Jäänmurtokausi 2002-2003

Aloittaja Ari-Jukka Perkiomaki, 05.01.2003, 22:28:36

« edellinen - seuraava »

Mamba

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.01.2003, 13:29:13 Tallink on julkaissut jäätilanteeseen liittyen seuraavanlaisen lehdistötiedotteen:

"...
Jäätilanne ei aiheuta ongelmia Tallinkin aluksille

Julkisessa sanassa on ollut paljon kirjoituksia Suomenlahden jäätilanteesta. Tallinkin alukset kuuluvat A1-jääluokkaan ja kulkevat ongelmitta vallitsevissa olosuhteissa..."
Heh, luo mukavasti paineita sinne brygalle... laivaväki kiittää konttorihenkilökuntaa yhteistyöstä...  :P

Jüri Lehtonen

Tämän päivän ilttiksessä on kuva jossa Silja Opera tulee satamaan Poseidonin avustuksella. Kuva otettu eilen (tietty). Itse näin saman tilanteen, mutta en ollut aivan varma oliko alusten välissä hinausköysi. Kuvan mukaan oli.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.01.2003, 10:21:50 Jep! Ja jutun mukaan viimeisetkin murtajamme eli Sisu ja NORDICA(bileet pystyyn Peksi) ovat lähdössä merelle. Eteläinen naapurimme Viro sen sijaan valmistautuu vuokraamaan ainakin kaksi murtajaa ulkomailta Tarmonsa avuksi, joista toinen on mahdollisesti Alfons Håkansin viime aikoina lähinnä hinaushommissa Hollannissa työskennellyt Zeus.
Hyviä uutisia vai?  8) Pistetään pystyyn, jos Nordica tulee Suomenlahdelle. :P
Mielenkiintoista, että ne kaavailee Zeussia, kun voisi ajatella, ettei ne hollantilaiset nyt kovinkaan helpolla haluaisi luopua siitä. ???
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Santeri

#18
Lainaus käyttäjältä: Jüri - 08.01.2003, 09:05:20 No tänä talvena olisi mahdollista kokea sekin ihme, että Itämeri jäätyy Tanskan salmeen asti. HeSarin mukaan näin olisi tapahtuvut viimeksi 1948. HeSarissa muutenkin Itämeren jäätilanteesta isohko juttu ja pari kuvaa murtaja Sisun komentosillalta.
Vuonna 1987 oli ihan kiva jäätalvi minkä voi havaita alla olevasta linkistä löytyvästä kartasta, mutta Itämeri ei ollut silloin ihan kokonaan jäissä, mutta melkein...
http://www2.fimr.fi/fi/palvelut/jaapalvelu/jaatalvi.html

Matti Kauppinen

#19
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 08.01.2003, 15:42:28
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.01.2003, 10:21:50 Mielenkiintoista, että ne kaavailee Zeussia, kun voisi ajatella, ettei ne hollantilaiset nyt kovinkaan helpolla haluaisi luopua siitä. ???

Tuo Zeuksen mahdollinen tulo Suomenlahdelle on hyvä uutinen myös ainakin niille laivaharrastajille, jotka valokuvaavat laivoja. Zeuksen kuva kun taitaa puuttua aika monilta. Itse ainakin haluaisin saada Zeuksen ikuistettua filmille. ;)

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 08.01.2003, 15:42:28 Mielenkiintoista, että ne kaavailee Zeussia, kun voisi ajatella, ettei ne hollantilaiset nyt kovinkaan helpolla haluaisi luopua siitä. ???
Ilmeisesti nyt, kun jäätilanne on se mikä on, niin kaikki alukset, jotka jäänmurtoon pystyvät tarvitaan nyt Itämerelle maksoi mitä maksoi. Ruotsinkin monitoimimurtajista Tor Viking on jo siirtynyt Itämerelle, ja pian varmaan seuraavat sisaretkin. Jos koko Itämeri jäätyy niin Suomi ja Ruotsi varmasti selviävät modernin murtajakalustonsa avulla hyvin, ja Liettuan, Latvian ja Viron satamien jäätyminen on julmasti ajateltuna hyvä asia Suomen satamille, jotka kilpailevat samoista Venäjälle menevistä kuljetuksista balttien kanssa, mutta mitäpä tekevät Saksa ja Tanska eteläisellä Itämerellä? Näilläkään mailla ei tiettävästi ole mitään kovin hyvää ja modernia murtajakalustoa, ja silti niiden pitäisi pystyä huolehtimaan Kielin kanavan ja Tanskan salmien avoinna pitämisestä, jotta liikenne Itämerelle olisi ylipäänsä mahdollista.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Parempihan se olis et Kielin kanava(oikeestaan toi on ihan väärä nimi sille, sehän on Pohjanmeri-Itämeri kanava)menis jäitten takia kokonaan kiinni, etteivät saksalaiset kilpailjamme sais otettua kuvia monista tutuista kävijöistämme. ;D 8)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Löysin kiinnostavan artikkelin Vasabåtarna Nostalgi sivuilta. Vanha kunnon perinteinen Vaasanlaiva Botnia Express vietti merellä 19 tuntia 4 sijaan. Oli vähän ahtojäitä pakkautunut...
Ensin jäi kiinni tietysti Botnia Express, sitten Voima, eikä edes Avun tulo apuun riittänyt. Jumissa oli vieläkin! Vasta ruotsin Frej:n tullessa pääsivät irti, ja sitten matka jatkui Uumajaan 3 jäänmurtajan avustaessa! Uskomatonta, mutta ilmeisesti totta, että vesi LOPPUI!!!! kokonaan Voiman potkurien luota! Ahtojäät oli pakkautunut pohjasta pinnan yli! Vaasan väylähän ei ole kuin sellaset 8 metriä syvä, joten se kyllä oli mahdollista!
Lukekaa itse (på svenska):
http://medlem.spray.se/vaasanlaivat/kuriosa/artiklar/bex2/botnia_isen1.jpg
http://medlem.spray.se/vaasanlaivat/kuriosa/artiklar/bex2/botnia_isen2.jpg
Botnia Express oli monta kertaa jumissa Merenkurkussa. Fennia on kulkenut paremmin, mutta jos oikein muistan ,niin kyllä sekin on joitakin kertoja kunnolla jumissa ollut ja kärsinyt vaurioita.
1998 maaliskuun lopulla Fennia sai tuntuvia peltivaurioita kylkeen, niitä sitten hitsattiin Vaasaan satamassa! Laiva kallistettiin siten, että autokannen toiselle puolelle ajettiin painavia "nostokurkia", että saatiin laiva kunnolla kallistettua! Sitten vaan kiristettiin köydet laituriin ja homma pystyi alkamaan.
Sellaisia muistoja tälläkertaa Merenkurkusta!

Santeri

Pietarin edustalla Suomenlahdella on noin 40 laivaa jäissä jumissa. Reittejä on komennettu avaamaan kahdeksan jäänmurtajaa, mutta vielä ei ole saatu väyliä auki.

Ari-Jukka Perkiomaki

Hollantilainen tankkeri melkein "läheltä piti" tilanteessa Tallinnan edustalla. Juttu päivän 9.1-03 HBL:lla
linkki: http://195.255.83.67/cgi-bin/mediaweb?Newsp=hbl&Date=030109&Depa=inrikes&Story=05805072.txt&Model=juttu.html
Sieltä sitten vaan lähettiin ilman lupaa, odottamatta jäänmurtajaa, ja kiinnihän sinne jäivät, vaikka aluksella olikin 1A jääluokka. Mutta pahinta oli ,että ajoivat liian läheltä Tallinnan Madalaa. Tuloksena ilmeisesti lievä pohjakostetus, tai läheltä piti, vaikka miehistö väittää että ainakin metri vettä vielä alla...



Ari-Jukka Perkiomaki

Tämän päivän Västerbottens Kurirenin mukaan, Merenkurkussa alkaa myös olla vähän ongelmia. Norrbottenin teollisuus saattaa pahimmassa tapauksessa kärsiä alusten myöhästelystä.
VK:n mukaan eilen avustusta odotti 15 alusta Merenkurkussa.
Pieni juttu aiheesta päivän VK:n aloitussivulla webissä:
www.vk.se

Jüri Lehtonen

Eilen (10.1) oli Silja Opera vielä klo 17.30 Olympiaterminaalin edustalla. Lähtöhän kohti Riikaa oli klo 16.00 Operan vieressä oli satamahinaaja Poseidon. Opera oli jo hieman irti laiturista, mutta joutui varmaankin odottelemaan Symphonyn lähtöä. Eli tulkitsin asian näin; Symphony raivaa jäät sivuun kun pienitehoinen Opera ei siihen itse kykene ::)?!? Cinderella on poistunut parina päivänä Katajannokalta tyyliin Finnjet, eli peruuttamalla.

Joni Huopana

Silja Operalla tuntuu olevan vaikeuksia jäissä. Mietin, onko kyse tosiaan konetehon puutteesta, ja kyllä se siltä näyttää kun vertailin samankokoisten alusten lukemia:

Silja Opera 19 120 kW
Amorella, Isabella, Gabriella 23 780 kW
Silja Festival, Color Festival 26 200 kW

Isommat:
Mariella 26 640 kW
Cinderella 28 800 kW
Silja Europa 31 800 kW
Sila Symphony, Silja Serenade 32 560 kW

Miran Hamidulla

#28
Noiden muiden alusten jääluokkahan onkin 1 A Super, kun se Operalla on "vain" 1 A. Jääluokitushan johtuu monista eri tekijöistä mm.juuri koneista.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ari-Jukka Perkiomaki

Koneteho ei kyllä aina kerro koko totuutta, mutta kyllä sillä varmaan on vaikeuksia jäissä.
Ajatelkaapa miltä tuntuu nukkua Operan hyteissä, jotka on 2-4 kansilla( eikös siellä olekin hyttejä?), kun jäät kolisee runkoa vasten!
Varmaan melkeen yhtä kova kolina kuin laivoissa, joissa on hyttejä autokannen alla...eipä siellä paljon nukuta ,kun laiva kulkee jäissä...
Viimeksi kun menin Silja Festivalilla Silja-luokassa 1999 helmikuussa, niin jäiden kolina häiritsi vielä kovasti 5. kannella, tosin hyttimme oli lähellä keulaa...