Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Ari-Jukka Perkiomaki

Viime keskiviikkona 10.7 oli myös 3. autokansi täynnä. Tosin hyllyt keskicasingin molemmin puolin eivät olleet käytössä, eli vielä oli kymmeniä autopaikkoja vapaana jos hyllyt ois otettu käytöön.

Ari-Jukka Perkiomaki

30000 matkustajaa heinäkuussa tuli täyteen tänään. Asiasta kertoo Wasalinen Facebook.  :thumb:
Onhan se aikamonen määrä jos vertaa paljonko RG Linellä oli matkustajia yleensä koko vuoden aikana.
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/heinakuussa-30-000-matkustajaa-1.1431898

Timo Selkälä

Tällä kertaa on suomen- ja ruotsinkielisen version välillä sisältöeroa. Suomenkielisessä versiossa puhutaan vain Kvarkenlink-hankkeen rahoituksesta, mutta alla olevassa ruotsinkielisessa versiossa todetaan että ilman lainarahoja liikenne loppuu telakointiin. Siitäkin huolimatta että kesä meni hyvin, rahat ovat vähissä - syynä mm alkuvuoden ongelmat. Ensi vuodesta saattaa muodostua jopa voitollinen.


http://yle.fi/uutiset/merenkurkun_liikenteen_eu-rahoitus_viitta_vaille_valmis/6817244
Merenkurkun liikenteen EU-rahoitus viittä vaille valmis
Lopullisia päätöksiä Merenkurkun liikenteen kehitysavustuksesta odotetaan ensi viikolla. Wasalinen toimitusjohtaja Jan Teir uskoo EU-varoja löytyvän tulevaisuudessa myös uuden laivan rahoittamiseen. Nyt varustamoyhtiö hakee 2,5 miljoonan euron lisälainaa Vaasan kaupungilta.


Wasaline laiva Vaasan satamassa.
Kuva: Anna Wikman / Yle
Ensi viikolla Eu:n odotetaan antavan lopullisen päätöksen Merenkurkun liikenteen kehitysavulle. Wasalinen toimitusjohtaja Jan Teir uskoo laivaliikenteen saavan positiivisen vastauksen Brysselistä 6 miljoonan euron avustukseen.

Karkeasti jaettuna rahasummasta Vaasan ja Uumajan kaupungit saisivat kolme miljoonaa euroa, Wasaline kaksi ja hankkeen muut sidosryhmät miljoona euroa Merenkurkun liikenteen parantamiseksi. Jan Teir uskoo EU:n haluavan kehittää liikennettä myös tulevaisuudessa. Pidemmän aikavälin tavoitteena Wasalinella on ostaa liikennöintiin uusi alus.

Kaupungin kukkarolle

Laivayhtiö NLC Ferry hakee enintään 2,5 miljoonan euron korotonta lainaa Vaasan kaupungilta. Lainalla on tarkoitus rahoittaa käynnistyvää Kvarkenlink-hanketta, koska hankkeelle myönnettyjen EU-tukirahojen maksatus tapahtuu jälkikäteen.

Yhtiön on tarkoitus maksaa laina takaisin, kun hanke päättyy vuoden 2015 lopussa. Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyryn mukaan kaupungin taloustilanne on ongelmista huolimatta niin vakaa, että lainaa voidaan antaa.

Laivayhtiö on tekemässä tappiota aloitusvuonnaan, mutta odotusten mukaan jo ensi vuonna liikenne tuottaisi voittoa. Lainahakemus on maanantaina Vaasan kaupunginhallituksen käsittelyssä.


Ja sitten se ilmeisesti lähempänä totuutta oleva versio.

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/09/06/wasaline-behover-lan-att-kunna-trafikera

Wasaline behöver lån för att kunna trafikera
Publicerad för ungefär 17 timmar sedan.

Wasaline behöver 2,5 miljoner euro för att kunna fortsätta trafikera i vinter. Enligt rederiets vd Jan Teir har man begärt summan i lån av Vasa stad. Vid staden finns beredskap att bevilja lånet.

Fr 6.9.2013 kl. 15.35
Wasaline vill låna 2,5 miljoner av Vasa stad

Wasaline behöver 2,5 miljoner euro för att kunna fortsätta trafikera i vinter. Rederiet har begärt summan i lån av Vasa stad, berättar vd Jan Teir:

- Färjan som trafikerar mellan Vasa och Umeå ska in på torrdocka i slutet av oktober och kommer inte ut igen om inte kassan fylls på före det, säger Wasalines vd Jan Teir.

Han gläds åt att kvarkenlinkprojektet går som planerat och att EU:s sex miljoner i stödpengar är på väg, men på kort sikt behöver rederiet alltså låna för att kunna fortsätta trafikera.

- Vi hade ett tufft första halvår då det rann ut enorma mängder pengar ur kassan, säger Teir

Men han tillägger att sommaren ändå gått mycket bra. Det räcker däremot inte och nu behövs alltså ett lån.


Vasa beviljar lånet

Det ser ändå ut som om Wasaline får sitt lån. Umeå lånade två miljoner euro till rederiet tidigare i år och vid staden anser man att det nu är Vasas tur att hjälpa till.

- Vi har kommit överens med Umeå om att finansiera den här verksamheten på lika villkor, säger stadsdirektör Tomas Häyry.

Han påpekar att Vasa har råd att bevilja det räntefria lånet eftersom ett lån betalas tillbaka. Han säger att staden har förtroende för Wasaline som låntagare.

- Wasalines verksamhet har kommit igång på ett övertygande sätt, passagerar- och fraktmängderna ser bra ut och likaså hela utvecklingen framåt, säger Häyry.

Nästa år kan rederiet gå på plus

Samma tongångar hörs från rederiets ledning med vd Jan Teir i spetsen.

- På kort sikt är jag bekymrad över vår ekonomi men nästa år ser ljusare ut, säger Teir.

Han menar att rederiet nästa år, utan de motgångar som rederiet hade i början av detta år och med fortsatt högt antal passagerare, rentav kunde gå en aning på plus.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Oiva Kettu

#138
Tuosta saisi taxfree  :beer: linjan jos laiva kävisi kääntymässä ulkokallalla, 2x170km trip. Sehän on autonominen alue jonka itsemääräämisoikeuksiin ei taida verotus kuulua??  mutta äkkiäkös me se ajetaan eu:ssa..  Saatais uusi veroparatsiisi  ;)

Hiukan autonomiasta. Tietoa haluavat osaavat etsiä lisääkin. http://www.kalastakalajoella.fi/kalastusalueet_kalla.php

Oikeudellista pohdintaa asiasta. http://www.erkkiaho.com/blogarchive/313.htm

Alexsander Bagelius

Tuli tässä vaan mieleeni että jos ja kun Wasaline tulevien vuosien aikana uudistaa kalustoaan tuolla Vaasa-Uumaja linjalla eli hankkii uuden laivan Wasa Expressin tilalle niin minkä kokoluokan laivaa tässä kannattaa toivoa näkevän Merenkurkussa ??

Onko mahdollista että Wasalinen tuleva laiva olisi esim Viking XPRS kokoluokkaa vai jopa Isabella / Amorella kokoa ? Jos ei niin minkä kokoinen uusi laiva todennäköisesti tulee olemaan ?

Kysynpä nyt tähän samaan syssyyn että olisiko se taloudellisesti ja kaikki muut seikat huomioon ottaen kannattavaa että Wasalinella olisi jatkossa kaksi laivaa ? Tarkoitan siis sitä että kummastakin päästä eli Vaasasta ja Uumajasta lähtisi aina samoihin aikoihin laivat "vastarannalle" eli Uumajasta Vaasaan ja Vaasasta Uumajaan.

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Alexsander Bagelius - 20.10.2013, 22:28:33
Tuli tässä vaan mieleeni että jos ja kun Wasaline tulevien vuosien aikana uudistaa kalustoaan tuolla Vaasa-Uumaja linjalla eli hankkii uuden laivan Wasa Expressin tilalle niin minkä kokoluokan laivaa tässä kannattaa toivoa näkevän Merenkurkussa ??

Onko mahdollista että Wasalinen tuleva laiva olisi esim Viking XPRS kokoluokkaa vai jopa Isabella / Amorella kokoa ? Jos ei niin minkä kokoinen uusi laiva todennäköisesti tulee olemaan ?

Kysynpä nyt tähän samaan syssyyn että olisiko se taloudellisesti ja kaikki muut seikat huomioon ottaen kannattavaa että Wasalinella olisi jatkossa kaksi laivaa ? Tarkoitan siis sitä että kummastakin päästä eli Vaasasta ja Uumajasta lähtisi aina samoihin aikoihin laivat "vastarannalle" eli Uumajasta Vaasaan ja Vaasasta Uumajaan.

Nuo kaikki kolmehan on samaa kokoa ( xprs bella/rella)   ja ei  nykyisessä maailmassa olisi mitään mahdollista kahta alusta ajattaa kun  yhdenkin kannattavuuden kanssa oin tiukkaa.   600 pax 1000 lm on melko maksimi alus linjalla. En usko että suurempi  voisi kannattaa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tauno Hermola

ADCC:n hylsyyn hyttejä matkustajakapasiteetin kustannuksella ja direktiivien mukainen tekniikka - siinä se on, halvalla :D

Ari-Jukka Perkiomaki

Wasa Express telakoidaan Koplissa 28.10-4.11 2013.

Ari-Jukka Perkiomaki

Telakkareissu tehty ja liikenne jatkuu tänään klo20 Vaasasta. :thumb:
http://yle.fi/uutiset/wasa_express_palaa_liikenteeseen/6917240

Mika Liinamaa

Lainaus käyttäjältä: Alexsander Bagelius - 20.10.2013, 22:28:33
Kysynpä nyt tähän samaan syssyyn että olisiko se taloudellisesti ja kaikki muut seikat huomioon ottaen kannattavaa että Wasalinella olisi jatkossa kaksi laivaa ? Tarkoitan siis sitä että kummastakin päästä eli Vaasasta ja Uumajasta lähtisi aina samoihin aikoihin laivat "vastarannalle" eli Uumajasta Vaasaan ja Vaasasta Uumajaan.

Olisihan se vähän niin kuin vanhaan "hyvään" aikaan, kun laivoja tuli vastaankin, mutta realistisesti ajateltuna ei kannattavaa toimintaa ollenkaan. Kaksi laivaa, kahden kulut.

Jos kuitenkin joskus tulisi sellainen tilanne, että liikenne vaatisi kuljetuskapasiteetin tuplaamista, niin sen pystyy kyllä tuplaamaan yhdelläkin laivalla tarvittaessa. Nykyäänhän WE tekee kaksi lähtöä vuorokaudessa poislukien "sataman vaihtopäivät" keskiviikkoisin ja sunnuntaisin, jolloin lähtöjä on kolme. Vuorokauden aikana ehtii tarvittaessa tekemään neljä lähtöä.

Alexsander Bagelius

Onko tuonne Vaasa-Uumaja välille tulossa siis lähivuosien aikana täysin upouusi alus vai kelpaako sinne myös käytetty ? Ajattelin vain että sopisiko tuo Viking linen Rosella tuolle Vaasa-Uumaja välille ? Rosellan wikipedian mukaan alukseen tehdyn peruskorjauksen ansiosta Rosella kuuluu Viking linen laivastoon vuoteen 2016 asti mutta eihän siihen ole enään kuin pari vuotta joten olisiko Rosellan siirtyminen merenkurkkuun millään mittapuulla mitattuna kannattavaa ja realistista ?

Timo Selkälä

Uutta sinne kaipaillaan.

Rosellasta ei siihen työhön ole, nykyalus on sitä sopivampi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ari-Jukka Perkiomaki

#147
Kovaa tuulta Merenkurkussa ja Wasa Express jättää sunnuntaina 17.11-13 ajamatta aamuvoron Vaasastata ja muuttaa aikataulua. Varustamon mukaan myrskyn takia aikataulun muutos.
Sehän on selvää,että jos vauhtia tiputetaan keskimäärin 3-5 solmua ei voi pysyä aikataulussa, silloin jätetään toinen vuoro Vaasasta ajamatta... ::)
Maanantain 18.11-13 aamuvuoro jää siis myös Uumajasta ajamatta...


Ari-Jukka Perkiomaki

#148
Wasa Expressille tehdään telakointi Turun korjaustelakalla 7-10.1 2014. Kyseessä keulapotkurin takuuhuolto. Tehtiinköhän Koplissa jokin huolto myös keulapotkurille, joka nyt sitten joudutaan takuuhuoltamaan Turussa?
Asiasta uutisoi Pohjalaisen webbi:
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/wasa-express-ei-liikennoi-tammikuun-alussa-1.1504828
Sitten Turkulaiset valokuvaamaan alus telakalla\Turussa. :thumb:

offtopic:
Katsokaa mun kuvista tekemä uus video Youtubessa Vaskiluodosta ja Holmsundista. Kuvia mm. jo romurannalle päätyneistä entisistä Merenkurkussa liikennöineistä aluksista... ::)
http://www.youtube.com/watch?v=l2gPkz4yFPE

Ari-Jukka Perkiomaki

#149
Merenkurkussa on nyt myös Kvarken Multimodal hanke, jonka tarkoitus on edelleen kehittää Merenkurkun liikennettä teollisuuden tarpeisiin. Tälläisestä hankkeesta en itse ollutkaan kuullut aikaisemmin. :thumb:
Nyt on sitten Marco Poloa,Eu-tukea,Ruotsin ja Suomen Valtion tukea,Uumajan ja Vaasan tukea ja tämä Kvarken Multimodal, jota myös Eu rahoittaa. Unohtuikohan jokin muu tuki joukosta? :)
Asiasta pieni juttu päivän Pohjalaisen webissä:
www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/vaasa-ja-uumaja-kehittavat-merenkurkkua-1.1520808