Mariellan pitkä ura

Aloittaja Kim Helle, 14.08.2006, 19:40:39

« edellinen - seuraava »

Sami Penttilä

Nyt on Mariellan uudistukset käyty katsomassa. Jotain siellä vielä oli kesken. Mutta tässä pieni kuvakooste: 
http://youtu.be/40hpBqq17co

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 24.04.2015, 11:17:18
Joskus kuulee jonkun tietäjän sanovan, että koneet on ajettu loppuun tai että laivaa on vain ajettu.
Pääkoneita ei saada loppuun edes niiden ajoittaisella piiskaamisella, mutta ellei niitä säännöllisesti huolleta, vikoja
alkaa yhtäkkiä olla liikaa. Lieneekö kunnossapito sitten arvokasta, mutta huhupuheitten mukaan ainakin puolalaiset
tekevät näin.

Asiasta mitään tiedä, mutta kyllähän ne kaikki kuluu käytössä: laakerit, sylinteriputket, männänrenkaat, männät, jne. Osaakos joku kertoa, millaisilla tunneilla noita joudutaan laivakoneissa vaihtamaan, moneenko kertaan on Mariellassa jo vaihdettu? Laakereita ja jopa mäntiä pystyy kai merelläkin vaihtamaan, sylinteriputkista en ole kuullut, taitaa vaatia erikoistyökaluja.

Menee vähän ohi aiheen, mutta sallittaneen, kun näinkin vanhasta laivasta on kyse ;)

Jani Pousi

Hyvät kuvat, Sami! Näyttää hyvältä, eiköhän tuolla taas pari vuotta pärjätä. Tuolivalinnat vaan ei oikein miellytä silmääni, kovin muovisen näköiset. Ikkunatkin ois voinut pestä.  :D Uudet hytitkin tuovat ihan toisenlaisen ilmeen tuon ikäiseen laivaan. Vaikuttais siltä, että kokolattiamatoista alettais pikkuhiljaa luopumaan  :thumb:

Anders Isaksson

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 24.04.2015, 22:07:32
Asiasta mitään tiedä, mutta kyllähän ne kaikki kuluu käytössä: laakerit, sylinteriputket, männänrenkaat, männät, jne. Osaakos joku kertoa, millaisilla tunneilla noita joudutaan laivakoneissa vaihtamaan, moneenko kertaan on Mariellassa jo vaihdettu? Laakereita ja jopa mäntiä pystyy kai merelläkin vaihtamaan, sylinteriputkista en ole kuullut, taitaa vaatia erikoistyökaluja.

Menee vähän ohi aiheen, mutta sallittaneen, kun näinkin vanhasta laivasta on kyse ;)
Laivakoneiden osalta, ainakin periaatteessa, niin kauan kun lohko on ehjä niin kaikki muut osat ovat vaihdettavissa/korvattavissa. Toki lohkokin on korjattavissa mutta noin pääpiirteissään.

Tunnit minkä kohdalla nuo vaihdetaan vaihtelee valmistajien suositusten mukaan. Käytännössä vaihdot sitten ei kuitenkaan välttämättä tehdä suositusten mukaan, erinäisistä syistä.

Pasi Saarinen

Aika helpollahan ne Mariellan koneet ovat päässeet verrattuna esim. vain 3 vuotta tuoreempaan Amorellaan.

S Liljeström

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 24.04.2015, 11:17:18
Tässä oli puhe, että pannut pitäisi uusia.
En ole alan asiantuntija, mutta onko kenelläkään tiedossa - vai onko asiasta kenties jo aikaisemmin keskusteltu,
että mitä suuruusluokkaa pääkoneiden uusiminen on, sillä kyllähän tätä joskus tehdään. Kysymyksessä on nyt
kuitenkin varsin yleinen pääkonetoimittaja, joten ainakin varaosia pitäisi olla saatavana koska, kysyntää on.
Asiahan on toinen, ellei osia saa tai ne on itse teetettävä.
Selvää tietenkin on, että nykytekniikkaan perustuvat uudet pääkoneet olisivat taloudellisempia käytössä, mutta
tämä ei yksinään riitä perusteeksi, koska pelkästään niiden vaihtoon kuluu telakalla viikkoja.
Käsittääkseni vakioreitin aikatauluun riittää kolmenkin pannun käyttö, joten neljättä voi korjailla.
Kesäaikanahan tämä ei päde, koska päivittäisiä pyrähdyksiä Tallinnaan on päätetty jatkaa.
Joskus kuulee jonkun tietäjän sanovan, että koneet on ajettu loppuun tai että laivaa on vain ajettu.
Pääkoneita ei saada loppuun edes niiden ajoittaisella piiskaamisella, mutta ellei niitä säännöllisesti huolleta, vikoja
alkaa yhtäkkiä olla liikaa. Lieneekö kunnossapito sitten arvokasta, mutta huhupuheitten mukaan ainakin puolalaiset
tekevät näin.

Edelliseen lisäten - tosin vähän OT -  muistan tapauksen - tosin jo historiasta 1970-luvulta -  että jotain väliä saatettiin muista kuin taloudellisista syistä purjehtia tavanomaista vauhdikkaammin.
Finlandia, rv. 1967, paineli aikanaan aikataulun mukaan varsin vauhdikkaasti Kööpenhaminasta Helsinkiin - 27 tunnissa, tuloaikana 15:00h.
Purjehdusaika oli kyllä tosi tarkkaan laskettu, sillä esim. jo kunnon vastatuulessa aikataulusta olisi jo jääty.
Kerran, 1970-luvun alussa - syystä, jota en tosiaankaan tiedä -  muistan, että Finlandia oli Etelä-sataman satama-altaassa
jo 14:15h, mutta sen käyttämä laituripaikka ei ollutkaan vapaa.
Puoli tuntia on merellä paljon, joten hukkaan meni pannujen prässäys!

SL






Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Sami Penttilä - 24.04.2015, 18:49:54
Nyt on Mariellan uudistukset käyty katsomassa. Jotain siellä vielä oli kesken. Mutta tässä pieni kuvakooste: 
http://youtu.be/40hpBqq17co

Erittäin onnistunut remppa mun mielestäni. Tykkään erityisesti vaaleammista sävyistä, jotka tuo enemmän avaraa fiilistä. Hytit tunnutaan nyt uudistavan hyvin Grace-tyylisesti muissakin laivoissa.

Tupi

Täytyy myöntää,että positiivisen vaikutuksen teki uudistukset.Vanhassa vara parempi,vaimitensenytoli.Ei ole pitkään aikaan Mariellalla tullu oltuakaan,eli täytyy varmaan alkaa matkaa varailemaan :beer:

rasanttu

Aluksen järkevä käyttöikä tulee jossain vaiheessa vastaan vaikka pääkoneet vaihdettaisiinkin uuteen tai remontoitaisiin läpikotaisin. Viemäröinti, ilmastointi, vesijärjestelmät kaikki nämä pitää uusia ja siinä kustannukset nousevat järjettömiksi. Laivan ylläpito ei ole pelkkää kokolattiamattojen vaihtoa tai jos se sitä on niin käy kuin Silja Europalle ja päätyy hotellilaivauksen kautta romutettavaksi.

Jarkko Korhonen

Noniin Mariella nähty. Muovinen Club Mar-yökerho oli kolkko ja ehdottomasti muutos huonompaan. Videoseinä toki on hieno. Plate näytti hienolta mutta aika tyhjää koko ajan. Ocean Grill oli myös viihtyisä mutta Ellasiin verrattuna perinteinen pippuripihvi oli poistunut listalta mikä oli paha miinus. Myös annokset tuntuivat ja näyttivät hintaansa nähden pienemmiltä kuin ennen.

Lisäksi täytyy ihmetellä kun laivaan tullessa ei enää saanut käteen risteilyohjelmaa niin jäi täysin arvailujen varaan mitä laivalla tapahtuu.
Perämies on erämies.

Joel Ali-sisto

Risteilyohjelman saa aina infosta, usein myös hytistä.

Joonas Kortelainen

Tähän ketjuun liittyen tuli mieleen nyt kun on taas 30-vuotiasta Mariellaa pari kertaa nähnyt sekä läheltä että ilmasta. Onko kukaan käynyt laivalla remontin jälkeen? Kuinka onnistunut viimeinen uudistus oli mielestänne? Onko vanhaa rouvaa kohdeltu arvokkaasti, vai onko uudistukset liian nykyaikaiset? Ravintoloiden konseptissa parannusta? Ja vielä, tietääkö kukaan, onko laiva käynyt koskaan Landskronaa kauempana? Mielestäni tuo uusi ulkoasu on ihan freesi ja siihen on jo tottunut.

Tässä ilmasta käsin 30.5.
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2271607

Ja perinteisempi "Suokki-maisema" 20.5.
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2271604
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2271606

Pari viikkoa vielä, ennen kuin pääsee itse näkemään paikan päällä. Hienoa, että on taas mahdollista tehdä nuo päiväristeilyt kesän ajan, Helsinki-Tukholma väli alkaa olla jo niin nähty näillä laivoilla.

Sami Penttilä

Piipahdin heti ekalla reissulla telakoinnin jälkeen ja kyllähän uudistetut paikat uusilta näytti =)  https://www.youtube.com/watch?v=40hpBqq17co
Kuvat puhukoot puolestaan, enemmänkin olisi voinut, mutta ei kaikkea kerkiä ja aika on rahaa. Paljon taisi mennä myös sinne, minne me tavalliset matkustajat ei nähdä.

Kai Heino

Mariellalla ollut jo tekovaiheessa mukana. Nuorna poikana oli todella upeata päästä näkemään Mariallan ja Olympian rakentamista opiskelun sivussa korroosiohommissa ja näin laivat lohkovaiheesta lähes luovutukseen. Ei ole mennyt kaikki mönjäämiset ihan pieleen, kun wanha rouva vielä niin kauniisti aaltoja leikkaa. Vain kaksi kertaa olut Mariellalla Helsinki-Tukholma ja kerran Turku-Tukholma. Jotenkin Mariellan ja Gabriellan yleiset tilat tuntuvat suppeaamilta kuin muissa laivoissa. Gabriellalla paljon vähemmän tilaa verrattuna vanhempiin sisariin Amorella ja Isabelle/a. 
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Sami Penttilä

Cinderellalla piipahdin juuri, se oli edelleen aivan upea laiva  :thumb:
Jos ei alusta asti halua katsoa, niin 8:40 alkaa cinderella
Tein siis reissun Star - Romantika - Cinderella - Grace - Juna
https://www.youtube.com/watch?v=49bhhUfdJxg
Hauska reissu ja uutta reissua pukkaa...  ;)