Länsisataman kehittämisestä

Aloittaja Marko Mälkiä, 10.05.2005, 19:34:16

« edellinen - seuraava »

Marko Manninen

Mielestäni Länsisatamassa jätettiin liian vähän aluetta itse sataman käyttöön. Rekkojen odotuskentät vievät yllättävän paljon tilaa ja niitä ei olla huomioitu kovinkaan vakavasti suuremmalle liikenteelle. Henkilöautoille pitäisi rakentaa enemmän parkkitilaa, mieluiten parkkitaloja. Mietin vaan koska paikalliset asukkaat rupevat tekemään kansalaisaloitetta sataman melun ja liikenteen takia. Ja vaatimaan sataman liikennettä siirrettäväksi. Se on vain käynyt niin useassa paikassa ennenkin. Ensin oli melu ja sit tuli ihminen ja ihminen vaatii melun lähtemään, mutta voisi itsekkin lähteä. Olisi hyvä pyytää nimi paperiin niiltä ketkä muuttava länsisataman läheisyyteen, ettei tule valittamaan satamatoiminnoista.

Jos kaikki laivaliikenne siirretään pois Katajanokalta ja Olympia terminaalista ja siirretään länsisatamaan. Silloin voitaisiin sijoittaa vastaavat merkit valtateille mitkä tuli Vuosaaren satamallekkin. Vuosaaren satama on yksi parhaimpia satamia mitkä olen maailmalla nähnyt opastusten suhteen. Saman järjestelmän voisi rakentaa Länsisatamaankin.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

Nyt taitaa oikeasti ryhtyä jotain tapahtumaankin, kun rahaa on luvassa:
http://yle.fi/uutiset/miljoonarahoitus_helsinki-tallinna_valin_kehittamiseen/6735994

Epäselväksi tosin jää, onko tässä lisätäyttömaan yhteensä neljässä uudessa laivapaikassa mukana edelleen rakenteilla oleva LJ8 vai onko tarkoitus tehdä vielä neljä paikkaa lisää.
Selvää kuitenkin lienee, että tämän satamalaajennuksen valmistuttua kaikki matkustaja-autolauttaliikenne (Saksan ropaxeja lukuunottamatta) Helsingissä ohjataan Länsisataman kahteen terminaaliin. Ja se, että tämä satama tukkii vielä keskeneräisen läntisen kantakaupungin katuverkon erittäin lahjakkaasti.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.07.2013, 21:50:10

Selvää kuitenkin lienee, että tämän satamalaajennuksen valmistuttua kaikki matkustaja-autolauttaliikenne (Saksan ropaxeja lukuunottamatta) Helsingissä ohjataan Länsisataman kahteen terminaaliin. Ja se, että tämä satama tukkii vielä keskeneräisen läntisen kantakaupungin katuverkon erittäin lahjakkaasti.

Pääkadut satamasta ovat jo valmiit ja asuntokatujen rakentaminen valmiiksi tuskin muuttaa tilanetta paremmaksi, sillä liikennehän pitää mennä kumminkin samojen sumppuuntuneiden ristetysten kautta. 90-luvulla ennen nykyisten toimitalojen valmistumista olisi paikalla voitu parantaa liikennejärjestelyjä eritasoratkaisuin yms. mutta sellainenhan oli mahdotonta niin autoiluvastaisessa kaupungissa kuin Helsinki.

Tuomas Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.07.2013, 21:50:10
Selvää kuitenkin lienee, että tämän satamalaajennuksen valmistuttua kaikki matkustaja-autolauttaliikenne (Saksan ropaxeja lukuunottamatta) Helsingissä ohjataan Länsisataman kahteen terminaaliin.

Siis onko tuosta olemassa jo nyt valmiita suunnitelmia, että kaikki matkustajaliikenne (myös Viking ja Silja) siirretään länsiterminaaliin?

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Mäkelä - 07.08.2013, 20:21:19
Siis onko tuosta olemassa jo nyt valmiita suunnitelmia, että kaikki matkustajaliikenne (myös Viking ja Silja) siirretään länsiterminaaliin?

Mainitussa jutussa puhuttiin Helsingin ja Tallinnan välisestä liikenteestä. En todellakaan usko, että Ruotsin linjat vietäisiin Länkkäriin. Uskoisin että Viikkari pistää hanttiin XPRS:nkin kanssa,  jos tuota ehdotetaan.

Mikko-Oskari Koski

Helsingin ja Tallinnan välinen liikenne ei enää kasva niin paljoa, että se tarvitsisi neljää uutta laituripaikkaa.
Viking ei missään tapauksessa tee sitä virhettä, että jakaisi saman kaupungin toimintonsa kahteen eri terminaaliin. Sehän edellyttäisi myös kahta eri terminaalihenkilöstöä. Skattalle se tuskin lisää liikennelupia saisi ja kun terminaalikin siellä on mikä on, uuteen Jätkä II:een pääsy on sille kaikin tavoin helpotus. Myös Tallinkille Siljan siirto Länteen toisi synergiaetuja.

Nämä kaikki ovat pääteltävissä olevia asioita, joita ei kannata liian varhaisessa vaiheessa uutisoida, vaan vasta sitten, kun siirtymisaikataulut ovat selvät. Eteläsataman aika liian isojen risteilylauttojen Helsingin laiturina alkaa olla ohi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Oiva Kettu

Ihan vain muistutukseksi että viikkarilla on lupa tuplata vuorot skattalle.  Ölympiaterminaalin olemassaolo on kuitenkin erittäin epätodennäköistä jätkä II valmistuttua

Tuomas Mäkelä

Toisaalta Eteläsatama on varmasti monen turistin kannalta "hienompi" paikka saapua laivalla, kuin esimerkiksi Länsiterminaali. Mutta ainakin Katajanokalla on laivojen tulon aikaan älyttömät ruuhkat ja varsinkin talvella moni rekka on mäissä jumissa, lähinnä ulkomaalaiset. Uskoisin myös, että Katajanokan asukkaat olisivat mielissään, jos terminaali sieltä poistuisi. No, nähtäväksi jää mitä tapahtuu....

Ilpo Kuivanen

Länsisataman liikenteen lisääminen nykyisestä edellyttää myös liikennejärjestelyihin rutkaa parannusta. Länsisatama on umpiperä josta ne ruuhkat ovat nykyisinkin erittäin pahat. Nytkin kun joku (Super)Star oksentaa sisuksistaan kaksi kilometriä autoja Länkkärin katuverkkoon, se tukkii aika pahasti koko tienoon. Jos tähän vielä lisättäisiin kaksi Tukholman vuoroa ja vähintään kaksi Vikingin Tallinnan vuoroa, ei tuosta tule yhtään mitään. Lisäksi joukkoliikennettä pitäisi lisätä alueelle. Esimerkiksi kasin linja pitäisi jatkaa terminaalille asti (epäilen että tähän on optio olemassakin) taikka sitten kutonen jatkaa reittinsä 6T:n reitille.

Luonnollisesti pitäisi myös aikatauluja rukata. Tallinkin Tallinnan-lautta saapuu nyt klo 9.30, siihen samaan putkeen kun 10:n maissa paikalle osuisivat Tukholman lautat, olisi kaaos valmis.

Tuomas Mäkelä

Niinpä. Mutta eipä sielläkään maasto anna paljoa periksi uusien teiden rakentamiseen ja nyt vielä, kun talojakin pitää tunkea joka paikkaan.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 09.08.2013, 11:19:34 Lisäksi joukkoliikennettä pitäisi lisätä alueelle. Esimerkiksi kasin linja pitäisi jatkaa terminaalille asti (epäilen että tähän on optio olemassakin) taikka sitten kutonen jatkaa reittinsä 6T:n reitille.

Lopullinen suunnitelma muistaakseni onkin kasin jatkaminen Länsiterminaalille, mutta tämä on suunniteltu tapahtuvaksi Jätkäsaaren eteläosien valmistuessa joskus vuoden 2025 tienoilla. Tietysti kiskot voitaisiin vetää Länkkäriin nopeamminkin, mutta Helsingin ratikkaverkon laajennusnopeuden huomioden sekin veisi vähintään viisi vuotta aikaa... Kaikkein kuutosten muuttaminen 6T:iksi sen sijaan olisi mahdollista hyvinkin nopeasti, jos vaan ymmärrystä muutoksen tarpeellisuudesta olisi.

Mikko-Oskari Koski

Kaupunki lienee miettinyt asian jo aika pitkälle. Mutta hyvä, jos rakentavat sellaisen terminaalin, joka pystyy nopeasti käsittelemään ison asiakasjoukon. Jos myös turvatarkastuksia pitää jatkossa tehdä nykyistä enemmän, on tilaa syytä olla.
http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinki+tahtoo+J%C3%A4tk%C3%A4saareen+j%C3%A4ttiterminaalin/a1401596620576

Faktalaatikossa on mielenkiintoinen tieto, että myös raitiolinja 7 johtaisi terminaalille, ysiä sen sijaan ei näy...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.06.2014, 13:49:23
http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinki+tahtoo+J%C3%A4tk%C3%A4saareen+j%C3%A4ttiterminaalin/a1401596620576

Faktalaatikossa on mielenkiintoinen tieto, että myös raitiolinja 7 johtaisi terminaalille, ysiä sen sijaan ei näy...

Ainakin suunnitelma vaikuttaa hulppealta. Aika näyttää, toteutuuko kaikki. Itse mietin lähinnä sitä, että suunnitelmassa (tai kuvassa) ei ainakaan näy risteilyterminaalin puolelle mitään muutosta. Eikö tuota vastarantaa ole tarkoitus kehittää mitenkään? Sinnehän ne ison rahan asiakkaat kuitenkin tulevat, vaikka se ei olekaan yhtä aktiivisessa käytössä, vai onko kruisereidenkin tarkoitus sen jälkeen ajaa länsirannalle?

Siis mitä, jääkö Viharatikka historiaan? :)

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.06.2014, 13:49:23
Faktalaatikossa on mielenkiintoinen tieto, että myös raitiolinja 7 johtaisi terminaalille, ysiä sen sijaan ei näy...
Nyttemmin faktalaatikkoon on lisätty myös ysi. Ja nuo linjathan toteutuvat vain, jos uusi raitioliikenteen linjastosuunnitelma toteutuu.

Tiina Smit

Uudella satamalla on myös tiedotussivu, josta löytyy lisätietoa projektista. En tiedä onko tullut jossain muussakin ketjussa esille, mutta laitetaan myös tänne.

http://www.satamauudistuu.fi/

Toivottavasti ulkonäkö säilyisi mallin mukaisena tai vastaavana, sillä Suomessa on yleensä ollut tapana säästää ensimmäisenä rakennuksen ulkonäöstä, kun rahat loppuvat.