Kuvankäsittelystä

Aloittaja Jasper Kaarna, 07.08.2003, 14:03:42

« edellinen - seuraava »

Jasper Kaarna

Lainaus käyttäjältä: Pauli Suuriniemi - 16.02.2004, 21:27:17
Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 31.10.2003, 23:53:07
Itselläni on ollut PSP jo vuodesta 2000 alkaen... kerran kokeilin Photoshoppia, mutta näytti kankeelta... ehkä mä koen saman Photoshopista, minkä Kenny PSP:stä...

Minua kiinnostaa noissa kuvankäsittelyohjelmissa kuinka hyvin digitoidusta paperikuvasta saa rajaamalla ja suurentamalla määrätyn kohteen. Huomasin kuviani selatessa nykyään tavoittamattomissa olevan kohteen. Kyseessä olin SS Tarjanteella matkalla kalelaan ja vastaan tuli kalelasta SS Pohjola. Etäisyyttä on jonkin verran mutta jos kuvasta saisi tarkemman rajaamalla sitä ja kokeilemalla mitä tulokseksi tulee. Harmin aiheena on toinenkin kuva, siinä kyseinen SS Pohjola lähtee kalelasta. Pahus tuli kuvattua liian kaukaa ja tuloksena oli vain epämääräinen valkoinen läntti jossain kaukana. Minulla oli silloin tuommoinen perusminolta tavallisella optiikalla, ei minkäännäköistä zoomia.

Pauli

    Jos on hyvä tasoskanneri, voit skannata sen hyvällä tarkkuudella, mutta todella hyvää kuvaa sitä tietääkseni tuskin saat. Voit tietenkin leikata vain pienen osan kuvasta ja suurentaa sitä, mutta tässä tapauksessa laatu kärsii. Kehittyneissä kuvankäsittelyohjelmissa (PSP, Photoshop 7, jne.) on sharpen -toiminto, jolla voidaan terävöitää, mutta todella huonolaatuista ei sharpenillakaan voida pelastaa, sillä sharpen:han ei pystu lisäämään kuvaan ''tietoa'' vaan se ainoastaan vahvistaa pikseleiden välistä kontrastia, tai jotain sinnepäin... No hitto en osaa selittää, joka muu ehkä osaa...
    (Olen yllättynyt jos joku tajusi, mitä höpötän... ;))
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Pauli Suuriniemi

Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 16.02.2004, 22:22:05
    Jos on hyvä tasoskanneri, voit skannata sen hyvällä tarkkuudella, mutta todella hyvää kuvaa sitä tietääkseni tuskin saat. Voit tietenkin leikata vain pienen osan kuvasta ja suurentaa sitä, mutta tässä tapauksessa laatu kärsii. Kehittyneissä kuvankäsittelyohjelmissa (PSP, Photoshop 7, jne.) on sharpen -toiminto, jolla voidaan terävöitää, mutta todella huonolaatuista ei sharpenillakaan voida pelastaa, sillä sharpen:han ei pystu lisäämään kuvaan ''tietoa'' vaan se ainoastaan vahvistaa pikseleiden välistä kontrastia, tai jotain sinnepäin... No hitto en osaa selittää, joka muu ehkä osaa...
    (Olen yllättynyt jos joku tajusi, mitä höpötän... ;))

No, enköhän tajunnut, ainakin jotain. Ajattelin viedä kuvat johonkin kuvalabraan ja siirtää ne CD:lle. Minulla itselläni kun kone on senverran antiikkinen 200MMX 64 MB. Ja tässä on tulossa muitakin harmeja kevään ja kesän aikana. Pitää tyhjentää kämppä kun tulee peruskorjaus, lattiat seinät, katot, putket, viemärit, sähkö, antenni, ja vielä keittiö ja kylpyhuone menee uusiksi. Yksi hyvä puoli tässä tulee mukana, liitetään kaapeliverkkoon. Ja kun vielä kone on viimeisillään, toinen kovalevy sanoi jo poks. Menee konekin samalla uusiksi, ei tällä peruspentium koneella enään ole tekoa näillä puheena olevilla ohjelmilla. Oli aikanaan kova sana, SCSI kone. Nykyään kokeilin gimppiä tähän, herjasi näytöstä perus Trio S3. Tulikohan tuo quote oikein, ei ole oikein kokemusta näillä WWW foorumeilla. BBS systeemeistä ja newseistä kyllä löytyy kokemusta, pyöritin BBS softaa jo DOS aikana. Nyt on koneessa oma Hamster  news ja E-Mailserveri ja tuo BBBS softa. Lisäksi luen newsejä Forte Agent ohjelmalla.

Pauli