Tavarakuljetusta "isoisän" aikaan sisävesillä

Aloittaja Erkki Tirkkonen, 26.02.2009, 21:06:11

« edellinen - seuraava »

Erkki Tirkkonen

 Muutetaampas keskustelut välillä tänne "transiitto" puolelle. Tänne voi kirjoittaa ja lähettää kuvia annetusta aihepiiristä. Kaikki käy. Lossit, hinaajat, tervahöyryt tai kuramyllyt. Mutta yksi ohje on. Kuljetettava tavara pitää kulkea vesitietä, joten vanhojen kuorma-autojen lastit ei kelpa, paitsi ollessaan lossilla. Aloitetaan Savonlinnalaisen varustamo Auvisen laivalla S/S Tiera. Kuvassa on alus lähdössä Säämingin Sooninlahdelta marraskuussa 1926 halkolastissa Helsinkiin.  Alus on lastattu kesäkuormasta poikkeavasti takapainoiseksi. Keula nousee jään päälle ja alus painollaan murtaa jään. Aiva sama periaate on nykyisillä jäänmurtajilla käytössä. Kesällähän myös ruuman keulaosa täytettiin eli laiva oli kannella tasakuormassa. Talvikäyttö oli siis epäedullisempaa kun kuljetettu lasti oli pienempi. Kuinkahan oli rahtihinnat siihen aikaan. Poikkesiko talvihinta kesähinnasta. Alus murtaa kuvassa 3 1/2 " jäätä. En löytänyt sähköisistä merikartoista Sooninlahtea Savonlinnan seudulta. Onko jollakulla vanhempia painoksia kartoista, niissä oli enemmän nimiä saarilla,niemillä ja lahdilla. 

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1755164.jpg

wanvil

#1
Tällainen taulu löytyy meikäläisen seinällä:

http://s499.photobucket.com/albums/rr358/Viltzu-83/?action=view&current=26022009.jpg

Tuo on historiallista materiaalia - niin laiva kuin maalauskin.

Erkki Tirkkonen

#2
No hyväksytään tämmöinenkin puulasti.  S/S Allihan siinä mennä hyssyttää, ilmeisesti vielä Päijänteen puolen vesissä. Nykyisin Alli on M/S Alli Kuopiossa, matkustajasatamasta tapaa kesäisin. Toimii Järvipartiolaisten tuki ja vuokra-aluksena. Kansirakenteet on muutettu nykykäyttöön soveltuviksi,mutta runko on sama. Hyvin on ollut taiteilijalla pensseli kädessä kun on  ymmärrettävän kuvan saanut aikaan. Aina ei näin onnellisesti käy.