Kristina Reginasta hotellilaiva Turkuun?

Aloittaja Timo Heikkinen, 07.03.2010, 08:36:43

« edellinen - seuraava »

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 04.08.2010, 07:57:50
Kyllä vanha "Nolla-Bore" kuuluu mielestäni nimenomaan Turkuun. Turku-Tukholma-liikenteeseenhän se alunperin on rakennetukin. Mitenkä muuten niin "kunniansa päivät" vietti Kristina Cruisesin liikenteessä? Omasta mielestäni ne "kunniansa päivät" alus liikkui alkuperäisellä höyrykoneistollaan, myöhempi dieselöinti oli lähinnä tekohengitystä. Onneksi kuitenkaan eivät lähteneet muuttamaan aluksen ulkonäköä esim. Birger Jarlin tapaan. Toivottavasti alus saatetaan aivan alkuperäiseen beigeen väritykseensä raitoineen päivineen, myös ns. museaalisia arvoja kunnioittaen.

Kirjoitat mielestäni täyttä asiaa Kalevi Lehto. Lisäisin vielä perusteluun tuon historiallisen taustan sekä Forum Marinumin läheisyyden, joka tukee ex.Kristina Reginan (Bore) historiallisuutta Rettingin kokoelmineen. Samoin synergisyys aiemmin aiheessa mainitulla Aurajoen laituripaikalla on merkityksellinen.

Hotelli- ja ravintola toiminnasta oletan tulevan kassavirtaa Oy S/S Borea Ab:lle ylläpitoon. Koska Turussa on ajoittainen hotellihuoneitten vajaakapasiteetti (suuret tapahtumat / keskihintaluokassa)  .  Seuraan aihetta mielenkiinnolla ja projektin "Borea" etenemistä. Samoin odotan ex.Kristina Reginan / "BORE" saapumista syyskuun aikoihin Turkuun.

Ystävällisin terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Mikko-Oskari Koski

Käsitteenä se, mikä on jonkin laivan sijoituspaikaksi oikea, on sinällään vähintäänkin mielenkiintoinen. Bore/Borea/Kristina Regina on ollut turkulainen 1960-77 (rapiat 16 tai vajaat 17 vuotta), jeppisläinen 1977-84 (rapiat 6 vuotta), helsinkiläinen 1984-87 (käytännössä noin pari vuotta) ja kotkalainen 1987-2010 (23 vuotta). Turkua ja Kotkaa voidaan siis aluksen kotipaikkahistoriallisessa merkityksesä korostaa. Turku vie voiton, jos annetaan rahan puhua -ja miksei annettaisi, kun joku kerran on niin hullu, että lähtee tästä maksamaan..? Hotellibisneksen laajaan menestykseen uskon mielelläni, kun näen sen, mutta epäilen vahvasti, että Turun syksy, talvi ja kevät eivät laivahotelliin juuri asiakkaita tuo. Toivottavasti ravintolapuoli vetää aina.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.08.2010, 15:42:38
Jos jotain on tässä kuviossa syytä toivoa, niin sitä, ettei monikerroksisen historian omaavan paatin menneessä elämässä ruveta nonsaleeraamaan eli mitätöimään mitään jaksoa. Kristina Reginan kierrokset maailmalla ovat ihan yhtä arvokasta perinnepääomaa, kuin olivat Nolla-Boren viimeiset ajat Skeppsbron linjalla tai Borean keikat Jeppiksessä tai asuntolana Välimerellä. Onneksi laivassa on tilaa, jota voidaan hyödyntää eri aikakausien esittelyyn. Ja kiinteäksi näyttelyksi sinne sopisi myös Itämeren matkustajalaivaliikenteen esittely, joka nykyiselläänkin on FM:ssa kohtalaisen laadukas.
Tämä kommenttini lienee syytä toistaa tässä, ettei kukaan rupea jauhamaan mitään asiattomuuksia siitä, että jokin vaihe laivan värikkäässä menneisyydessä olisi jotenkin muita arvokkaampi tai vähäarvoisempi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.08.2010, 18:25:28
Käsitteenä se, mikä on jonkin laivan sijoituspaikaksi oikea, on sinällään vähintäänkin mielenkiintoinen. Bore/Borea/Kristina Regina on ollut turkulainen 1960-77 (rapiat 16 tai vajaat 17 vuotta), jeppisläinen 1977-84 (rapiat 6 vuotta), helsinkiläinen 1984-87 (käytännössä noin pari vuotta) ja kotkalainen 1987-2010 (23 vuotta). Turkua ja Kotkaa voidaan siis aluksen kotipaikkahistoriallisessa merkityksesä korostaa. Turku vie voiton, jos annetaan rahan puhua -ja miksei annettaisi, kun joku kerran on niin hullu, että lähtee tästä maksamaan..? Hotellibisneksen laajaan menestykseen uskon mielelläni, kun näen sen, mutta epäilen vahvasti, että Turun syksy, talvi ja kevät eivät laivahotelliin juuri asiakkaita tuo. Toivottavasti ravintolapuoli vetää aina.Tämä kommenttini lienee syytä toistaa tässä, ettei kukaan rupea jauhamaan mitään asiattomuuksia siitä, että jokin vaihe laivan värikkäässä menneisyydessä olisi jotenkin muita arvokkaampi tai vähäarvoisempi.

Vastaan sinulle MO, kun avasit keskustelun kunnalispoliittisena kysymyksenä. Turun asemakaava- ja liikennöintitietoja minulla ei ole, mutta mutestellaan, jospa jokin taho toisi ne esille? Monta muuta kysymystäkin tulee esille " Boren" Aurajokeen rantautumisessa ko.paikalle, jotka aiemmissa aiheeseen olevissa linkeissä on tuotu esille. Yksi niistä on parkkipaikat "tilausajoneuvoille" ja tuleville asiakkaille? Miten ne saadaan järjestettyä? jos jokin muu paikka kuin tuo mitä Turun satamahallinto on kaavaillut "Boren" kaijapaikaksi. Jään nyt edelliseen tekstiini viitaten odottamaan kommenttejanne. Palataan aiheeseen myöhemmässä vaiheessa.

Parhain kesä terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Lassi Liikanen

Ainakin omasta mielestä on outoa, että liki kaikille tuntuu olevan itsestäänselvyys että ex-Bore tulee Turkuun, ja muuta vaihtoehtoa, tai vaihtoehtoja, ei ole? Kuten Mikko-Oskari totesi, Kotka repisi jo voiton jos kotipaikan perusteella asiaa kytätään. Okei, täytyy myöntää, että laivahotellina tai -ravintolana Kotka ei ehkä ole riittävän puoleensavetävä kaupunki, että siitä mitään tulisi. Laivahistoriallisestihan sen voisi yhtä hyvin liittää Merikeskus Wellamon kokoelmiin, mikäli tälle löydettäisi samantyyppinen rahoitus kuin mitä nyt on odotettavissa.

Liiketaloudellisesti Helsinki taitaa olla se kaikkein kannattavin kaupunki, anteeksi vaan turkulaiset.  :( Ongelma toki Helsingissä on se, että mihin se alus laitetaan, eli saadaanko sille ylipäätään lupaa. Tosin niinpä tuo uhkaa Turussakin tulla ongelmaksi. Kesällä Helsinki on täynnä turisteja, ulkomaisia turisteja erityisesti. Turun matkailijamäärät taitaa olla marginaaleja Helsinkiin verrattuna (jos kotimaan matkailua ei lasketa). Turussa plussaa on tietysti, jos laivalle löytyy muitakin käyttäjiä kuin pelkät turistiasiakkaat. Varmin yhtälö olisi, jos saataisiin "vuoden ympäri"-asiakkaita (seminaareja, koulutustiloja, pysyviä majoitustiloja) eli alusta voitaisi hiljaisena sesonkina hyödyntää muuten ja kun on turistisesonki, luukut auki ja asiakkaat sisään.

Ikävä kyllä, pelkään että Turussa ulkopuolinen asiakaspohja ja sitä myöten puoleensavetävyys ei riitä - Helsingissä taas non-sesonkiasiakkaat, kuten oppilaitokset, yritykset ym. joilla voisi elää talvisesonkien yli.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 04.08.2010, 20:13:44
Ainakin omasta mielestä on outoa, että liki kaikille tuntuu olevan itsestäänselvyys että ex-Bore tulee Turkuun, ja muuta vaihtoehtoa, tai vaihtoehtoja, ei ole?
Tämä on ehkäpä oire suomalaisten valitettavan yleisestä asenteesta asioiden museoimiseen ja muuhun säilyttämiseen: vain "alkuperäinen" on arvokasta ja mitään 50-vuotiasta uudempaa ei kannata säilyttää (myönnän tämän olevan lievää liioittelua, mutta vain lievää). Bore halutaan säilyttää nimenomaan Turussa, koska alus oli alunperin Turkulainen.

Kuitenkin jos katsotaan Bore/Kristina Reginan uraa, minusta selkeästi erityisin on ollut nimenomaan laivan ura risteilijänä. Bore oli vain yksi lukuisista Suomen ja Ruotsin väliä seilanneista matkustajahöyryistä; Kristina Regina on kaikkien aikojen menestynein suomalainen risteilyalus. Jos halutaan museoida alus merkittävänä ja erikoisena, se pitäisi museoida Kristina Reginana. Jos halutaan museoida se osana Suomen ja Ruotsin välisen laivaliikenteen arkipäivää, se pitäisi museoida Borena. Molemmat ovat arvokkaita enkä ota kantaa kumpi on tärkeämpi. Kuitenkaan päätöstä näiden kahden välillä ei pitäisi tehdä sillä perusteella, että Bore on vanhempi. Ikä ei automaattisesti merkitse historiallista merkittävyyttä, eikä iän puute historiallisen merkityksen puutetta.

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 04.08.2010, 20:13:44
Liiketaloudellisesti Helsinki taitaa olla se kaikkein kannattavin kaupunki, anteeksi vaan turkulaiset.  :( Ongelma toki Helsingissä on se, että mihin se alus laitetaan, eli saadaanko sille ylipäätään lupaa.
Sanoin tämän jo aikoinaan Finnjetin pelastamisen yhteydessä, mutta idea pätee yhtä lailla tässä tapauksessa: Helsingissä ainoa järkevä sijoituspaikka laivahotellille olisi Kanavaterminaalissa. Paikka on aivan keskustan tuntumassa ja sitä ei vakituisesti käytetä. Ilmeisesti jo haudatun designhotellin tilalle Katajanokan rantaan sopisi täydellisesti merihenkinen laivahotelli. No, tällä ei nyt ole varsinaista merkitystä, koska Borea ei olla Helsinkiin tuomassa.

Jussi Littunen

#35
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 05.08.2010, 11:55:56
Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 04.08.2010, 20:13:44
Liiketaloudellisesti Helsinki taitaa olla se kaikkein kannattavin kaupunki, anteeksi vaan turkulaiset.  :( ... Kesällä Helsinki on täynnä turisteja, ulkomaisia turisteja erityisesti. Turun matkailijamäärät taitaa olla marginaaleja Helsinkiin verrattuna (jos kotimaan matkailua ei lasketa).
Sanoin tämän jo aikoinaan Finnjetin pelastamisen yhteydessä, mutta idea pätee yhtä lailla tässä tapauksessa: Helsingissä ainoa järkevä sijoituspaikka laivahotellille olisi Kanavaterminaalissa. Paikka on aivan keskustan tuntumassa ja sitä ei vakituisesti käytetä. Ilmeisesti jo haudatun designhotellin tilalle Katajanokan rantaan sopisi täydellisesti merihenkinen laivahotelli. No, tällä ei nyt ole varsinaista merkitystä, koska Borea ei olla Helsinkiin tuomassa.

Tämä kysymys sattuikin juuri sopivasti, kun tuli muutama viikko sitten tutkittua maailman suosituimpien turistikaupunkien listaa vuodelta 2006: Helsingissä käy vuosittain 847'000 turistia, Turussa 87´000. Eli ero on melkoisen selvä. Lista on jo vanhentunut, ja sivun linkistä pääsee katsomaan myös uudempaa listaa.

Turku on v. 2011 Euroopan kulttuuripääkaupunki, ja se saattaa nostaa hieman turistien määrää, mutta en myöskään usko että turisteja riittää ympäri vuoden tasaisesti. Kulttuuripääkaupunkivuosi ei myöskään auta pitkällä tähtäimellä, eikä se varmaan mitenkään dramaattisesti muuta turistimääriä.  Toisaalta, laivahotellissa on oma viehätyksensä ja erikoisuutensa, ja se on hyvä markkinavaltti perinteisiä hotelleja vastaan kilpailtaessa - pärjääväthän Turun normaalitkin hotellit vuoden ympäri. Jos varman päälle haluaisi pelata, olen ehdottomasti samaa mieltä Helsingin paremmuudesta. Jos Sid ja kumppanit haluavat ottaa riskin, niin kuin ilmeisesti haluavat, voi Turussakin yrittää. Mistä sitä koskaan tietää?

Olisiko aluksen vuokraaminen muihin rantakaupunkeihin esim. suurien konferenssien aikaan hyvä idea, tai jopa konferenssiristeilyjen tekeminen erikoisvarauksella? Jos alusta käytettäisiin jollakin tavalla Forum Marinumin osana, voitaisin Forum Marinumia edellyttää osallistumaan myös kustannuksiin, mitä he eivät varmaankaan halua.

Tuo kerrostaloyhtiön valitus on tietenkin luonnollinen asia, koska alemmissa kerroksissa asuvien jokinäkymä peittyy. Alueella on myös pula parkkipaikoista, mutta Forum Marinumin parkkipaikkaa laajentamalla keskustan suuntaan saataisiin tähän asiaan helpotusta. Välissä on kuitenkin nurmikenttä/puisto, ja sen muuttaminen parkkipaikoiksi tuskin saisi kannustusta. Muuten sijainti olisi etäisyyksiensä ja maisemien puolesta erinomainen, verrattuna esimerkiksi Finnjetille tarjottuun Pansioon.

Kalevi Lehto

#36
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 05.08.2010, 11:55:56
Bore oli vain yksi lukuisista Suomen ja Ruotsin väliä seilanneista matkustajahöyryistä.
Kuitenkin ainoa jäljellä oleva (pl.Birger Jarl, jota on muunnettu ulkonäöllisesti aikalailla ja jonka toki silti toivoisin pysyvän liikenteessä vastakin...)  ja monin tavoin ainutlaatuinen. Alushan on rakennettu varsin pitkälti 1930-luvulta olevan suunnitelman mukaan, jonka toteutus lykkääntyi sodan ja sitä seuranneiden pulavuosien takia. Ss.Bore olikin ehkä maailman viimeinen perinteiseen tyyliin rakennettu matkustajahöyry, "liner", olihan tuohon aikaan(1960) jo maailmalla vahvasti voimissaan nykyinen diesel-autolauttakonsepti.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.08.2010, 21:30:59
Ss.Bore olikin ehkä maailman viimeinen perinteiseen tyyliin rakennettu matkustajahöyry, "liner", olihan tuohon aikaan(1960) jo maailmalla vahvasti voimissaan nykyinen diesel-autolauttakonsepti.

Sori OT mutta pakko puuttua tuohon. Borea myöhemmin rakennetuista, hieman suuremmista valtamerihöyryistä tulee äkkiseltään mieleen:

- http://www.thegreatoceanliners.com/michelangelo.html
- http://www.thegreatoceanliners.com/raffaello.html
- FRANCE/NORWAY

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 06.08.2010, 21:44:02
Sori OT mutta pakko puuttua tuohon. Borea myöhemmin rakennetuista, hieman suuremmista valtamerihöyryistä tulee äkkiseltään mieleen:

- http://www.thegreatoceanliners.com/michelangelo.html
- http://www.thegreatoceanliners.com/raffaello.html
- FRANCE/NORWAY


Ja näiltäkin vesiltä Svea Jarl (1962). Siinä mielestä virheellistä puhua Boresta viimeisenä matkustajahöyrynä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tero Söderholm

#39
Ettei menis ihan pilkun viilaamiseks: Kalevi sanoikin EHKÄ .....ehkä piti sanoa: eräs viimeisistä !
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 04.08.2010, 20:13:44
Kuten Mikko-Oskari totesi, Kotka repisi jo voiton jos kotipaikan perusteella asiaa kytätään. Okei, täytyy myöntää, että laivahotellina tai -ravintolana Kotka ei ehkä ole riittävän puoleensavetävä kaupunki, että siitä mitään tulisi.
Jatkan tästä vielä hitusen... miksi alus ylimalkaan pitäisi säilyttää siinä kaupungissa, mihin se oli rekisteröity? Toki tämä on järkevää silloin, kun kotisatamaan on joku erityinen side. Kristina Reginan tapauksessa toisaalta aluksen yleisin lähtösatama Suomessa on ollut Helsinki; Kotka aluksen perässä on ollut vaan eräänlainen historiallinen kummajainen (hyvin kunnioitettava sellainen kylläkin). Jos laiva säilytettäisiin Kristina Reginana (näin ei tietenkään olla tekemässä, mutta jos), olisi myös aluksen historian kannalta järkevin sijoituspaikka Helsingissä.

Kalevi Lehto

#41
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 06.08.2010, 22:20:42
Ja näiltäkin vesiltä Svea Jarl (1962). Siinä mielestä virheellistä puhua Boresta viimeisenä matkustajahöyrynä.
Mutta katsopa ulkonäköä. Svea Jarl ei mielestäni ollut olemukseltaan mitenkään "perinteinen" höyryalus, vaan ulkonäöltään jo varsin ajanmukainen, vaikkakin höyrykoneistolla varustettu.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Toivonen

Kiistely Kristina Reginan sijoituspaikasta jatkuu

Aurajoen länsirannan alueen yhdessä Turun kanssa toteuttanut Kuntien eläkevakuutus (Keva) vastustaa ravintolalaiva Kristina Reginan tuloa omistamiensa asuintalojen edustalle. Keva väläyttää rakennuslupahakemusta koskevassa huomautuksessaan vaihtoehdoksi esimerkiksi Barkerin puiston kohtaa.

Kristina Reginan uusi omistaja Oy S/S Borea Ab sai tiistaina satamaliikelaitoksen johtokunnalta viiden vuoden sijoitusluvan. Paikkana on Sigynin ja Crichtoninkadun välinen laituriosuus, jonka takana sijaitsee Kevan ja sen omistamien kiinteistöyhtiöiden asuintaloja.


http://www.ts.fi/online/lahialue/152444.html
"Tere tulemast Titanicule!"

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 12.08.2010, 11:48:06
Kiistely Kristina Reginan sijoituspaikasta jatkuu

Aurajoen länsirannan alueen yhdessä Turun kanssa toteuttanut Kuntien eläkevakuutus (Keva) vastustaa ravintolalaiva Kristina Reginan tuloa omistamiensa asuintalojen edustalle. Keva väläyttää rakennuslupahakemusta koskevassa huomautuksessaan vaihtoehdoksi esimerkiksi Barkerin puiston kohtaa.

Kristina Reginan uusi omistaja Oy S/S Borea Ab sai tiistaina satamaliikelaitoksen johtokunnalta viiden vuoden sijoitusluvan. Paikkana on Sigynin ja Crichtoninkadun välinen laituriosuus, jonka takana sijaitsee Kevan ja sen omistamien kiinteistöyhtiöiden asuintaloja.


http://www.ts.fi/online/lahialue/152444.html

Barkerin puiston eteen eli Aurajoen alajuoksun länsipuolelle Kevan ehdotus. Mutta onko siinä kohtaan tarpeeksi syväyttä "ex.Ms.Kristina Reginalle"? "Wanhalle rouvalle" tuo on mainio sijoituspaikka mikäli teknisesti pystytään toteuttamaan. Lomakaupunkinahan Turku on monelle tuttu tai sitten läpikulku paikkana jossa voi pysähtyä. Turun lomamatkaa suunnitteliville "Loma Turussa" .

Terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Miia

Tämmöttinen kysymys teille arvon kollegat että kuinka moni teistä aikoo olla kameran kanssa aurajoella kun Kristina Regina saapuu tänne Turkuun?

Eräs kaverini mitä ei voisi laivat vähempää kiinnostaa ni sanos et on siinä järkeä mennä sitä kuvaamaan jos se tulee vaikka keskellä yötä?

Sitten kun sanosin et kyl siinä on järkeä ja et varmasti siel on muitakin laivafriikkejä niin kaverini sanoi et mahtaako olla tuskin.

Eli mää aijon sen ainakin kuvata sen saapumisen vaik tulis mihin aikaan jos sen missaa niin sit saa katua loppu iän.