Pahin myrskyisä laivamatkasi

Aloittaja Santeri, 26.12.2001, 01:08:06

« edellinen - seuraava »

jonas

Olin Mariellalla tulossa Stokiksesta tyttöni kanssa joskus 99 helmikuussa. Oltiin juhlimassa jotain merkkipäivää ja meidän a-hytti oli viimeinen perässä ja vielä tuulen puolella ja tuuli just jotain 25 m/s. Kyllä vakaajat auttoi vähän mut pahinta oli oikeastaan ennen avomerta kun ei ollut vakaajia jäätilanteen takia ja kun heräs siihen perän hyppimiseen pari tuntia satamasta lähdön jälkeen niin oli kyllä jotenkin vaikea saada bileitä taas käyntiin.  ::)

Globab



    Ni se siis heilu/hyppi  sillo jo saaristossa?!!! Sillo tais ol aika tuuli....on muuten muutenki ikävää jos hytti sattuu olee peräs. Viime syksynä (2001) olin Europalla. Kapellskärin satamaan rantautuessa rupesi niin paljon tärisemään että taulu tippui seinältä....(2hengen hytti) ja Isabellalla tänä syksynä älytön tärinä....6kannen perimmäisessä poikkikäytävässä oli hytti. Ni mitä sillo keinu sivusta...keinuko paljon?

jonas

Joo, se peräpää tuntu tippuvan joka aaltoa vasten jo silloin saariston viimeisellä pätkällä ennen avomerta ja vakaajat otettiin käyttöön vasta kun jäät vähenivät joten siinä välillä mentiin aika ryminällä.  :o

Juha Westerlund

No kai se kaikkesta pahimmista pahin tähänastisista on varmastikkin Railship 1 etelä-itämerellä 24.12.99 tai Neiti Maria Vg seuraavana vuonna ::)...Ainoo kerta kun on heilunta ollut niin rajua ettei punkan kiinnitys pultitkaan pysyny seinässä, mikä muuten söi miestä rotan lailla....  8)

Heikki Helen

Vai että Pitching... tosin suomalaisessa merenkulkusanastossa aluksen pitkittäissuuntainen keinuminen on stamppausta ja poikittaissuuntainen keinuminen rullausta...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Kervisen Lauri

Itselleni ei koskaan ole mitään aivan hirveää merimatkaa sattunut, mutta kerrotaan silti ne parhaat;
- Meloodialla snorkkelihytissä joskus 1998-1999, ainoa kerta kun olen laivalla tullut  (vähän) merisairaaksi,
  mutta meren näkeminen helpotti heti...
- Georg Otsilla joskus 1990-1991, isäni on kertonut että kaikki astiat lensivät ym. , mutten itse luonnolisesti muista
siitä paljoa, sillä olin silloin 2-3 v. :)

Joni Huopana

Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 07.12.2002, 01:37:02 Vai että Pitching... tosin suomalaisessa merenkulkusanastossa aluksen pitkittäissuuntainen keinuminen on stamppausta ja poikittaissuuntainen keinuminen rullausta...

Ahaa. No se se sitten on.

Santeri

#22
Minun kohdallani ei ole koskaan mitään pahaa myrskyä sattunut.
Kerran kun olin Silja Europalla matkalla Tukholmasta Turkuun laiva keinui Ahvenanmerellä melko vähän ja saapui Maarianhaminaan 15 minuuttia myöhässä. Aallot olivat kyllä ihan kivan kokokoset kun niitä katseli hytin ikkunasta, mutta laiva kuitenkin poikkesi Maarianhaminassa.

Mamba

#23
Pahin omakohtainen myrsky lienee se, kun lähdettiin "pelastamaan" Estonian uhreja Hangosta... laivana mil Uusimaa.

wirrankoski

#24
Useat tietävätkin tai ovat kuulleet allekirj. kokemuksista eri laivoilla, mutta yksi pieni episodi voisi olla maininnan arvoinen. Kyseessä oli Suomen Puolisotilaallisen pursiseuran mtv NUOLI 6 ja sen aiottu syksyinen matka Turun Pansiosta Poriiin vieraisille. Matka lähti käyntiin saariston suojissa ihan mukavasti, kunnes päästiin jonnekin Uudenkaupungin edustalle. Jatko olikin sitten tosi hirveätä. Alus hakkasi vasten aaltoja, jotka vyöryivät sen yli keulan sukeltaessa sisään myrskyävään mereen. Alus natisi ja kolisi ja rämisi kuin viimeistä päivää. Itse aluksen sisäosissa radiohytissä yrittelin pitää kiinni isosta radiokaapista etten lentelisi puolelta toiselle. Viereisessä navigointitilassa yliluutnantti yhdessä merenkulkualiupseerin kanssa yritti saada karttoja pysymään pöydällä ja laatikoita kiinni nojaten jaloilla seinään ja peffoilla karttapöytään. Ohuen faneriseinän takana isot venäläiset panssarivaunun moottorit valittelivat tuskissaan potkureiden haukatessa tuon tuostakin ilmaa metrien korkeudella aallonharjasta. Koko aluksen sisäosiin levisi kitkerä dieselinkatku, joka edesauttoi kaikkien huonovointisuutta klimaksiinsa, eikä asiaa yhtään helpottanut monien miehistöön kuuluvien - niin alokkaiden kuin päällystönkin - oksentelu ylt´ympäriinsä aluksen sisätiloja, sillä ainoa wc-tila sijaitsi aluksen keulassa (miehistötilassa perässä oli toinen pieni) jokusen mutkan takana...
Ryskettä kesti muistaakseni parisen tuntia, jonka jälkeen aluksen päällikkö päätti, että tehdään 180 asteen käännös ja palataan takaisin tukikohtaan, Pansioon. Päätös olikin järkevä sillä kelillä. Luultavasti ilman tuota päätöstä ei Nuoli 6 koskaan olisi saapunut Poriin....

Mikko Pätäri

#25
Hmm... kenties kovin keli jolloin on tullut merellä oltua, oli viime vuosituhannen viimeisenä jouluna Silja Serenadella. En muista tarkkoja arvoja tuulen nopeudesta tai aallonkorkeudesta, (pimeää kun oli, niin eipä jälkimmäistä pystynyt visuaalisestikaan arvioimaan) mutta Kasuunin vaiheilla meno alkoi olla mennessä jo ihan mukavaa, ja jahka aattoilta ehti pidemmälle, niin porukka kummasti alkoi vähentyä sitä mukaa käytäviltä kun keli koveni. Hupaisinta oli katsoa, kun osa porukasta epätoivoisesti yritti pistää jalalla koreasti Atlantis Palacen lattialla.... aluksen kallistuessa oikealle porukka liukui yhteen kasaan oikeaa seinää vasten ja päinvastoin. Ja eipä siinä sitten ihan loukkaantumisittakaan selvitty, eräskin vanhempi naisihminen kannettiin paareilla pois hiukan myöhemmin....  

Eipä itsellä mitään valittamista ollut - voin sanoa että nautin tuollaisesta kelistä juuri sopivasti. Vielä kun sattui oma hytti keskilaivaan, niin ei ollut punkassa pysymisessäkään mitään ongelmia. Ahterissa tai keulassa olisi jo saattanut ollakin. Paluumatkalla keli äityi vielä jossakin määrin hurjemmaksi, ja porukasta katosi taas kuin taikaiskusta 85% hytteihinsä Söderarmin sivuuttamisen jälkeen.....  ;D

Kenny Leong

Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 07.12.2002, 01:37:02 Vai että Pitching... tosin suomalaisessa merenkulkusanastossa aluksen pitkittäissuuntainen keinuminen on stamppausta ja poikittaissuuntainen keinuminen rullausta...

Helppoahan se on sielä Kotkan koulussa merenkulkukirja nenänalla kirjoitella tarkennuksia foorumiin  ;D ;D .....eikä sitten herneitä mihinkään nenuun ;)

Salomon Kaukiainen

Joskus olen itsekkin ollut Tukholman-laivoilla tuulen ollessa 20 m/s paikkeilla, mutta eihän se loppujenlopuksi noissa laivoissa pahasti vielä tunnu. Samoin viime jouluna Finnjetillä tuuli oli aika hyvä, mutta silloin laiva oli paikallaan keula tuuleen Latvian rannikon suojissa.

Selkeästi rajuin myrsky missä olen ollut oli lokakuun alussa Kristina Reginalla Korsikan ja Sardinian välisessä salmessa. Tuuli oli kuulemma yli 20 m/s ja kyllähän sitä heräsi yöllä tuulen alkaessa puhaltaa laivan tullessa salmeen. Aallot löi lähes 3. kannen hytin ikkunaan ja keula-aallon pärskeet lensi puolivälissä laivaa olleen hytin ohi. Aamulla tuuli oli huomattavasti kevyempi mutta maininki oli noussut useamman metrin korkuiseksi. Laivan keulaosassa esiintyi ihan mukavaa leijumisilmiötä keulan pudotessa aallolta, ja yläkansien hyttien porukkaa nukkui alemmilla kansilla käytävillä. Aamiaisellakin oli mukavan väljää ja aina mitä syvempään laiva kallistui aallolla, sitä epämukavampia rysäyksiä keittiöstä kuului. ;)
Laivan nopeus pidettiin koko ajan alle 10 solmussa, kuulemma oli pahin myräkkä mihin Regina on Välimerellä joutunut.

Loppujen lopuksihan myrskyn pahuus riippuu täysin siitä minkälaisella laittella on liikkeellä, olen esim. tullu Tallinnasta 17 m/s tuulella purjeveneellä, katamaraanilla ja Finnjetillä, hieman eroahan siinä on. Voi arvata missä en tullut merikipeäksi... :)
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Globab

#28
Lainaus käyttäjältä: Salomon Kaukiainen - 11.12.2002, 16:59:39 Loppujen lopuksihan myrskyn pahuus riippuu täysin siitä minkälaisella laittella on liikkeellä, olen esim. tullu Tallinnasta 17 m/s tuulella purjeveneellä, katamaraanilla ja Finnjetillä, hieman eroahan siinä on. Voi arvata missä en tullut merikipeäksi... :)
Niin, siitä ja suunnasta mistä tuulee laivan menosuuntaan nähden sekä laivan vauhdista. Olettaisin että Helsinki Tukholman linjalla laivan mennessä Tukholmaan päin esim.25m/s tuuli tuntuu kaikista pahimmalta etelä-lounais-tuulella...kun kuulemma kerran astiatkin alkavat lennellä kyseisellä reitillä tuollaisella tuulella...Turku-Tukholma linjalla tuskin kovin kovaan ryskytykseen joutuu, pahin on varmaan Turusta tullessa myrskyinen etelä-tuuli. Lounais-tuuli ei välttämättä Ahvenanmeren "lyhyyden" ansiosta kasvata niin korkeita aaltoja kuin Pohjois-Itämerellä.
 
   M/S Mariellan päällikkö totesi viime vuonna lehdessä kun oli juttua Marraskuun 1. tai 15.päivän myrskystä, että "merenkäynti oli luonnollisesti kovaa mutta ei mitenkään erikoista". Tuolloin merellä tuuli n.30m/s(keskituuli, jonkunlainen ennätys kai), mutta pohjoisesta. Mariella meni käsittäääkseni Helsinkistä Tukholmaan päin. Merkitsevä aalonkorkeus oli Pohjoisella-Itämerellä pahimmillaan jotain 5m. Näin kova myrsky olisi ollut aika paljon pahempi, jos olisi tuullut esim. lounaasta...mikä selittyy luonnollisesti sillä, että aallot eivät ehtineet kasvamaan kovin korkeiksi, koska puhalsi "maalta" lukuunottamatta Ahvenanmeren osuutta. Esim.aaltoennätys, 7,4metriä  (korkein yksittäinen aalto 14m),Pohjois-Itämerellä on tullut joulukuussa 1999 hieman "heikommalla" tuulella....
     
 Jos jollain on kokemuksia vaikka viime marraskuun myrskyistä laivalla niin kertokoot :)

Heikki Kautiainen

#29
jaa että pahin myrskyisä laivamatka.

vaikee kysymys.

mut muuta ei nyt muistu mielee ku elämäni toinen reissu viroon, niin sieltä pois lähdettäessä, oiskos ollu Alandia. ja suuntana Tallinnasta Helsinkiin niin sen verran keinus et se on tähän asti pahin laivamatka.