esim.autokannen sivustoilla sijainneet ulkohytit olivat 6,5 neliön koppeja, joissa oli vain lavuaari...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#1
:'(  Harmi, että Viking 6 romutetaan. Mielestäni se oli Viking Linen 70-luvun lautoista hienoin. No näihin romutusuutisiin saa varmaan nyt varautua enemmänkin lähiaikoina, jos Kreikka poistaa kaikki yli 30 vuotiaat lautat liikenteestään. Tällöinhän ainakin upea Kapella on vaarassa. :(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#2
Mä oon Miranin kanssa aivan samaa mieltä että Viking 6 oli aikoinaan todella upea laiva! Todella sääli että vanhat Viikingit senkun harvenevat ja harvenevat  >:( :(

Timo Selkälä

#3
Hei!
Vaikka itse en koskaan saanut kutosta nähdä, olen samaa mieltä. Se on/oli kaunis, rehellisen näköinen alus. Harmoniaa, nopeutta ja voimaa puhkuva. Levätköön rauhassa.
Kapellankin kohtalo on oleva surullinen. Sehän ei ole liikennöiny sitten 1997, eikä ole enää hyvässä kunnossa. Nissos Chioksella oli kuulemma joskus viime kesällä myöskin paha vuoto, kuulemma oli jokin pettänyt.
Parin vuoden päästä Papenburgereiden rivitkin harvenevat entisestään, nekin alkavat olla vuosiin tulleita.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kenny Leong

#4
Onhan tuo hieman surullista. Aika korjaa vanhat. :'(

Mikko-Oskari Koski

#5
Eipä se Kreikan 35 vuoden sääntö ihan kaikkia vanhoja lauttoja tuhoa, osa päätyy kaukaisemmille vesille, kuten pyhiinvaelluskeikoille Punaisellemerelle. Ja siellä ne sitten kyllä ajetaan loppuun, kuten kävi Viking 1:lle...

Nissos Chios taitaa enää vain odotella noutajaansa, joka tuskin siitä muuta tekee kuin rautanauloja. Jos laivasta on otettu kaikki käyttökelpoinen talteen ja "viimeinen on sammuttanut valot", on purkin kohtalo melko selvä. Kun vielä muistetaan, että tapahtumapaikkana on ilmastovaihteluiltaan huomattava ja usein kostea Kreikka, olisi suoranainen ihme, jos vanhan Kapellan joku vielä pelastaisi.
Apollo/Ålandspilenin kohtalo on sikäli helpompi, että alus on ollut koko ajan ajokuntoinen. Sehän myytiin viime vuoden lopulla turkkilaisesta romuttamosta jollekin tuntemattomalle ostajalle, joka on väläytellyt jopa aluksen liikenteeseen paluuta. Se ei varmaan ainakaan Kreikassa toteudu, mutta jos jotain tapahtuu, teemaan varmaan palataan.

Marella eli Alcaeos on myös tällainen "hyväkuntoinen sijaiskärsijä". Sen kohtalonhetki tullee vastaan 2005 ellei joku ole sitä aiemmin ostanut pois kuleksimasta. Mieleen palaa aina, miten toisin asiat olisivat Marellan kohdalla voineet mennä: Eklundithan olivat suunnitelleet pitävänsä sen -80-luvun lauttojen rinnalla Ålandsfärjanin tapaisena sesonki- ja viikonloppulauttana, mutta kreikkalaiset nostivat tarjoustaan niin paljon, että houkutus kävi vastustamattomaksi...
Papenburgareista Apolloa, Roslagenia, Alandiaa ja Boughazia tuskin mikään romuttamo uhkaa vielä vuosikausiin, ellei aluksille satu jotain. Express Olympian kunto on kysymysmerkki, mutta alushan joutui Saminan onnettomuuden jälkeen johonkin kokeisiin ja hetkeksi pois liikenteestä.

Sitäpaitsi suurin osa laivoista päätyy joskus romuksi, aika harvan osaksi tulee päätyä museoon tai tuhoutua.. ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#6
Landgångenin viikon kuvassa on muuten etualalla Viking 6:n sisaralus Stena Germanica Maarianhaminan satamassa. Aluksen markkinointinimi taisi tuohon aikaan olla JättenFinn eli kansankielellä Jättefan...
Aluksen perässä näkyy aivan selvästi iso avoin ajoportti oikeassa kyljessä. Tällaista ei V6:ssa ollut. Tietääkö joku, oliko Stena rakennuttanut portin SG:aan jo sen liikennöidessä Kattegatissa vai oliko kyseessä Oolanninkruisailujen laituripolitiikasta johtunut lisäys?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

#7
Hei!
Muistaakseni Stena Germanica 1967 varustettiin GAn mukaan keula-, perä, sekä kahdella sivuportilla aluksen perässä.

Kai Britannicallakin semmoiset on ollut, mutta luultavasti myöhemmin poistettu.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

#8
Viking 6 on nyt ainakin tiensä päässä. Osoitteesta http://www.faktaomfartyg.se/stena_britannica_1967.htm löytyy melko täydellinen kuvakollaasi aluksen vaiheista niin Stenan, Marine Highwayn, Vikingin, Brittany Ferriesin, Sally UK:n, SOL-Linesin, Navarman kuin Sardegna Linesinkin väreissä. Ja jos olette yliherkkiä romuttamokuville, en suosittele vimeisen rivin otoksia...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#9
Nyyh! :'( Hyvästit upealle laivakaunottarelle!
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko Pätäri

#10
Täytyy sanoa, että nätti alus tuo tosiaankin oli. Sääli, etten koskaan ehtinyt näkemään tuota luonnossa.:( Ja todellakin, romutuskuvat ovat aina jotensakin lohduttomia, ainakin silloin kun kyseessä on entuudestaan tuttu alus.