ESL Shipping tilaa kaksi LNG-käyttöistä irtolastilaivaa Kiinasta

Aloittaja Tuomas Romu, 26.11.2015, 10:19:30

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 25.05.2018, 14:07:35
Varustamon mukaan Viikki saisi Suomen lipun:

"CALL SIGN
OJSD
IMO NO.
9797620
PORT OF REGISTRY
Helsinki, Finland"


https://www.eslshipping.com/fleet/ships/m-s-viikki
Viikki lienee lähellä luovutusta, sillä löytyy nyt AIS:sta vihdoin suomalaisilla tunnuksilla, lisäyksenä yllä olevaan MMSI: 230670000
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#16
ESL:llä kakkonen on ilmeisesti ykkönen  ::):

https://www.eslshipping.com/en/news/the-worlds-most-eco-friendly-bulk-carrier-haaga-has-been-delivered-to-esl-shipping

Tiedotteissa ei mainittu tuleeko tuo Suomen lipulle, vai jääkö Portugalin lipulle, mitä AIS näyttää...

Edit: Fleetlistan mukaan Portugalin lipulla edelleen:
https://www.eslshipping.com/en/fleet/ships/ms-haaga

Sen sijaan Viikki näkyy olevan jälleen koeajolla.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#17
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 22.08.2018, 12:47:23 Mitenköhän näitten Aspon Madeiran haarakonttorin alusten suhteen tulee käymään eli mitähän kautta tulevat Eurooppaan? En oikein kyllä usko, että arktiksen kautta tulisivat, mutta yllä mainituista Sabettan LNG-terminaalin ja sataman rakennusprojekteista heilläkin on jo kokemusta...

Jaahas, lupapyyntö jätetty:
http://nsra.ru/ru/rassmotrenie_zayavleniy/perechen_zayavlenii.html

Portugalin lippukin mainittu eli kai se sille lipulle jää...

Edit: Lupa myönnetty:
http://nsra.ru/files/zayavka/20180829173243p%20Haaga.PDF

AIS mukaan määränpäänä Murmansk. Edit: Määränpää muuttunut Oxelösundiksi
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Vesseltrackeristä löytyi kuvia Portugalin bulkkilaivasta* Japanissa:
https://images.vesseltracker.com/images/foto_popup.html?ship_photo_id=Haaga-1688255

* = onkohan sekin jonkinlainen vesieliö niin kuin Portugalin sotalaiva  ??? ;D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Viikki luovutettu, ja Aspo kehuu tiedotteessaan Koillisväylää:

http://www.aspo.com/porssitiedotteet/viikki-luovutettu-aspon-esl-shippingille.-uudet-alukset-koillisväylää-itämerelle

"Valmistuneet uuden sukupolven alukset ovat hyvä esimerkki siitä, miten Aspo vastuullisena omistajana pyrkii toiminnallaan hidastamaan ilmastonmuutosta. Alusten pohjoinen reitti Koillisväylän kautta on konkreettinen osoitus ilmastonmuutoksen vaikutuksista, mutta samalla myös uusista liiketoiminnan mahdollisuuksista."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Marko Kosamo

Suomen lipulle näyttävät siirtyvän ennen koillisväylälle siirtymistä.

Lainaus artikkelista: https://www.eslshipping.com/en/news/viikki-delivered-to-esl-shipping-new-vessels-sailing-to-the-baltic-sea-via-the-northern-sea-route

"Viikki and Haagasignificantly reduce emissions from our customers' transportation chains, and this new vessel category increases the flexibility of deliveries. We are proud that this innovative and energy-efficient vessel sails under the Finnish flag", says Mikki Koskinen, Managing Director of ESL Shipping.

Pekka Laakso

#21
Niin siis Viikki sai Suomen lipun, josta tänään artikkeliin lisättiin kuva:

Klikkaa ja katso

Kuin myös IG:ssä:
https://www.instagram.com/p/BnWMnETjJoK/

Aspohan tiedotti laivoja rakennettaessa, että toista laivaa ei välttämättä saada Suomen lipulle. Näin näyttää siis käyneen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#22
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 27.08.2018, 12:17:17
Jaahas, lupapyyntö jätetty:
http://nsra.ru/ru/rassmotrenie_zayavleniy/perechen_zayavlenii.html

Portugalin lippukin mainittu eli kai se sille lipulle jää...

Edit: Lupa myönnetty:
http://nsra.ru/files/zayavka/20180829173243p%20Haaga.PDF

AIS mukaan määränpäänä Murmansk. Edit: Määränpää muuttunut Oxelösundiksi
Suomen lipulla kulkevan Viikin lupapyyntö jätetty:

http://nsra.ru/ru/rassmotrenie_zayavleniy/perechen_zayavlenii.html

Varustamon IG:ssä kuva laivasta luovutuksen jälkeen:
https://www.instagram.com/p/BnlBUZJDCNa/

Edit: Lupa myönnetty: http://nsra.ru/files/zayavka/20180912153647%D1%80%20Viikki.PDF
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#23
Kauppalehti valottaa laajemmassa uutisessaan alusten kehittynyttä nosturitekniikkaa, että tätä hämmästystä aiheuttavaa Portugalin kuviotaan:

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/aspon-tuliterat-alukset-saapuvat-koillisvaylan-kautta-itamerelle---haaga-etenee-nyt-ita-siperian-merella/ns4fWTrm

Lainauksia:

"Uusista aluksista toinen, Haaga, on liputettu poikkeuksellisesti Portugaliin. Ojanen ja Koskinen kertovat, että se ei ollut heiltä tullut idea.

"Tämä ei ole kulukysymys eikä verokysymys", Ojanen sanoo.

"Portugalissa on korkeampi varustamoverotus kuin Suomessa", Koskinen jatkaa.

Miksi sitten liputus Portugaliin?

"Meille ovat asiakkaat todenneet, että monista suomalaiseen lakkoherkkyyteen liittyvistä asioista johtuen he eivät halua, että koko heidän toimintansa lepää vain ja ainoastaan Suomen lipun varassa", Koskinen muotoilee."


"Aivan erityinen piirre aluksissa on niiden lastinkäsittelyjärjestelmä. Kolmen autonomisen nosturin ohjaamiseen riittää yksi henkilö. ­Maailman ensimmäiset aluksen automaattinosturit on rakentanut Cargoteciin kuuluva MacGregor.

"Siellä on sensoritekniikkaa ja kameroita. Järjestelmä muodostaa aluksen lastiruumasta 3d-kuvan keilaamalla ja paikallistaa lastin. Sama asia tehdään laiturin puolella."

Nosturit osaavat omatoimisesti purkaa lastin kuljettimelle tai jonoon laiturille.

"Me uskomme, että jopa 80–90 prosenttia lastiruumien tilavuudesta voidaan purkaa tätä automaatiota hyväksikäyttäen. Lopussa kuitenkin käytetään koneita ja miehiä siellä ruumassa. On parempikin, että ihmissilmä valvoo sen", Koskinen kertoo."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#24
Portugalin bulkkilaiva on selvinnyt Koillisväylältä, mutta kulkee nyt Lofoottien edustalla tuulisessa säässä aivan polkuvauhtia. Toki voivat myös testata aluksen käyttäytymistä kovemmassa aallokossa; tai sitten odottelee sään laantumista, sillä Norjanmerelle on ennustettu varsin tuulista huomiselle...

Viikki sen sijaan on lähdössä Japanista määränpäänään Oxelösund via NSR.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Hannu Sarell

Onkohan tuolla Haagalla kaikki kunnossa? Viimeisen vuorokauden ajan edennyt noin 40 mailia tosiaankin Lofoottien luona. Sääkin tyyntynyt, mutta vähän yli kaksi solmua on ollut nopeus. No jos ei ole kiire, niin voihan sen ajan noinkin kuluttaa...

Pekka Laakso

#26
Eipä näissä mitään uutta muuta kuin Oxelösundiin rakennettavasta LNG-terminaalista, joka mahdollistaa Viikin ja Haagan bunkraamisen siellä.

Haaga siis nyt Oxelösundissa.

http://www.sjofart.ax/nyheter/lng-pionjar-oxelosund-0
https://www.sjofartstidningen.se/lng-premiar-oxelosund/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

PortTrafficin mukaan Haagaa odotetaan Raaheen 10. päiväksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#28
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 25.09.2018, 14:08:26
Portugalin bulkkilaiva on selvinnyt Koillisväylältä, mutta kulkee nyt Lofoottien edustalla tuulisessa säässä aivan polkuvauhtia. Toki voivat myös testata aluksen käyttäytymistä kovemmassa aallokossa; tai sitten odottelee sään laantumista, sillä Norjanmerelle on ennustettu varsin tuulista huomiselle...

Viikki sen sijaan on lähdössä Japanista määränpäänään Oxelösund via NSR.
Nyt myös Viikki on selättänyt Koillisväylän, mutta käväisee vielä Hammerfestissä, jonne on saapumaisillaan. Oxelösundin satamalistan mukaan sitä odotetaan sinne kuun lopulla.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

ESL Shipping ja saksalainen Nauticor ovat solmineen monivuotisen sopimuksen Viikin ja sen portugalilaisen sisaren LNG:llä bunkraamisesta Oxelösundissa. Virallinen tiedote aiheesta:
https://www.eslshipping.com/en/news/esl-shipping-and-nauticor-sign-long-term-lng-supply-contract-for-the-worlds-greenest-bulk-carriers-haaga-and-viikki

Lisäksi:
https://www.sjofartstidningen.se/esl-bunkrar-lng-oxelosund/

Erikoisennäköisestä Kairos-bunkkerilaivasta:
https://www.sjofartstidningen.se/kairos-levererar-lng-ostersjon/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.