Keski-Euroopan sisävesilaivoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 20.04.2001, 00:53:38

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Harva tulee ajatelleeksi, että Sveitsistä voi matkustaa laivalla niin Saksaan kuin Ranskaankin. Boden- ja Leman-järvet sattuvat sopivasti rajoille. Kyyti on vieläpä varsin mielenkiintoinen elämys.

Suurin osa reiteillä liikennöivistä laivoista on perinteisiä "Alppimaan höyryjä", monissa on tosin nykyään dieselkoneet. Siipirattaat lykkäävät laivat niiden kokoon nähden melko huomattavaan nopeuteen ja vaikka vuoristosta puhaltavat tuulet saattavat muuttaa säätilan hyvinkin nopeasti, eivät aikataulut juurikaan kärsi.
Tax-free-kauppaa laivoilla ei ole, baari kylläkin. Ja arkaainen jäänne: Luokkajako! Yläkannen ravintolaan saa siis mennä vain, jos on maksanut matkastaan kaksinkertaisen hinnan...
Klubi-ja möykkä-luokkajako ei kyllä tarkoita kirjaimellisesti ihan samaa, kuin Alppihöyryjen ikiaikainen I- ja II-luokkin jako matkustuskannen mukaan. Businessluokkahan syntyi lentokoneisiin nimenomaan II-luokan täyden hinnan maksavien osastoksi, jolloin alennusmatkustajat voitiin erottaa omaksi porukakseen (systeemin kehitti British Airways, joka koodasi II-luokan jaon kirjaimilla C ja M, näistä kehittyivät suomalaisessakin ammattislangissa käytettävät nimitykset "klubi" ja "möykkä").

Mutta kaiken kaikkiaan Sveitsin järvillä kannattaa käydä tällainen meikäläisittäin katsottuna "toisenlainen" laivamatka ajamassa. Sveitsistä pääsee muuten Saksan ja Rnskan lisäksi laivalla myös Italiaan, sillä Lago Maggiorella on samantyyppistä liikennettä. Millaisia laivoja siellä ajaa, en tiedä, mutta eiköhän kuosi ole samantyyppinen. Näissä maissa kun osataan arvostaa perinteitä ja vanhoista laivoistakin pitää hyvää huolta. Matka esim.Lausannen Ouchy-satamasta Evianin mineraalikylpylä- ja vesikaupunkiin kannattaa tehdä. La Suisse-laivassa aito höyrymylly on vielä jäljellä ja keskilaivan monttu jopa avoin matkustajien katsella koneen työskentelyä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#1
Eihän tuo luokkajako mikään kuollut käytäntö ole vaan uudelleen käyttöön otettu. Sillä näissä nopeissa aluksissahan on luokkajako.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar