Helsingin telakalta tilattiin kolme alusta

Aloittaja Jore Vornanen, 11.08.2014, 14:48:48

« edellinen - seuraava »

Jore Vornanen

Arctech Helsinki Shipyard on allekirjoittanut sopimuksen kolmesta jäätämurtavasta valmius- ja huoltoaluksesta eli niin sanotusta stand-by-aluksesta Venäjän suurimmalle varustamolle Sovcomflotille.
Toukokuussa 2014 tehdyn tilauksen arvo on noin 380 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

Jäätämurtavien stand-by-alusten suunnittelutyö käynnistyy välittömästi ja alukset luovutetaan asiakkaalle syyskuun 2016 ja maaliskuun 2017 välisenä aikana. Uusinta teknologiaa edustavien jäätämurtavien alusten sarjaa täydentää lisäksi suurempi jäätämurtava huoltoalus, jonka rakentamisesta Arctech ja Sovcomflot sopivat huhtikuussa 2014.

Jäätämurtavat stand-by-alukset on suunniteltu valmius-, pelastus-, ja öljyntorjuntatehtäviin. Aluksia voidaan myös käyttää huoltoaluksina kuljetustehtäviin, esimerkiksi matalan syttymispisteen polttoaineille. Stand-by-alukset ovat 95 m pitkiä ja 22 m leveitä. Neljän päädieselgeneraattorin yhteisteho on noin 20 000 kW ja laivan potkuriteho on 13 000 kW.

Alukset tulevat operoimaan ajojäissä jäänmurto- ja jäidenhallintatehtävissä suojellen tuotantolauttaa jäämassojen aiheuttamilta vaurioilta jopa -35 C° asteen pakkasessa. Stand-by-alusten jäänmurtokyky on erittäin hyvä, ja ne kykenevät liikkumaan itsenäisesti 1,5 metrin paksuisessa jäässä.

Alukset rakennetaan toimimaan Sahalinin ympäristössä North East Sakhalin Offshore alueen öljy- ja kaasukentällä.

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288724207963.html?pos=navnow

http://yle.fi/uutiset/helsingin_telakan_kolmen_aluksen_tilaus_varmistui/7404454

Tuomas Romu

Tässä myös Arctechin virallinen lehdistötiedote:

http://arctech.fi/arctech-receives-an-order-of-three-icebreaking-stand-by-vessels-from-sovcomflot/

Artikkelissa unohtui mainita, että nyt tilatut standby-alukset (SBV) perustuvat Aker Arcticin kehittämään uuteen Aker ARC 121 -konseptiin. Ne eivät siis ole aiemmin tänä keväänä tilatun huoltoaluksen (PSV) tavoin jatkokehitelmiä pari vuotta takaperin toimitetuista Vitus Beringistä ja Aleksey Chirikovista.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Alusten nimiksi tulee valmistumisjärjestyksessä Stepan Makarov, Fedor Ushakov ja Mikhail Lazarev.

KLIK
KLIK
...ja vielä kerran KLIK
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Uskoisin, että 512:n kölinlasku on pian Polariksen ulosuiton jälkeen. Rakennusaikataulu on tiukka ja sekä Murmansk että Suomen uusi murtaja ovat hieman myöhässä, joten voi hyvinkin olla, että Arctech päättää jatkossa rakentaa ja laskea vesille kaksi laivaa kerrallaan.

Stepan Makarovin mukaan on aiemmin nimetty kaksi jäänmurtajaa, joista toinen on Helsingin telakalla vuonna 1975 rakennettu, toistaiseksi maailman tehokkain dieselsähköinen jäänmurtaja Admiral Makarov.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kuten epäilin:

http://en.portnews.ru/news/213769/

As Arctech's Senior Vice President Markku Kajosaari told journalists, keel-laying of the first stand-by vessel will be held in a couple of weeks. "Our dry dock can accommodate Panamax class vessels. Now it is used for building icebreaking platform supply vessel (NB 511) for Sovcomflot. We can easily build two vessels of this size here. Keel-laying of NB 512 will be held in a couple of weeks. So we will have NB 511 and NB 512 under construction at the same time", he explained.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#5
Arctech on laskenut ensimmäisen Sovcomflotin huoltoaluksen vesille:

http://portnews.ru/news/print/221973/

Arctech is currently building a series of four vessels for the Russia´s largest shipping company Sovcomflot. The first vessel in the series got water under the keel for the first time on 30 June. At the same time, the second vessel in the series was floated and moved in order to give way for the keel block of the third vessel, says Arctech.

The series of the icebreaking offshore vessels developed and designed by Arctech measures 100 m in length and 21 m in breadth. The environmentally and technically advanced vessels have been designed especially considering the crew working conditions in cold weather. The vessels will safely convey and transfer cargo and perform icebreaking duties in the harsh climatic area of Sakhalin. They will significantly increase both the oil spill response as well as the emergency evacuation capacity of the production sites. Arctech has overall responsibility of the design, hull assembly, outfitting, testing and commissioning of the ships. Building of the vessels brings approximately 3500 man-years of work to Helsinki Shipyard.

"The vessel launched today is a forerunner in many fields. It is in all respects top of the line in the world, and it will operate in demanding tasks in the Sakhalin region", says Esko Mustamäki, Managing Director, Arctech Helsinki Shipyard.

The vessels will serve in the Sakhalin-2 region energy production sites by transporting supplies and people between land bases and production platforms and protecting the production platforms from the impact of ice in the Sea of Okhotsk. Sakhalin Energy Investment Company Ltd. operates the oil and gas field.


Gennadiy Nevelskoysta on pari kuvaakin Arctechin sivuilla:

http://arctech.fi/news-and-media/press-images/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Olenko ihan väärässä, vai eikös tämä vesillelaskettu Gennadiy ole se erikseen tilattu alus eri designia (foorumilla muualla), ja myöhemmin tilatut kolme siskoa (tämä aihe) taas er designia? Näin sanoo ainakin SCF:n oma fleetlist. Samaisen fleetlistin mukaan Gennadiy Nevelskoyn luovutus pitäisi olla marraskuussa, eli kiireeksi menee Arctechilla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Jaa juu, kiireessä ihan unohtui että tämä ensimmäinenhän taisi olla PSV (platform supply vessel) kun taas nuo kolme muuta ovat SBV:itä (standby vessel).

No, en ala viestiäni siirtämään.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jukka Koskimies

Liekö näihin tulossa ne Azipodit, jotka Big Partner Varman hinauksessa 6.9.2016 toi Vuosaaresta?

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2531963

Matti Rainio

Onko kenellä tietoa milloin Arctechin viimeinen jäänmurtaja NB514 uitetaan ulos  Helsingin telakasta. 

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Matti Rainio - 15.09.2016, 17:34:58
Onko kenellä tietoa milloin Arctechin viimeinen jäänmurtaja NB514 uitetaan ulos  Helsingin telakasta.

Näinköhän telakka tietää sitä itsekään sikäli kun montussa on tällä hetkellä vasta 512 ja 513...
All information and details given in good faith but not guaranteed!


Tuomas Romu

Arctech on siirtänyt yhä enemmän terästöitä Klaipedaan:

ShipSpotting.com

© Gena Anfimov

ShipSpotting.com

© Gena Anfimov
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kaikki kolme laivaa toimitetaan tänä vuonna 2-3 kuukauden välein:

http://portnews.ru/news/234100/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Stepan Makarov näkyy olevan par'aikaa merikoeajolla Suomenlahdella.
All information and details given in good faith but not guaranteed!