maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Petri Lahti - 22.03.2017, 22:44:31

Otsikko: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Petri Lahti - 22.03.2017, 22:44:31
Eckerökonserni harkitsee toimitusjohtajansa mukaan uuden laivan hankkimista Eckerö-Grisslehamn -reitille. Hän toivoisi, että varustamo voisi jatkaa perinnettään eli hankkia joku sopiva alus käytettynä, mutta tarkoitukseen sopivien alusten markkinat ovat kovin pienet. Varustamo totuttelee vähitellen ajatukseen uuden aluksen rakentamisesta. Mitään tarkempaa aikataulua ei vielä ole.

Radioinsertti tästä sekä tietoja vuoden 2016 tilinpäätöksestä: http://www.radiotv.ax/nyheter/eckero-planerar-nytt-tonnage

Eckerön nykyinen alus on rakennettu vuonna 1979. Alusta uudistettiin v. 2005 lopulla ja se aloitti liikenteen reitillään helmikuussa 2006. http://www.faktaomfartyg.se/jens_kofoed_1979.htm
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Tauno Hermola - 23.03.2017, 00:08:10
Eiköhän se ADCC vieläkin olisi ostettavissa; siitä saisivat melkein reitille suunnitellun 'puoliuuden' laivan :)

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16799.msg153106#msg153106 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16799.msg153106#msg153106)
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 27.03.2017, 16:26:04
ADHD ei varmastikaan ole sellainen alus, jota Eckerö tuohon on hakemassa. Etsinnässä lienee suunnilleen nyky-Eckerön kokoluokkaa oleva, ehkä kapasiteetltään hieman isompi, mutta myös helposti kevyempään liikennetarpeeseen soveltuva alus. Sellaisenahan Eckerö on varsin onnistunut, vaikka kesäviikonloppuina se usein onkin loppuunmyyty -suurimman osan vuotta liikennetarve on kuitenkin paljon pienempi eli muutamia kymmeniä auto- ja korkeintaan muutamia satoja matkustajapaikkoja.
Hakusessa olevan aluksen merkittävin kriteeri taitaakin olla ikä. Vuonna -79 rakennettu peli ei enää ole ihan uusi, joten korvaajaa pitää katsella, vaikkei vaihdos ihan vielä aktuelli olisikaan. Jälkiviisaasti voi sanoa, että jos varustamo ei olisi haalinut kaikkia rahoja, mitä vanhemman tonniston myynnillään sai, voisi armaadassa nyt olla varalaiva (vaikka Alandia tai Roslagen tai ehkä jopa Nordlandia), jota voisi käyttää liikenteen kärsimättä pitkiäkin aikoja hiljaisina vuodenaikoina samaan aikaan, kun Eckerö ja Finlandia saisivat huomattavia teknisiä yms.päivityksiä, joiden turvin sitten taas voisi operoida uusin ilmein.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Tauno Hermola - 27.03.2017, 21:42:38
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.03.2017, 16:26:04
ADHD ei varmastikaan ole sellainen alus, jota Eckerö tuohon on hakemassa. Etsinnässä lienee suunnilleen nyky-Eckerön kokoluokkaa oleva, ehkä kapasiteetltään hieman isompi, mutta myös helposti kevyempään liikennetarpeeseen soveltuva alus. Sellaisenahan Eckerö on varsin onnistunut, vaikka kesäviikonloppuina se usein onkin loppuunmyyty -suurimman osan vuotta liikennetarve on kuitenkin paljon pienempi eli muutamia kymmeniä auto- ja korkeintaan muutamia satoja matkustajapaikkoja.

En nyt oikein ymmärtänyt, miltä osin ADCC ei olisi sopiva; sehän jopa täyttäisi varsin hyvin esittämäsi vaatimukset uudelle alukselle.

                 M/S Eckerö               M/S Yard N:o 1 (ADCC)
Mitat            121,19 x 24,50 x 5,52 m  133,00 x 21,90 x 5,70 m
GT/DWT           12358/1905               15600/2300
Teho             12503 kW                 20000 kW
Nopeus           20,0                     22,0
Matkustajia      1500                     1500
Hyttipaikkoja    481                       -
Autopaikkoja     256                      320


(Tiedot otettu FoF:sta, Eckerön osalta tietysti nykyasussa l. "efter ombyggnad")

Eihän tietenkään ADCC:kään kasva kesällä isoksi ja kutistu talvella pieneksi, mutta harva alus kai siihen kykenee ;)
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Kalle Id - 30.03.2017, 21:34:33
ADHD ei sovi muun muassa siksi, että sen rakentamisesta valmiiksi on jo sopimus Trasmediaterranean kanssa. Järkevää voisi olla hankkia Eckeröä suurempikin alus, jonka matkustajatiloista osa olisi mahdollista sulkea hiljaisempina vuodenaikoina.

Toisaalla uutisoitiin, että uuden Eckerö-Grisslehamn -laivan jälkeen vuorossa olisi Helsinki-Tallinna -linjan aluksen päivitys.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Tauno Hermola - 30.03.2017, 23:08:36
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 30.03.2017, 21:34:33
ADHD ei sovi muun muassa siksi, että sen rakentamisesta valmiiksi on jo sopimus Trasmediaterranean kanssa.

Onhan siitä jonkinlainen sopimus olemassa, mutta se ei ole vieläkään 'tullut voimaan'. Sitäkin on vaikea arvioida, kuinka kiihkeästi Trasmediaterranea aluksen todella haluaa, vai ovatko he vain saaneet laivan omistavalta pankilta(an?) tarjouksen, 'josta ei voi kieltäytyä'. ADCC saattaisi olla edelleen hyvinkin ostettavissa. Juuri tällä hetkellä on varmaan kuitenkin viisasta vain katsoa sivusta, mitä tuosta Trasmediaterranean sopimuksesta lopulta tulee.   
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Peetu Kytöranta - 02.04.2017, 14:11:10
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 30.03.2017, 21:34:33
Järkevää voisi olla hankkia Eckeröä suurempikin alus, jonka matkustajatiloista osa olisi mahdollista sulkea hiljaisempina vuodenaikoina.



Tämän juuri näkisin järkevänä vaihtoehtona. Periaattessa Eckeröllähän on nyt kaikki mitä ton välin laiva tartteekin, mutta tilaa saisi olla oikeastaan joka toiminnolla enemmän, kun ajatellaan kesäsesonkia. Joka paikassa kun on jonoa sen pari tuntia.
Muuna aikana sitten voisi tosiaan sulkea silloin tarpeettomia alueita.


Ja ei kai se ADCC olis niin mikään kovin suuri muutos nykyiseen? Kun kuitenkin se isomman aluksen tilareservi matkais mukana sen suuremmitta kuluitta?
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Jussi Laine - 02.04.2017, 21:12:43
Maallikko kysyy, että miten Vikingiltä vapautuva Amorella sopisi linjalle?  Ilmeisesti ainakin Eckerön päässä pitäisi satamaa laajentaa?
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Kalle Id - 02.04.2017, 22:06:42
Amorella on sitten aikas paljon liian iso - se on kuitenkin bruttotoneissa kolme kertaa Eckerön kokoinen. Lisäksi Eckerö-Grisslehamn on puhdas päivälinja, joten kaikki Amorellan hytit menisivät hukkaan. Eikä Vikingin intresseissä välttämättä ole myydä laivaa suoraan oman liikenteensä kanssa kilpailevalle linjalle.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Tauno Hermola - 03.04.2017, 00:34:27
Ikääkin Amorellalla on jo lähes 30 vuotta ja se kaikki raskaalla Turku-Tukholma reitillä - ei se laiva ole enää 'uudenveroinen' ;)

En muista, onko ADCC:n ravintola- ja myymälätiloista ollut jotain tietoja aikanaan, jotta voisi siltä osin Eckeröön verrata.

Yksi tavoitehan ADCC:llä oli pieni miehistö - englanninkielinen Wikipedia kertoo miehistön kooksi 61 henkeä - paljonko mahtaa olla Eckeröllä? Tai Rosellalla? Rosellalla on toki hirveästi hyttejä, mutta tuskin niitä Kapellskär–Maarianhamina reitillä paljon käytössä on.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Kalle Id - 03.04.2017, 13:29:01
Rosellassa on (hyttien osalta varsinkin) erona Eckerön mahdolliseen uudishankintaan se, että Rosella on itsensä jo aikaa sitten takaisin maksanut alus (joka sitä paitsi laitettiin alkujaan Maarianhamina-Kapellskär -linjalle väliaikaisratkaisuna, vaikka jäikin lopulta pysyväksi). Eckerön laivalla sen sijaan tulee olemaan huomattavasti korkeammat pääomakustannukset, ihan riippumatta siitä onko laiva uudisrakenne tai käytettynä ostettu, jolloin kannattaa sijoittaa mahdollisimman tehokkaaseen laivaan.

(Jälkeenpäin ajatellen varustamon olisi saattanut olla vuonna 2013 järkevää siirtää itsensä jo aikaa sitten takaisin maksanut Nordlandia Eckerö-Grisslehamn -linjalle ja myydä Eckerö; se olisi varmasti ollut halvin tapa saada isompi laiva linjalle. No, jälkiviisaus on paras viisaus...).
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 03.04.2017, 13:42:00
Vaikka toki toivonkin Märket-kuskillemme ja Eckerö-varustamon pienosakkaalle Mats Sjöströmille kaivinkoneyrityksineen keikkaa Berghamnin sataman rakennustöissä, jaksan epäillä linjalle mahdollisesti hankittavan aluksen maksimimittojen olevan lähellä nyky-Eckerötä. Ainakaan yhtään leveämpi eikä mielellään paljon pidempikään saisi tuo alus olla nykyiseen verrattuna.
Sitten tilanne on toki toinen, jos varustamo toteuttaa pitkäaikaisen uhkauksensa ja suurentaa satamaa myös Birkan käyntitarpeita ajatellen.

Kuten monesti sanottu, ms.Eckerön kaltaisia tilaihmeitä puolentoistatuhannen pokalla on harvassa. On siis erittäin iso riski, että jos Södra Kvarkenin kulkijaa ruvetaan nykyisestä vaihtamaan, mennään huonompaan suuntaan. Ongelman kuljetuskapasiteetin riittämättömyydessä aiheutti varustamon oma ahneus, kun kaikki vanhat lautat, mukaanlukien Nordlandia, mentiin myymään. Norsukin olisi ollut tuolla äärimmäisen hankala käytännössä, aivan liian runsaat hyttitilat olisi pitänyt raivata ja lisäksi molempia satamia suurentaa merkittävästi. Eikä kakkoslautan tarve kuitenkaan ole välttämätön muulloin kuin niinä muutamina kesäviikonloppuina, jolloin sekä Eckerölle että Rosellalle joudutaan myymään eioota autokannelle.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 03.04.2017, 14:40:57
Mobyllähän olis noita sopivan pieniä laivoja kuten vaikka Moby Baby,taitaa vaan olla liian vanhoja.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Kalle Id - 04.04.2017, 14:25:26
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.04.2017, 13:42:00
Jaksan epäillä linjalle mahdollisesti hankittavan aluksen maksimimittojen olevan lähellä nyky-Eckerötä. Ainakaan yhtään leveämpi eikä mielellään paljon pidempikään saisi tuo alus olla nykyiseen verrattuna.
Eikö joku aika sitten uutisoitu, että Eckerö joka tapauksessa laajentaa satamia valmistautuakseen uuteen alukseen? Vai muistanko nyt ihan väärin? Jos satamaa ei haluta kasvattaa niin sitten ei minun n'hd'kseni laivaakaan kannata alkaa vaihtamaan, koskapa parempaa tuon kokoluokan laivaa tuskin mistään saa.

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 03.04.2017, 14:40:57
Mobyllähän olis noita sopivan pieniä laivoja kuten vaikka Moby Baby,taitaa vaan olla liian vanhoja.
Mobyn pikkukäysät taitavat kaikki olla Eckeröä vanhempia ja pienempiä, joten tuskin sieltä ollaan mitään ostamassa. Sen sijaan jos Eckeröstä luovutaan, voisi Mobyn Elban-linja olla sille ihan relevantti loppusijoituspaikka - jos siis Moby on halukas linjan kalustoa uudistamaan.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 04.04.2017, 23:21:21
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 04.04.2017, 14:25:26
Eikö joku aika sitten uutisoitu, että Eckerö joka tapauksessa laajentaa satamia valmistautuakseen uuteen alukseen? Vai muistanko nyt ihan väärin?
Luultavasti muistelemme samaa juttua, joka ainakin Matsin kertoman mukaan oli enemmänkin varustamon uhittelua MHQ:n suuntaan. Halusivat varmistaa, etteivät satamamaksut nouse, koska vaihtoehtoinen laiturikin Birkalle voidaan tarvittaessa melko lyhyelläkin varoitusajalla tehdä...
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Tauno Hermola - 04.04.2017, 23:57:33
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.04.2017, 23:21:21
Luultavasti muistelemme samaa juttua, joka ainakin Matsin kertoman mukaan oli enemmänkin varustamon uhittelua MHQ:n suuntaan. Halusivat varmistaa, etteivät satamamaksut nouse, koska vaihtoehtoinen laiturikin Birkalle voidaan tarvittaessa melko lyhyelläkin varoitusajalla tehdä...

Tuollaisen ainakin löysin omasta postauksestani, vastauksena Sinun kirjoitukseesi: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16799.msg146915#msg146915 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16799.msg146915#msg146915)

Siinä ollut Nya Ålandin linkki ei näytä enää toimivan, mutta lehden sivulla oleva haku löytää artikkelin: http://www.nyan.ax/nyheter/lokalt/rederi-siktar-pa-storre-djup-i-berghamn/ (http://www.nyan.ax/nyheter/lokalt/rederi-siktar-pa-storre-djup-i-berghamn/)
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 05.10.2017, 15:16:40
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 05.10.2017, 10:12:28
Ahvenanmaan lyhytreitit Finlandia ja Amorella siihen asti kun XPRS vapautuu uudisrakennuksen tieltä.
Siinäpä olisikin tekemistä, kun suurimman osan vuotta parin-kolmensadan matkustajan ja muutaman kymmenen ajoneuvon keskipokaa ajettaisiin vielä nykyisiäkin ylimitoitetummilla aluksilla. Eckerön ajatus uudisaluksesta perustuu juuri siihen, että kun nyky-Eckerö tulee teknisesti tiensä päähän, ei maailmalta oikein linjalle sopivia lauttoja löydy, joten pitänee rakentaa uusi. Sama ideahan ADHD:ssakin oli, ja Rosella pystyttiin sitten lopulta kunnostamaan passeliksi.
Kummankin linjan pääasiallinen olemassaolon funktiohan on palvella Ahvenanmaan ja Ruotsin välistä tarveliikenneyhteyttä, ruotsalaiset kruisailijat ovat talvikauden lisätäytettä (eivätkä Ruotsin viinanoston aikarajoitusten takia välttämättä edes kovin tuottoisaa sellaista). Ratkaisevasti nykyistä suurempaa kapasiteettiä kummallekaan linjalle ei kaivata.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Peetu Kytöranta - 01.09.2018, 14:29:24
Kertokaa paremmin asioista tietävät, että onkohan tänä kesänä käynnissä ollut satamaremontti tähän ketjun otsikkoon liittyvää, Birkaan liittyvää vai molempia? Siällä kun oli putkeen laitettu lakana missä luki: Här händer det! Vi bygger för framtiden. Ja laituria siällä pidennettiin jo alku-/keskikesällä.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Kalle Id - 01.09.2018, 23:06:19
Jos siis kyse on Eckerön sataman remontista niin johan nuo aiemmin tiedottivat, että satamaa laajennetaan jotta voidaan hankkia isompi laiva. Birkan siirtyminen Eckeröön lienee edelleen pelkkää spekulaatiota.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Kalle Id - 15.03.2019, 13:39:23
Haastattelin Rederi Ab Eckerön toimitusjohtaja Björn Blomqvistia viime viikolla Ferry Shipping News -julkaisuun viime viikolla ja puhuimme myös Eckerö-Grisslehamn -linjan tonnistouudistuksesta. Ensisijaisena tavoitteena on edelleen löytää sopiva käytetty laiva (tai laiva, joka voidaan muuntaa järkevään hintaan sopivaksi), mutta toistaiseksi sellaista ei ole ollut saatavilla. Blomqvistin mukaan Eckeröllä on maksimissaan kymmenen vuotta käyttöikää jäljellä ja jos sopivaa käytettyä laivaa ei ala löytymään niin uudisrakenneprojektia pitää viedä eteenpäin.

Haastattelun voi lukea kokonaisuudessaan täältä: https://www.ferryshippingnews.com/interview-with-mr-blomqvist/?fbclid=IwAR0xpu9uoVR-GGy6B_NMxokaR1aF6jIwD-JaF1_EjgBpvTiv77VUCIQs--M
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: S Liljeström - 04.04.2019, 11:01:55
Kalle arveli, että Eckerö kelpaisi vielä liikenteeseen Välimerelle. FoF:n mukaan sen pannut on hiljattaitain
uusittu 2012, mutta ei kerro, uusien valmistajaa. Ehkä on tyydytty pienempimuotoiseen kunnostukseen.
Tanskalaiset möivät tietenkin kahdesta huonokuntoisimman pois v. 2005.

SL
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Tuomas Romu - 04.04.2019, 11:46:55
Lainaus käyttäjältä: S Liljeström - 04.04.2019, 11:01:55
Kalle arveli, että Eckerö kelpaisi vielä liikenteeseen Välimerelle. FoF:n mukaan sen pannut on hiljattaitain
uusittu 2012, mutta ei kerro, uusien valmistajaa. Ehkä on tyydytty pienempimuotoiseen kunnostukseen.
Tanskalaiset möivät tietenkin kahdesta huonokuntoisimman pois v. 2005.

SL

BV:n tietokannan mukaan laivassa olisi kaksi alkuperäistä 16-sylinteristä B&W Alpha 16U28L-VO -moottoria ja kaksi uudempaa 6-sylinteristä pääkonetta, joiden tyyppiä ei ole mainittu. 320 mm sylinterihalkaisija ja 400 mm iskun pituus kuitenkin viittaavat Wärtsilän 32-sarjan moottoriin, mutta kierrosluku (775 rpm) ei mätsää ainakaan tällä hetkellä tarjolla oleviin malleihin.

edit: Hah, ruoppaajamallistosta löytyisi 775 rpm -versio...
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Kalle Id - 04.04.2019, 13:49:47
Välimerelle kelpaamisen kanssa tilanne on tietysti eri siinä, että jos Eckerö vapautuu joskus kymmenen vuoden päästä (kuten toimari maalaili ainakin uudisrakenteen osalta) niin onko siinä edes osittain uusien koneiden kanssa enää käyttövuosia jäljellä niin, että jonkun on järkevää ostaa? Jos laiva olisi myynnissä nyt, kun käytettyjen lauttojen markkinoilla on kysyntää paljonkin, olisi myynti luultavasti helppo. Mutta jo joskus parin vuoden päästä voi olla vaikeampaa, kun koko ajan tulee uutta rautaa liikenteeseen.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Ilves Valta - 26.08.2023, 11:31:49
Rederi Ab Eckerön toimitusjohtaja Björn Blomqvist oli jo aiemmin jossain yhteydessä väläytellyt mahdollisuutta rakennuttaa Eckerön korvaajaksi sähkölautta. Nyt kun tällä viikolla varustamo tiedotti ennätystuloksesta vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana (https://rederiabeckero.ax/wp-content/uploads/2023/08/Ekonomisk-oversikt-1.4-30.6.2023.pdf (https://rederiabeckero.ax/wp-content/uploads/2023/08/Ekonomisk-oversikt-1.4-30.6.2023.pdf)) ollaan uudisrakennuksen suunnittelua aloittamassa tosissaan, kertoo Blomqvist Ålandstidningenin haastattelussa (maksumuurin takana, mutta relevantti osio löytyy näkyvästä osasta: https://www.alandstidningen.ax/nyheter/naringsliv/goda-resultat-ger-utrymme-planering-nytt-fartyg (https://www.alandstidningen.ax/nyheter/naringsliv/goda-resultat-ger-utrymme-planering-nytt-fartyg))
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Sven Liljeström - 26.08.2023, 13:38:46
Olen muistavinani, että molemmissa satamissa oli olemassa joitain kokorajoituksia, joten
se sulkee käytetyt vähän pois, koska aluksen pitäisi sopia "heittämällä" olemassa
oleviin ramppeihin Toisaalta tulevat Finnlinesin sisarukset sotkevat vähän pakkaa, vaikka
seilaavatkin Långnäsiin, koska rahti- ym. tilasta ei ainakaan alkuun pitäisi olla pulaa.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 28.08.2023, 23:55:59
Rosellan poistuminen muutti tilannetta Ahvenanmerellä sikäli, että Eckerö jäi ainoaksi sellaiseksi alukseksi, joka palvelee mukavalla aikataululla sekä Ahvenanmaalta että Ruotsista tulevaa tarvematkustusta. Uudisalus saattaiai olla hyvinkin järkevä ja melko varmakin investointi, sillä selvähän se on, ettei Viking tule Kapellskärin linjalle takaisin kuin korkeintaan Turun kolmannella aluksella, joka kuitenkin sekin kuskaisi pääasiassa koko matkan menevää kuormaa.

Ahvenanmaalla olisi muutenkin tarpeen tehdä isohko tonnistouudistus, jonka osaksi ainakin suunnitteluvaiheessa Eckerönkin uutuus mahtuisi. Tarpeenhan olisi ainakin molemmille itäsaariston päälinjoille sekä Fjärdvägenin korvaajaksi tehdä uudishankinnat.
Eckerön paatti voisi raamiensa puolesta olla Aurora Botnian kaliiberia, vaikka rahtikapasiteettia ei ehkä ihan niin paljon tarvittaisikaan. Jos suunnittelussa voisi säästää, saattaisi RMC hyvinkin olla sille potentiaalinen rakentaja.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Harri Anttila - 31.08.2023, 17:59:56
Tässä olisi kokonsa ja etenkin kapasiteetin puolesta enemmän kuin osuva hankinta.

https://www.niferry.co.uk/manxman-introduction-disrupted-steam-packet-looks-to-sell-ship/

Mahdollisuuksia vaikka mihin muutoksiin, - ihan järjellä ja taloudellisestikkin ajatellen
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Kai Heino - 31.08.2023, 18:26:54
Onko tuo uusi lautta myynnissä?
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Tauno Hermola - 31.08.2023, 21:54:44
Ja tietenkin tiedämme, että "Madeleine II", ex. "Villa de Teror", ex. "Viking ADCC" tulee myyntiin parin vuoden päästä, kun uudisrakennus korvaa Kanadaan tilapäiseksi tuuraajaksi hankitun aluksen. Tuosta laivasta on keskustelua ja tietoja tämän viestiketjunkin alkupuolella, lukuunottamatta myöhemmin tapahtunutta myyntiä Kanadaan.

P.S. Lieneekö tuolla MANXMAN'lla mitään jääluokkaa?
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Tuomas Romu - 31.08.2023, 23:31:13
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 31.08.2023, 21:54:44 P.S. Lieneekö tuolla MANXMAN'lla mitään jääluokkaa?

Ei niin minkäänlaista ainakaan Sea-webin mukaan.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Harri Anttila - 01.09.2023, 01:07:31

EIIIII    !!!

Voi herraisä ja sen rouva

JOS lukisitte ko. artikkelin niin....... kyse on Ben MY Chree  !!!!!!!!!!!!!!!!!

https://www.faktaomfartyg.se/ben_my_chree_1998.htm

Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Kai Heino - 01.09.2023, 07:22:07
Ajattelin, että tuo alkaa olla hiukan vanha ja kovin pienet on matkustajatilat ottaen huomioon Rosellan poisjäännin. Oli m/s Eckerökin kyllä 26 v, kun aloitti Ahvenanmerellä.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Ilves Valta - 01.09.2023, 09:00:35
Jos oikein muistan niin Eckerö harkitsi Ben-My-Chreen tyyppisen uudisrakennuksen tilaamista (toki isommilla matkustajatiloilla) ennen kuin päätyivät ostamaan nykyisen Eckerön. Benin kanssa kysymys on kuitenkin a) onko siinäkään jääluokkaa ja b) miten paljon muutostyöt Ahvenanmaan lyhytliikenteenseen sopivaksi maksaisivat? Lähtökohtaisesti ylempi autokansi pitäisi muuttaa kokonaan matkustajatiloiksi, ja mahdollisesti muutenkin laajentaa kansirakenteita. Päälle tulisivat vielä muutokset uusimpien ympäristömääräyksien mukaiseksi (tai Eckerö joutuisi maksamaan päästöoikeuksista hamaan tulevaisuuteen). Olisiko näin isoissa muutostöissä järkeä kun huomioi laivan olevan kuitenkin jo 26-vuotias? Vai kannattaisiko kuitenkin rakentaa kokonaan uusi laiva, niin saisi kerralla sopivan ja päästöongelmakin olisi ratkaistu?
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Tuomas Romu - 01.09.2023, 09:29:05
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 01.09.2023, 09:00:35 a) onko siinäkään jääluokkaa

Sea-webin perusteella tälläkään laivalla ei ole minkäänlaista jääluokkaa.

Mahtaisiko Eckerön markkina-asemassa olla potentiaalia "autolauttojen ympäristöloikkaan" eli hankittaisiin suhteellisen lyhyelle reitille joko metanolia polttoaineenaan käyttävä tai jopa osittain akkusähköinen alus esimerkiksi Aurora Botnian jatkokehitelmänä? Tällaiseen hankkeeseen saisi takuulla huomattavaa EU-rahoitustakin.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Harri Anttila - 01.09.2023, 12:34:44
Mahtaako ko. liikenne olla niin tuottoisaa että uudisrakenteesen kannattaa satsata !?

Ei uuden-vanhankan remontointi ja jääluokka hyväksynnän aikaansaaminen ilmaista ole mutta sentä aikalailla eri hintaluokassa kuin uudisrakenne.

Tämä Ben-my-chree  -esimerkiksi.....     -mahdollisuuksia vaikka mihin  -kreikkalaiseen tyyliin... *vähä terästä sinnetännetonne *   ja kas kummaa

Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Ilves Valta - 01.09.2023, 18:10:55
Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 01.09.2023, 12:34:44 Mahtaako ko. liikenne olla niin tuottoisaa että uudisrakenteesen kannattaa satsata !?
Mahtaa. Jo ennen Vikingin kilpailevan linjan sulkemista Eckerö pohti vakavissaan uudisrakennetta, ja sen jälkeen reitin tulos on parantunut entisestään.

Kaikissa "kreikkalaistyylisissäkin" remonteissa pitää muistaa myös se, että vaikka käytetyn laivan ostaminen ja remontointi on halvempi kuin uuden rakentaminen, saadaan siinä myös laiva jolla on väistämättä lyhyempi käyttöikä. Jos Ben-my-Chree ostetaan nyt ja rempataan miten hienoksi tahansa, on sillä ainakin 25 vuotta vähemmän käyttöaikaa kuin uudisrakenteella. Uudisrakenne taas on kerralla hyvä, pidemmän ajan ratkaisu ja kuten Tuomas huomauttaa, voisi sen hankkimiseen saada huomattavaa EU-tukea jos (ja, jos Eckerön toimaria uskomme, kun) tavoitteena on kaikkia nykyisiä ympäristöystävällisempi laiva.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Mika Honkonen - 01.09.2023, 20:41:38
Tässä ketjussa on viime aikoina mainittu useaan otteeseen jääluokka. Mutta onko sille enää nykyään tarvetta? Tai riittääkö kevyemmät luokat? Vaikka olin norlandialla kun jämähti jäihin Helsingin edustalla niin silti tuntuu jotenkin turhalta esim tallink:n uudisrakennusten korkea jääluokka.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Tuomas Romu - 01.09.2023, 21:11:03
Uudisrakennuksen yhteydessä tulisi ehdottomasti selvittää, riittäisikö 1B tai jopa 1C aluksen jääluokaksi "etelän vesillä". Liian matalassa jääluokassa on kuitenkin omat riskinsä ja liikenne saattaisi keskeytyä normaalitalvenakin jäätilanteen takia. Reittiliikennettä harjoittava varustamo tuskin tällaista hyväksyisi.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Sauli Nurmi - 01.09.2023, 21:49:22
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 01.09.2023, 20:41:38 Tässä ketjussa on viime aikoina mainittu useaan otteeseen jääluokka. Mutta onko sille enää nykyään tarvetta? Tai riittääkö kevyemmät luokat? Vaikka olin norlandialla kun jämähti jäihin Helsingin edustalla niin silti tuntuu jotenkin turhalta esim tallink:n uudisrakennusten korkea jääluokka.

Käytännössä varmaan riittää melko alhainen luokitus, mutta jääluokkaa voidaan käyttää esim. perusteena jäänmurtaja-avun antamisessa silloin kun tarvetta on, niin korkeampi luokitus on parempi.
Otsikko: Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
Kirjoitti: Ilves Valta - 01.09.2023, 21:54:09
Jos en ole merkinnyt aivan väärin aikanaan on Eckerönkin jääluokka "vain" 1B, eli sinällään se vaikuttaisi riittävän (tosin: laiva hankittiin aikana jolloin se ei ollut ainoa Ahvenanmaan lyhytlinjan laiva, jolloin liikenteen keskeytyksestä ei olisi vastaavalla tavalla haittaa kuin nyt). Mutta jos palataan käytettyyn laivaan ja jääluokan nostamiseen niin se ei ole aivan helppoa eikä kaikissa tapauksissa edes mahdollista ainakaan järkevään hintaan (toki jos tarpeeksi kaataa rahaa johonkin niin mikä tahansa voidaan toteuttaa).