Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta

Aloittaja Vesa Penttilä, 11.12.2014, 15:11:08

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Megastar sai sitten tänään virallisestikin nimensä presidentti Halosen toimesta. Ennakkotiedoista poiketen laivaa ei laskettu vielä veteen, vaan se tapahtuu ilmeisesti vasta myöhemmin tässä kuussa.

Tero Lindfors

Tuli mieleen, että minneköhän pelastusveneet sijoitetaan? Havainnekuvissa näkyy vain pari MOBia ja pelastuslautat, vaikka pelastusveneitäkin on muutama, näkyvät videossa:http://megastar.tallink.com/fi/video-katso-miten-megastar-valmistuu/

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 09.07.2016, 21:28:44
Tuli mieleen, että minneköhän pelastusveneet sijoitetaan? Havainnekuvissa näkyy vain pari MOBia ja pelastuslautat, vaikka pelastusveneitäkin on muutama, näkyvät videossa:http://megastar.tallink.com/fi/video-katso-miten-megastar-valmistuu/

Luultavasti toiseen laivaan.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 09.07.2016, 21:28:44
Tuli mieleen, että minneköhän pelastusveneet sijoitetaan? Havainnekuvissa näkyy vain pari MOBia ja pelastuslautat, vaikka pelastusveneitäkin on muutama, näkyvät videossa:http://megastar.tallink.com/fi/video-katso-miten-megastar-valmistuu/

Olisko niin, että pelastuslautat riittää ja veneitä ei tulisikaan enempää?

Sami Kinnunen

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 09.07.2016, 21:28:44
Tuli mieleen, että minneköhän pelastusveneet sijoitetaan? Havainnekuvissa näkyy vain pari MOBia ja pelastuslautat, vaikka pelastusveneitäkin on muutama, näkyvät videossa:http://megastar.tallink.com/fi/video-katso-miten-megastar-valmistuu/
Ne on Turussa rakennettaviin Mein Schiff-laivoihin, jos tarkoitat kohdassa 0:13 näkyviä pelastusveneitä :)

Kalle Id

Ei tule pelastusveneitä. Helsingin ja Tallinnan välinen matka on niin lyhyt, että turvamääräykset mahdollistaa pelkkien pelastuslauttojen käyttämisen. (Kuulemani mukaan laivan rakenne on kuitenkin sellainen, että pelastusveneitä voidaan myöhemmin lisätä jos tarvitaan).

Tero Lindfors


Jarno Setälä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 10.07.2016, 17:12:11
Ei tule pelastusveneitä. Helsingin ja Tallinnan välinen matka on niin lyhyt, että turvamääräykset mahdollistaa pelkkien pelastuslauttojen käyttämisen. (Kuulemani mukaan laivan rakenne on kuitenkin sellainen, että pelastusveneitä voidaan myöhemmin lisätä jos tarvitaan).

Varmaan viitataan safe return to port -järjestelmään, jossa laiva itsessään on paras mahdollinen "pelastusvene".

https://en.wikipedia.org/wiki/Safe_Return_to_Port_requirement

Johan Snellman

Pelastusveneet eivät sinänsä liity Safe Return to Port sääntöihin vaan SOLAS turvallissuussääntöihin. Ne määräävät pelastyuslaitteiden ja varusteiden määrät. Kun matka lähimpään turvasatamaan on alle 40 mailia voidaan Hallinnon luvalla käyttää vain pelastuslauttoja. Tosin enemmän kuin veneellisessä laivassa. Niiden hinaamiseen vaaditaan sitten 4 MOB venettä. Samanlaisia ratkaisuja on sovellettu mm Raumalla rakennettuihin P&O:n Spirit sarjan laivoissa.
Jos Megastaria joskus mietittäis esim Tallinna-Tukholma reitille laivaan pitäisi asentaa pelastusveneitä. Tämä ei tosin ole kovin todennäköistä koska laivassa ei ole kovin monta matkustajahyttiä.
Safe Return sääntö määrää taas että laivan pitää auttavalla tavalla toimia minkä tahansa osaston/tilan tuhoutuessa veden sisäänpääsyn tai tulipalon takia. Tämä johtaa monien järjestelmien jakamiseen kahtia tai tuplaamiseen. Esimerkkejä on esimerkiksi komentosillan tuhoutuminen tulipalossa tai valvontahuoneen täyttyminen vedellä. Pitkän toimintasäteen laivoissa pitää myös jakaa ruuan säilytys- ja valmistustilat kahtia, WC järjestelmä ja lämmitys jakaa,  jne.

Jarno Setälä

Lainaus käyttäjältä: Johan Snellman - 05.10.2016, 19:45:18
Pelastusveneet eivät sinänsä liity Safe Return to Port sääntöihin vaan SOLAS turvallissuussääntöihin.

Kiitos tästä korjauksesta. Itse en ole juurikaan tekemisissä SOLAS:ksen matkustajien turvallisuussääntöjen kanssa ja SRTP:kin on minulle suht uusi juttu.


Kai Heino

Milloinkahan alkaa näkyä AIS:ssa? Ei vielä koeajolla näy? Eikö ajettu jo heinäkuussa?
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kai Heino

Ilta-Sanomien mukaan Tallink aikoo tutkia Hki-Riika linjaa. Megastar ei hytittömänä tälle linjalle sovi. Otetaanko Romantika tähän? Siis jos toteutuu!
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Tapio Väyrynen

Toivottavasti tuo linja toteutuu.
Oliko sinulla linkkiä Iltasanomien jutusta.
Lisäksi mikähän olisi sopiva laiva tälle linjalle.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tapio Väyrynen - 29.11.2016, 08:08:36
Toivottavasti tuo linja toteutuu.
Oliko sinulla linkkiä Iltasanomien jutusta.
Lisäksi mikähän olisi sopiva laiva tälle linjalle.

Kysymyksessä varmasti on satunnaiset risteilyt, tuskin säännöllinen liikenne. Outoa olisi, jos Europa ei hoitaisi niitä. Mutta tietysti jos Tallinnan reitiltä on luvassa paremmat tuotot, niin sitten reitille laitetaan ehkäpä joku raumalaisista.