Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta

Aloittaja Vesa Penttilä, 11.12.2014, 15:11:08

« edellinen - seuraava »



Jani Tarkkinen


Alton

Lainaus käyttäjältä: Jani Tarkkinen - 11.12.2014, 15:40:33
Korvaako tämä sitten M/S Baltic Queenin?

En itse ainakaan usko tähän. Baltic Queen on enemmänkin risteilyalus kuin tämä nopeakulkuinen alus. Tässä vain tulee mieleen, että riittääkö muka Tallinnan linjalla asiakkaita kolmannelle nopealle Tallinkille. Vai siirretäänkö Star tai Superstar johonkin muualle ? En oikein näe mitään Tallinkin reiteistä, jossa tällä hetkellä tarvittaisiin Staria tai Superstaria.

Marko Manninen

No kolmelle nopealle ei todellakaan ole markkinoita. Toisaalta Superstarille varmaankin löytyy ostajia etelämpää. Turkuun SeaWindin korvaajaksi tähtilaivoista ei ole. Havainnekuvasta päätellen Baltic Queenin seuraaja tämä tuskin on.
Mutta hienoa tässä on kuitenkin, että laiva tilataan SUOMESTA. 230 miljoonaa on kyllä kova hinta päivälaivalle.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Joonas Kortelainen

Onko ihan varmaa, ettei esim. Star sopisi Galaxyn korvaajaksi Turun aamulähtöön? Tupla trailerikansi tarkoittaisi myös käytännössä Sea Windin korvaamista. Tarpeeksi vähän hyttejä hiljaiselle kaudelle mutta sitten tarve- ja piknik reissaajille suuret tilat. Siten Galaxyn voisi tuoda risteilijäksi Suomenlahdelle ja Queen ja Romantika takaisin edellisille reiteille.

Matti Rainio

Sitten saattaa tulla  nimikilpailu jos tallink järjestää sellaisen tuolle uudelle lautalle !:)

Niksu Pajuniemi

Jos siitä tuon tyylinen tulee niin voin jo myöntää että vihreä ei ole oikein sopiva väri tuohon muotoiluun (Oma mielipide). Jos itse ehdottaisin tuolle nimeä niin se olisi vissiin Europa ":D" Näin Silja Europa fanina. Katsotaan sitten 2017 mikä on tilanne.

Kalevi Lehto

Aikalailla "puun takaa" yllättäen tulikin tämä juttu, mitään huhuakaan ei oikein ole asiasta liikkeellä ollut. Hieno, erittäin hieno juttu kuitenkin meille pernolaisille(jos nyt sitten myös toteutuu...) Eipä olekaan vielä ennen Turussa tehty laivaa Tallinkille.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ville Taavitsainen

Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Kalle Id

Strateginen kysymys on, ajavatko nykyiset Shuttlet koskaan täynnä? Jos eivät, teoriassa uusi alus voisi korvata molemmat nykyiset shuttlet, mikä toisi merkittäviä kustannussäästöjä.

Jos joku laiva kannattaa siirtää Turkuun, sanoisin sen kuitenkin olevan isommalla hyttikapasiteetilla varustettu Shuttle eli Superstar.

Omaan silmääni mallinnuksen väritys näyttää poikkeukselisen hyvältä. Limenvihreä on aina miellyttänyt omaa silmääni, mutta tässä se toimii poikeuksellisen hyvin.

Timo Selkälä

Koska tuo vaikuttaa hyvin Spirit of Britainmaiselta, niin eiköhän kapasiteetti ole noin 2700 LM ja sen päälle vielä noin 200 autoa. Eli ei riitä korvamaan kahta. Ainakin piirustuksesta vaikuttaa selviävän se että ylimääräinen autokansi on, sekä se että keulassa että perässä vaikuttaa valmiina kahden kannen lastaukseen - toivottavasti ottaisivat sen jo käyttöön rakentamalla molempiin satamiin kunnon rampit.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Joonas Kortelainen

#13
Shuttlet ovat monilla lähdöillä täynnä ja varsinkin autokannen osalta. Yksi mahdollisuus olisi tietysti ajaa sillä pienemmällä sitten vähemmän lähtöjä. Parasta nykyisessä liikenteessä on aikataulu, eli vaikka käyttöaste paranisikin, kaikki huononnukset nykytilanteeseen, josta lähtö molemmista päistä on samanaikaisesti lähes koko vuoden on aina huononnus.

Mietin täysin samaa, että Superstar voisi sopia Turkuun vielä paremmin, mutta toisaalta suuremmasta kapasiteetista taitaa olla nimenomaan nopeiten kasvavassa Tallinnan liikenteessä enemmän hyötyä. Mikähän Kalle mahtaa olla tuo ero hyttien ja hyttipaikkojen välillä parivaljakon välillä, olen sitä ennenkin miettinyt. Starin ja Berlioz/Rodin-sarjan puolisisar Viking XPRS muistaakseni taitaa vetää 700 hyttimatkustajaa teoreettisesti ja sen sisaruksia kai Viking vuosikymmennellä vakavasti Turun reitille puuhasi. Starin etu olisi tietysti tupla rahtikannen lisäksi myös se, että ysikannen pikaruokalan tai miksei myös kasikannen kahvilan tai kumman vain voisi uhrata Turun reitillä lisähyteille. Paljonko luulette, että lisäksi esim 10 kannen perään yhden lisähyttiosaston rakentaminen maksaisi/ vaikuttaisi kapasiteettiin? Vai onko tuollaiset viritykset menneiden vuosikymmenten juttuja?

EDIT: Netistä kaivamani mukaan noihin nykyisiin on rakennettu alunperin n
520 hyttipaikkaa Starille, 131:ssä hytissä ja 736 paikkaa 186:ssa hytissä Superstarille, Finlandialle 1100 320:ssa hytissä, joista nyt osa revitään kokousosaston tieltä ja Viking XPRS:lle se 736, 238:ssa hytissä. Superstarilla osa hyteistä on nykyään kokoushuoneena ja Starilla miehistöhytteinä, vaikka ne alunperin olivat matkustajakäytössä. Superstarilla saisi varmasti kauppojen paikkoja muuttamalla Finlandian tyylisesti nopeasti koko 6 kannen keskilaivan ja perän täyteen hyttejä, jolloin se olisi lähempänä Finlandiaa. Samaten voi kysyä kuinka relevantteja kummallakaan on Burger-paikkojen lisäksi mitkään Loungeista, jos niistä oikeasti jompikumpi Turun reitille siirtyisi.

Uuden laivan profiilista päätellen Spirit of France ja Britain nimenomaan ovat olleet esikuvina, on siinä ehkä jotain Gracesta tuttua myös. Jos perä on auki vain LNG-säiliöiden osalta Gracen tapaan, eikä kyseessä ole esim avoin lastikansi, niin silloin varmaan on luontaista että Star säilyy DGR-rahdin kuljettimena ja Superstar saattaisi mennä Turkuun.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 11.12.2014, 22:36:41
Starin ja Berlioz/Rodin-sarjan puolisisar Viking XPRS muistaakseni taitaa vetää 700 hyttimatkustajaa teoreettisesti ja sen sisaruksia kai Viking vuosikymmennellä vakavasti Turun reitille puuhasi. Starin etu olisi tietysti tupla rahtikannen lisäksi myös se, että ysikannen pikaruokalan tai miksei myös kasikannen kahvilan tai kumman vain voisi uhrata Turun reitillä lisähyteille. Paljonko luulette, että lisäksi esim 10 kannen perään yhden lisähyttiosaston rakentaminen maksaisi/ vaikuttaisi kapasiteettiin? Vai onko tuollaiset viritykset menneiden vuosikymmenten juttuja?

Uuden laivan profiilista päätellen Spirit of France ja Britain nimenomaan ovat olleet esikuvina, on siinä ehkä jotain Gracesta tuttua myös. Jos perä on auki vain LNG-säiliöiden osalta Gracen tapaan, eikä kyseessä ole esim avoin lastikansi, niin silloin varmaan on luontaista että Star säilyy DGR-rahdin kuljettimena ja Superstar saattaisi mennä Turkuun.
Perässä ei LNGsäiliöitä ole, näet keskilaivassa niiden tuuletuskanavan.

Ja ne korotukset voit unohtaa, se on jo maksimoitu. Lisäksi missään ei tietääkseni mainittu optioiden jotka Viking jätti käyttämättä olleen millään tavalla sukua XPRSlle, se on olettamus jotka ihmiset ovat automaattisesti linkittäneet tuohon.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.