Finlandia

Aloittaja Tapani Salonen, 26.01.2013, 14:07:39

« edellinen - seuraava »

Anders Isaksson

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 08.08.2013, 20:35:56
Kyllä täysin ohjauspotkuriton laiva melkein tarvitsee hinaajan apua laituriin ajamisessa.
Tämä pitää varmaan paikkaansa ison tuulipinnan omaavassa matkustajalaivassa, lastialuksien puolella varsinkin pientonnistosta löytyi vielä viime vuosikymmellä aika monta ohjailupotkuritonta alusta ja muutama löytyy kauppalaivastossamme yhä edelleen. Vaatii kyllä päälliköltä enemmän ennakoimista ja toisenlaista ajotapaa mutta kyllä niissäkin suurimmaksi osaksi on saatu alusta kiinnitettyä ilman hinaajien apua. Mutta kyllähän ohjailupotkuri(t) parantaa aluksen käsiteltävyyttä ja nopeuttaa toimintaa kiinnitys- ja irrotustilanteissa.

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Mäkelä - 08.08.2013, 20:57:10
Miten sitten tuollaisen aluksen perää liikutetaan, jossa ei ole sivupotkureita
Potkureita sopivasti ristiin ajamalla ja ruorin synnyttämää sivuttaisvoimaa hyödyntäen

Sami Kinnunen

#46
Jotain ongelmia ollut sunnuntaina, ~tunnin myöhässä Helsingissä: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/puskaradio/viesti/124233/
Kuva isompana: http://s.omakaupunki.hs.fi/shorts/images/uploads/1377560261-a19c0b4-1.jpg
Itse en löytänyt AIS:ista poikkeavia aikoja.

Arto Papunen

Onkos tuo Finlandian iltalähdöt-sivu ollut jo kauan Eckerön sivuilla? Ihan näppärä vaihtoehto olla jo laivalla yö ennen päivää Tallinnassa ja joku saa tarjottua Helsinki-Tallinna-Helsinki-Tallinna-Helsinki risteilyn  ;)

Olen ollut siinä uskossa jos aikataulusivuilla lukee, että: "Ilta- ja yölähdöille voi varata vain reittimatkoja ja autopaikkoja" niin ei sitten tuo edellämainittu olisi ollut mahdollista tai edes yöristeily.

Jani Nousiainen

Olisiko jotain pari viikkoa kun tuli uudet risteily vaihtoehdot.  Aika pitkälti sama mitä Viking Line suunnitteli Isabellalle.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Oiva Kettu

#49
Tuoreita Finlandian Rahtimääriä--

http://laivasivut.kerttuvali.fi/?p=658

Arto Papunen

Lankulla huhuilevat muutoksia ensivuonna aikatauluun, puoleltapäivin Tallinnasta Helsinkiin ja iltapäivällä Helsingistä Tallinnaan ja takaisin
HEL 08:30 - TAL 11:00, TAL 12:00 - HEL 14:30, HEL 15:30 - TAL 17:45, TAL-HEL 18:45 - 21:15

Timo Toivonen

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 18.10.2013, 14:43:46
Lankulla huhuilevat muutoksia ensivuonna aikatauluun, puoleltapäivin Tallinnasta Helsinkiin ja iltapäivällä Helsingistä Tallinnaan ja takaisin
HEL 08:30 - TAL 11:00, TAL 12:00 - HEL 14:30, HEL 15:30 - TAL 17:45, TAL-HEL 18:45 - 21:15

Eckerön virolaisilla fb-sivuilla näkyy olevan jo vahvistus, että noilla aikatauluilla ensi vuonna tosiaan mennään: https://www.facebook.com/eckeroeesti
"Tere tulemast Titanicule!"

Tapani Salonen

En tunne merenkulkualan työsopimuksia, mutta miten vaikuttaa työssäoloaikoihin, JOS laiva seisoo yön tyhjänä Helsingissä?? (ILMAN MATKUSTAJIA)
Toisaalta uudella aikataululla haetaan ehkä lisääntyvää myyntiä matkan aikana (4 kertaa tehokas myyntisivu, kun ennen laivalla ei yöllä ollut juuri myyntiä)
Toisaalta iltapäivälähtö Hesasta ja aikaisempi paluulähtö sopivat varmasti monelle hotellimatkustajalle

Kalle Id

Eckerön aikataulut ovat siinä mielessä jänniä, että yöllä ajettavia rahtisiivuja ei ennenkään ole markkinoitu juuri missään "tavallisille ihmisille" näkyvissä paikoissa. Voi siis hyvinkin olla, että nykyisenkaltainen edestakainen rahtivuoro ajetaan yöllä, vaikkei sitä ole vielä julkisuuteen mainittukaan.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.10.2013, 08:36:19
Eckerön aikataulut ovat siinä mielessä jänniä, että yöllä ajettavia rahtisiivuja ei ennenkään ole markkinoitu juuri missään "tavallisille ihmisille" näkyvissä paikoissa. Voi siis hyvinkin olla, että nykyisenkaltainen edestakainen rahtivuoro ajetaan yöllä, vaikkei sitä ole vielä julkisuuteen mainittukaan.

Kuinka paljon se tarvitsisi henkilökuntaa enemmän, jos on kuskit ja 300 matkustajaa. 30-50 kuskia ei tarvitse kuin ruokailun, jos se nyt edes kuuluu heille tällä matkalla ja hytin. Kauppakaan ei tarvi olla todellakaan pitkään auki. Itä-Eurooppalaisilla kuskeilla ei välttämäti ole tarvetta suurempiin ostoksiin laivalla. Heitä kuitenkin on suurin osa Helsinki-Talinna välin liikenteessä, pois lukien linja-auto kuljettajat. Elikä varmasti taloudellisempaa ajaa pelkkä rahti, kuin laahata riippana vaihtelevaa määrää matkustajia, jotka vaativat palveluja.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko Tatti

Tuli tuossa reilu viikko sitten mentyä Tallinnaan ensimmäisen kerran Finlandialla. Jäi ihmetyttämään aivan järkyttävä tärinä laivan perän kahvilassa (Cafe Satamako se nyt on) matkan aikana, onkohan kyseessä jokin vika vai onko tuo ihan ominaisuus. Katselimme hieman huvittuneena kun naapuripöydässä astiat hyppelivät iloisesti ilmaan, jos pöytään ei kukaan nojannut. Hieman keulaa kohti kävellessä tärinä helpotti nopeasti, mutta tuo kahvila oli lähestulkoon sietämätön paikka, jossa itse en kyllä olisi viihtynyt, mutta leikkinurkan vuoksi oli "vähän pakko". Ei pienintäkään mahdollisuutta että kuulutuksistakaan olisi saanut mitään selvää, kun kattoelementit resonoivat sellaisella metelillä.

Muistelen että Superstarin tärinästä on täällä ollut juttua, mutta sekin taisi olla vain ajoittaista?

Kalle Id

Taitaa olla suunnitteluvirhe kaikissa saman luokan aluksissa. Ainakin omien huomioideni mukaan tärisee vain korkeammilla nopeuksilla ajettaessa, mikä selittää ajoittaisuuden.

Oiva Kettu

Superstarilla ainakin aiemmin oli paljon kovempi vispaus kuin finlandialla kun se tuli. Superilla en ole kertaakaan ollut et kaikki lasit takapään seinissä olisivat olleet ehjinä.  Ehkä vaatisi "targakaaren" jäykistämään ja silloin vähenisi se vibraus.  Viimeksi kun itse finlandialla menin oli vibraus häiritsevää vain satamapyörityksissä.   Jos se pahenee aina ennen seisokkia kaiketi on kyse kulumaviasta???

Timo Selkälä

Oma kokemukseni näiltä kahdelta on se että kun menevät suht kovaa niin ei juuri tärise, mutta sen sijaan hidastaessa alkaa melu ja tärinä. Testattu molemmilla tuo perän kaksikantinen tila.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko Tatti

Ihmettelen vähän että jos ongelma on ollut tiedossa, olisihan sitä voinut helpottaa edes hieman esim. materiaalivalinnoilla jos teknisesti ei voi tehdä mitään. Varsinkin metallielementeistä tehty katto piti järkyttävää räminää.

Tällä kertaa ainakin tärinää esiintyi hieman jo Helsingistä laiturista lähdettäessä, mutta se alkoi toden teolla kun laiva oli kääntynyt ympäri ja jatkui ihan yhtä hirvittävänä siihen asti kun poistuimme autokannelle Tallinnan päässä.