Folklandia-risteilyjen tulevaisuus

Aloittaja Juhani Reku, 28.07.2014, 15:27:03

« edellinen - seuraava »

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 29.07.2014, 19:26:30
2500 hyttimatkustajasta pääsee  suurin osa  nauttimaan esityksistä samaan aikaan.

Siinähän se ratkaisun avain tulikin :) Rajataan 500 esiintyjää/esiintyvää matkustajaa joukosta pois, niin jo mahtuu. Seuraavana vuonna tilaa on varmasti sitäkin enemmän.

Tapio Väyrynen

Sinänsä jännää, että kyseessä niin suosittu tapahtuma, että tälläiseen alukseen ei mahdu kaikki alan harrastajat kerralla.
Tulee mieleen se, että miksi ei näin suosittua tapahtumaa järjestetä vaikka pari kertaa vuodessa, jos tulijoita on paljon.

Samoin kuin Visbyn risteilyjä voisi tehdä useammin kuin 2 kertaa kesässä.

Janne Raiskinmäki

Tuskinpa kuitenkaan kahta laivallista osallistujia riittäisi.  Muutama vuosi sitten puhuttiin että seuraava Folklandia myydään lähes heti  loppuun risteilyn jälkeen. Taitaa into olla kuitenkin vähän hiipumassa, kun nyt ei ollut vielä Europaa myyty loppuun, puoli vuotta ennen.  (Onhan Sottiisinkin osallistujamäärät olleet laskussa. Kaustisesta en tiedä.)



Mikko-Oskari Koski

Suomessa on varsin runsaasti musiikin harrastajia, Kansanmusiikkiliitto hyvin organisoitu toimielin ja Pispalan sottiisi sekä Sata-Häme soi toimijoita, jotka jaksavat tuon kokoisen tapahtuman tuottaa. Kun itse katson Folklandiaa ja Harmonikkaristeilyä hieman sivusta eli kuoro- ja orkesteriharrastajien lehden toimittajana, voin osoittaa niitä kohtaan vain suurta kunnioitusta. Tapahtuman tuottaminen kun ei ole ihan kevyttä touhua.
Muistelisin, että Folklandia keksittiin -90-luvulla talvitapahtumaksi, jossa kansan-ja maailmanmuusikot kohtaisivat. Alan harrastajia Suomessa on huomattavasti yli yhden laivan pokan, joten sikäli tulijoita useammallekin reissulle varmasti riittäisi, mutta ainutkertaisen risteilyn uniikkius kärsisi, jos tapahtuma toistuisi useammin kuin kerran vuodessa. Uskoakseni harmonikkaväellä on sama toimintaideologia.

Kumpaakaan mainittua risteilytuotetta tuskin olisi keksittykään ilman Europan runsaita keikka-areenoja, vaikka musikantteja on toki nähty ja kuultu muillakin laivoilla (enkä tällä tarkoita humppaorkesteria baarissa). Sibelius-Akatemia järjesti aikanaan Silja Symphonylla (joka oli laivaksi valittu täysin nimensä takia) oman syystapahtumansa, jolloin opiskelijoiden sinfoniaorkesteri heitti keikan Promenadella.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mika Honkonen

Itse en noista tapahtumista juuri tiedä mitään eikä hirveesti kiinnosta kyseiset musiikkilajit mutta näiden ja muitakin tapahtumia ajatellen.

Kuinka paljon noille risteilyille on lähdössä pelkästään musiikki porukkaa ja kuinka iso osa on muita risteilijöitä/reittimatkustajia ?
Olisiko aihetta vuokrata alus charter-risteilylle ?
Voiko turvallisuus tai muista syistä autokantta hyödyntää charter-risteilyillä yleisö tilaisuuksiin ?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Pasi Saarinen

Tuolla luki jo aiemmin näin: Molemmat tapahtumat ovat koko laivan tilauksia, joten niillä ei ole edes mahdollista mennä vain reittimatkustajana yli, olipa reitti mikä tahansa.

Arto Papunen

Folklandia käsittääkseni nyt risteilty, onko foorumilla mukanaolleita kuinka järjestelyt saatiin laivalla toimimaan?

Mikko-Oskari Koski

#22
Oli ilo saada ensimmäistä kertaa osallistua Folklandialle. Ilmeisesti kaikki ei BQ:lla ollut mennyt kuin rasvattu, koska avajaisgaalassa erityisen suuret aplodit nostatti lause "poika on tullut kotiin" (siitäkin huolimatta, että laiva on suomen sukupuolineutraalissa kielessä nainen).
Osa asiakaskunnasta oli viime- ja edellisvuosina majoitettu johonkin sataman tuntumassa olleeseen hotelliin, mikä oli rikkonut kuvion yhtenäisyyttä. Nyt moiseen ei ollut tarvetta, kun ennakkomyynti oli tehty BQ:n mukaan, ja lisäpaikkojakin oli saatu alkusyksystä tarjolle. Ennakkomyynnissä, joka alkoi kaksi tuntia ennen tämänvuotisen risteilyn päättymistä, Folklandian kapasiteetista menee laakista noin 85-90%, eikä kaikkia jäljellejääviä paikkoja edes myydä, koska tietty reservi tarvitaan mahdollisia kutsuvieras- ja erikoisesiintyjävarauksia varten. Itsekin pääsin juuri tällä momentilla mukaan akreditoinnilla, jonka olin tilannut vasta pari kuukautta sitten. Hytti oli deLuxe, mikä on sikäli ihan ymmärrettävää, ettei järjestäjillä todennäköisesti ollut muuta reserviä jäljellä... 8)

Folklandia on erinomaisen vaikuttava tapahtuma, siinä menee kirjaimellisesti päällekkäin monta musiikin esittämisen kerrosta, ja kaikki se kliseiden kokoelma, mikä ruotsinlaivan käsitettä yleensä leimaa, kääntyy tässä positiiviseksi alkuvoimaksi. Koko laiva kirjaimellisesti soi koko matkan ajan, eikä kenelläkään tuntunut olevan kiire levolle -tuntui jotenkin absurdilta, kun ravintolakannet pursusivat porukkaa kolmen aikaa yölläkin.
Jos kuviosta nyt pakko on jotain olennaista vikaa hakea, isoin lienee se, ettei Europan pääsisäänkäyntiä vieläkään ole Helsingissä mahdollista käyttää. Vitosen lankkupaikat olivat mennen tullen tukossa, vaikka laivaan noustessa yhteislaulu helpottikin kaikkien oloa. Mutta rumpusettien tai kontrabassojen kanssa laivalle tulevat matkalaiset luonnollisesti haluavat ensi töikseen viedä nämä tilaa vievät tarvikkeensa soitinnarikkaan, joka sijaitsee konfassa, kannella 12, ja sinne olisi jouhevaa päästä yhdellä hissillä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#23
Vuoden Folklandian uudistuksia oli soitinnarikan sijoittaminen seiskan ahteriin kaupan taakse, mikä oli erinomainen ratkaisu, kun maihinnousu oli nyt onnistuttu saamaan saman kannen pääexitiin.
Toki kolmentuhannen henkilön siirtäminen tuotakin kautta on omanlaisensa suoritus, ja ainakin oma risteilyni oli miltei "perinteinen 24-tuntinen": lähtö terminaalista kohti laivaa alkoi perjantaina kello 17.22 ja paluu saman rakennuksen alempaan kerrokseen seuraavana päivänä 17.12...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Pitkän odotuksen jälkeen toteutunut Folklandia 2023 oli ymmärrettävistä syistä joutunut muuttamaan Baltic Princessille, mutta tapahtuman paluu oli niin upea asia, ettei laivan vaihtuminen tietyiltä osiltaan heikommaksi häirinnyt. Ex-tempore-keikkojen ja pelimannin penkkien osalta BP oli jopa Europaa toimivampi, ja isoja show-tilojakin oli tarjolla neljä; ahterin iso baari ja 10.kannen disko sekä keulan Iskelmäbaari ja konfan iso tila. Muina virallisina keikkaestraadeina toimivat Pianobaari ja SeaPub. Etäisyydet toki olivat Europaa isommat, ja laivassa saattoi hetkittäin olla hiljaisiakin paikkoja. Starlightissa tuli tilanahtaus konkreettisesti vastaan vain keskiyön huutokatrillissa, mutta eipä se kunnolla mahtunut vastaavaan tilaan Europallakaan.
Soitinnarikan sijoittaminen 5.kannen exitin viereen lastenhuoneeseen oli hyvä oivallus, ja myös kansanmusiikkitapahtumien esittely mahtui ravintolakannen käytävälle, vaikka arkadi toki on Europaa ahtaampi.

Pääasia on kuitenkin, että Folklandian vanha hyvä henki on voimissaan, ja tämä ainakin minun rankingissäni miltei ainoa käymisen arvoinen maihinnousuton risteily elää jälleen.  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950