Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski tänään kello 01:03:16 »
Ehkäpä ajatuksena on saada isompi siivu Tukholman risteilymarkkinoista? Puolalaisella hintatasolla on varmasti houkuttavuutta jo läpikyllästettyjä Helsingin ja Tallinnan reissuja vastaan vertailtaessa. Ja onhan ihan potentiaalinen riski sekin, että joku uusi yrittäjä tunkisi samalle reitille -tai vaikka vanhakin, sillä Stenahan tiettävästi on tuolla reitillä (tosin Gdynia Puolan satamana) aloittanut säännöllisiä rahtivuoroja, eikä varustamon tonnisto tuntien olisi mikään ihme, jos linjalle yllättäen siirtyisi vaikka joku Irlanninmeren visentiniläinen...
2
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 18.02.2018, 21:10:24  »
Kevättalvella 2010 oli muistaakseni hetken aikaa sellainenkin kuvio, jossa Suomenlahdella olivat Voima ja Sisu (Nordica oli ollut kautensa alussa hetken myös Suomenlahdella, mutta siirretty melko pian Selkämerelle), jonka jälkeen yhtäkkiä Voima siirrettiinkin Selkämerelle ja tuotiin sieltä Nordica takaisin Suomenlahdelle. (Tarkan tilanteen voinee tarkistaa foorumin arkistosta...) Eli periaatteessa on mahdollista siirtää Voimakin Selkämerelle. Sisu taasen taidettiin tuolloinkin siirtää lopuksi vielä Perämerelle, kun Suomenlahdella talvi taittui.

Talven 2010 tilanne meni Suomenlahden osalta suunnilleen näin: Voima töihin 2.1.2010, Sisu töihin 20.1.2010, Nordica töihin 30.1.2010 mutta se rikkoutui melkein heti ja oli korjattavana 3.2.2010 asti, jolloin Fennica tuli Pohjanlahdelta tuuraamaan Suomenlahdelle parin vuorokauden ajaksi. 4.2.2010 lähtien Voima, Sisu ja Nordica avustivat kolmistaan Suomenlahdella kuukauden verran, kunnes 4-5.3.2010 oli Sisulla keikka Ahvenanmerelle selvittelemään siellä syntynyttä laivasumaa. Sen jälkeen oli taas kolme murtajaa Suomenlahdella, kunnes 10.3.2010 Voima lähti Selkämerelle ja Suomenlahdelle jäivät Sisu ja Nordica kahdestaan. 25.3.2010 vaihtoivat Voima ja Nordica paikkojaan ja 29.3.2010 lähti Sisu Perämerelle, jolloin Voima jäi Suomenlahdelle yksin. 13.4.2010 Voima lähti uudestaan Selkämerelle ja Nordica palasi Suomenlahdelle töihin 18.4.2010 asti, jonka jälkeen Voima avusti Suomenlahdella vielä 18-22.4.2010 ja sitten oli kausi Suomenlahden osalta ohi.
3
Matkustaja-autolautat / Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 18.02.2018, 18:38:21  »
Yllättävää jos eivät muuta nimeä, mutta mistäs sitä tietää. Ylipäätään Nova Starin hankinta on vähän jännä, käsittääkseni tuokin Polferriesin linja nojaa pääasiassa rahtiin ja Nova Starissa on verrattain rajallinen rahtikapasiteetti - alkuperäinen tilaajahan jätti aikaanaan sen telakan käsiin, kun deadweight-kapasiteetti oli sovittua pienempi.
4
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 17.02.2018, 15:05:59  »
Ale on särkenyt tänään jäitä oikein kunnolla salmessa Övikiin johtavalla väylällä. :D Joskus myös Frej sahasi samalla lailla ihan Holmsundin edustalla.  :)
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDgoNqhk0edyn3P1cGgw
5
Matkustaja-autolautat / Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 17.02.2018, 11:32:10  »
Vaikuttaa siltä, että Polferriesillä on tulevaisuutta. Firma on hommannut Wawelin rinnalle toisen aluksen Gdansk-Nynäshamn-linjalle. Odotettavissa siis pitkästä aikaa päivittäinen linja tähän?
https://polferries.se/om-foretaget/mf-nova-star.html

Harmi, jos eivät muuta aluksen nimeä. Wawelin pariksi kun sopisi erinomaisesti Malbork, silloin Puolan kaksi hienointa linnaa saisi samalle linjalle nimikkolaivan. Lisäksi nimi Nova Star ei oikein ole mitään kieltä, alkuosa selkeästi latinaa, mutta loppuosa ties mitä tankeroa...
6
Muut alukset / Vs: Boren aluskaupoista
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 17.02.2018, 06:18:51  »
Bore Bay on lopettanut urakkansa Välimerellä, ja on matkalla kohti Lyypekkiä. Hangon satamalistan mukaan saapuu Transfennican hoitamana ensi viikon lauantaina Hankoon. Liekö telakkatuuraaja vai ylimääräinen lisäys laivastoon...
7
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 16.02.2018, 20:51:24  »
Fennican ennakko on tällä hetkellä juuri tuolle 21. päivälle, jos se nyt mitään edes meinaa. Voidaanhan se sijoittaa aluksi Suomenlahdelle, ja jäätilanteen kehittyessä se voitaisiin korvata Sisulla. Toisaalta voitaisiinhan Fennica lähettää Merenkurkkuun ja tiputtaa Thetis Mäntyluodon ja Kaskisten välille, ja Sisu Suomenlahdelle.

(Tuo kaikki siis puhdasta spekulointia.)

Kevättalvella 2010 oli muistaakseni hetken aikaa sellainenkin kuvio, jossa Suomenlahdella olivat Voima ja Sisu (Nordica oli ollut kautensa alussa hetken myös Suomenlahdella, mutta siirretty melko pian Selkämerelle), jonka jälkeen yhtäkkiä Voima siirrettiinkin Selkämerelle ja tuotiin sieltä Nordica takaisin Suomenlahdelle. (Tarkan tilanteen voinee tarkistaa foorumin arkistosta...) Eli periaatteessa on mahdollista siirtää Voimakin Selkämerelle. Sisu taasen taidettiin tuolloinkin siirtää lopuksi vielä Perämerelle, kun Suomenlahdella talvi taittui.
8
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 16.02.2018, 18:15:54  »

Fennicalla on viime koeajosta lähtien ollut epämääräinen ennakko Finnpilotilla. Mikäli lyödään lukkoon, tarkoittaako seuraavaa koeajoa, vai lähteekö se seuraavaksi jäänmurtoon, mikäli kylmää riittää ja jääpeite kasvaa...

Edit: Fennican ennakkoa siirretty noin viikolla eteenpäin. Viitannee jäänmurtoon...  ???

"Liikennerajoitukset: Vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, IA yli 4000 tonnia.
Raahe, Kalajoki, Kokkola ja Pietarsaari, IA yli 2000 tonnia.
Vaasa, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Kaskinen, Kristiinankaupunki, Pori, Rauma, Uusikaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik, Helsinki ja Sköldvik, I tai II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Liikennerajoitusmuutokset: Helmikuun 21. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, mikä alukselta vaaditaan:
Sköldvik, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IA tai IB yli 2000 tonnia."

Onkohan Sisun tarkoitus aloittaa Sköldvikin liikenteen avustus? Monitoimisiin (multiuseless) kun ei vieläkään ole onnistuttu 25-vuoden kuluessa rakentamaan haarukkaa jolla voisi hinata vaurioittamatta hinattavaa alusta (en nyt puutu suuresti puuttellisiin jäänmurto-ominaisuuksiin vaan ainoastaan kelvottomaan haarukkaan).

Fennica ja Nordica voidaan sitten sijoittaa alueilla jossa ei "hinaustarvetta"?

Toivottavasti case-Mäntyluoto ei toistu vispilöiden huseeratessa Selkämerellä.
9
Muut alukset / M/S Katrilli palaa Päijänteeltä takaisin Saimaalle
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Pitkänen 15.02.2018, 19:47:57  »
M/s Katrilli palaa Päijänteeltä Saimaalle. Kuopiossa 1989 valmistunut alus seilasi eteläisellä Saimaalla kunnes Lappeenrannan kaupungin omistama yhtiö myi sen vuonna 2000 jyväskyläläiselle perheyrittäjälle

Savonmaa

https://savonmaa.fi/articles/article/risteilypalvelut-saavat-uuden-aluksen-savonlinnaan

https://bluelakecruises.fi/
10
Risteilijät / Vs: Kotkaan risteilyaluksia
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 15.02.2018, 13:21:42  »
Virallinen tiedote, josta poimittua:

"Kantasatamassa:

Saga Holidays/Saga Pearl II 30.5.

Fred.Olsen/Braemar 7.6. (mahdollisesti)

Saga Holidays / Saga Sapphire 14.6.

Noble Caledonia/Serenissima 13.8.

Saga Holidays / Saga Sapphire 6.9.
"


"Viidennen risteilijän tuloa joudutaan vielä jännittämään, sillä Fred.Olsen Cruise Linesin Braemar-aluksen matkustajilla on valta äänestää kussakin kohdemaassa kahden vaihtoehtoisen sataman välillä. Suomessa Kotkan vaihtoehtona on Helsinki."

"Kaikki risteilijät kiinnittyvät tulevana kesänä Kantasataman laituriin. Risteilyjen myynnistä ja markkinoinnista vastaava Petra Cranston sanoo, että alusten tuleminen lähelle kaupungin keskustaa helpottaa järjestelyjä melkoisesti. Vieraat pääsevät helposti laivoista kaupungille, eikä viime vuoden kaltaista bussirumbaa tarvita."

"Tieto Kotkan viime kesän onnistumisesta on kiirinyt varustamomaailmassa. Petra Cranstonin mukaan monet yhtiöt ovatkin harmissaan, etteivät reitittäneet Kotkaa tulevaksi kesäksi. Mutta seuraavaksi kesäksi ovat. Vuodelle 2019 Kotkaan on tehty jo kymmenen varausta, joista viisi on vahvistettu lopullisesti. Aikaikkuna on vielä avoinna muutaman kuukauden."

Koko tiedote:
http://www.haminakotka.com/fi/ajankohtaista/kotka-vahvistuu-risteilysatamana

Kuin myös Kymen Sanomissa:
Linkki
Sivuja: [1] 2 3 ... 10