Finlandia

Aloittaja Tapani Salonen, 26.01.2013, 14:07:39

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Kuten aiemminkin on todettu, hytti ja virvoke ovat epäsuhtainen pari, jos pitää valita niistä vain jompikumpi. Käytävillä istuksii runsaasti porukkaa, joka varmasti maksaisi kahvista tai oluesta pyydetyn hinnan, muttei voi sitä tehdä, kun paikkaa, jossa virvokkeen voisi nauttia ei ole. Siinä ei paljoa lohduttaisi hytti, johon virvokkeita ei välttämättä saisi edes viedä, ja vaikka saisikin, se olisi tarpeettoman hankalaa.
Kaikissa aluksissa, varsinkin Finlandiassa, olisi syytä tehdä sääntö, jonka mukaan ravintolakannelle saa viedä vain yhden käsimatkatavaran. Kaikki muu olisi jätettävä säilytykseen, ja säilytyspaikkoja olisi nykyisestä lisättävä ratkaisevasti.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Risto Hartikainen - 03.01.2019, 08:07:35
Sama tilannehan se on varmaan kaikilla Helsinki - Tallinna välin ns. pikalaivoilla, ainakin mainittujen Nordlandian ja Finlandian lisäksi Viking XPRS:llä

Taitaa Tallink vetää pisteet kotiin tässä suhteessa. Toki niissäkin on ruuhkissa täyttä ja vessaan jonoa mutta Star on kuitenkin yleisten tilojen puolesta samaa luokkaa Viking XPRS:n kanssa tai ehkä hieman tilavampikin mutta matkustajia otettiin alun perin vain 1900 ja nykyään kai 2080, kun XPRS:lle voidaan ottaa 2500. Megastarille otetaan toki se 2800 mutta siinä on myös enemmän yleisiä tiloja kuin muissa.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.01.2019, 15:24:20
kun paikkaa, jossa virvokkeen voisi nauttia ei ole.
Ei niin, koska ne ei-asiakkaat joista edellä mainitsin ovat vallanneet kaikki paikat sen sijaan että olisivat ostaneet (kalliin) hytin jossa levätää. Koska muualla kuin ravintoloissa ja juottoloissa istumapaikkoja ei ole.

Tämäkin ratkeaisi sillä, että hyttien hinta olisi nykyistä halvempi (nykyisin pelkän hytin lisähinnalla saa parhaimmillaan (pahimmillaan) Tukholmanristeilyn, eli matkan pituus ja matkustusaika huomioiden kallista on minunkin mielestäni) jolloin kynnys hytin lunastamiseen pienenisi. Joku sanoo nyt tähän että hyttejä ei kuitenkaan riittäisi kaikille -no, se ei ole minun vaan laivayhtiön vika / ongelma, mitäs tekivät niitä niin vähän.

Kimmo Rantanen

Näille ravintolapöydät valloittaville mitään ostamattomille pitäisi olla tilavat lepotuoliosastot. Lepotuolissa matkustavat ei tietenkään käytä rahaa laivalla ja siitähän ei herra varustaja tykkää, mutta ei tunnu käyttävän moni ravintolassa istuvakaan. Useamman kerran XPRS:llä on meinannut pää räjähtää kun olen kantanut omia ja lasten ruokia kahvilasta Red Roseeta ja koko kantta kiertäen kun pöydät on täynnä porukkaa joilla ei ole mitään ostoksia tai kolmea ihmistä kohti pöydässä saattaa olla yksi tyhjä kahvikuppi ja ne kolme muuta tuolia on vallattu juuri noilla palttoilla ja repuilla...

Juhani Mehto

Finlandia lähti Helsingistä 1. ja 2.1. välisenä yönä, mutta on tulossa Gdanskiin vasta huomenna aamulla, pyöri tänään koko päivän Karlskronan eteläpuolella. Mahtaako myrsky olla aiheuttanut tulvimista Puolan rannikolla, että ei ole päässyt rantaan aiemmin?
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

S Liljeström

Olen samaa muiden kirjoittajien kanssa siitä, ettei istumapaikat ovat muilla-
kin varustajilla kortilla.
Olen matkustanut kymmenkunta kertaa ja vain erittäin harvoin on kokenut -
- joskus sesonkiajan ulkopuolella, ettei mitään tungosta ole.


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 04.01.2019, 00:42:23
Finlandia lähti Helsingistä 1. ja 2.1. välisenä yönä, mutta on tulossa Gdanskiin vasta huomenna aamulla, pyöri tänään koko päivän Karlskronan eteläpuolella. Mahtaako myrsky olla aiheuttanut tulvimista Puolan rannikolla, että ei ole päässyt rantaan aiemmin?
Facebookissa ainakin väitettiin, että Gdanskin satama on suljettu myrskyn vuoksi. En tosin tiedä oliko näin oikeasti.

Tauno Hermola

Lopputulos tästä on tietenkin sitten se, että aluksen paluu liikenteeseen viivästyy: alun perin sen piti tapahtua sunnuntaina 13.1, mutta laiva palaakin liikenteeseen vasta torstaina 17.1.

https://www.eckeroline.fi/blog/m-s-finlandia-on-telakalla-2-12-1-2019/

Joonas Kortelainen

Lainaus tiedotteesta, hyttirempan lisäksi jotain muutakin näkyvää:

Teknisten ylläpitokorjauksien lisäksi myös matkustajatiloihin tehdään näkyviä uudistuksia. Kenties merkittävin niistä on toinen sisäänkäynti, joka rakennetaan Kokouskeskus&Loungen läheisyyteen. Kahden sisäänkäynnin myötä asiakasvirtojen liikkuvuus parantuu, ja laivan sisään- ja uloskäynti nopeutuu. Muita uudistuksia ovat muun muassa Cafeteria Sataman toiseen kerrokseen rakennettava viihtyisä matkustustila. Suurin visuaalinen muutos toteutetaan Bar Naissaaressa, jonka tilat uudistetaan täysin. Myös hytit uudistetaan, ja hyttikäytävien yleisilmettä raikastetaan.

Tuo XPRS:n ongelma ylenpalttisesta pöytien varaamisesta on todellinen ja ollut sitä aina. Aluksi se todella ärsytti, mutta sitten otin toisen lähestymistavan ja siitä on tullut melkein suosikkini reitillä, koska joka matka teen jonkin seuraavista:
- otan hytin
- vien eväät blue delistä sinne hyttiin, sillä ei todellakaan ole minun ongelmani, ettei laivalla aidata paremmin niitä pöytiä pelkästään ruokailijoille
- syön bistrossa, niin monta vuotta piti mankua että se tulisi, niin pitäähän sitä käyttää
- syön buffassa, joka ei esim lounaalla ole mahdottoman kallis
- maleksin kaupoissa, joista vieläpä aina löytää jotain
- ostan kahvit red rosesta ja tuppaan johonkin ikkunapöytään, jossa kellään ei ole mitään ostettua edessä ja tuoleja varataan kasseilla. Toimii myös ruokatarjottimella, jos sitä hyttiä ei ole.
- istun siellä perän tanssibaarissa, koska se on viimeisen telakan jälkeen aika viihtyisä
- kesällä olen ulkona

Koskaan en ole vielä joutunut turvautumaan loungeen, toisin kuin täydellä Tallinkin Starilla tai Megastarilla, jotka ovat aivan toivottomia sitten kun on oikeasti täyttä.

Vielä kun saisivat Finlandialle edeltäjänsä tavoin oikean pöytiintarjoiluraflan. Vaikka siihen samaan paikkaan, missä se Superstarilla sijaitsi. Popup kaupan voisi todella laittaa istumapaikoiksi ja lisäksi rakentaa sinne kannelle suojaisen lämmitetyn sky barin. Sama toimisi myös XPRS:llä. Kun se molemmilta melkein jo löytyy ja ihan hirveästi ei tarvitsisi seiniä rakentaa että tila olisi Megastarin peräkantta vastaava lämpölamppuineen.

Mikko-Oskari Koski

Uuden exitin paikka on ihan selvästi järkevämpi kuin aiemman. Tai aiempien, jos otetaan lukuun myös Superstarin ratkaisut ja Välimeren linjoilla käytetyt rullaportaat. Todennäköisesti Eckeröllä on noiduttu pahemman kerran, että ensimmäinen exit mentiin rakentamaan Superstarin mallin mukaan. Saatiin alamittainen kauppa, aivan liian ahdas aula ja hukkatilaa, jota saa sanoa myös hyttikäytäväksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mika Honkonen

Tällainen tuli vastaan facessa

M/s Finlandia telakalla 7.1.-8.2.2024 – mittavia rakenteellisia uudistustöitä polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi⛴️
 
Eckerö Linen m/s Finlandia käy telakalla uudistumassa 7.1.-8.2.2024. M/s Finlandia seilaa kuivatelakalle Ruotsin Landskronaan, jossa on mahdollista huoltaa kokoluokaltaan m/s Finlandian kaltaisia aluksia ja valmiudet pitkiinkin telakointijaksoihin. Viimeinen vuoro ennen telakointia ajetaan Tallinnasta Helsinkiin 7.1. klo 18.30. M/s Finlandia palaa liikenteeseen 8.2. klo 15.15, jolloin se suuntaa Helsingistä Tallinnaan.
 
M/s Finlandian ollessa telakalla moottoriajoneuvoja ja rahtia kuljettava aluksemme m/s Finbo Cargo liikennöi normaalisti Helsingin Vuosaaresta Tallinnan Muugaan.
 
M/s Finlandialle tehdään vaativa telakointi, jossa keskitytään erityisesti polttoaineen kulutusta ja siten hiilidioksidipäästöjä vähentäviin rakenteellisiin uudistuksiin. Tällä toimenpiteellä tavoitellaan päästöjen vähentämistä arviolta 6 %. Haluamme olla mukana tekemässä Helsinki-Tallinna-välisestä liikennöinnistä mahdollisimman ympäristöystävällistä ja kantaa vastuumme puhtaimman mahdollisen meriliikenteen puolesta.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris