Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Harvemmalla risteilijällä on autoa mukanaan. TLL-STO-reitillä tuo on suorastaan hälyttävä lasku, sillä ilmeisesti edes reppufirmojen keikkalaiset eivät enää entisessä mittakaavassa kulje Tallinkilla autoineen.
Suomen ja Ruotsin väliset asiakasmassat on ihan järkevää ilmoittaa yhdessä tilastossa, sillä aluskohtaiset volyymierot ovat ilmeisen suuria.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 13.04.2014, 21:21:52
Harvemmalla risteilijällä on autoa mukanaan. TLL-STO-reitillä tuo on suorastaan hälyttävä lasku, sillä ilmeisesti edes reppufirmojen keikkalaiset eivät enää entisessä mittakaavassa kulje Tallinkilla autoineen.


Ottaen huomioon että ajettuja vuoroja oli melkein yhtä monta prosenttia vähemmän kuin henkilöautojen lasku - ja rahti sekä matkustajamäärä silti nousi, en tuosta yhdestä pudotuksesta vielä pelästyisi. Vicky käväisi telakalla.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Heli Myllymäki

Reissaamme perheen kanssa suhteellisen usein Turun ja Tukholman välillä, ja olen varsinkin viime aikoina tehnyt sellaisen havainnon, että Kaukomailta (Kiina, Japani,...) tulevien turistien määrä on ollut selvähkössäkin laskussa.
Myöskin Venäläisturistien määrä on myös näinä hiljaisimpina kuukausina vähentynyt....

Nämä ovat siis minun tekemiä havaintoja. 

Lassi Liikanen

Yksi asia matkustajamääriin liittyen mihin kiinnitin huomiota lukiessani Tallinkin uusinta company presentationia oli Turku-Tukholma -reitin markkinaosuudet. Tallink ilmoittaa Silja Linen markkinaosuudeksi hienoiset 51% eli periaatteessa markkinajohtajuus, vaikkakin selvästi huonompi kuin vuoden 2012 markkinaosuus, joka oli 58% eli selkeä johto Viking Lineen nähden. Jos en kuitenkaan muista väärin, niin eikö Viking Gracen liikenteen alun jälkeen julistettu Vikingin ottaneen markkinajohtajuuden Turun ja Tukholman välisessä liikenteessä? Jos näin oli niin ilmeisesti ero on sitten tasoittunut vuoden kuluessa. Huvittavaahan tässä toisaalta on se, että Viking Linen vuoden 2013 vuosikertomuksessa VL:n markkinaosuus Turun ja Tukholman välisellä reitillä vuonna 2013 olisi 57,3% eli selkeä johto Siljaan nähden. Lieneekö tässä taustalla erilaiset tavat mitata markkinaosuutta, tiedä siitä sitten...
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Timo Selkälä

Saamani tiedot kertovat seuraavaa:

Siljalla kulkee enemmistö Turun ja Tukholman välisistä matkustajista.
Vikingillä kulkee enemmistö Ahvenanmaalla kävijöistä.

Yhteenlaskettu matkustajamäärä siten Vikingillä isompi.
Joten, kyllä, riippuu laskentatavasta.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Matti Holmström

Piti tehdä itselle nopeasti sellainen pieni tilasto matkustajien autoista, miten ne kulkee suomen ja ruotsin välillä, koska tuo trendi on ollut laskevaa pidempään ja nimenomaan maaliskuu kiinnostaa koska mukana aktiiviset talvilomat monilla päällä esim meidän valtakunnasta moni matkaa ruotsiin, siellä esim. Åre... kohteita on vaikka ja mitä ja sama toisin päin, ruotsalaiset tänne meille kyläilemään ja matkailemaan, mutta... Ollaan menossa kohti kevättä mutta jotain alla olevat luvut kertovat nykyisestä taloudellis tilanteesta jos otetaan lähtötilanteeksi 2007 vs 2014

privaattiautot FI-SE (tilastossa nimellä Passenger vehicles)

Maaliskuu 2007, autoja 9012
Maaliskuu 2008, autoja 9528, muutos +5,7
Maaliskuu 2009, autoja 8297, muutos -12,9%
Maaliskuu 2010, autoja 8666, muutos  +4,4%
Maaliskuu 2011, autoja 8025, muutos  -7,4%
Maaliskuu 2012, autoja 7462, muutos  -7,01%
Maaliskuu 2013, autoja 9212, muutos  -24,28%
Maaliskuu 2014, autoja 7400, muutos  -19,67%

Jos halutaan tietää missä tilanteessa oikeasti mennään, tässä pitäisi olla mukana Viikkarin luvut samalta seurantajaksolta. Ja reitit splitattuna HEL-STO sekä TKU-STO
Mitä tämä kertoo, niin 17,8% tultu alas muutamassa vuodessa. (maaliskuut)


Marko Manninen

Onko kenelläkään suurempia faktoja Finnlinesin henkilöauto määristä? Kyseinen yhtiö on ollut vasta muutaman vuoden kilpailemassa tarvematkustajista.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jussi Littunen

Huhtikuu oli matkustajamäärien suhteen positiivinen kuukausi - pitkästä aikaa. Telakointien vaikutukset näkyivät puolin ja toisin, sillä Suomi-Viro-reitin hienoinen pudotus selittynee Starin poissaololla ja Suomi-Ruotsi-linjan lähes 22% kasvu Serenaden telakoinnilla. Rahtipuolella luvut olivat negatiivisia.

Tarkemmat luvut: https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=607829&messageId=752981

Lassi Liikanen

Alkaahan sieltä sitä plussaakin Suomi-Ruotsi -reitille tulemaan! Harmi ettei Tallink Silja erottele TKU-STO ja HEL-STO reitin matkustajamääriä erikseen. Pohdin vain mahdollisuutta olisiko 21,7% kasvussa myös Baltic Princessille (tai yleisesti Turun-linjalle) mitattu hienoista parannusta, yli 40 000 matkustajaa enemmän Serenadella kuulostaa nimittäin aika kovalta lukemalta, joskin ei varmasti mahdoton.

Muutenkin kaikilla reiteillä matkustajamäärät menneet ehdottomasti oikeaan suuntaan. Täälläkin "tuhoon tuomittu" Latvian reitti saanut lähes 20 prosentin parannuksen huolimatta siitä, että Isabelle on ollut kahdeksan päivää telakalla eikä tilalla ollut mitään alusta. Ei sillä että noilla luvuilla vielä kuivin jaloin selvittäisiin, mutta kyllä tuossa linjassa varmasti potentiaalia on. Uskallan sanoa sen ääneen, en usko Tallinkin bisnesjannujen olevan niin tyhmiä, että pitäisivät tuota reittiä oikeasti vuositolkulla pystyssä jos eivät usko siihen, että siinä on vielä potentiaalia kasvaa ja että se toisi lisää euroja Tallinkin vuositulokseen.

Suomi-Viro -reitin osalta lukuja vääristää selvästi Starin poissaolo. Sen sijaan Suomi-Ruotsi -reitillä tämä on taas toistaiseksi viimeinen "statistisesti turvallinen" kuukausi ennen syksyä. Toukokuussa on Galaxyn ja Baltic Princessin telakointi ja sitten lähtee kesäsesonki käyntiin ja matkustajaluvut ovat joka tapauksessa korkeita. Kesäkuukausien jälkeen Silja Symphony taas polkaistaan telakalle syyskuussa. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä nyt saako Suomen ja Ruotsin välinen reitti kesälläkin vipuvoimaa Serenaden uudistuksesta.

Tietysti yhdestä kuukaudesta on vaikeaa tehdä mitään suuria johtopäätöksiä, mutta näiden lukujen perusteella suunta on hyvä.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Juhani Reku

#924
Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 07.05.2014, 12:34:50
Huhtikuu oli matkustajamäärien suhteen positiivinen kuukausi - pitkästä aikaa. Telakointien vaikutukset näkyivät puolin ja toisin, sillä Suomi-Viro-reitin hienoinen pudotus selittynee Starin poissaololla ja Suomi-Ruotsi-linjan lähes 22% kasvu Serenaden telakoinnilla.

Merkittävä vaikutus on tietenkin myös pääsiäisen vapailla. Viime vuonna pääsiäinen oli maaliskuun puolella, joten pääsiäisen tuoma matkustajalisäys osui myös maaliskuulle.

LISÄYS: Katsoin mielenkiinnosta vuoden 2012 huhtikuun tilaston, koska tuolloin pääsiäinen osui tämän vuoden tavoin huhtikuuhun. Suomi-Ruotsi-matkustajamäärät olivat tuolloin 255 938, eli pääsiäisellä tuntuisi olevan vahvasti vaikutusta matkustajamääriin. Onhan kevät muutenkin aika hiljaista kautta laivoilla. Viime vuoden maaliskuussa puolestaan matkustajamäärät olivat 229 893.


Janne Koskinen

#926
http://www.globenewswire.com/news-release/2014/07/03/648524/0/en/Statistics-for-June-2014-and-the-second-quarter-of-the-2014-financial-year.html

Kokonaisuutena kasvua, mutta VL:n lisävuorot taisivat taittaa Helsinki-Tallinna linjan kasvun.

En jaksa nyt kaivaa Finnlines NLI-KAP lukuja tai VL:n lukuja kokonaisuutena, mutta tuntuu että henkilöautojen määrä Turun/NLIn linjoilla tippuu vuosi vuodelta? Olisiko kyse siitä etteivät esim. ruotsinsuomalaiset matkusta enää Suomeen ainakaan omilla autoilla? Rahtihan noudattaa talouden trendejä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jani Pousi

Vai olisikohan Uumaja - Vaasa linjalla osuutta asiaan?  ???

Timo Toivonen

Heinäkuun vertailuluvuissa mentiin muutama prosentti alaspäin, rahtia lukuunottamatta. Kuumimman sesongin takia varmasti kalliita prosentteja...

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=619274&messageId=767960

"Tere tulemast Titanicule!"

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 05.08.2014, 11:35:15
Heinäkuun vertailuluvuissa mentiin muutama prosentti alaspäin, rahtia lukuunottamatta. Kuumimman sesongin takia varmasti kalliita prosentteja...

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=619274&messageId=767960

Viikkarin lisälähtö imi matkustajia pois Tallinkilta? Ja eihän Eckerölläkään tainnut vielä viime kesänä olla kahta lähtöä päivässä vai muistanko väärin?