Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta

Aloittaja Vesa Penttilä, 11.12.2014, 15:11:08

« edellinen - seuraava »

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 12.04.2017, 11:07:50
Vai olisiko niin, että niitä ei toistaiseksi myydä kun tiedetään garagea jouduttavan käyttämään jonotusalueena? Tämä ihan puhtaana arvauksena.

Täysin mahdollista. Se etuosa kun on jonkin kerran ollutkin jo käytössä autoille.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 12.04.2017, 09:49:48
Henkilökohtaisesti se ei ole myöskään häirinnyt. Lähinnä tuota garagen onnistumista mietin, onko se tuollaisenaan järkevä konsepti, jos ne paikat eivät myy odotusten mukaisesti.

Siis mistä te ootte menneet yläkansille jos olette garagen läpi kulkeneet? Onko siellä garagen jälkeen keskilaivassa suurempi portaikko? Käynti suoraan sisäänkäynnistä lähimpään, kaupan vierestä takaportaikkoon tapahtuu ahtaan oviaukon kautta ja portaikossa ei ole muista laivoista tuttua väljää tilaa niiden ympärillä, vain portaat. Nämä portaat tulevat Seaportin ja Victoryn väliin.

Mikko-Oskari Koski

Mainitun reitin välttääkseen voi kääntyä laivaan tullessaan oikealle kohti keulaa ja mennä keulaportaikolle garagen läpi. Kyllä tämä parempi järjestely on kuin Finlandian alkuaikojen Tallinnan sisääntulo 4.kannen keulassa bb-sivustalla olleen matkustajaluukun kautta, kun kahdentuhannen poka jaettiin kahteen autokansiportaikkoon...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 13.04.2017, 10:47:13
Kyllä tämä parempi järjestely on kuin Finlandian alkuaikojen Tallinnan sisääntulo 4.kannen keulassa bb-sivustalla olleen matkustajaluukun kautta, kun kahdentuhannen poka jaettiin kahteen autokansiportaikkoon...

Muistan kyllä hyvin. Huh  ??? :finger:

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 13.04.2017, 09:32:48
Siis mistä te ootte menneet yläkansille jos olette garagen läpi kulkeneet? Onko siellä garagen jälkeen keskilaivassa suurempi portaikko?
Ei ne muut portaikot taida olla yhtään sen suurempia kuin perän, mutta siellä tuppaa olemaan vähemmän ihmisiä. Eli sisäänkäynnin jälkeen heti oikealle garageen ja sieltä löytyy ovi keskilaivan portaisiin. Varmaan keulan portaisiinkin pääsee, mutta niin pitkälle en ole itse koskaan vaivautunut, koska keskiportaissa on ollut hyvin tilaa.

Mikko-Oskari Koski

Laskujeni mukaan tällä päivämäärällä 10.30-lähdöllä Helsingistä oli seiskan garagen etuosassa neljä (4) autoa. Tilaa olisi ollut huomattavasti useammalle, vaikka etummaisen portaikon taakse sijoittuvalle sektorille ei olisi ajettu ketään (ja siinäkin bb-sivustalle olisi mahtunut). Voisikohan kyse siis olla jopa sellaisesta ihmeestä kuin tuotteesta, joka ei kiinnosta asiakkaita? Yläkannen autopaikkahan on ilmeisen tuntuvasti alempaa kalliimpi, ja saavutettu etu vähäinen.
Ei siis pidä ihmetellä, jos Megastar seuraavassa rempassa saakin 7.kannelleen maksullisia matkatavarasäilytystiloja ja kenties kaupan laajennuksen ja kasille sieltä väistyvän kaupan tilalle jonkin uuden tarjoilutilan. Niistä kun varmasti saa paremman katteen...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

Aikani selailtuani löysin tuollaisen:

LainaaHenkilöauto parkkiin autotalliin
Maks. 1,9 m korkea ja maks. 5,0 m pitkä
- Vain Megastarin ostosristeilyllä
- Vieraile autolla matkan aikana

Hinta (ainakin satunnaiselle päivälle) 30 €

Reittimatkalle ei garage-paikkaa näyttänyt olevan lainkaan saatava, eikä eikä toisaalta ostosristeilylle ollut muuta autopaikkaa tarjolla, mikä tietysti hiukan vaikeuttaa hintavertailua  ;)


Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.04.2017, 22:19:41
Ei siis pidä ihmetellä, jos Megastar seuraavassa rempassa saakin 7.kannelleen maksullisia matkatavarasäilytystiloja ja kenties kaupan laajennuksen ja kasille sieltä väistyvän kaupan tilalle jonkin uuden tarjoilutilan. Niistä kun varmasti saa paremman katteen...
Varmasti olisi järkevämpää käyttöä, mutta laiva olisi pitänyt ehkä suunnitella paremmin siltä varalta, että kauppaa joskus laajennetaan. Nyt tuo aiemmin mainittu takaportaikko ja erityisesti sisäänkäynti estävät sellaisen aika hyvin.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 25.04.2017, 09:06:56
Varmasti olisi järkevämpää käyttöä, mutta laiva olisi pitänyt ehkä suunnitella paremmin siltä varalta, että kauppaa joskus laajennetaan. Nyt tuo aiemmin mainittu takaportaikko ja erityisesti sisäänkäynti estävät sellaisen aika hyvin.

Oletkos käynyt laivalla? Ihan samalla tavalla sen ylemmän kannen kaupan keskeltä se peräportaikko menee. Miksi se ei toimisi ihan yhtä lailla kantta alempana? Silloinkin vielä se etupuoli 7-kannesta voisi olla ihan normaalia autokantta. Ja tosiaan garagen lopullisen kohtalon näkee varmaan sitten, kun tuo keulan varsinainen sisäänkäynti on ollut jonkin aikaa käytössä ja kaikki autottomat eivät mene perän ahtaan portaikon kautta.

S Liljeström

Matkustin minäkin toisena pääsiäispäivänä 19:30 lähdöllä takaisin kotimaahan.
Käsittämättömän täyttä oli, istumapaikat olivat joidenkin porukoiden varaamia,
vaikka niihin ei sitten kukaan koko matkan aikana tullutkaan, joten matkustajia
istui paljon pitkin lattioita.
Istumasalongissa oli myös ahdasta, koska autottomilla olivat matkatavaransa, joka
tehokkaasti tukkivat läpikulun.
Järjestysmiehet keskeyttivät tosin yhden virolaisporukan bileet hissin edustalla ja veivät
avatun litran votkapullon. En tiedä saivatko nämä raukat janojuomansa määränpäässä
takaisin.
Minua ärsyttää aina nämä, jotka cafeterioissa ja muissa tarjoilutiloissa alkavat tehdä omia
sekoituksiaan esim. tilattuun kahvikuppiin.
Kyllä laiva aivan siisti on, mutta valitettavasti hyvin pieni osa matkustajia onnistuu aina
pilaamaan matkan muilta.
Jos nyt ei ole varaa baarihintoihin voi aivan hyvin etsiä itselleen toisen paikan vähän sivummalta.
Siksi yritän matkustaa sellaisilla vuoroilla, jotka eivät ole näin tupaten täynnä.


Joonas Viita

#325
Tuli viime maanantaina tultua täydellä pokalla Megastarilla takaisin Tallinnasta, jäi ensivaikutelmat vähän ristiriitaisiksi, vapaita istumapaikkoja ei käytännössä ollut siinä vaiheessa kun autokannelta oli kiivennyt 8-kannelle ja tuntui että ei ''lattiapaikkojakaan'' ollut, muutama kierros coffee.cosuperstoren ympäri ja käydä toteamassa että Istumasalonkiin haluaisi muutama muukin, Täytynee käydä hiljaisempana aikana uudestaan jotta saisi kunnon vaikutelman laivasta.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 25.04.2017, 10:54:54
Oletkos käynyt laivalla? Ihan samalla tavalla sen ylemmän kannen kaupan keskeltä se peräportaikko menee. Miksi se ei toimisi ihan yhtä lailla kantta alempana? Silloinkin vielä se etupuoli 7-kannesta voisi olla ihan normaalia autokantta. Ja tosiaan garagen lopullisen kohtalon näkee varmaan sitten, kun tuo keulan varsinainen sisäänkäynti on ollut jonkin aikaa käytössä ja kaikki autottomat eivät mene perän ahtaan portaikon kautta.

Tarkoitin erityisesti sitä exittiä, mutta en kyllä käynyt kaupassakaan.

Kalle Id

Tietäänkö kukaan, onko sitä perän exittiä tarkoitus käyttää ollenkaan kunhan keulan exittiin tulevat putket valmistuvat? Koska itse olen ollut siinä käsityksessä, että lopullisessa versiossa on tarkoitus käyttää vain keulan versiota. Joka tapauksessa en näe perän exitiäkään minään suurena ongelmana, mahdollisen kaupan ja muiden matkustajatilojen laajentamisen seiskakannella voi tehdä esim. niin, että kauppaa laajennetaan paapuurin puolella autokannen tilalle ja exitin puolella tehdään vaikka toinen istumasalonki perän portaikon keulapuolelle.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 25.04.2017, 20:26:25
Matkustin minäkin toisena pääsiäispäivänä 19:30 lähdöllä takaisin kotimaahan.
Käsittämättömän täyttä oli, istumapaikat olivat joidenkin porukoiden varaamia,
vaikka niihin ei sitten kukaan koko matkan aikana tullutkaan, joten matkustajia
istui paljon pitkin lattioita.
Istumasalongissa oli myös ahdasta, koska autottomilla olivat matkatavaransa, joka
tehokkaasti tukkivat läpikulun.
Järjestysmiehet keskeyttivät tosin yhden virolaisporukan bileet hissin edustalla ja veivät
avatun litran votkapullon. En tiedä saivatko nämä raukat janojuomansa määränpäässä
takaisin.
Minua ärsyttää aina nämä, jotka cafeterioissa ja muissa tarjoilutiloissa alkavat tehdä omia
sekoituksiaan esim. tilattuun kahvikuppiin.
Kyllä laiva aivan siisti on, mutta valitettavasti hyvin pieni osa matkustajia onnistuu aina
pilaamaan matkan muilta.
Jos nyt ei ole varaa baarihintoihin voi aivan hyvin etsiä itselleen toisen paikan vähän sivummalta.
Siksi yritän matkustaa sellaisilla vuoroilla, jotka eivät ole näin tupaten täynnä.

Loistava kuvaus muutamasta viheliäisestä ilmiöstä. Omien juomien juojat ovat melkoinen ongelma järjestykselle myös monessa muussa liikennevälineessä. Toivoisin todella, että nyt kesäkauden ajaksi avaisivat niitä aurinkokansia muutenkin kuin sen pienen siellä takana, niin pääsisi edes ulos. Hyvä, että henkilökunta toimi tilanteessa.

Toinen vielä omasta mielestäni ikävämpi "synti" on tuo ikuinen paikkojen varaaminen takeilla ja muilla romuilla. Kyllä kaksi tuntia pitää kestää ilman, että seurueen jäsenet ja kamat ovat pahimmillaan kolmesta neljään eri paikassa viemässä tilaa. Samaten se, että loungataan siellä ruokailijoille varatuilla paikoilla koko matka kaikessa rauhassa ilman aikomustakaan ostaa mitään. Viking Xprsillä ostan siksi aina hytin ja vien sinne take awaynä safkat, sen verran inhottaa tuo toiminta. Tai sitten a la carte.


Vaikka istuinpaikkoja Megastarilla onkin se 2800, itse kyllä vältän kanssa suosituimpia lähtöjä kuin ruttoa ja matkustan mieluiten arkivapaina. En voi ymmärtää, miksei voi sitten istua edes niissä baareissa ja kahvilassa, vaan kaikkien pitää ehdottomasti päästä sinne lentokonetuoleihin. Toinen istumasalonki ja kaupan laajennus seiskakannen garagen tilalle varmasti olisi toivottu lisä.

Tuomas Romu

Megastar on ylittänyt odotukset ja Tallink kaavailee sisaraluksen tilaamista:

https://www.err.ee/839160/tallink-kaalub-uue-laeva-tellimist

Mikäli Helsingin-linjalle tulee vuosien saatossa enemmänkin LNG-käyttöisiä uudisrakennuksia, jokohan me pian näkisimme rakkaassa pääkaupungissamme myös LNG-bunkrausaluksen, joka voisi samalla täyttää Turvankin tankit.

Mikäli² Turun telakan tilauskirjoissa on täyttä, tässä saattaisi olla sauma Kermas Helsinki Shipyardille päästä takaisin autolauttojen makuun. Paljon pitää toki tapahtua ennen kuin tämä olisi todellisuutta...
All information and details given in good faith but not guaranteed!