Suomenlinnan lauttaliikenteen tarjouskilpailu

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 22.12.2004, 18:59:11

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Mikko Pätäri - 22.12.2004, 14:18:04
Onkohan noihin aikoihin sattuneessa törmäyksessä ollut pokaa sillalla...?


Tuskinpa. Korkeintaan toisen aluksen henkilökuntaa -ja sitäkin varmaan vain siinä tapauksessa, että alukseen on sattunut lipuntarkastus...

Mitä tulee Suokki-aluksen paluuseen, sitä ennen voidaan käydä mielenkiintoinen tarjouskilpailu ao.linjan liikennöinnistä, historian ensimmäinen muuten. SLL tuskin sitä voittaa, sillä Vainiolla on huikeasti paremmat saumat tehdä edullisempi tarjous koko paketista ilman alihankkijoita. Rahtilautaksikin Sun varmasti löytäisi jonkun Ehrensvärdiä edullisemman ratkaisun, esim.jonkin Tieliikelaitoksen Lauttavarustamon tai Vägverketin toimintavahvuudesta poistuvan...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#1
Lauantain Hesarissa oli juttua tästä tarjouskilpailusta, ja sen kerrotaan tuovan melkoisia uudelleenjärjestelyjä Suomenlinnan liikenteseen. Suomenlinnan Liikenne Oy:tä nimittäin suunnitellaan jaettavaksi kahdeksi yksiköksi, joista toinen vastaisi lauttakaluston omistuksesta ja huollosta, ja toinen mahdollisesti kilpailutettava yksikkö vastaisi liikennöinnistä. Käytännössä tämä tarkoittaisi aluksen liikennöintivastuun siirtämistä HKL:lle, joka kilpailuttaisi lauttaliikenteen, ja vuokraisi lautan(Hesari puhuu yksikössä, mutta todennäköisesti myös Ehrensvärd kuuluu Suomenlinna II:n lisäksi vuokrattavaan pakettiin) kilpailun voittajalle. Näinollen spekulaatiot Suomenlinna II:n tai Ehrensvärdin korvautumisesta jollakin muulla kalustolla tarjouskilpailun myötä voidaan lopettaa. Syynä tähän menettelyyn pidetään Suomenlinnan lauttaliikenteen korkeita käyttökustannuksia, jotka ovat paljon korkeammat kuin Torilla ja Suokilla operoivan Sun Linesin käyttökustannukset.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Mielenkiintoista ko.jutussa oli se, että Vainion alukset määriteltiin käyttökustannuksiltaan verrattuna Suomenlinna II:een aika lailla edullisemmiksi. Kuitenkaan alusten kapasiteetissä, henkilöstö- ja polttoainekuluissa ei ole mitään huomattavia eroja. Esa Vainion kanssa käymäni keskustelu taannoiseen Suokki-lautan paluuta koskeneen jutun toimitusprosessin aikana vahvisti käsitykseni, että Vainio olisi valmis osallistumaan kisaan, mikäli sellainen pidettäisiin ja hänellä olisi oman tonnistonsa voimin mahdollisuus se myös voittaa.
Vainio mainitsi myös, että Sl II voisi hyvin tulla kyseeseen kaluston täydentäjänä (lue: hänellä olisi intressejä ostaa tai rahdata ko.alus), mutta vain siinä tapauksessa, että reitti olisi kilpailutettu ja Sun Lines olisi tuon skaban voittaja. Toisin sanoen ainoa operaattori. Tällaista ei tietenkään voinut julkaista, koska aiheesta ei silloin edes spekuloitu julkisesti...

Liiketalouden laki on kuitenkin sellainen, ettei ketään voi pakottaa ottamaan jotain tiettyä alusta liikenteeseen. Kaupungin olisi kuitenkin tavalla tai toisella pystyttävä pääsemään Sl II:sta ja Ehrensvärdistä eroon ja sitomalla ne yhtiöittämisprosessina uuden liikennöitsijän tonnistoon ainakin välillisesti homma näyttäisi mahdollisimman vähän veronmaksajia rasittavalta. Tapahtuisiko lopulta kuitenkaan näin, mene tiedä. Ongelmahan ei varsinaisesti ole alusten kelvottomuus, vaan jokin siinä SLL:n organisaatiossa, mikä maksaa tolkuttomasti Vainion organisaation käyttökuluja enemmän.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950