M/S Ethel

Aloittaja Esa Poutiainen, 07.07.2016, 18:25:09

« edellinen - seuraava »

Esa Poutiainen

Tervehdys, olen uusi foorumilla. Ostin jonkin aikaa sitten M/S  Ethel- nimisen hinaajan rungolle tehdyn aluksen. Lähihistoriasta tiedän jotain, mutta muu historia ei ole tiedossa. Rekisterissä valmistusvuosi on 1876. Saimaalla on toiminut valmistumisen jälkeen.

Alus on siis entinen S/S

Kuvaa en pystynyt ainakaan tabletilla liittämään. Lähetän spostilla mahd historian tuntijoille.

Tunteeko joku aluksen historiaa?

Esa

Juha Pitkänen


Esa Poutiainen

Kyllä. Juuri tuosta on kyse.

Ismo Talka

S/s Ethel-niminen alus on kyllä tehty vuonna 1897, mutta valmistusvuosi heittää, jos kuvan m/s Ethel on tehty jo vuonna 1876.

Aluksella on saattanut kyllä olla monta eri nimeä, mutta onko Ethel alkuperäinen nimi vai onko se annettu myöhemmin?

Puutavaraliikemies, asioitsija A.J. Pastinen Lappeenrannasta ( muistaakseni alun perin hänellä oli saha Anttolassa, jonka myi pois ) osti vuoden 1906 joulukuussa kotkalaisen hinaajalaiva Ethelin tuoden sen Viipuriin talvehtimaan. Pastinen toimi tuohon aikaan nimenomaan Lappeenrannasta käsin.

Tämä s/s Ethel oli rakennettu 1897 J.D. Stenberg & Söner telakalla Helsingissä. Sen pituus oli 57 jalkaa ( 17.1 metriä ). Se saavutti yli 9 solmun nopeuden. Alus oli alun perin rakennettu Kotkaan J. Bruhnille sekä huvimatkoja että hinausta varten.

Sitä uudistettiin vuonna 1900.

Pastinen ei yleensä aluksia kauan pitänyt, vaan saattoi myydä aluksen hyvinkin nopeasti pois. Hänen käsien kautta kulki monta alusta matkustaja-aluksista lotjiin. Hän ei kuitenkaan pärjännyt laivan myynnin nopeudessa "Vilkkaalle Vihtorille" eli rautakauppias Viktor Abramoffille, joka saattoi myydä laivan ennen kuin se edes hänellä oli tai ainakin tiesi kenelle hän myy saamansa laivan.


Esa Poutiainen

Tavoitin aluksen nykykuntoon rakentaneen. Osa historiaa selvisi.
Ethel on rakennettu 1876 Porin konepajalla. Ollut alkuun Viipurin sahalla. Aluksen nimi on silloisen omistajan vaimon nimi.
Ethel on siis aluksi Viipurissa hinannut puuta Viipurin sahalle.

Jossain vaiheessa Ethelistä purettiin kansirakenteita ja toimi halkoproomuna isommille höyryhinaajille.

Ethel oli pitkään Lappeenrannassa mailla projektina, kunnes Asikkalalainen mies osti sen ja kunnosti nykykuntoonsa.
Kunnostuksen yhteydessä keulaa on muotoiltu uudestaan virtaviivaisemmaksi.

Mikäli joku tietää näiden taustatietojen jälkeen lisää, niin otan tiedon kiitollisena vastaan. Vanhat kuvat kiinnostavat.

Ismo Talka

Kun joku alkaa selvittämään tämän s/s Ethelin taustaa, niin täytyy muistaa, että aluksen valmistumisen aikaan vuonna 1876 ei vielä ollut olemassa Viipurin Saha Oy:tä.

Ilmeisesti s/s Ethel on valmistettu vuonna 1976 edellisenä vuonna 1975 perustetulle Viipurissa sijainneelle Verkotniemen Sahalle, jonka osti vuonna 1889 perustettu Wiborgs Sågverks Aktiebolaget. Tämä yhtiö osti samana vuonna eli 1889 Verkotniemen Saha Oy:n ja perusti myös samana vuonna Inkilän Sahan Kirvuun. Wiborgs Sågverks Aktiebolagetin yksi perustaja oli Carl Ferninand Borenius ja toinen omistaja oli Olin.

Verkotniemen Saha Oy:llä oli hinaaja nimeltä "Verkotniemi", joka oli mm haverissa Viipurissa 1905, kun se ajoi veneen päälle hinaajan päällikön ollessa humalassa.

Wiborgs Sågverks Aktiebolaget otti vasta Suomen itsenäistyttyä nimekseen Viipurin Saha Oy. Sen pääkonttori siirtyi vuonna 1918 Helsinkiin ja sillä oli myös kolmas saha Lappeenrannassa.

Nämä tarkennuksena ja helpotuksena, jos ja kun joku etsii aluksen alkuvuosikymmenien omistajia ja olinpaikkaa.

Tauno Hermola

Mahtaisikohan esim. Rosenlew Museon kautta päästä käsiksi Porin Konepajan rakentamiin aluksiin? Wikin Porin Konepaja artikkelissakin on jonkinlaista listan tynkää rakennetuista aluksista, mutta Etheliä siitä ei löydy; vanhin mainittu on 1884 rakennettu S/S Kotvio II. Vuonna 1876 rakennettu laiva olisi kyllä aivan ensimmäisiä Porin Konepajan rakentamia aluksia, koska laivanrakennus alkoi vasta 1870-luvulla.

Esa Poutiainen

Hei,

Kiitos vastanneille. Lähden antamillanne vinkeillä selvittelemään asiaa.

Esa

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Ismo Talka - 08.07.2016, 23:16:00
Ilmeisesti s/s Ethel on valmistettu vuonna 1976 edellisenä vuonna 1975 perustetulle Viipurissa sijainneelle Verkotniemen Sahalle, jonka osti vuonna 1889 perustettu Wiborgs Sågverks Aktiebolaget. Tämä yhtiö osti samana vuonna eli 1889 Verkotniemen Saha Oy:n ja perusti myös samana vuonna Inkilän Sahan Kirvuun. Wiborgs Sågverks Aktiebolagetin yksi perustaja oli Carl Ferninand Borenius ja toinen omistaja oli Olin.

Oikea nimi lienee kuitenkin Vekrotniemen Saha, ei Verkotniemen Saha. Molemmilla löytyy kyllä hakutuloksia, mutta niiden pikainenkin tarkastelu saa vakuuttuneeksi, että Vekrotniemen Saha on oikea muoto. Jopa muotoa Vektrotniemen Saha on käytetty netissä.

Ismo Talka

Tauno Hermolan korjaus Vekrotniemen Sahan nimeen on oikeutettu. Käytin epähuomiossa useiden muidenkin väärin käyttämää paikannimeä. Siksi sahasta ja alueesta on todella painetussa tekstissä käytetty virheellisesti kahdenlaista nimeä. Ka, mutta toki kyse on Viipurin liepeillä olevasta sahasta.

Törmäsin Lappeenrannan Konepajan arkistossa viime talvena s/s Ethelin nimeen ja tänään näin sukumme höyryjen historiaa tutkiessani vuoden 1988 Korsteenissa sivuilla 39-42 olevassa Lappeenrannan Konepaja Oy:n artikkelissa myös kaksi mainintaa, jotka koskevat s/s Etheliä.

Jos on olemassa kaksi Etheliä, joka pistää vähän epäilyttämään, niin jompaan kumpaan Etheliin löytyy tietoa Lappeenrannan kaupungin arkistosta, joka sijaitsee Linnoituksessa.

Korsteenin artikkelin mukaan Lappeenrannan Konepajalla tehtiin uusi kattila hinaajaan Ethel. Samoin artikkelissa todetaan, että uusi kone tehtiin Etheliin. Näistä molemmista pitäisi olla arkistossa merkinnät, jotka helpottavat tutkimusta. Artikkelin mukaan suurin konepajalla rakennettu kattila oli tulipinnaltaan 72 neliömetriä ja se asennettiin Voimaan vuonna 1925.

Viime vuonna ilmestyi Lappeenrannan Konepaja Oy:n historiasta kertova kirja "Rautakourien tarina". Tämän tuotannosta vastasi juuri edesmennyt Pertti Kolari. Hänen mukaan moni kirjan asia on Into Pitkäsen vuodelta 1988 olevien jälkeenpäin tehtyjen muistiinpanojen mukaani kirjoitettu eikä kaikkea tietoa ole varmistettu arkistosta. Täten valitettavasti joukkoon mahtuu myös asiavirheitä, kun kenenkään muisti ei ole pettämätön. Mm konepajan telakalla vuosina 1922-1927 talvehtineiden laivojen valokuvien tekstiosioissa on lukuisia virheitä.

Tässä mainitsemassani Korsteenin artikkelissa on täten mm laivojen omistuksiin liittyen moni asia paremmin kuin kirjassa.

Kannattaa piipahtaa Lappeenrannan kaupungin arkistossa tutustumassa Lappeenrannan Konepaja Oy:n arkistoon, jossa on myös valokuvia.

Rami Kristian Wirrankoski

Ei nyt mennyt aivan nappiin tämän historiikki. Tässä lähempänä totuutta:

stug ETHEL

1897 Kotka, Kotka Jern, Sport & Elektriska affärs Aktiebolag

25 brt, 15 nrt, 15,60 x 3,85 x 1,90 m
130 ihv telakan
1897 valmistui J. Bruhn, Kotka, nimellä ETHEL (RUS)
12.1906 J.A. Pastinen, Lappeenranta
1910 uusi höyrykattila: Lappeenrannan konepaja, C.U. Forssell
191x Suomalainen Puuliike Oy, Viipuri
1926 Heikki Issakainen, Anttola
4.12.1941 Kosti Salomo Laaksonen, Otto Pöysti & Karl B. Nissinen, Helsinki
4.12.1941 omistajaksi Polttoaine-Osuuskunta i.l., Helsinki
16.10.1943 Puukunta i.l, Helsinki
29.12.1949 Polttoaine-Osuuskunta i.l, Helsinki
13.10.1953 Martti Luukkonen, Lauritsala
   Myöhemmin kone ja kattila poistettu, runkoa käytettiin proomuna
2004 Timo Eve, Vääksy
   Tuotiin maanteitse Lappeenrannasta Vääksyyn muutettavaksi huvialukseksi

Pekka Hömppi

Mistä tulee tuo miltei kolmen metrin ero pituudessa, alunperin kysytyn Ethelin ja Ramin kertoman Ethelin välillä?
Onko kuitenkin eri alukset kyseessä, vai onko jatkettu jossain vaiheessa?

Tauno Hermola

#12
Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 27.08.2016, 17:27:18
Ei nyt mennyt aivan nappiin tämän historiikki. Tässä lähempänä totuutta:

stug ETHEL

1897 Kotka, Kotka Jern, Sport & Elektriska affärs Aktiebolag

25 brt, 15 nrt, 15,60 x 3,85 x 1,90 m
130 ihv telakan
1897 valmistui J. Bruhn, Kotka, nimellä ETHEL (RUS)

Piäisikö tuon mukaan "Kotka Jern, Sport & Elektriska affärs Aktiebolag" siis olla rakentajatelakka?

Tuosta Kotkan Ethelistä löytyy netistä myös tälläinen tieto, jonka pitäisi olla lainaus senaikaisesta sanomalehtiuutisesta:

LainaaEthel

Myös Ethel oli stuuvari Bruhnin laiva.

Kotkan Uutiset 22.6.1897: "Siistin lisäyksen on Kotkan höyryvenelaivasto saanut herra J. Bruhn'n uudesta höyryveneestä Ethel, joka on rakennettu herrojen J. D. Stenberg & Poikien telakalla Helsingissä ja pituudeltaan 57 jalkaa. Se on mukava huvimatkoihin ja vahva hinaukseen ja lisäksi nopeakulkuinen. Koeajolla eilen saavutti vene yli 9 solmun nopeuden."

Uutinen siis kertoo laivan pituudeksi 57 jalkaa, n. 17,4 m, jos jalat olivat tuolloin yhtä pitkiä kuin nykyään ;)

http://kulkulaivoja.blogspot.fi/2013_06_01_archive.html

Sivulta löytyy aika paljon muitakin mainintoja Ethelistä, viimeinen niistä on laivan myynnistä kertova uutinen:

LainaaKyminlaakso-lehti 21.12.1906: "Laivan kauppa. Puutavarain kauppias Pastinen Lappeenrannasta on ostanut kotkalaisen hinaajalaiva 'Ethelin', joka vastikään saapui Viipuriin talvehtimaan."

Rami Kristian Wirrankoski

Kyllä! Uusimpien tutkimusten valossa Ethelin rakensi Stenberg, eikä Kotkan konepaja. Se on mainittu jossain myöhemmässä lähteessä. Olisi mukava sielä saada selville, milloin Pastinen sen myi Viipuriin!


Ismo Talka

Wirrankosken tarinaha män s/s Ethelistä sitte just ku mie ylhäällä kirjoitin, mut mie en puhuntkaa mistään kotkalaisesta rantatelakasta vaan Hesan Stenbergistä, kuten lehti kirjoitti vuonna 1897.

s/s Ethel

Valmistettu 1897 Stenbergillä Hesassa
Uudistettu 1900
1906 Alred Pastinen osti joulukuussa
Höyrykattila uusittiin Lpr:n konepajalla
Myöhemmästä histiriastaha mie en mittää kirjoittantkaa, kun se on tätä nuorempaa historiaa.

Näi mie kirjoitin, ku arvuuttelin meilpäin seilanneen perheemme kanssa kaupoissa olleen Alfredin osuutta s/s Etheliin. Alfred ost meilt nimittäin lotjii.

Mikäs tässä mie arvuuttelussa sit oikein män vikkaa ko ei mänt nappii? En olt kuullutkaan mistään uusimmasta tutkimuksesta, koska lehti vuodelta 1897 on yli sata vuotta vanha ja kertoo s/s Ethelin rakennetun Helsingissä Stenbergillä. Mikä tää vanha tieto sit oikei on?

Pitäkii varoa Ramia, kun hää taitaakii olla joku tietotehas?

Kannattaisi antaa arvoa joskus myös meidän tyhmempien arvuutteluille vaikkei tietotehasta omistaiskaa!

Ka, mie meen huomenna Mikkelin Suomenniemelle ostamaan pylväitä Pastisen Peka leimikost. Hää onkii Alfredin sukulaisia Anttolast 100 vuotta takaperin! Juttelen myös Ethelistä. Myö ollaa nääs samoje Pastiste kans tekemises kuin isoisä 100 vuotta sitten. Maailma on pieni!

En ehtint aikasemmi kommentoimaa ku oltii lohe onkimises Inarin Nellimis.