Kristina Reginasta hotellilaiva Turkuun?

Aloittaja Timo Heikkinen, 07.03.2010, 08:36:43

« edellinen - seuraava »

Tino Veistonen

Mutta miten Regina on voinut palvella Kristina Cruisesia yli kolmekymmentä vuotta, jos ovat ostaneet sen 1987?? Turun sanomien luotettavuus taas vaakalaudalla  :thumb:

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Joonatan Ahlroos - 29.07.2010, 17:38:58
Kauppa näyttää varmistuneen

http://www.ts.fi/online/kotimaa/149501.html

Tämä oli iloinen yllätys lukea !

Turun Sanomat 29.7 2010 15:36:24

"Risteilyalus M/S Kristina Reginan tulo museoalukseksi Turkuun on varmistunut. Aluksen omistava kotkalaisvarustamo allekirjoitti myyntisopimuksen tänään. Ostaja on turkulaisyhtiö, jonka hallituksen puheenjohtaja Johnny Sid yritti aikanaan pelastaa Turkuun myös romutettavaksi päätyneen Finnjetin. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkaista."

Terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Juhani Gronlund

Todellakin hieno juttu !  :) Toivottavasti mahdolliset ravintolapalveluiden tarjonta tulee olemaan sen laatuista että laivaa voisi  säännöllisen ravintolassa ruokailun kautta "sponssoroida" koska hotellipalveluiden käyttö lähellä asuvan tuntuisi suuressa määrin tehtynä hieman oudolta ja järjettömältä.

Tero Söderholm

#18
Mahtava uutinen. Kiitos ja onnea Sidin porukalle ja S/S Bore:lle !l ( vaikkei se nyt S/S enää olekakaan ! ) Tämä projekti näyttää starttaavan paremmin kuin edellinen.
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Timo Lehtinen

KySa kertoo tänä aamuna seuraavaa asiasta:


Kristina Reginasta tulee museolaiva Turkuun

Kotkalaisvarustamo Kristina Cruisesin pitkäaikainen lippulaiva Kristina Regina on myyty. Laivan ostaja on Oy S/S Borea Ab. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa.

Kristina Regina asettuu Turun Aurajokeen. Sitä tullaan käyttämään museo-, hotelli- ja ravintolatoimintaan.

Tällä hetkellä laiva on Grönlannissa, josta se saapuu Islannin kautta Suomeen elokuun puolivälissä.

Kristina Regina on tehnyt 21 vuoden risteilyrupeaman 40 eri maassa.

Kristina Cruisesin toimitusjohtaja Mikko Partanen on tyytyväinen siitä, että laivan arvokas historia suomalaisessa merenkulussa tallentuu ja saa jatkoa.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Joonas Kortelainen

Kuulostaa mahtavalta, toivottavasti hanke onnistuu! Varsinkin pidän ajatuksesta että laiva saisi Boren keltaisen kylkimaalin takaisin!

Tänään tipahti postiluukusta kirje, jossa kerrotaan 15.-18.8. toiseksi viimeiselle Pietarin risteilyllle osallistuville etukäteen, että Kristina Reginalla dokumentoidaan kuvilla ja haastatteluilla laivan arkea Forum Marinumin, merimuseon ja Helsingin yliopiston merihistorian toimesta. Kuulostaa todella kivalta että ottavat tosissaan vanhan laivan merkityksen. Borehan tosiaan oli myös viimeinen silloin kun höyrylaivalla pääsi "hienommin" suoraan Turusta Skeppsbronille. Monella tavalla siis lajinsa viimeinen.

Timo Kaskinen

Ei kauaa mennyt, kunnes ensimmäinen valitus laivasta on jo tehty. Vieressä oleva asunto-osakeyhtiö vastustaa laivan sijoituspaikkaa. :(

Raine Taponen

#22
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 31.07.2010, 01:22:30
Kuulostaa mahtavalta, toivottavasti hanke onnistuu! Varsinkin pidän ajatuksesta että laiva saisi Boren keltaisen kylkimaalin takaisin!

Tänään tipahti postiluukusta kirje, jossa kerrotaan 15.-18.8. toiseksi viimeiselle Pietarin risteilyllle osallistuville etukäteen, että Kristina Reginalla dokumentoidaan kuvilla ja haastatteluilla laivan arkea Forum Marinumin, merimuseon ja Helsingin yliopiston merihistorian toimesta. Kuulostaa todella kivalta että ottavat tosissaan vanhan laivan merkityksen. Borehan tosiaan oli myös viimeinen silloin kun höyrylaivalla pääsi "hienommin" suoraan Turusta Skeppsbronille. Monella tavalla siis lajinsa viimeinen.

Mielestäni alkuperäinen Borean väri on murrettu vaalean keltainen/ruskea (beige), eikä "Boren keltainen". Joka oli Boren ro-ro laivaston (kuuden aluksen väritys; Ms.Bore Song, Ms.Bore Sea, Ms.Bore Sky, Ms.Bore Sun, Ms.Bore King, Ms.Bore Queen). Tässä oheisessa linkissä jäljempänä Ex. S/S Borea taiteilijan maalaamana ja muutamin valokuvin tarkasteltuna:

http://www.turkusteamers.com/ulkomaanliikenne/bore_3/laiva.html


Terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Raine Taponen - 01.08.2010, 18:35:59
Mielestäni alkuperäinen Borean väri on murrettu vaalean keltainen/ruskea (beige), eikä "Boren keltainen". Joka oli Boren ro-ro laivaston (kuuden aluksen väritys; Ms.Bore Song, Ms.Bore Sea, Ms.Bore Sky, Ms.Bore Sun, Ms.Bore King, Ms.Bore Queen). Tässä oheisessa linkissä jäljempänä Ex. S/S Borea taiteilijan maalaamana ja muutamin valokuvin tarkasteltuna:

http://www.turkusteamers.com/ulkomaanliikenne/bore_3/laiva.html


Terveisin R.T

Varmasti ihan totta. Tarkoitin nimenomaan tuota 60-70-luvulle asti käytössä ollutta väriä. Olen itse sen verran nuori, etten ole kyseisellä värityksellä nähnyt yhtään laivaa livenä ja kuvista ei aina välttämättä saa oikeaa käsitystä. Siksi siis "aiempi Borenkeltainen". ;)

Raine Taponen

#24
Lainaus käyttäjältä: Timo Kaskinen - 31.07.2010, 21:38:16
Ei kauaa mennyt, kunnes ensimmäinen valitus laivasta on jo tehty. Vieressä oleva asunto-osakeyhtiö vastustaa laivan sijoituspaikkaa. :(

On ymmärrettävää että As Oy vastustaa, jos näköala/maisema muuttuu. Minä kuitenkin näen tuon aluksen historiallisena- ja kunnostettuna museo/hotelli/ravintolakäyttöön Turun profiilin täydentäjäksi, mikäli alkuperäiseen kuosiin saavat. Samoin ex/Kristina Regina tulee olemaan Aurajoen perinteitten kohottaja ja antaa nostalgisen tuulahduksen menneestä maailmasta. Alukseen liittyy monille ihmiselle paljon muistoja sekä perinteitä.

Turun sataman tiedote 29.7.2010: "Torstaina allekirjoitetulla kaupalla m/s Kristina Regina luovutetaan uudelle omistajalleen Oy S/S Borea Ab:lle syyskuun alussa. Kaupan osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkaista."
Lue lisää http://www.port.turku.fi/portal/fi/press_center/ajankohtaista/?id=621

Terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Mikko-Oskari Koski

Toivottavasti tämä ei ole mikään mätäkuun juttu. Onnea pitää Sidille toivottaa, sillä sitähän tällaisessa hankkeessa valitettavasti tarvitaan. Hotellikäyttöön kun Reginaa ei voi hyödyntää, kuin osittain ja vaikka laiva ei mihinkään lähde, on sen ylläpito yhtä kallista kuin ajossakin olevan.
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin laivaa ei olla palauttamassa alkuperäiseen asuunsa. Ravintolalaajennuksia ei taatusti olla purkamassa, joten ulkoasu Bore-nimisenä taitaisi olla se, mikä botskilla oli vv.1972-76 -sillä erotuksella, että silloin kyljessä komeili Siljan hyljelogo. Alus saanee siis ulkoasun, jollaista sillä aikaisemmin ei ole ollut, mutta se tullaan kuitenkin muuttamaan lähelle yhtä näistä entisistä. Bore-nimen palautus viittaa vahvasti siihen, että myös Rettig olisi rahoittamassa kuviota.

Jos jotain on tässä kuviossa syytä toivoa, niin sitä, ettei monikerroksisen historian omaavan paatin menneessä elämässä ruveta nonsaleeraamaan eli mitätöimään mitään jaksoa. Kristina Reginan kierrokset maailmalla ovat ihan yhtä arvokasta perinnepääomaa, kuin olivat Nolla-Boren viimeiset ajat Skeppsbron linjalla tai Borean keikat Jeppiksessä tai asuntolana Välimerellä. Onneksi laivassa on tilaa, jota voidaan hyödyntää eri aikakausien esittelyyn. Ja kiinteäksi näyttelyksi sinne sopisi myös Itämeren matkustajalaivaliikenteen esittely, joka nykyiselläänkin on FM:ssa kohtalaisen laadukas.

Hinnan salaaminen on täysin ymmärrettävää. Olihan Partanen jossain yhteydessä sanonut, ettei hän suomalaiselta ostajalta tästä kovin paljoa pyydä, muttei ilmaiseksikaan anna... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Raine Taponen

#26
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.08.2010, 15:42:38
Toivottavasti tämä ei ole mikään mätäkuun juttu. Onnea pitää Sidille toivottaa, sillä sitähän tällaisessa hankkeessa valitettavasti tarvitaan. Hotellikäyttöön kun Reginaa ei voi hyödyntää, kuin osittain ja vaikka laiva ei mihinkään lähde, on sen ylläpito yhtä kallista kuin ajossakin olevan.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin laivaa ei olla palauttamassa alkuperäiseen asuunsa. Ravintolalaajennuksia ei taatusti olla purkamassa, joten ulkoasu Bore-nimisenä taitaisi olla se, mikä botskilla oli vv.1972-76 -sillä erotuksella, että silloin kyljessä komeili Siljan hyljelogo. Alus saanee siis ulkoasun, jollaista sillä aikaisemmin ei ole ollut, mutta se tullaan kuitenkin muuttamaan lähelle yhtä näistä entisistä. Bore-nimen palautus viittaa vahvasti siihen, että myös Rettig olisi rahoittamassa kuviota.


Hinnan salaaminen on täysin ymmärrettävää. Olihan Partanen jossain yhteydessä sanonut, ettei hän suomalaiselta ostajalta tästä kovin paljoa pyydä, muttei ilmaiseksikaan anna... 8)

Ei tuo minusta mätäkuun jutulta vaikuta. Oletan vakaasti, että Johnny Sid on tosissaan liikemiesryhmänsä kanssa . Tässä nyt uskottavuuden lisäämiseksi heidän 26.7.2010 jättämänsä PRH:n rekisteröinti koskien "Bore" nimistä hotelli- ja ravintolalaivaa, joka toimisi myös museona- ja näyttelytilana.

Oy S/S Borea Ab

Parhain terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Kalevi Lehto

Onko muuten Forum Marinum jotenkin osallisena tässä projektissa?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Markku Kastinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Kaskinen - 31.07.2010, 21:38:16
Ei kauaa mennyt, kunnes ensimmäinen valitus laivasta on jo tehty. Vieressä oleva asunto-osakeyhtiö vastustaa laivan sijoituspaikkaa. :(

Miksi Kristiina Regina pitäisi sijoittaa Turkuun?  Aurajokihan on aika täynnä jo. Kotka olisi luontevampi sijoituspaikka ja jossei sieltäkään tilaa löydy niin Helsinkiin.  Alusta ei missään nimessä pidä maalata ruskeaksi.  Kunniansa päiväthän se vietti Kristina Cruisesin sinivalkoisissa väreissä. Ainoana todella menestyneenä suomalaisena risteilyaluksena. Aluksella on tullut jokunen kerta matkustettua ja ainoana huonona puolena ovat olleet lentomatkojen rasittteet.  Mikäpä olisi parempi kuin Helsinki-Helsinki yhden yön risteily ilman lentoja.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Markku Kastinen - 04.08.2010, 01:02:58
Miksi Kristiina Regina pitäisi sijoittaa Turkuun?  Aurajokihan on aika täynnä jo. Kotka olisi luontevampi sijoituspaikka ja jossei sieltäkään tilaa löydy niin Helsinkiin.  Alusta ei missään nimessä pidä maalata ruskeaksi.  Kunniansa päiväthän se vietti Kristina Cruisesin sinivalkoisissa väreissä. Ainoana todella menestyneenä suomalaisena risteilyaluksena. Aluksella on tullut jokunen kerta matkustettua ja ainoana huonona puolena ovat olleet lentomatkojen rasittteet.  Mikäpä olisi parempi kuin Helsinki-Helsinki yhden yön risteily ilman lentoja.
Kyllä vanha "Nolla-Bore" kuuluu mielestäni nimenomaan Turkuun. Turku-Tukholma-liikenteeseenhän se alunperin on rakennetukin. Mitenkä muuten niin "kunniansa päivät" vietti Kristina Cruisesin liikenteessä? Omasta mielestäni ne "kunniansa päivät" alus liikkui alkuperäisellä höyrykoneistollaan, myöhempi dieselöinti oli lähinnä tekohengitystä. Onneksi kuitenkaan eivät lähteneet muuttamaan aluksen ulkonäköä esim. Birger Jarlin tapaan. Toivottavasti alus saatetaan aivan alkuperäiseen beigeen väritykseensä raitoineen päivineen, myös ns. museaalisia arvoja kunnioittaen.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964