Kannattaako käydä opiskelemaan merenkulkua?

Aloittaja Ossi Junnonen, 12.08.2003, 16:24:34

« edellinen - seuraava »

Sami Korppi

Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 25.08.2003, 19:40:48
Joo pitää paikkaansa... luotsit tarvii kapun paperit ja VTS:n tyypit muistaakseni vahtiperämiehen (tästä en oo 100% varma)...

Itsekään en ole ihan 100% varma, mutta samaa muistelen VTS-päivystäjän vaatimuksista (muutama viikko sitten Kotkan VTS:ssä vierailleena).

Sami Korppi

Harmi vaan että Turun koulussa testataan ruotsin taidot heti hakuvaiheessa :( Voipi olla ettei "pakkoruotsilla" ole paljoa mahdollisuuksia siinä testissä. Melkein uskoisin että koulussa voisi pärjätä, kun ymmärtäminen on kuitenkin kohtuullista ja äkkiähän ne peruskoulun ja lukion opit muistuis mieleen kun aktiivisesti kieltä käyttäis, mutta ilman "kielikylpyä" testin tekeminen olis kyllä hataralla pohjalla...

Sinällään ihan kivan tuntuinen paikka se Turkkusen koulu, yhden radio- ja parin tutkakurssin kokemuksella :) Harrastukseen liittyen nuo käytynä.

Sami Korppi

Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 25.08.2003, 19:18:23
No siis näin se menee (siis normaalisti... mulla ei toteutunu näin) :

1. lukuvuosi koulussa, jossa saadaan valmiudet vahtimiehen eli puolimatruusin hommiin. Tämän jälkeen mennään n. puoleksi vuodeksi laivalle työharjoitteluun. Sitten alkaa 2. lukuvuosi, jonka jälkeen on koulutus vahtiperämieheksi. Sitten mennäänkin vuodeksi tai pariksi laivalle töihin ja muistaakseni tarvitaan 360 päivää praktiikkaa, jotta saa vahtiperämiehen paperit. Sitten noitten välivuosien jälkeen palataan vielä vuodeksi koulun penkille opiskelemaan kapteeniksi...

Eli komentosillalle pääsee harjoittelemaan kyllä käsittääkseni jo ensimmäisen vuoden jälkeen, mutta säännöllisesti sinne pitäisi päästä 2. lukuvuoden jälkeen, mikäli kaikki menee ok...

Kysytäänpäs vielä rautalankaa että varmasti ymmärrän oikein: miten kauan opiskelujen aloittamisesta menee siihen että tulee työjakso (siis niin oikea työ että siitä saisi palkkaakin)?

Kysyy nimim. opintotukikuukaudet vähissä

Heikki Helen

No siis siitä ei ole mitään takeita, että milloin alkaa saamaan palkkaa, mutta esim. tämän viikon maanantaina opintonsa aloittaneet menevät työharjoitteluun maaliskuun alussa, niin heti kun on 60 päivää praktiikkaa kasassa (josta vajaa 40 päivää tulee jo syksyllä koululaivalla), niin voi saada harjoittelupaikan työksi, mutta esim. oman luokkani oppilaista eli siis viime vuonna aloittaneista n. 2/3 osaa sai tämän tilanteen toteutettua... eli kaikki ei saa sitä työksi tuossa vaiheessa, vaikka pätevyyskirjat olisikin saatu... mutta käsittääkseni 2. lukuvuoden jälkeen mennään nimenomaan töihin eli viimeistään silloin pitäisi saada palkkaa...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Santeri

#19
Itse aloitin opiskelun merenkulkualalla Raumalla maanantaina, kaksi viikkoa muita myöhemmin. Viime viikon tiistaina tuli puhelu, että tervetuloa opiskelemaan. Tosin olin ilmottanut kouluun, että haluisin alkaa opiskelemaan merenkulkualaa. Opiskelen toisen asteen oppilaitoksessa, en sentään ammattikorkeakoulussa.
Jos ei himoitse kaikista korkeimpia arvonimiä ja esim. vahtiperämiehen paperit riittävät niin nuo toisen asteen opinnot ei ole ollenkaan huono vaihtoehto.
Itse olen "vanhempien opiskelijoiden ryhmässä"(yo/ak) ja luokan opiskelijoiden ikä on suunnilleen 18-40 vuotiaiden välillä.
Esim. itse kuljen tällähetkellä toistaiseksi Porista Raumalle kimppakyydillä tyypin kanssa, joka oli ennen koulun alkamista neljä vuotta Vikingin laivoilla tarjoilijana, mutta kyllästyi niihin hommiin...
Jos motivaatiota löytyy niin tottakai kannattaa alkaa opiskelemaan merenkulkualaa oli oppilaitos sitten mikä tahansa...
Itse en ole koskaan ennen ollut koulussa niin korva tarkkana mitä nyt:)

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Vikman - 22.08.2003, 12:37:39

Mitä palkkaan tulee niin matkustajalaivoilla tienaa huomattavasti, lähes kaksinkertaisesti, rahtilaivoihin verrattuna. Silti kansimiehistön palkat eivät ole mitään huimia, keskimäärin 1400 eur/kk riippuen pätevyydestä. Perämiesten ja päälliköiden palkat ovatkin jo sitten kansankielellä hyviä, mutta aika kauan saat seilata ennenkuin sille tasolle pääset. Sen sijaan muut edut kuten pitkät vapaat ja tax free piristävät kummasti palkan ohella. Täytyy kuitenkin muistaa, että palkka ei saa koskaan olla kriteerinä ammattia valitessa. Pääasia, että työ on mielekästä ja vastaa omaa kutsumusta. Muuten ei tuu mistään mitään.

Käsittääkseni mainitsemasi 1400 eur/kk on peruspalkka ja lisät tekee siihen vielä paljon lisää ja lopulta vuosien kuluessa kokemus jne...

jvikman

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 26.08.2003, 23:14:54
Käsittääkseni mainitsemasi 1400 eur/kk on peruspalkka ja lisät tekee siihen vielä paljon lisää ja lopulta vuosien kuluessa kokemus jne...

Jees juuri näin. Ja todellakin matkustajalaivoilla työskentelevillä on hieman erilaiset vastikesysteemit ja lisät niin, että palkkaa tulee reilusti lisää. Muun muassa palvelulisä, joka on tietty prosentti laivan tuotosta... :)

Ja kaikille, jotka haaveilee nopeasta pääsystä päällystöön niin melko suurella varmuudella saattaa jokunen vuosi kannella kulua ennen kuin se toive toteutuu. Varustamot eivät ota kokemattomia edes vikaeeraamaan... sen sijaan kannattaa hankkia kunnon kokemus kannellakin maailman merillä niin on varma työpaikka Suomessakin.

Heikki Helen

Tänään se sitten varmistui, että joudun jatkamaan tänä vuonna juuri aloittaneiden kanssa, mutta koska mulla on syyslukukaudelta suurin osa suoritettuna, niin mulle tais tulla kouluhistoriani helpoin lukukausi... 1 viikko on pelastusveneharjoittelua, muuten koulua on vain maanantai-aamupäivisin ennen vuodenvaihdetta...  :D ;D
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Pasi Leino

Aika tyhmää että suomessa työharjoittelusta ei makseta palkkaa, mutta ulkomaillapa maksetaan :(

jvikman

Lainaus käyttäjältä: Pasi Leino - 27.08.2003, 22:07:17
Aika tyhmää että suomessa työharjoittelusta ei makseta palkkaa, mutta ulkomaillapa maksetaan :(

Niin onhan se, mutta käsittääkseni harjoittelusta ei makseta palkka millään muullakaan alalla?... Jokatapauksessa Suomessa maksettiin ennen, ainakin joissain varustamoissa työharjoittelijoille pientä korvausta. Tällä hetkellähän koulu maksaa jokaisesta harjoittelusta palttiarallaa 300 euroa/kk varustamolle. Se kattaa ruoan ja asumisen sekä lisäksi harjoitteluvastaavalle menevän pienen korvauksen. Aina ruoasta ei ole tarvinnut maksaa, vaan ennen pieni osa tästä korvauksesta kuului harjoittelijalle. Tosin puolikkaan kirjoihin vaadittava 2kk:n jakso on aika pientä, kun sen jälkeen on mahdollisuus päästä oikeisiin töihin ja oikeisiin palkkoihin käsiksi. Harvalla alalla on tällainen mahdollisuus.

Naviko

Niin... kaikilla ammattialoilla on varmaan hyvät ja huonot puolet... Vaikka Suomen merenkulku onkin nyt vähän aalllonpohjassa, niin suuret ikäluokat silti lentää parin vuoden aikana eläkkeelle ja maailmalla on töitä tarjolla jos seikkailuhaluja vaan on.

Itsellä kolme vuotta kouluu takana  ja kaikkea mielenkiintoista jo matkan varrella tapahtuneena...

Juha-Matti Harjumäki

#25
Otetaanpa tämä aihe esille.  8)

Minkälainen pohja tarvitsee olla koulutuksessa, että riittääkö peruskoulu. 
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 30.10.2005, 20:59:33
Minkälainen pohja tarvitsee olla koulutuksessa, että riittääkö peruskoulu.
Toisen asteen oppilaitoksiin, olivat ne sitten meri- tai minkä tahansa muun alan kouluja, pääsee peruskoulupohjalta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Sami Korppi

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 30.10.2005, 20:59:33
Minkälainen pohja tarvitsee olla koulutuksessa, että riittääkö peruskoulu.

Ja AMK:n puolelle tarvii olla ylioppilas tai sitten ammatillinen tutkinto.

Juha-Matti Harjumäki

Minkälaiset testit on, matematiikkaa fysiikkaa?  ::)

Mitä aiheita ne käsittelee kyseisistä aineista.   ;)
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Mikko R.

#29
Mä hain 2004 tonne raumalle ja pääsykokeet oli vaan nimelliset.
Matikantehtävässä oli viis perus laskua ja Äidinkielessä piti kirjottaa miksi haluu allalle. Haastattelu on kaikista tärkein, koska siinä tulee pari käytännön kysymystä esim: mitä teet jos havaitset savua vaikka konehuoneessa....yms...


Kyllä töitä riittää: konemestareille,repareille ja sähkäreille.

Meilläkin kävi Akerilta kosimaan pikkasen telakalle töihin, eli jos ei halua olla elämäänsä merellellä ni kyllä töitä löytyy myös maista!