Stena Carrier ja Stena Freighter pois Stenalta ja Suomeen

Aloittaja Miran Hamidulla, 23.10.2003, 05:48:12

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#15
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 21.11.2003, 16:00:37
Lillbacka Globalilla on terminaalit sekä Turussa että Helsingissä, joten veikkaisinpa, että ne olisivat todennäköisimmät vaihtoehdot myös alusten satamiksi. Turku lienee kuitenkin todennäköisin vaihtoehto varsinkin, kun Turusta Saksaan ajava kilpaileva Finnlines kalusto on siellä vaatimattominta verrattuna esimerkiksi Hangon tai Helsingin kilpailijoihin.
Helsingin terminaalista en tiennytkään, miten voisinkaan, kun Hesan sisäpiiri on mulle liian suuri ;);D. Tuo Turku olisi näin ollen selvin vaihtoehto. Tilaa siellä ainakin olisi.

Alusten ikä saattaa minkälaisesta kunnosta tahansa tuoda mukanaan yllättävänkin nopeasti erinäisiä ongelmakohtia, niin voisi olettaa, että Lillbacka vain tekisi alkusysäyksen noilla aluksilla tuolle reitille saaden alkupääomaa. Sen jälkeen voisi vaikka ajatella jo alusten myyntiä ja uusia aluksia.
Suomen lipulle otettaessa voisi tuo ikäkysymys tuoda selviä lisärasitteita, mutta en jaksa nyt miettiä mitä seurauksia.

MKH:n merenkuluntarkastajat o(lisi)vat joka tapauksessa silmät kovina ja korvat höröllään. ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 22.11.2003, 00:21:23
voisi olettaa, että Lillbacka vain tekisi alkusysäyksen noilla aluksilla tuolle reitille saaden alkupääomaa. Sen jälkeen voisi vaikka ajatella jo alusten myyntiä ja uusia aluksia.
Itsekin epäilen, että Lillbackalla saattaa olla suurempiakin suunnitelmia, jonka alkua nämä kaksi alusta nyt vain ovat. Sillä Lillbackan omistaja ja perustaja Jorma Lillbackahan sai tässä taannoin huomiota nousemalla tämän vuoden tulotilastojen kärkeen, kun Lillbacka myi vuosi sitten konepajayrityksensä. Ilmeisesti näitä rahoja ollaan nyt sitten käyttämässä Lillbacka Globalin laajentamiseen maanteiltä myös merille.

Ihan täysin aloittelija merenkulussa ei Lillbackakaan sentään ole sillä yhtiöllähän on omistuksessaan sangen hulppea huvijahti Northern Cross, joka Monacon GP kisojen yhteydessä on tullut tunnetuksi suomalaisten formulakuskien majapaikkana. 8)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Joni Huopana

Lillbackalla taitaa tosiaankin olla resursseja isompiinkin juttuihin. Mieshän teetti tähän lähistölle Alahärmään Mika Salo Circuitin Euroopan suurimpine karting-halleineen kaikkineen. Eri asia onkin, mikä on kiinnostus ja tavoitteet muuten.

Miran Hamidulla

#18
FERRYinformationin mukaan Stena Carrierin ja Stena Freighterin linjaksi olisi todellakin tulossa Turku-Travemünde. Samainen tietolähde väittää myös, että alukset olisivat jo siirtyneet Lillbackan omistukseen, mutta takaisin rahdattu Stenalle, kunnes niiden korvaava tonnisto on saatu käyttöön. Stena Foretelleristä puolestaan kerrotaan, että alus on ollut tuolla nimellä jo 10.11 saakka, ja tehnyt Cetamin rahtauksen loputtua yhden keikan Southamptonin ja Montrealin välillä. Tällä hetkellä aluksen kerrotaan olevan telakalla.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ari-Jukka Perkiomaki

Voi olla että "Lillbackan" varustamo aloittaa liikennöinnin jo maaliskuussa. Seuraavassa juttu joka on kopioitu Pohjalaisen maksullisilta webbisivuilta:

Lillbackan alukset ehkä jo maaliskuussa liikenteeseen



ALAHÄRMÄ/HAMPURI Birgit Halkio
Lillbacka Globalin tavoitteena on saada laivaliikenne Saksaan mahdollisimman nopeasti alkuun. Reittisuunnitelmat ovat lopullisia sopimuksia vaille valmiit.
Tämän viikon aikana varmistuu Turun valinta Lillbackan Suomen-satamaksi. Saksan päätepisteestä ovat neuvottelut lopuillaan. Eilen johtaja Henrik Mahlberg oli Hampurissa.
- Viimeistään ensi viikon alussa satama-asia on ratkaistu, Hampurin lentokentältä tavoitettu Mahlberg kertoi.
Lillbacka Global osti kaksi isoa rahtialusta Stena Linelta viime vuoden lopulla. Nyt odotetaan kiireisesti Stena Carrierin ja Stena Freighterin vapautumista nykyiseltä Göteborgin-Travemünden-reitiltä.
- Ehkä jo maaliskuussa saamme alukset käyttöömme, Mahlberg toivoo.
Varustamoiden kovaan kilpailuun ei lähdetä kylmiltään. Kysyntää on kartoitettu tarkkaan ja hyvään käyttöasteeseen uskotaan vahvasti. Kumpaankin alukseen sopii 130 rekkaa.
- Oma liikennöintimme Eurooppaan on kasvanut kuten myös muiden rahtikuljetusta harjoittavien yritysten.
Työntekijöiden edustajan kanssa on alustavat neuvottelut käyty.


Pasi Leino

Minkälaiset miehistöt aluksiin tulee ? Samat kuin nyt ?

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pasi Leino - 06.01.2004, 18:16:32
Minkälaiset miehistöt aluksiin tulee ? Samat kuin nyt ?
Kuulemma etsivät Suomestakin työvoimaa aluksiin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pasi Leino

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 06.01.2004, 18:20:42
Lainaus käyttäjältä: Pasi Leino - 06.01.2004, 18:16:32
Minkälaiset miehistöt aluksiin tulee ? Samat kuin nyt ?
Kuulemma etsivät Suomestakin työvoimaa aluksiin.

Ahaa...aika kova sana. Lippu Suomen ?

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pasi Leino - 06.01.2004, 21:21:18
Ahaa...aika kova sana. Lippu Suomen ?
Siitä ei ole tietoa. Olen ainoastaan kuullut välikäden kautta, että aluksille etsittäisiin Suomestakin työvoimaa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#24
Lillbacka aloittaa merirahtiliikenteen Saksaan
(9.1. 12:36)

Pohjalaisliikemies Jorma Lillbackan perheen omistama logistiikkayhtiö Lillbacka Global aloittaa lähiaikoina merirahtiliikenteen Turun ja Saksan Travemünden välillä.

Tarkkaa aloitusaikataulua ei vielä ole lyöty lukkoon, mutta johtaja Henrik Mahlberg pitää mahdollisena, että liikennöinti alkaisi jo helmikuussa.

Lillbacka Global on hankkinut liikennöintiä varten kaksi ro-ro-alusta Stena Lineltä. Aluksissa on tilaa 125-130 trailerille eli puoliperävaunurekalle, lisäksi laivoilla on matkustuspaikat 12 kuljettajalle. Muita matkustajapaikkoja laivoissa ei ole.

Lillbackan laivojen on tarkoitus seilata Suomen ja Saksan väliä siten, että molemmista satamista olisi viikottain neljä lähtöä.

- Me näemme, että markkinarako laivaliikenteen aloittamiselle on olemassa, perustelee johtaja Henrik Mahlberg Lillbacka Globalilta liikennöinnin aloittamista.

Mahlbergin mukaan kysyntää ja kiinnostusta laivareittejä kohtaan on ollut. Varsinaisia varauksia ei kuitenkaan ole voitu ottaa vastaan, sillä kaikki palaset rahtiliikenteen aloittamiseksi loksahtivat kohdalleen vasta tällä viikolla. (STT)


Nyt palaset siis näyttävät loksahtaneet kohdalleen siihen malliin, että liikenteen alku jo helmikuussa vaikuttaa olevan mahdollista. Ilmeisesti Bore Marin rahtaus Stenalle on nopeuttanut asioiden kulkua siellä päässä. :)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

SST:n tiedon mukaan Stena Carrier ja Stena Freighter tulevat todella saamaan Suomen lipun. Alusten uusiksi nimiksi tulevat Global Carrier ja Global Freighter. Ensimmäinen aluksista lopettaa Stena Linen liikenteessä 7.2, mutta toisen aluksen lopettamisen ajankohdasta ei ole vielä tietoa. :)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Mikä yllätys nimivalinnaksi, sellaista varmaan odotettiin kovasti (Global Carrier kylläkin mainittiin jo joissakin lähteissä... ::))
Muiden uusien tietojen mukaan Lillbacka on rekrytoimassa kovalla tahdilla suomalaisia merimiehiä noihin. :thumb:
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Wirrankosken Rami

Huonot nimet! Global on brasilialainen yhtiö joka operoi mm. juuri rollareilla. Eikös tämä ollut tiedossa???

Pasi Leino

Kyllähän Lillbackalle ihan mannersuomalaisiakin otetaan, pitää olla vain ruotsinkielen taitoa, sillä stenan jäljiltä aluksessa on kaikki ohjeistus tms. ruotsiksi.

Ziggy

#29
Lainaus käyttäjältä: Pasi Leino - 25.01.2004, 18:02:36
Kyllähän Lillbackalle ihan mannersuomalaisiakin otetaan, pitää olla vain ruotsinkielen taitoa, sillä stenan jäljiltä aluksessa on kaikki ohjeistus tms. ruotsiksi.

Ne kaikki ohjeistukset joudutaan vaihtamaan sen maan kielelle mikä lippu tulee, eli käytännössä on Ruotsinkieli ja sitten joutuvat tekemään vastaavat myös Suomeksi.

Lillbacka hakee suomalaisia töihin, ainakin kaveri oli hakenut töitä sinne.
Kun Kaveri kysyi täkkärin töitä oli kysymys ollut "mikäs toi täkkäri oikein on, ja mitä se tekee?". Heh ;)
Eli ei kovin suurta tietämystä heillä ole alasta.  :)