Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Ruotsissakin suunnitellaan jäänmurtajalaivaston uusimista. Oden on melkein 30 vuotta vanha ja silti laivaston uusin.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Odenin korvaamisen syynä saattaa olla se, että alus ei sovellu erityisen hyvin Itämeren avustustehtäviin ja sille löytyy rahakkaita markkinoita myös tutkimuspuolella.

http://thebarentsobserver.com/arctic/2016/05/swedish-icebreaker-help-canada-map-arctic-shelf
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

http://maritimedanmark.dk/?Id=30505

"Thorbjørn blev som den første solgt til Rederiet Nordane Shipping i Svendborg."

Nelipotkurisille danskeille ei sen sijaan ole ostajia ilmaantunut.

"Fra på mandag er det definitivt slut med isbryderne i Frederikshavn. Isbjørn og Danbjørn har de seneste måneder ligget mellem Kattegat Silo og den store Maersk-borerig på grund af den omfattende ombygning på Flådestationen i Frederikshavn, hvor de ellers stort set har ligget, siden de sidst var ude at bryde is i 1996."

Eli F:havnin kaijapaikka on mennyttä ja Halsiin suuntaavat toistaiseksi:

"Indtil videre bliver det indbyggere og gæster i Hals, som får glæde af udsigten til de historiske statsisbrydere. Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, der står for salget af isbryderne, har lavet en aftale med Aalborg Havn"

Ostajakandidaatteja on kuitenkin olemassa:

"De to isbryderes fremtid er endnu ikke afklaret. De bliver i Hals, indtil købsforløbet er afsluttet. Det kan doog tage et stykke tid endnu. Det positive er, at der er flere interesserede købere."

Jatkossa murto hoidetaan hinaajin Tanskanmaalla.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

Ketä noita nyt ihan oikeasti ostais?  :o Kelpaisko edes mihinkään turisti murtajiksi mallia Sampo tai ex. Njord jos vähä muuntais tiloja sopiviks?  Oisko kysyntää vielä jossain päin turistien kuskaamiseen jääkalikoissa?  :D Vai kuskataanko hiekkarannalle jääkentän sijaan pian?  ::)

Pekka Laakso

Tanskalaisillahan on laivanromuttamoja omalta taholtaan: Grenaassa, jonne RG I:kin päätyi ja tietääkseni Esbjergissäkin on purettu laivoja. Joten ei niitä tarvitsisi edes hiekkarannalle ajaa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Mahtaisikohan Venäjältä löytyä ostaja samaan tapaan kuin muillekin vanhoille Itämeren murtajille. Nuo tanskalaiset laivat lienevät kuitenkin paremmassa kunnossa kuin vaikkapa ex-Karhu, jossa alkaa jo olla aika mielenkiintoinen sekakoneisto:

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#486
Venäjällä on laskettu vesille uusi laivaston jäänmurtaja:

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1465535505446

Pari vuotta takaperin tätä laivaa markkinoitiin ensimmäisenä venäläisillä Azipod-tyyppisillä ruoripotkureilla varustettuna jäänmurtajana, mutta kuinkas sitten kävikään?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 14.06.2016, 23:06:26
... mutta kuinkas sitten kävikään?
Niin kuinkas sitten kävikään? Artikkelissa ei lue mitään potkurilaitteistoista, ja ainakin tällainen perusharrastaja joutuu häpeäkseen myöntämään, ettei tunnista ruoripotkureiden valmistajaa pelkän kuvan perusteella.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 21.06.2016, 20:48:37
Niin kuinkas sitten kävikään? Artikkelissa ei lue mitään potkurilaitteistoista, ja ainakin tällainen perusharrastaja joutuu häpeäkseen myöntämään, ettei tunnista ruoripotkureiden valmistajaa pelkän kuvan perusteella.

Venäjän mediassa on puhuttu Steerpropin laitteista:

https://lenta.ru/news/2016/06/10/muromets/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Arctia valottaa hieman jäänmurtajiensa kesäkuulumisista:

http://arctia.fi/2016/08/09/mita-jaanmurtajat-tekevat-kesalla/

Suurin uutisarvo lienee Voiman elinkaaren pidennykseen liittyvässä osiossa...

Laitoin tähän ketjuun, kun koskee perinteisiä murtajiakin kuin myös sjm Ahtoa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Jäänmurron menneisyys kohtaa tulevaisuuden: Tarmo palaa Helsinkiin telakoitavaksi syyskuussa. Näinköhän olisi mahdollisuus saada samaan kuvaan uusin ja vanhin jäänmurtajalaivaston edustaja jos Polaris sattuisi olemaan ulkona samoihin aikoihin...

http://www.kymensanomat.fi/Online/2016/08/23/Tarmo%20l%C3%A4htee%20telakalle%20syyskuussa%20ja%20palaa%20toukokuussa/2016321185885/4
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Maailman ensimmäinen nelipodinen murtaja on saanut lyhyen ja ytimekkään nimen: Ob

http://en.portnews.ru/news/226960/

Tuollainen sopisi pienin muutoksin rämpimään myös Suomenlahden itäosissa sen jälkeen kun Voimasta aika jättää...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lankulla oli mielenkiintoista tietoa Sjöfartsverketin muutamien vuosien takaisista suunnitelmista koskien Atle-luokkaa (siis mitä oli suunnitteilla, ja mitä aluksilla muokattiin):

http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=34664.msg323554#msg323554

Poimintoja:

"Dock blev det en intensiv miljödebatt vid valet 2010 och riksdagen beslutade att inga Svenska stadsfartyg skulle hyras ut och delta i denna utvinning. Dock fortsatte Sjöfartsverket att utrusta och göra stora ombyggnationer av främst Atle och Frej med avsikt att kunna hyra ut dessa till oljebolag. T.ex. så byttes de befintliga och bra fungerande bogservinscharna ut, på samtliga Atle klassen fartyg, till en variant som kunde ta ca 10 ggr så lång vajer. Avsikten var att kunna slinga och bogsera bort isberg som hotade att driva på plattformar. Installationen gjordes i Landskrona 2012! Sjöfartsverket trotsade alltså regeringen och fortsatte med stora investeringar, under täckmantel att det var livstids förläning, för att kunna ta jobb i Arktis, lång efter 2010."

Frejn toissakesäinen kesäkeikka ei mennytkään tuon mukaan ihan putkeen: Ihmettelinkin täällä mitä se palloili Stavangerissa paluumatkallaan...

"2015 då även Frej också var med. Frej kördes forcerat ner från Luleå till Landskrona för att utrustas i en månad så att hon kunde klassas in för den resan. Sedan kördes Frej i ännu mer forcerat och i sicksack, för att undvika kuling väder, upp till Svalbard. Där fick hon ligga en vecka och väntande på Oden som kom från en expedition väst Grönland. Forskarna anslöt även då till båda fartygen på Svalbard. Denna resa kan knappast gett något större klirr i kassan och Frej fick gå in till Stavanger och reparera en tank på hemvägen. Nu i sommar har också stora delar av signal masten bytts ut. "

On sitä siis Jannen tapaan sanottuna "osattu" Ruotsissakin...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#494
Viipurin tekalalla lasketaan tänään vesille ensimmäinen "super-Polaris":

http://en.portnews.ru/news/230171/

Vyborg Shipyard is building two icebreaking support ships based on Aker ARC 130 A design. The ships are to be deployed at the Arctic terminal operated by LLC Gazprom Neft Novy Port and located in the Gulf of Ob (Yamal peninsula).

edit: jokunen kuva laivasta:

https://ivbg.ru/7804968-na-vsz-otpravili-v-bolshoe-plavane-aleksandra-sannikova.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!