Tallink luopumassa Superfasteista?

Aloittaja Miran Hamidulla, 02.04.2008, 17:32:27

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Timo Mattila - 17.07.2009, 14:22:58
Ei varmasti ei, muttei Tallink halua varsinaisesti palkata virolaistamiehistöä. Yksinkertaisesti sillä ei ole varaa olla "kotimaauskollinen" vaan tärkeintä on saada kaikki halvalla, näkeehän sen jo siinäkin, että heti Romantikakin löysi latvian lipun... koskakohan siirtyvät kaikki laivat jollekin mukavuuslipulle... no ehkei sentään

Riganlinjan laivat ovat kaikki olleet liputettuja Latviaan, joten tuossa ei sinänsä mitään ihmeellistä ole. Osansa siinäkin kuviossa oli se että kun Tallink linjansa sinne aloitti, Viron lipun alle oli vaikea löytää työntekijöitä, johtuen siitä että kaikilla oli jo jopit - ylikuumentuneet työvoimamarkkinat. Siksi oli järkevää liputtaa sen linjan alukset Latviaan.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Esa-Pekka Helanne

Lainaus käyttäjältä: Timo Mattila - 17.07.2009, 14:22:58
Ei varmasti ei, muttei Tallink halua varsinaisesti palkata virolaistamiehistöä. Yksinkertaisesti sillä ei ole varaa olla "kotimaauskollinen" vaan tärkeintä on saada kaikki halvalla, näkeehän sen jo siinäkin, että heti Romantikakin löysi latvian lipun... koskakohan siirtyvät kaikki laivat jollekin mukavuuslipulle... no ehkei sentään

En ymmärrä miten niin Tallinkilla ei ole varaa olla "kotimaauskollinen". Viron lippuhan on edullisempi vaihtoehto, kuin esimerkiksi Suomen tai Ruotsin lippu. Ja virolaisien miehistöjen palkkataso on alhaisempi, kuin naapurimaissa. Juuri Virolaisuus onkin ymmärtääkseni ollut jonkinasteinen valttikortti Tallinkillle edullisuuden vuoksi.
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

laiva.sivustot

Lainaus käyttäjältä: Esa-Pekka Helanne - 17.07.2009, 18:54:42
En ymmärrä miten niin Tallinkilla ei ole varaa olla "kotimaauskollinen". Viron lippuhan on edullisempi vaihtoehto, kuin esimerkiksi Suomen tai Ruotsin lippu. Ja virolaisien miehistöjen palkkataso on alhaisempi, kuin naapurimaissa. Juuri Virolaisuus onkin ymmärtääkseni ollut jonkinasteinen valttikortti Tallinkillle edullisuuden vuoksi.

Niin kotimaa uskollisuuteen verraten Latviaan enkä usko että Tallink muutenkaa juuri virolaisia haluaisi avosylin työllistää silkkaa mukavuuttaan, jos ette muista niin Tallink polkee miehistönsä oikeuksia (esim. miehistö ei saa liikkua vapaa-aikanaan laivalla yleisissä tiloissa, hytteihin tehdään pistotarkastuksia ja palkkoja ei olisi millään ilveellä nostettu Viron merimiesliiton vaatimalle tasolle, joka sekin jää Suomen palkoista paljon). Nyt tilanne on ilmeisesti vähän parantunut, mutta ei Tallink mitään ystävällisyyttään virolaisia palkkaa, mutta eihän latvialaisia voisi palkata tallinna-helsinki linjalle täysinä ummikkoina...

Ei muuten mitään Tallinkia vastaan mutta ei nyt oikeen arvostustani saa miehistö valinnoissaan ja kohtelussa.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 17.07.2009, 15:53:21
Miten tämä käytännössä toimii esim. Bahamasaarille tai Panamaan rekisteröidyillä risteilyaluksilla; käykö ne sitten joka vuosi (talvisin varmaan) todellakin siellä Nassaussa, Valletassa, Panamassa jne..? Vai koskeeko tämä ainoastaan säännöllisessä linjaliikenteessä olevia aluksia?
Käsittääkseni koskee vain säännöllisessä linjaliikenteessä olevia aluksia.

Mikko-Oskari Koski

Suomen ja Saksan välisessä liikenteessä olisi oikeastaan erinomaisen järkevää siirtyä kokonaan suomalais-saksalaiseen sekahenkilöstöön, koska virolaisten joukossa on paljon sellaista porukkaa, jolla on huomattavia vajauksia mainittujen maiden pääkielten hallinnassa. Asiakaspalvelupuolellahan muutama suomalainen onkin, ymmärtääkseni Siljalta sisäisinä siirtoina Saksanliikenteeseen siirtyneitä, kenties jopa Finnjetin veteraaneja.
Aluksissa voisi aivan yhtä hyvin olla Suomen tai Ruotsin lippukin, koska henkilöstökulut olisivat joka tapauksessa samat.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jari Nieminen

Kuulopuheiden mukaan molemmat Superfastit ovat myynnissä. Kuulostaa järkevältä, koska Helsingistä ei kovin runsaasti lastia kyytiin nouse ::)

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.07.2009, 15:48:01
Ymmärtääkseni (saatan olla väärässä) lauttaliikenteessä on voimassa kansainvälinen sopimus, jonka mukaan lautoilla on pakko noudattaa jonkin niistä maista työehtosopimuksen ehtoja, joihin alus liikennöi. Näinollen mukavuuslipusta ei olisi mitään iloa esimerkiksi Helsinki-Tallinna -välillä, koska lipusta riippumatta olisi pakko noudattaa vähintään Viron työehtosopimuksia.

Minäkin olen kuullut viittauksia tuollaisen sopimuksen olemassaoloon, mutta kuuna päivänä vastaan ei ole tullut mitään konkreettista todistetta siitä, että tuollainen kansainvälinen sopimus olisi olemassa. Olen sitä Finlexistäkin joskus etsiskellyt tuloksetta, esim. SOLAS ja YHDISTYNEIDEN KANSAKUNTIEN MERIOIKEUSYLEISSOPIMUS sieltä kyllä löytyvät mutta niistäkään ei ole mitään työehtoja käsittelevää poislukien Merioikeusyleissopimuksen asettama velvoite lippuvaltioille huolehtia siitä, että kauppa-aluksilla on sellaiset työolot jotka eivät vaaranna merenkulun turvallisuutta. Ja siis siinäkin velvoite on nimenomaan lippuvaltiolla ei niillä valtioilla mihin alus liikennöi. Eli jos joku tietää mikä tuollainen sopimus on tai mihin artiklaan jossakin yleisemmässä sopimuksessa tuollainen työehtomääräys sisältyy olisin todella kiinnostunut kuulemaan. Muutoin haiskahtaa todella vahvasti siltä, että mitään tuollaista sopimusta ei ole olemassa ja EU-alueella de facto havaittavissa oleva lauttaliikenteen "mukavuuslippukielto" perustuneekin vain siihen, että kunkin maan ammattiliitot pistävät mukavuuslippuyrittäjät saartoon.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Jari Nieminen - 19.07.2009, 16:26:48
Kuulopuheiden mukaan molemmat Superfastit ovat myynnissä. Kuulostaa järkevältä, koska Helsingistä ei kovin runsaasti lastia kyytiin nouse ::)
Antaa mennä vaan, tuollaisilla tappioilla eiliikennettä kannata ylläpitää

Timo Lehtinen

#143
Eikös Puolasta kulje matkustaja-aluksia Kyproksen ja Bahaman lipulla mm. Ruotsiin? Esim. Scandinavia (Bahaman lipulla), Gryf (Bahaman lipulla)... Vain muutama mainitakseni. Eli tuskin perustuu mihinkään. Mutta eikös eräs yrittäjä kerran yrittänyt Haminasta liikennettä mukavuuslipulla ja huonosti kävi?

Tahtoo sanoa sitä että saarto pamahtaa jos yrittää!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

wanvil

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 21.07.2009, 22:18:18
Eikös Puolasta kulje matkustaja-aluksia Kyproksen ja Bahaman lipulla mm. Ruotsiin? Esim. Scandinavia (Bahaman lipulla), Gryf (Bahaman lipulla)... Vain muutama mainitakseni. Eli tuskin perustuu mihinkään.

Onhan Puolakin EU-maa. Esimerkiksi Polferriesin autolautat on liputettu Bahamalle (Nassau), joten eipä tarvitse noudattaa kaikkia säännöksiä ;)
Onhan tuo tietenkin myös verotuksillisista syistä (vertaa risteilijät).

Suunnittelija

Onko tietoa millä hinnalla Tallink on aluksia myymässä?

Lassi Liikanen

Muuten tälläinen (ehkä turhakin huomio), mutta jos lukee Club Onen 4/2009-lehden pistetaulukoita, niin huomaa että kaikki muut pistetaulukot ulottuvat 31.12.2010 asti. Saksan-linjojen taulukoiden kohdalla taas on täällä korjattu, että "Helsinki-Rostock-reittimatkojen bonuspistetaulukko on voimassa vain 31.12.2009 saakka, ei 31.12.2010 saakka."

Tämä siis liittyen Superfastin lopettamishuhuihin. En tiedä, vaihtuuko Saksan-linjalla sitten taulukot vuosittain ja tässä on oikeasti painovirhe pahoilainen päässyt.  ;)
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Timo Selkälä

Viime vuonna aikataulut varmistuivat muistaakseni marras- / joulukuun vaihteessa. Sama tapahtunee tänä vuonna jos liikenne jatkuu.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jussi Littunen

Kuullostaa kyllä ihan uskottavalta, vaikka en yleensä tällaisiin kuulopuheisiin uskokaan. Tuollaisista nykyaikaisista Ro-Paxeista voi saada ihan hyvän hinnankin, varsinkin jos taloustilannekin paranee pikku hiljaa. Ilmeisesti joskus alkuvuodesta 2010 voisi liikenne loppua? Nyt sitten odottamaan virallista lausuntoa.

Kim Helle

Tallink cargon tiedotteessa todetaan seuraavaa:

Cargo Info


37/2009 17.11.2009

Helsinki-Rostock –linjan liikenne

Hyvä rahtiasiakas,
Superfast VII ja Superfast VIII aluksilla, jotka liikennöivät Helsinki-Rostock -linjalla, tehdään ensi
vuoden alkupuolella peruskorjauksia ja huoltotöitä. Alukset jäävät pois liikenteestä 1. maaliskuuta
2010 asti.
Superfast VII jää pois liikenteestä 3. tammikuuta 2010
Supferfast VIII jää pois liikenteestä 24. joulukuuta 2009
Otamme mahdollisimman pian yhteyttä rahtiasiakkaisiin, joilla on liikennettä linjalla.
Pahoittelemme huoltotöistä syntyvää haittaa.

Melkoisen laajat työt ja kunnostukset alkamassa, rivien välistä vois kyllä ymmärtää vähän muutakin. :-\

Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023