Kristina Cruises talousvaikeuksissa

Aloittaja Juhani Gronlund, 14.07.2013, 13:27:14

« edellinen - seuraava »

Raimo Lahtinen

Lainaus käyttäjältä: Markku Kastinen - 01.12.2013, 08:20:39
Tietääkö kukaan kuinka ja missä itse laiva Kristina Katarina talvehtii.  Jääkö Kanarialle vai ajetaanko Välimerelle odottamaan kevättä, jota ei koskaan mahdollisesti tule?  Laiva on vain kelvollinen, mutta laivan henkilöstö on suurenmoinen. Siinä katoaisi kunniakkain osa suomalaisen matkustajamerenkulun historiaa.
Olemme risteilleet vanhan rouwan aikana ja ensikesänä on varattuna Norjan risteily Katarinalla. Saas nähdä olemmeko mukana, toivottavasti. Nuo YT neukkarit kyllä aina mietityttää. Tahtoo suomalainen yleensä hävitä kustannuksissa kovissa kilpailutilanteissa. On kyllä myös hyviä kokemuksia onnistuneesta matkasta ulkomaisen tarjoajan kyydissä kotiovelta kotiovelle.

Markku Kastinen

Tuo, Raimo on se tapa jolla suomalainen matkustajamerenkulku saattaa pelastua.  Norjan vuoret näyttävät laivalta katsoen vieläkin paremmilta kuin vuonot sieltä ylhäältä.  Eräs parhaista, ellei paras niistä 15 risteilyistä, joita olen KC:n kyydissä kokenut.  Siinä mielessä uusi rouwa on vanhaa parempi, että kansitilaa riittää, mutta aivan samanlaista nostalgia-arvoa ei siitä löydy kun ei ole entiseen malliin puuta seinissä.  Liiallisen puun käytön takia kai KC joutui Solas säännösten takia wanhasta rouwasta luopumaan.  Baarijakkaroista tunnistin että Kristina Regina on se sama Bore, jolla tein ensimmäisen ruotsinmatkani v. 1964.

Katarinalla, silloisella Konstantin Simonovilla tein ensimmäisen risteilyn 90 luvun alussa Kronstadtiin, jolloin vielä sirppi ja vasara liehui viimeisiä kertoja tangossa.  Ellen tietäisi, en olisi tunnistanut laivaa samaksi.  Sen verran edukseen laiva KC:n on väreissä on muuttunut ja kansitilaa toisin kuin Reginassa on kerrankin riittävästi.  Itse asiassa aika elitistinen laiva, puoluejohdolle tarkoitettu ja tehty seilaamaan kaikilla maailman merillä ja kansitilat ovatkin suunniteltu myös ohjusten laukaisua silmälläpitäen. Niitä toivottavasti laukeaa edelleen, mutta vain hyteissä.
Kun en ole kelluvista ostoskeskuksista kiinnostunut, kokemukset muiden varustamoiden laivoista rajoittuvat näihin vain vähän yli tuhannen matkustajan kokoisiin aluksiin:

*** MS Sunbird, entinen Song of America, made in Finland risteily Karibialla v. 2000. 8 suomalaista
* MV Melody, MSC:n operoima aika ruma purkki Välimerellä v. 2001. 6 suomalaisista
**** SS Emerald, Thomson Cruises. Adrianmerellä v. 2006 . 2 suomalaista

Rentoutumistarkoituksiin KC pesee kevyesti nuo kaikki.  Ainoa näistä jossa suomalainen asiakas on aina oikeassa. Toivon että Katarinalla vielä tavataan.

Markku

Juha Paulavuo

Lainaus käyttäjältä: Markku Kastinen - 01.12.2013, 08:20:39
Tietääkö kukaan kuinka ja missä itse laiva Kristina Katarina talvehtii. 


Ainakin vielä on Las Palmasin satamassa. Luulen, että paljon riippuu yt-neuvotteluista :-\

Kalle Id

Eiköhän tuo Kanarialla pysy, kun kevään risteilykauden ensimmäinen lähtö merkitty alkavaksi 27.3. Gran Canarialta. Turha sitä on laittaa vielä lisää fyrdeä siihen, että laiva ajetaan Helsinkiin ja takaisin ilman matkustajia.

Timo Selkälä

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2013/12/17/yle-kristina-cruises-lomauttaa-150-henkiloa/201317499/12

kertoo seuraavaa:
Yle: Kristina Cruises lomauttaa 150 henkilöä
Kristina Cruises hakeutui yrityssaneeraukseen marraskuussa.
Taloussanomat
17.12.2013 16:14
4
Kotkalainen varustamoyhtiö Kristina Cruises lomauttaa 150 henkilöä, kertoo Yle uutiset.

Kristina Cruisesin meneillään olevissa yt-neuvotteluissa on sovittu joulun jälkeen alkavista lomautuksista.

Lomautukset eivät koske kunnossapidon työntekijöitä eivätkä osaa toimistotyöntekijöistä.

Lomautukset kestävät Ylen mukaan enintään kolme kuukautta.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ari Leskinen

#35
Montakohan sinne laivalle jää huoltohommiin ja mitkä voisivat olla jobit?

Vai otetaanko paikallisesta korjaamosta "remonttiryhmä"
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Rami Kristian Wirrankoski

Byssan tietotoimiston mukaan Kristina Katarina luovutetaan huomenna uudelle omistajalle...

Kalle Id

Jos tieto on totta, niin luovutetaankohan laiva siis toiselle operaattorille vai onko kyseessä myynti jollekin rahoittajataholle+takaisinrahtaus KC:n liikenteeseen?

Rami Kristian Wirrankoski

Ja nyt on sitten kauppa julkinen. Laiva myyty ja henkilökunta irtisanottu :(
Kännyllä en saa uutislinkkiä. Tieto myös jo firman sivuilla...

Timo Toivonen

Siinä ikävä tiedote kotisivuilta:

M/S Kristina Katarina uudelle omistajalle:
KRISTINA CRUISES JATKAA RISTEILYLOMIIN KESKITTYVÄNÄ MATKANJÄRJESTÄJÄNÄ

Kristina Cruises yhtiön omistukseen vuonna 2009 tullut ja mittavan remontin jälkeen elokuussa 2010 Suomen lipun alla liikennöinnin aloittanut risteilylaiva Kristina Katarina on vaihtanut omistajaa. Aluskauppa tehtiin tänään 8.1.2014 ja laiva luovutettiin uudelle omistajalle Kanariansaarilla, Las Palmasissa.

Kristina Katarina myytiin kansainväliselle sijoittajaryhmälle. Laivan hoitovarustamona tulee olemaan FleetPro Ocean  (ent.  International Shipping Partners) jonka kotipaikka on Miami. Käsityksemme mukaan uusi omistaja etsii alukselle tulevaa jatkokäyttöä.

Aluksen myynti liittyy yhtiön yrityssaneerausmenettelyyn ja valmisteilla olevaan saneerausohjelmaan. Laiva siirtyy uuden omistajansa myötä pois Suomen risteilymarkkinoilta ja Kristina Katarinalle vuodelle 2014 julkaistut risteilyt peruuntuvat. Laivan myynnin takia yhtiö joutuu myös irtisanomaan koko merihenkilöstön. Kristina Cruises luopuu laivakaupan myötä kokonaan varustamotoiminnasta ja keskittyy jatkossa tuottamaan sisältörikkaita risteilylomia suomalaisille asiakkaille tuttuun Kristinan tapaan eri varustamojen aluksilla niin joilla kuin merillä.

Kristina Cruisesin vuoden 2014 uusi risteilylomatarjonta julkaistaan koko laajuudessaan tammikuun aikana. Tällä hetkellä myynnissä ja varattavissa ovat huhtikuussa toteutettavat Reinjoen risteilyt sekä juuri julkaistut kesäkuukausien jokiristeilyt. Uutuusmatkat kesäaikaan toteutettavista pohjoisten kohteiden risteilyistä julkaistaan tammikuun loppuun mennessä.
Kristina Katarinan peruuntuvat matkat:

Kristina Cruises on lähiviikkoina yhteydessä kaikkiin Kristina Katarinalle risteilyloman varanneisiin asiakkaisiin korvaavan matkan löytämiseksi tai maksettujen matkamaksujen palauttamiseksi. Yhtiö on käsitellyt vuodenvaihteen ympärillä matkamaksujen palautusasiaa hyvässä yhteistyössä Kilpailu- ja Kuluttajaviraston kanssa ja asiakkaille tullaan kirjeitse tiedottamaan, kuinka matkamaksujen palautukset toteutetaan. Pahoittelemme, että talven Kanariansaarten risteilyjen peruutusten osalta asiaa ei ole tätä ennen pystytty edistämään, sillä yhtiön toiminnan tulevaisuuden suunnitelmat sekä Kristina Katarina – aluksen myynti ovat olleet ratkaisevassa roolissa tämän poikkeuksellisen tilanteen laukaisemisessa.

Kristina Cruises Oy
"Tere tulemast Titanicule!"

Eerik Laine

ISP:llä, tai nykyisellä FleetPro Ocean hankki siis jo toisen Georg Otsin sisaruksista. Oma veikkaukseni on että Katarinalla korvataan jo eläkeiän partaalla oleva Sea Adventurer. Sea Adventurer on vuokrattuna talvikausiksi Quark Expreditionille maaliskuulle 2015 asti, ja ensi kesäksi Albatros Travelille. Marraskuusta-maaliskuulle laiva risteilee Quarkille Antartiksella, ja kesäisin Albatrossille Gröönlannin, Islannin ja Huippuvuorten maisemissa. Jos tämä visio ei toteudu, Katarinalla luultavasti riittää ainakin keikkaa tuulipuistojen rakennuspuuhissa sisaraluksensa tapaan.

Joonas Vähämäki

Sen pituinen sitten se tarina :( Turha varmaan spekuloida tässä vaiheessa, että oliko Kristina Katarinan hankinta ja remontointi yksinkertaisesti se suurin syy.

Ilpo Kuivanen

Omana mielipiteenäni koko Kristina Cruisesin konsepti oli jokseenkin hölmö: yksi risteily tuonne, toinen tänne ja kolmas mihin nyt sattuikaan. Tavallisella normi-suomalaisella työn orjalla ei ole välttämättä mahdollisuuksia valita niitä lomaviikkojaan ihan miten sattuu ja jos ko. firman risteilyt kiinnostivat, piti siis ottaa se, mikä sattui lomaviikolle taikka olla ottamatta, jos se ei ollut juuri se, mikä kiinnosti. Oliskohan kannattanut yrittää jotakin pysyvämpää? Lisäksi asiaan liittynyt paikalle lennättäminen charter-koneella ei varmaan auttanut asiaa: laivalla oli siis käytännössä yksi lentokoneellinen väkeä. Vaikea myydä laivaa täyteen tällaisella järjestelyllä. Esimerkiksi lähdöt sellaisesta paikasta, jonne pääsisi omallakin kyydillä ja paluu takaisin, voisivat olla fiksumpia. Näin voisi viettää lähtösatamassakin muutaman päivän ennen taikka jälkeen risteilyn.

Puhumattakaan siitä, että ohjelma näytti olevan aikamoista eläkeläisille suunnattua "humppahelvettiä". Tällaisena keski-ikäisenä risteilyistä kiinnostuneena ihmisenä minua ei mokoma napannut ollenkaan.

Joku kyydissä ollut voi olla tietenkin eri mieltä, kerroin vaan miltä tämä näytti.

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 09.01.2014, 11:04:52
Omana mielipiteenäni koko Kristina Cruisesin konsepti oli jokseenkin hölmö: yksi risteily tuonne, toinen tänne ja kolmas mihin nyt sattuikaan. Tavallisella normi-suomalaisella työn orjalla ei ole välttämättä mahdollisuuksia valita niitä lomaviikkojaan ihan miten sattuu ja jos ko. firman risteilyt kiinnostivat, piti siis ottaa se, mikä sattui lomaviikolle taikka olla ottamatta, jos se ei ollut juuri se, mikä kiinnosti. Oliskohan kannattanut yrittää jotakin pysyvämpää? Lisäksi asiaan liittynyt paikalle lennättäminen charter-koneella ei varmaan auttanut asiaa: laivalla oli siis käytännössä yksi lentokoneellinen väkeä. Vaikea myydä laivaa täyteen tällaisella järjestelyllä. Esimerkiksi lähdöt sellaisesta paikasta, jonne pääsisi omallakin kyydillä ja paluu takaisin, voisivat olla fiksumpia. Näin voisi viettää lähtösatamassakin muutaman päivän ennen taikka jälkeen risteilyn.


Sinne lensivät kahdella koneella , eli laivan täysi kapasiteetti mahtui koneisiin. Ja ei olisi mitään menestymisen mahdollisuuksia jos vain yhtä tai kahta reittiä ajettaisiin. Ihmisiltä loppuisi kiinnostus hyvin äkkiä.  Se onnistuu ainoastaan isoilla yhtiöillä jotka markkinoi ympäri maailmaa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalle Id

Jani on ihan oikeassa reiteistä puhuttaessa. Muunlaisella reitityksellä Kristinan konsepti ei olisi toiminut. Ongelma oli toisaalla, liian suuressa laivassa Suomen markkinoille/liiallisessa riippuvuudessa Suomen markkinoista ja Suomen lipun kalliudessa.

Rehellisesti sanottuna yllättävää ei ole, että KC meni nurin vaan se, että KC sinnitteli lähes 20 vuotta.