Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Navigator: ABB toimittaa Azipodit Kanadan polaarimurtajaan

Alukseen tulee 34 MW propulsioteho, jonka tuottaa yksi akselilinja keskellä ja kaksi Azipod-yksikköä, yksi kummallakin puolella.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#782
Keskustelu jäänmurtajalaivaston uudistamisesta on näemmä herännyt:

Kaleva: Jäänmurtajien hankintaa ei voi enää lykätä – etusijalle Suomen saavutettavuus ja ulkomaankaupan edellytykset
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Ruotsin uudet jäänmurtajat myöhästyvät:

Sjöfartstidningen: Sjöfartsverkets nya isbrytare försenas

Suomen jäänmurtajalaivaston uusiminen alkaa Voimasta:

Yle: Tuffare isvintrar att vänta – därför måste vår äldsta isbrytare bytas ut så fort som möjligt

Maaseudun Tulevaisuudessa taas on muisteltu vanhan Voiman jääkokeita:

MT: MT 100 vuotta sitten: Sääntö-Suomen pikkuseikat ja muodollisuudet pitävät upouuden jäänmurtajan laiturissa, vaikka vientiteollisuus tarvitsisi sitä kipeästi

Toissapäivänä suoritti valtion uusi jäänmurtaja "Voima" koeajonsa, jossa laivan kelpoisuus tyydytyksellä todettiin. Noin 40–60 sm. vahvan jääpeitteen mursi laiva, vaikka koneet eivät olleetkaan täydessä käynnissä, tasaisesti ja varmasti, ollen vauhti n. 4 solmunväliä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.03.2024, 18:59:59 Ruotsin uudet jäänmurtajat myöhästyvät:

Sjöfartstidningen: Sjöfartsverkets nya isbrytare försenas
Tämähän on mielenkiintoista, jos oikein luen että yksikään telakka ei antanut hyväksyttävää tarjousta. Luulisi, että kun risteilylaivojen tilauksia ei liiaksi ole niin telakat olisivat innoissaan näitä rakentamassa? Vai onko sitten niin, että vaatimukset esim. aiemman osaamisen kannalta ovat liian kovat?

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.03.2024, 18:59:59 Suomen jäänmurtajalaivaston uusiminen alkaa Voimasta:

Yle: Tuffare isvintrar att vänta – därför måste vår äldsta isbrytare bytas ut så fort som möjligt

Sen ymmärtää, että Voima kannattaa uusia ensimmäisenä mutta tuolla tunnutaan pitävän Urhoa ja Sisua seuraavaksi uusimisikään tulevina. Tämä ei taida olla niinkään selvä asia, kun niitä yleisesti pidetään Otso- ja Fennica-luokkaa suorituskykyisempinä ja lieneekö käyttöpäiviäkään enempää takana Otso-luokkaan verrattuna? Käyttökustannuksissa ilmeisesti Fennica-luokka on kallein, kun ovat alkuaikoja lukuun ottamatta lähteneet töihin säännönmukaisesti viimeisinä.

Tuomas Romu

Mielestäni Urhon ja Sisun korvaaminen Voiman jälkeen on melko itsestään selvä asia. Alukset ovat 50-vuotiaita ja kuten tuossa Sjöfartstidningenin artikkelissa mainittiin, alkaa esimerkiksi varaosien saatavuuden kanssa olla vaikeuksia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 10.03.2024, 22:49:26 Käyttökustannuksissa ilmeisesti Fennica-luokka on kallein, kun ovat alkuaikoja lukuun ottamatta lähteneet töihin säännönmukaisesti viimeisinä.
Tämä menee vähän nyt ohi nyt käydystä keskustelusta, mutta noillahan on käsittääkseni jo vuosia ollut voimassa erimittainen sopimus jäänmurtokaudesta, mikä on hieman lyhyempi kuin vanhoilla perinteisillä. Polariksellakin taitaa olla omanlainen jäänmurtosopimuksensa...

Itse asiaan, onhan Urholla ja Sisulla vähemmän käyttötunteja kuin ruotsalaisilla sisarillaan, mutta yllä todetusti varaosien saanti ei ole niin yksiselitteistä enää tänä päivänä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#788
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.03.2024, 02:09:33 Tämä menee vähän nyt ohi nyt käydystä keskustelusta...

Ei mielestäni. Käyttökustannuksia vertailtaessa pitää erottaa toisistaan niin sanotut todelliset käyttökustannukset ja se, mitä alusten käyttö maksaa tilaajalle erilaisista sopimusteknisistä syistä.

Hauskana yksityiskohtana muuten tuossa Maaseudun Tulevaisuuden jutussa oli tietyllä tavalla yhtäläisyyksiä viime päivien mielipidekirjoituksiin (mm. HS). Vielä kun ottaa huomioon, kuinka jossain jutussa korostettiin tarvetta murtaa leveämpää ränniä, voisin povata seuraavan jäänmurtajan nimeksi Jääkarhua. Historialla on tapana toistaa itseään...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#789
Ruotsin merenkulkulaitos ostaa koeajamansa Polar Circle -nimisen jäänmurtajan. Uusi nimi ilmoitetaan myöhemmin.

Sjöfartsverket köper norsk isbrytare
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kanadan hallitus tilaa Quebecissa toimivalta Chantier Davie Canada -telakkayhtiöltä keskiraskaiden "Program Icebreaker"-nimellä kulkevien jäänmurtajien alkusuunnittelun:

Government of Canada awards initial contract for Program Icebreakers to Chantier Davie

Luonnollisesti tämä ei tule kenellekään yllätyksenä, koska telakka on jo aiemmin valittu rakentamaan nämä kuusi jäänmurtajaa. Projekti nytkähtää kuitenkin taas pykälän eteenpäin.

Kuten hyvin tiedämme, Davie omistaa Helsingin telakan. Nämä jäänmurtajat tullaan kuitenkin rakentamaan Kanadassa, koska ne ovat osa miljardien dollarien arvoista National Shipbuilding Strategy -projektia, jolla elvytetään kanadalaista laivanrakennusta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Myös Kanadan länsirannikolla tapahtuu kun hallitus tilasi Seaspanin Vancouverin-telakalta kuuden jäätämurtavan monitoimialuksen lopullisen tuotantosuunnittelun (211 miljoonaa euroa) ja pitkän toimitusajan komponenttien tilauksen (123 miljoonaa euroa). Projektinimellä "Multi-Purpose Vessel" eli lyhyemmin MPV tunnettuja aluksia olisi tarkoitus tilata kolmessa erässä yhteensä 16.

Government of Canada awards 2 contracts for Canadian Coast Guard's Multi-Purpose Vessels

Noin satametriset alukset ovat sikäläisessä luokittelussa "kevyitä jäänmurtajia" ("light icebreaker") mutta niiden jääluokka on sama kuin meikäläisellä Polariksella eli Polar Class 4 ja jäänmurtokyky metrin luokkaa. Alukset on suunniteltu Suomessa:

Aker Arctic: Multi-Purpose Vessel designed for Canada.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Rapakon takana oppimiskäyrä on osoittautunut odotettua jyrkemmäksi ja ensimmäisen Polar Security Cutter -nimellä kulkevan raskaan polaarimurtajan "prototyyppilohkot" ovat edistyneet odotettua hitaammin:

gCaptain: Coast Guard Reports Limited Progress on Prototype Modules for Polar Security Cutter

Tarkoituksena oli rakentaa kahdeksan "harjoituskappaletta" joista jokaisen valmistaminen kestäisi noin neljä kuukautta. Yhdeksän kuukautta myöhemmin kolmen ensimmäisen prototyyppilohkon valmiusasteet ovat kuitenkin vain 42%, 27% ja 5%. Mikäli lohkot aikanaan hyväksytään, niitä tullaan käyttämän Polar Sentinel -nimen saavan sarjan ensimmäisen aluksen rakentamiseen. Yhteensä alus koostuu 85 lohkosta, joita telakka kutsuu "moduuleiksi".

Prototyyppilohkot eivät ole mikään amerikkalainen keksintö, vaikkei niitä suomalaisilta telakoilta normaalisti edellytetä. Jonkinlaista tyypillistä hankalaa paikkaa esittävän "harjoituskappaleen" tarkoitus on osoittaa, että telakan tuotantomenetelmät täyttävät eri tahojen edellyttämät laatustandardit. Jenkkimurtajien kohdalla ongelmana on runkorakenteissa käytettävä kylmäluja EQ47-erikoisteräs. Muualla vastaavaa prototyyppilohkoja voidaan edellyttää esimerkiksi silloin, kun telakka on rakentamassa niin sanottuja membraanityyppisiä nesteytetyn maakaasun varastotankkeja; tällöin tuotoksen tarkastaa asiakkaan ja luokituslaitoksen lisäksi myös tankkijärjestelmän toimittaja (ranskalainen GTT).

Jenkeillä on myös kokemusta telakan töppäilystä erikoisteräksien kanssa. 70-luvulla rakennettujen Polar Starin ja Polar Sean runkorakenne on tehty laivanrakentajan näkökulmasta varsin eksoottisista HY80- ja CGA537M-suurlujuusteräksistä, joiden hitsisaumoja jouduttiin rakennusvaiheessa korjailemaan. Teräslaatu on sen verran hankalaa käsiteltävää, että Yhdysvaltain rannikkovartiosto on välttänyt aukkojen leikkaamista alusten kylkiin niiden lähes 50-vuotisen elinkaaren aikana.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!