Laivoihin liittyvät unet

Aloittaja Juha-Matti Harjumäki, 07.09.2006, 14:02:05

« edellinen - seuraava »

Väyrysen Antti

En näe yleensäkään unia, jossa olisin laivalla. Sen sijaan joskus tulee nähtyä unia, joissa valokuvaan laivoja... ja useimmiten kuvaaminen menee unessa jostain syystä pepuilleen: Kamerasta loppuu filmi, patteri tai sitten kamera muuten vaan halkeaa juuri kriittisellä hetkellä. :F Hajottavia tollaset unet.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

als

Ja taas mennään.. ;)

Näin tässä pari päivää sitten unen jossa lähdin Galaxyllä Eteläsatamasta Serenaden vierestä Tallinnaan. Tsekkasin kotona ensin AIS:sta, että Regina Baltica on tulossa Tallinnasta Helsinkiin saatteena AE4.

Kun Galaxy oli kulkenut vähän aikaa Harmajan väylää, muistin ReBan ja lähdin juoksemaan kannelle. Kannelle saapuessani huomasin olevani vielä kotini pihalla.. :-X Paha takaisku! siis ideana oli, että olisi ollut hyvä kuvausapaja. Mutta kun...

Mauri K Rantala

Yksi vaikuttavimmista mereen ja laivoihin liittyvistä unikokemuksista kuuluu seuraavasti: Huomasin olevani satamassa ja askeleet suuntautuivat määrätietoisesti kohti suurta laivaa. Nousin lankonkia ylös ja suoraan komentosillalle. Laiva lähti, aurinko paistoi kirkkaan siniseltä taivaalta ja jokunen puhtaanvalkoinen merilintu liiteli kauniisti taivahalla. Olo oli ajaton, näköala joka suuntaan rajaton. Seisoin brygan vasemmalla siivekkeellä ja hämmästynyt katseeni tavoitti pohjan ja kaiken mikä siellä oli, koska vesi oli puhtainta mitä kuunaan olen nähnyt. Vielä ällistyneempi olin, kun näin miten läheltä laivani kylki väisteli kaikkia vedenalaisia kareja. Ihmettelin, että kuka tätä alusta oikein ohjaa?

Avomerellä laiva pysähtyi ja huomasin esittäneeni kysymyksen: "Missä kaikki ovat, missä miehistö, missä kapteeni?" Kuulin vastauksen sisältäni: "Sinä olet laiva. Sinä olet miehistö. Sinä olet kapteeni, ja MINÄ OLEN luotsi. Siihen heräsin ja tämä pieni unen tarina on ollut hyvänä oppaana arkipäivän elämässä. Niin monen monta kertaa olen heittänyt luotsini ulos ja aina ajanut alukseni kiville. Niin kuin elävässä elämässä, kun laiva saapuu tuntemattomille vesille, se tilaa / pyytää luotsin joka tuntee turvallisen reitin. Kapteenilla (Maurilla) on vapaus valita, ottaako luotsin vai ei. Miehistö on kaikki olemuspuoleni, ne lukuisat kalkattajat jotka tarjoavat mitä milloinkin korvieni välissä ja laivahan on fysiikkani.

No, kukas MINÄ OLEN? En tiedä, tiedän vain sen, että ilmiselvästi MINÄ OLEN.

Jotain tälläistä tällä kertaa ja toinenkin unikertomus on, joka upealla tavalla peilaa toiveita, pettymyksiä, oman kokemuksen välttämättömyyttä, miten pelkkä tieto ei aina riitä...

Terv. Uneksija


Joni Huopana

Vaikuttava uni. Suorastaan ilmestysmäinen - ja siinä on raamatullinen mesitsi.

Aleksi Lindström

Pidetäänpä näiden raamatullisten mesitsien havaitseminen ihan omassa päässä tai niille tarkotetuilla foorumeilla - täällä niille ei ole tarvetta eikä myöskään käyttöä, kiitos! Eiköhän jostain löydy joku www.jeesus.fi-sivusto niitä tarvitseville.

Joni Huopana

Älkäähän nyt, eihän foorumin säännöissä ole uskontoa (tai politiikkaa tai muita tunnepitoisia aiheita) kielletty mainitsemasta. Mikäli tälläinen rauhanomainen juttelu jotain loukkaa, niin pyydän anteeksi.

x25

Tässä vähän aikaa sitten näin sellaisen unen, että olisin ollut Traslandialla. Olimme saapumassa Tallinnaan ja seisoin keulassa. Keulassa oli portti ja portti oli kuten Superfasteilla eli henkilöautot ajoivat keulan yläosasta pois. Sit ne oudot jutut alkoivat. Henkilöautoramppi oli venetikkaiden näköinen. ja vesitiivisportti oli n:n muotoinen. Sitten olimmekin jo satamassa ja ajoimme ulos.  :D ::)

Kenny Leong

Viimeyön uni: Cinderellan brygalla olin jonkun isomman porukan kanssa ja alus oli yhtäkkiä menossa jotain tuntematonta kanavaa kohti ja sieltä kanavan takaa avomereltä lähestyi tsunami. Kanavasta pakeni vesi mutta aluksemme(Cinderella edelleen) alla oli vettä... ::) ...no sitten moderaattorimme Miran tarttui ruoriin ja yritti kääntää laivan rantaan mutta ruori jäi käteen :D Lievää tragikoomisuutta. No siinä sitten mentiin kohti kanavaa, josta oli vesi paennut ja kohta osuikin iso aalto brygan ikkunoihin, joka voimastaan särki ikkunat. Suihkun saaneina siinä sitten pähkäiltiin että näin. Enempää en unesta muistakaan.

Juha-Matti Harjumäki

Oliko Cinderella nykyisessä kuosissaan vai entisessään.

2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kenny Leong

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 30.01.2007, 12:37:20
Oliko Cinderella nykyisessä kuosissaan vai entisessään.

En osaa sanoa kun olin vain brygalla koko unen ajan. Hassu uni kuitenkin :D

Juha-Matti Harjumäki

Pitkästä aikaa tuli ny nähtyä.

Mariella oli myrskyn kourissa, buffetissa oli uusi tila ratkaisu. Minä olin buffetissa koko ajan.

Uusi tila ratkaisu oli semmoinen että etu ikkunoiden luona ei ollut enää pöytiä, vaan siihen oli tehty puolikerrosta korkeammalle juomapisteen eli oli portaat ja se oli rakennettu silleen että salin puolelle näkyi vain seinä eli kun otti juomia niin oli selkä ikkunoihin päin.

Myrsky oli aivan kamala, minä luulin koko ajan että ikkunat hajoaa, hirveä meteli ja korkeat aallot eli nokka sukelsi meren aaltoihin. Synkän synkkä meri.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Teemu Uusi-Esko

Yleensä ne unet, jotka jollain tavalla liittyvät laivoihin, liittyvät siihen että myöhästyn.  Saatan joskus aamukolmelta herätä nähtyäni unta siitä, että olin myöhässä laivasta.  Ironista siinä on se, että yleensä unessa myöhästyn aivan eri laivasta kuin mihin olen menossa, ja joskus vieläpä väärässä päässä...  Eikä se unen näkemisen aamu ole aina lähtöaamu, vapaan viikonlopun lauantaiaamuna saatan tuollaisen nähdä.  Toisaalta laivalla olen sellaisenkin unen nähnyt, että nukuin pommiin.  Onneksi se uni ei ole toteutunut (kop kop). 

Joskus näin unta että olin jollain laivalla ja olin joutunut jotenkin näköalahissin päälle, ja se hissi meni ylös, ylös, ylös eikä meinannut millään pysähtyä ennen lasikattoa...todennäköisesti heräsin juuri ennenkuin kävi hullusti.

Paras mieleen jääneistä unista oli kuitenkin se, kun oikein hyvin nukuttuna talvisena yönä (ts. varmaan hesalaisella) näin unta, että laiva saapui jonnekin kauniiseen aurinkoiseen välimeren satamaan, lievästi jopa harmitti että se olikin vain unta... (No, jos se totta olisi ollut niin siinäpä sitä selittämistä jollekin Guardia Civilille, että miksi tuo rekka on 24m pitkä...painajaista kotitarpeiksi  ::) )
-Teemu-

als

Ja taas mentiin... ;D

Risteily Tukholmaan SymphonyMariellalla (Ulkoa Symphony, sisältä Mariella) . Uni alkaa siitä kun seison SymphonyMariellan takakannella, jossa on sellainen Island Escapen tapainen savupiippubaari. Se oli liukumäen muotoinen.. :-X Illemmalla kun aloimme tutkimaan alusta huomasin, ettei kamerassani ole pattereita ja kysyin pattereita siskoltani. Häntä ei voinut kiinnostaa koko asia. Olin epätoivoinen, kun oli niin paljon kuvattavaa, muttei kameraa jota käyttää. Muistaakseni juuri silloin aluksemme vierestä lipui joku iso kuivalastialus. Savupiippubaarissa istuessani näin kun Serenade ajoi ihan SymphonyMariellan vierestä todella lujaa Kapellskärin saaristossa ja kaarsi sille väylälle josta me juuri tulimme. (kuin pikavene)

Seuraavana aamuna Slussenin kaduilla huomasin, ettei kamerassani ole edelleenkään pattereita ja olisin todellakin halunnut kuvata SymphonyMariellan Tukholmassa. Eikä siskoani tai mummiani taaskaan kiinnostanut asia.. Sama iltana äitini oli tullut mukaan risteilylle ja kysyin äidiltä pattereita. Tällä kertaa hän vastasi, että hytissä on. Lähdin kävelemään hytille, joka oli hyttikäytävän päässä. Hytissä vaihdoin patterit, mutta jätin kortin sinne!  8) Ja siihen se sitten loppuikin..

Ei hemmetti, miten kukaan voi nähdä näin outoja unia..

Kille

On jo aika vakavalla asteella tuo laivahulluus.  ::)

als

Nyt on taas nähty jotain!

Olin mummini kanssa tulossa jollain 80 -lukulaisella autolautalla Tallinnasta Länsisatamaan. Uloskäynti kävi autokannen kautta ja jonotin kaikkine tavaroineni pitkässä jonossa autokannelle johtavassa portaikossa.
Vindoinkin pääsin keularampille asti, yhtäkkiä keularamppi alkoi nousta ja kallistua ja huomasin aluksen olevan Estonia. Hyppäsin nopeasti pois rampilta maahan. Samalla Estonia alkoi kaatua ja peruutti täysillä pois satamasta. Tästä otin kuvia kamerallani, kunnes alus meni niin pitkälle, että muistutti jotain El Salaamin vanhalta lautalta.. Varmaankin kaatui sielä jossain, mukanaan kaikki autokannelle jäljelle jääneet ihmiset.. :o