Jäätalvi 2018-2019

Aloittaja Tuomas Romu, 31.10.2018, 18:23:40

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#90
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 14.02.2019, 20:40:09
Lakonuhkaa ilmassa jälleen kerran:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merimiehilta-lakkovaroitus-tyotaistelu-pysayttaa-koko-suomen-kauppamerenkulun-ellei-palkankorotuksista-paasta-sopuun/639f8b5d-a955-4dfd-bc42-6923fcb1e160

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merimiesten-lakko-vaikuttaisi-kaikkien-suomalaisten-elamaan-arctia-sanoo-meritse-kulkeva-vienti-ja-tuonti-pysahtyvat/97232e53-1ccc-4709-b15c-3f918521f698

Zitting antanut kommentteja YLE:lle:
https://yle.fi/uutiset/3-10644488

Jäänmurrossa silti paras neuvottelutilanne tällä hetkellä.
Merimies-Unionin lakonuhka peruuntuu, sovintoehdotus hyväksytty:

Kauppalehti

https://www.smu.fi/uutiset/merimies-unioni-hyvaksyi-merenkulun-tyoehtosopimuksia-koskevan-sovintoesityksen/

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006014032.html

Silti konepuolella on vielä lakonuhka voimassa 9. maaliskuuta alkaen:

"MAANANTAINA ryhdyttiin sovittelemaan myös toista merenkulun työkiistaa.

Suomen Konepäällystöliitto ja Suomen Varustamot ovat neuvotelleet ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksissa ja kauppa-aluksissa sekä jäänmurtajilla työskentelevää konepäällystöä koskevista työehtosopimuksista.

KONEPÄÄLLYSTÖLIITTO on ilmoittanut konepäällystöä koskevasta työnseisauksesta, joka alkaa 9. maalikuusta kello 10, ellei osapuolten välillä ole saatu siihen mennessä ratkaisua uusista työehtosopimuksista."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#91
Vähiin käy jäät itäisellä Suomenlahdella:

"Avustusrajoitushelpotukset: Tästä päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
..., Kotka ja Hamina, II yli 2000 tonnia.


...of Finland kierteli tänään Haminan väylät ja käväisi vielä tsekkaamassa jäätilanteen Loviisassa. Nyt näyttää poistuvan alueelta. PortTrafficissa ETA Turkuun torstaiksi.

Edit: PortTrafficiin merkattu vain päiväkäynti Turussa, mitä ilmeisimmin bunkraus ja miehistönvaihto. Eli kausi jatkuu tuon mukaan...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Hannu Sarell

MaritimeTrafficin mukaan Zeus menossa Kaskisiin. PortTraffic varmaan luotettavampi. Thetis on siirtynyt Suomen kalustoon, kun näkyy Suomen jäänmurtajien tiedoissa ja on nyt Kaskisissa. Toisaalta Ale on Vaasan edustalla. Ruotsin rannikolla ei paljon jäitä näy. Ymer ja Frej jo luovuttaneet ja vetäytyneet levolle...

Pekka Laakso

... of Finland on ajellut tänään väyliä läpi Taalintehtaalle ja Förbyhyn, joissa on vielä jäärajoitus, ennen kuin suuntaa Turkuun. Viime talvena myös Nordica ajeli nuo väylät vielä siirtyessään Suomenlahdelta takaisin Raumalle.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 27.02.2019, 13:23:49
... of Finland on ajellut tänään väyliä läpi Taalintehtaalle ja Förbyhyn, joissa on vielä jäärajoitus, ennen kuin suuntaa Turkuun. Viime talvena myös Nordica ajeli nuo väylät vielä siirtyessään Suomenlahdelta takaisin Raumalle.

Varmasti miehistölle mukavaa vaihtelua, kun satamat vaihtuvat erikoisempiinkin. Portnetin mukaan tänään olisi jopa tulossa laiva Taalintehtaalle eli ms Österbotten. Viime vuonna ko. satamassa kävi 10 laivaa.

Pekka Laakso

Nyt ZoF sitten on lähtenyt Turusta. Jääkartalle se on sijoitettu jotakuinkin Uudenkaupungin ja Saaristomeren välille, toisaalta jäätiedotuksessa sitä ei edes mainita. Thetis jököttää yhä laiturissa Kaskisissa.

Rauman satamalistan mukaan (PortTrafficissa ei vielä mitään mainintaa) Voima olisi mitä ilmeisimmin lähdössä telakalta huomenna illalla.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#96
Voima haalattiin vasta tänä aamuna montusta Nordican perään varustelulaituriin, ja PortTrafficin mukaan sen pitäisi olla huomisaamuna lähdössä kohti Helsinkiä. Aika epätodennäköiseltä näyttää josko sitä enää tänä talvena tarvittaisiin jäänmurrossa...

Edit: Voima matkalla Helsinkiin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 25.02.2019, 14:31:11
Silti konepuolella on vielä lakonuhka voimassa 9. maaliskuuta alkaen:

"MAANANTAINA ryhdyttiin sovittelemaan myös toista merenkulun työkiistaa.

Suomen Konepäällystöliitto ja Suomen Varustamot ovat neuvotelleet ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksissa ja kauppa-aluksissa sekä jäänmurtajilla työskentelevää konepäällystöä koskevista työehtosopimuksista.

KONEPÄÄLLYSTÖLIITTO on ilmoittanut konepäällystöä koskevasta työnseisauksesta, joka alkaa 9. maalikuusta kello 10, ellei osapuolten välillä ole saatu siihen mennessä ratkaisua uusista työehtosopimuksista."

Konepuolen lakonuhkaan sovintoesitys, vastaukset osapuolilta klo 14:

https://valtakunnansovittelija.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ulkomaanliikennetta-ja-jaanmurtajia-koskevassa-suomen-konepaallystoliitto-ry-n-ja-suomen-varustamot-ry-n-valisessa-tyoriidassa-annettu-sovintoehdotus-
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Talvi on tullut takaisin Merenkurkkuun ja Perämerelle. Jääkartallakin on taas 3 Sjöfartsverketin murtajaa merkittynä :thumb:
Perämeri on taas saanut jääkatteen pientä avovesialuetta lukuunottamatta.

Pekka Laakso

Kymen Sanomat kirjoittaa vielä Voimasta. Jutun mukaan Voima on tavallaan vielä valmiudessa, vaikka tuskin sitä enää tällä kaudella tarvitaan.

Kymen Sanomat
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Sjöfartsverket päivittänyt jäänmurtajiensa tilannetta:

Ale       Assisterar Bottenviken
Atle       Förtöjd Luleå - avslutat säsong
Frej       Förtöjd Luleå, 12 h beredskap
Oden       Förtöjd Luleå - avslutat säsong. Förberedes sommarens arktis expedition
Ymer       Assisterar Bottenviken
Thetis       Assisterar norra Kvarken / Bottenviken


Atle on siis lopettanut kautensa tänään, ja pitkään laiturissa jo ollut Frej on siirretty pikavalmiuteen. Ari-Jukan suosikki Thetis jatkaa kauttaan edelleen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Hannu Sarell

Onko tuo Thetis Ruotsin ja Suomen yhteisvuokrauksessa, kun molemmat maat mainitsevat sen "omien" murtajiensa joukossa. Eli molempien jäätiedotteissa mainitaan sen avustavan Merenkurkussa.

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 24.03.2019, 13:05:53
Onko tuo Thetis Ruotsin ja Suomen yhteisvuokrauksessa, kun molemmat maat mainitsevat sen "omien" murtajiensa joukossa. Eli molempien jäätiedotteissa mainitaan sen avustavan Merenkurkussa.
Ei käsittääkseni voi olla yhteisrahtauksessa, Sjöfartsverketin rahtauksessa on tietääkseni tällä hetkellä. Tosin taisi jopa olla kuitenkin välillä myös hetken Väylän rahtauksessa tänä talvena? Sjöfartsverket ja Väylä ilmeisesti sopivat keskenään kuitenkin kuka Håkulle maksaa, ja vain yksi maksaja kerralla.
Mutta yhteistyön puitteissa avustuksen hoitaa aina käytännössä lähimpänä oleva murtaja, tai murtajana toimiva alus  ::) kuten The(t)Is.
Merenkurkussa Odelgrundilta Nordvalenin kautta pohjoiseen on vain yksi väylä, ja sen kautta kulkevat kaikki alukset Uumajan ja Vaasan pohjoispuolelle. Näinollen jäätiedoituksessa voidaan myös mainita Sjöfartsverketin murtaja/murtajana toimiva alus ::), eikä pelkästään Väylän komennossa olevia Suomalaisia murtajia tai sitä yhtä "Follow Me:nä" tunnettua Håkun hinaaja/murtaja yhdistelmää. ::)
Ale on usein ollut avustamassa Vaasan väylällä, vaikka se on Sjöfartsverketin murtaja. Vaasan väylällä avustamassa on myös aikaisempina kovempina jäätalvina välillä käynyt joku kolmesta Ruotsin Atle/Sisu-luokan murtajasta. 


Hannu Sarell

Kiitos. Hämmästytti vaan kun tänäänkin 12.45 merisään yhteydessä mainittiin Thetiksen avustavan Merenkurkussa. Ei tietenkään muita Ruotsin murtajia. Toisaalta Sjöfartsverketin sivuilla on tämän päiväisen tiedon mukaan "heidän" laivastossaan. No pääasia, että liikenne sujuu, miten sitten kulut tasataankin.