Kannattaako käydä opiskelemaan merenkulkua?

Aloittaja Ossi Junnonen, 12.08.2003, 16:24:34

« edellinen - seuraava »

Heikki Helen

Mun kohdalla oli 2002 hakukokeet seuraavat:

Keskiasteen oppilaitos: Englanti, matematiikka ja jonkinlainen haastattelu... oli aika löysät kokeet kaikkineen...

Ammattikorkea: Englanti, matematiikka, fysiikka/kemia (sai valita, kumpia tekee) ja psykologinen testi... nämä kokeet oli peräti 2-päiväiset...

Itse tulin tuolloin valituksi kumpaankin, mutta valitsin sitten tuon ammattikorkean puolen... nykyään kuiteskin olen ihan maan kamaralla töissä (en kuiteskaan merenkulkuun liittyvällä alalla)...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Niko Salonen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Ringman - 27.11.2005, 12:03:32
Matikantehtävässä oli viis perus laskua ja Äidinkielessä piti kirjottaa miksi haluu allalle. Haastattelu on kaikista tärkein, koska siinä tulee pari käytännön kysymystä

Hei!

Mitä tarkoitat perus laskulla?
Huomenna koe Raumalla ja hermostuttaa hippasen tällä hetkellä.

Rami Hämäläinen

Osaako joku viisas kertoa merenkulun työllisyystilanteesta tällä hetkellä ja tulevaisuudessa?

"Uraelämä" alkaa riittää, joten harkitsen alanvaihtoa, ja merille tekisi mieli....

Onko järkeä aikuisena(35) vielä pyrkiä Merikapteenin koulutusohjelmaan?
Millaiset ovat työllisyysnäkymät? Entä harjoittelut/kesätyöt?
Riittäisikö kysyntää vai juoksevatko nuoret valmistuneet oikealta ja vasemmalta ohi, kun työpaikkoja haetaan?
Mihin oppilaitokseen kannattaisi ensisijaisesti pyrkiä? Onko kouluissa eroja(Kotka/Rauma/Turku) vai onko opetus kaikissa yhtä hyvää tai huonoa, ja työkalut työelämään täsmälleen samat oppilaitoksesta huolimatta?

Kiitos jo etukäteen!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa...
...eikä sekään kovin tärkeätä...

Janne Koskinen

#33
Jos on valmis työskentelemään ulkomailla ja osaat ruotsia (skandinaviska) tai olet sitä valmis opiskelemaan niin saattaa kannattaa. Suomessa alalla ei ole tulevaisuutta ja hallitus ei halua luoda strategiaa sitä tukemaan.

Sitten vaatimuksiin :

a) tärkein ja jota ei koskaan mainita pystytkö tyydyttämään unentarpeesi 3x3h unilla, jos et unohda homma.

b) merenkulku ei ole cockpit-hommaa vaan vastaat vapaavahdissa (useimmiten ilman korvausta) turvallisuusvälineistä ja korjaat perse pystyssä karttoja (no elektroniset kartat korvannevat nuo)

c) jos joskus ylenet masteriksi ja laiva on esim. Australiassa, niin klo. 03.00 (1700 Euroopan konttoriaikaa) saat jutella konttorin kanssa ja klo. 08.00 on safety meeting

Pikkulaivoissa ajat 6:6 vahtia ja teet förstin/kipparin jobit "vapaa-ajallasi" ja luotsiajot/meklarit yöllä ja nukut 3-4h /vrk-

Eli jos 105-115 h/työviikko kiinnostaa, niin OK. Pääsee offshoressa kipparina yli sadantuhannen euron, mutta 183 työpäivää, 25 matkapäivää, 15 kolutuspäivää ja 45 päivää jetlagissa eli onhan tässä vajaa kolme kuukautta vapaatakin.

Siwan kassalla taitaisi tienata samalla tuntimäärällä paremmin.

Muuten Finskin lentoperämiehet työskentelevät noin 65-70h/kk paremmalla liksalla.

Estonian Air:n lentäjät valittivat jäävänsä 4000-8000:n EUR/kk ja ottivat Ryanairin  vertailutikuksi (minimipalkka Ryanairilla on 135 USD/h) eli jos tuntipalkkaa haluaa kannattaa suunnata ilmojen teille. Niin RA ei todellakaan ole paras maksaja.

Valitsin itse väärin.  :-[

En tiedä pitäisikö puhua muusta kuin palkasta, mutta oma aika laivalla on työtä, ruokaa ja puutteellista unta eli mitään muuta kannustinta työhön ei allekirjoittaneella ole.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Joskus kävi mielessä hankkia meritekniikan DI:n rinnalle perämiehen paperit ja avata hieman enemmän uramahdollisuuksia. Hyvä tietää, etten näin 27-vuotiaana tai vielä viiden vuoden päästäkään olisi vanhimmasta päästä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ari Savolainen

Ei missaan tapauksessa kannata, jos on jonkinsortin ruusuinen kuva tasata tyosta. Pojat kertoo lomilla hurjia juttuja seilauksistaan, mutta taytyy muistaa, etta 80% tarinoista on fiktiota. Jos kaipaat jonkinasteista sosiaalista elamaa, lienee parempi etta jaat kotiin K-kaupan kassalle. Itse olen 37 vuodessa tahan seilaamiseen tottunut ja jopa pidan tyostani, joskin tuo matkanjohtaja sanoo usein " Chief is stubborn, nasty hermit".
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.