Viking Grace

Aloittaja Timo Selkälä, 12.06.2009, 09:40:03

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Turun Sanomissa oli eilen juttu, jonka mukaan tilaus vahvistetaan lähiaikoina.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ville Järvinen


tatu

Olen syksyn mittaan seurannut tuota Vikingin LNG laivan ympärillä käytävää keskustelua, ja meinasin heittää oman kommenttini tähän keskusteluun.
Ensinnäkin laiva tulee Turku-Tukholma linjalle, joissa kummassakaan päässä ei ole maakaasua, lähimainkaan, näin ollen LNG on laivakuljetusten varassa. Ruotsissa maakaasua on Malmö-Göteborg linjalla, sielläkin LNG on laivakuljetusten varassa.
Tässä tullaan väistämättä siihen tosiasiaan, että LNG:tä ei voi kilpailuttaa, kuten raskasöljyä tai marindieseliä, koska Suomessa on vain yksi maakaasunmyyjä GASUM Oy, eikä Ruotsin puollellakaan taida olla muita kuin AGA. Mutta toimiihan tuo Wärtsilän moottori sitten marindieselilläkin, ei nyt ole aivan LNG:stä  täysin riippuvainen laiva.
Olen viimeaikoina bunkraillut EU alueella useassakin paikassa ja kyllä se hinta $/mt on ratkaissut bunkrauspaikan, mutta nähtävästi Viikkarilla on näköpiirissä tuntuvia helpotuksia veroluonteisissa maksuissa molemmissa päissä reittiä, jotta tuo LNG:llä seilaaminen olisi taloudellisesti kannattavaa.
Tuli vaan tuollaisia mieleen entisenä maakaasumiehenä.

Timo Toivonen

#498
Lainaus käyttäjältä: Taisto Holla - 16.12.2010, 15:45:57
Olen syksyn mittaan seurannut tuota Vikingin LNG laivan ympärillä käytävää keskustelua, ja meinasin heittää oman kommenttini tähän keskusteluun.
Ensinnäkin laiva tulee Turku-Tukholma linjalle, joissa kummassakaan päässä ei ole maakaasua, lähimainkaan, näin ollen LNG on laivakuljetusten varassa. Ruotsissa maakaasua on Malmö-Göteborg linjalla, sielläkin LNG on laivakuljetusten varassa.
Tässä tullaan väistämättä siihen tosiasiaan, että LNG:tä ei voi kilpailuttaa, kuten raskasöljyä tai marindieseliä, koska Suomessa on vain yksi maakaasunmyyjä GASUM Oy, eikä Ruotsin puollellakaan taida olla muita kuin AGA. Mutta toimiihan tuo Wärtsilän moottori sitten marindieselilläkin, ei nyt ole aivan LNG:stä  täysin riippuvainen laiva.

Niinpä, en usko minäkään, että kaasu olisi täysin ylivoimainen vaihtoehto noin rajallisesti kilpailuilla markkinoilla. Monopolisessa tai maksimissaankin oligopolisessa kilpailutilanteessa tuppaa hinnat nousemaan. Pitkillä maakaasun hankintasopimuksilla tai verohelpotuksilla saattaa tilanne olla tietenkin ihan toinen, mutta varmaa on kaiketi vain se, että kallista on sekin. Seurannee öljyn hintaa ollen tulevaisuudessa vain hieman halvempaa. Jos polttoaineiden hintojen erotuksella makselee kaasulaivan korkeammat investointikustannukset, niin asia tietty ok, mutta voi olla vähän nihkeätä.

Vähän aihetta liippaavana yksityistalouden esimerkkinä - itsellä lämmitysmuotona maakaasu ja hinnankorotus vuoden 2011 alusta kerralla "maltilliset" 30%. Tätä ei selitä kuin osin maakaasun energiaverojen korotukset. Siinäpä kilpailuttaa kun tarjoajia on tasan yksi... Gasumhan tämänkin kaasun toimittaa. Gasumin omistajina on Fortum, Suomen valtio, venäläinen Gazprom, EON Ruhrgas - näille Liliuksille annettu monopoli energian toimittamisessa voi olla pitemmän päälle hieman lompakon päälle käyvää ;D . Tosin Gasum ei taida olla tällä kertaa kyseisen keissin ahnein osapuoli, vaan suurelta osin paikallinen lämpöyhtiö.
"Tere tulemast Titanicule!"

tatu

Gasum tulee kuitenkin tässä gasessa tietämään hinnan, kun on maakaasun maahatuoja ja tukkumyyjä Suomessa.

Hannu Ukkonen

Viking Line on myöskin neuvotellut norjalaisten kanssa kaasutoimituksista.

tatu

Nynäshamniin Tukholman eteläpuolelle on parasta aikaa valmistumassa Ruotsin ensimmäinen LNG terminaali, johon tuodaan 250 000 tonnia LNG:tä vuodessa, luultavasti Norjasta.
Tuon kaasun kuten tuolla aiemmin kerroin markkinoi AGA eteenpäin Ruotsissa.
Ei varmaan kannata Norjasta ajaa maakaasua nestemäisenä Ruotsiin tai Suomeen pelkästään jonkun laivan tarpeita ajatellen, vaan kyllä jonkinmoinen suurempi terminaali täytyy olla, kun sitä voi käyttää muuhunkin energiantuotantoon kuin laivan polttoaineeksi.

Tuossa vielä linkki uutiseen http://www.shippingindustry.com.au/news/first-lng-terminal-to-be-built-in-sweden

Kenny Leong


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 16.12.2010, 22:24:03
Kylpylää, pianoa, isompaa ikkunaa... Kuulostaa hyvältä :beer:

Syvästi samaa mieltä. Ainakin tämän perusteella Backmanin ajatukset siitä mitä laivalla pitäisi olla sopivat hyvin yhteen omien toiveitteni kanssa. Jos ja kun laivatilaus toteutuu, niin taitaa Turusta tulla vakituinen vierailukohde meikäläiselle. :thumb:

Karo Suopuro

Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 16.12.2010, 22:24:03
Kylpylää, pianoa, isompaa ikkunaa... Kuulostaa hyvältä :beer:


http://www.cruisebusiness.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1541:spa-piano-bars-and-exquisite-top-deck-dining-on-cards-for-new-viking-line-ship&catid=48:top-headlines-category&Itemid=116


I also see the need to provide new, high quality special services such as spas, children's playrooms and childcare, piano bars and exquisite dining on the top deck  :thumb:

with wider and larger windows in restaurants and rest areas  :thumb:

Hienoa tiedossa...  :D

Teemu Knuutila

Viking Line saa 28 miljoonan euron tuen risteilijälleen

Turun Sanomat 21.12 2010 11:30:37

Viking Line on saamassa 28 miljoonaa euroa ympäristötukea valtion avustuksena uudelle matkustaja-alukselleen. Hallituksen raha-asiainvaliokunta puolsi liikenne- ja viestintäministeriön päätöstä.

Viking Line kertoi lokakuussa tilaavansa STX Finlandilta uuden sukupolven risteilylautan. Sopimukseen sisältyy myös optio sisaraluksesta. Yhden laivan hinta on noin 240 miljoonaa euroa. Alus rakennetaan Turun telakalla, ja se on määrä toimittaa vuoden 2013 alussa.

Sopimukseen sisältyy myös optio sisaraluksesta.

Viking Linen uuden aluksen on tarkoitus kulkea nesteytetyllä maakaasulla, mikä mahdollistaa päästöjen minimoimisen. Turussa on rakennettu 1990-luvulla LNG-aluksia, mutta ne olivat maakaasun kuljetukseen tarkoitettuja aluksia, eli kyseessä oli täysin eri alustyyppi. STX rakentaa tämän tyyppisiä kuljetusaluksia myös Koreassa.

Ympäristötukipäätös on ehdollinen, kunnes Euroopan unionin komissio on hyväksynyt tukiohjelman sekä Viking Linen hakemuksen.

Jaakko Keränen

Perin outoa jos tämä ei lisäisi kiinnostusta alushankintaan myös Espoossa. Periaatepäätös alusten hankkimattomuudesta ja velkojen nopeasta lyhentämisestä on tehty, mutta jos valtio maksaa 15% uudisrakennuksesta, luulisi mielenkiinnon heräävän?

Ari Leskinen

LainaaViking Linen uuden aluksen on tarkoitus kulkea nesteytetyllä maakaasulla, mikä mahdollistaa päästöjen minimoimisen. Turussa on rakennettu 1990-luvulla LNG-aluksia, mutta ne olivat maakaasun kuljetukseen tarkoitettuja aluksia, eli kyseessä oli täysin eri alustyyppi.
Pallolaivat "söivät kuormasta" eli käyttövoimana oli ja on kaasu.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Keränen - 21.12.2010, 13:49:32
Perin outoa jos tämä ei lisäisi kiinnostusta alushankintaan myös Espoossa. Periaatepäätös alusten hankkimattomuudesta ja velkojen nopeasta lyhentämisestä on tehty, mutta jos valtio maksaa 15% uudisrakennuksesta, luulisi mielenkiinnon heräävän?

Investointikielto ja varojen käyttäminen jättimäisen velkataakan pienentämiseen ei ole varsinaisesti yrityksen oma päätös vaan seurausta siitä, että velkojat ottivat yrityksen vuosi sitten hallintaansa. Koska Tallink ei ole enää käytännnössä itsenäinen yritys, alusten hankinta tai hankkimatta jättäminen eivät ole sen päätettävissä.

Eli olivat tuet mitä hyvänsä, mielenkiintoa voi olla tai voi olla että ei ole, mutta realismia laivahankinnat eivät ihan lähivuosina ole... Sitä paitsi firman kunto on todella huono edelleen, joten sikälikin realismi uushankinnoilta puuttuu.

Jaakko Keränen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 21.12.2010, 20:32:23
Investointikielto ja varojen käyttäminen jättimäisen velkataakan pienentämiseen ei ole varsinaisesti yrityksen oma päätös vaan seurausta siitä, että velkojat ottivat yrityksen vuosi sitten hallintaansa. Koska Tallink ei ole enää käytännnössä itsenäinen yritys, alusten hankinta tai hankkimatta jättäminen eivät ole sen päätettävissä.

Eli olivat tuet mitä hyvänsä, mielenkiintoa voi olla tai voi olla että ei ole, mutta realismia laivahankinnat eivät ihan lähivuosina ole... Sitä paitsi firman kunto on todella huono edelleen, joten sikälikin realismi uushankinnoilta puuttuu.



Liiketoiminnan tehostuminen ja matkustajamäärien selkeä kasvu ei varmasti heikennä rahoittajien uskoa toimintaan :) Firmahan lyhentää lainojaan 100meur/A joten en usko että homma jäisi rahoituksesta kiinni.
Pakko kai se on tallinnassakin tunnustaa ettei nuo 5 romantikaa nyt ihan tätä päivää ole :D
...ja kiihkouskovaiset sivutopikkaajat rauhoittukoot, kyllä tässä vieläkin puhutaan vikingin tilauksesta ja stx:n tuista.