Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 20.04.2018, 14:49:16  »
Frej:llä tänään erityinen avustus. Avustamassa Holmön lauttoja noin 20km Uumajasta pohjoiseen.  :thumb:
22
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 20.04.2018, 14:25:26  »
Finnlinkin aikataulujen mukaan Finnclipper lopettaa 7.5. aamulla Naantaliin ja Finnswan aloittaa 8.5. aamulla Naantalista.
23
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 20.04.2018, 14:09:29  »
Tätä ei ilmeisestikään ollut täällä vielä mainittu eli Finnclipper todellakin väistyy Finnswanin tieltä ja bareboat-rahdataan Balearialle todennäköisesti Barcelona-Palma de Mallorca välille. Finnclipperin lippu tullaan myös vaihtamaan.

https://www.sjofartstidningen.se/finnclipper-till-medelhavet/
24
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Kortelainen 20.04.2018, 01:32:09  »
Eihän tuuli (tai ajoviima) sitä roottoria pyöritä, vaan koneet! Pyörittäminen kuluttaa polttoainetta. Tuuli pitää tulla jommalta kummalta sivulta (ei tietenkään välttämättä kohtisuoraan sivulta), jotta työntövoimaa oikeaan suuntaan syntyy. Jos työntövoimaa oikeaan suuntaan ei muodostu (tyyni, vastatuuli, heikko myötätuli), tötterö aiheuttaa vain ilmanvastuksen lisääntymistä. Ei se välttämättä niin auvoista ole:

https://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/cyl.html

Höh! Sanoinko, että tuuli pyörittää roottoria? Juurihan linkkasin kuvan, jossa rakenne ja periaate selitetään.  ;D
Eli väännetään nyt rautalangasta - se on säädetty Gracessa niin, että jo suhteellisen pienen ilmanvastuksen tullessa oikeasta suunnasta se otetaan käyttöön. Tässä toinen video päivältä, jossa tuuli on joitakin metrejä sekunnissa, mutta headingin muuttuessa väylällä Lemlandin ohituksen jälkeen, se laitetaan aikamoiseen kierrosnopeuteen. Borella tuo on säästänyt sen 6% polttoainetta. Ja sähkömoottori nyt tuskin syö ihan sellaista määrää energiaa kuin vastaavaan nopeuteen tarvittava määrä LNG:tä, siinä kai se lyhykäisyydessään koko homman idea.

https://flic.kr/p/25fofKG
25
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 19.04.2018, 23:22:57  »
Eihän tuuli (tai ajoviima) sitä roottoria pyöritä, vaan koneet! Pyörittäminen kuluttaa polttoainetta. Tuuli pitää tulla jommalta kummalta sivulta (ei tietenkään välttämättä kohtisuoraan sivulta), jotta työntövoimaa oikeaan suuntaan syntyy. Jos työntövoimaa oikeaan suuntaan ei muodostu (tyyni, vastatuuli, heikko myötätuli), tötterö aiheuttaa vain ilmanvastuksen lisääntymistä. Ei se välttämättä niin auvoista ole:

Lainaus
HISTORICAL NOTE: In the early 1920's the force from a rotating cylinder was used to power a sailing ship. The idea, proposed by Anton Flettner of Germany, was to replace the mast and cloth sails with a large cylinder rotated by an engine below deck. The idea worked, but the propulsion force generated was less than the motor would have generated if it had been connected to a standard marine propeller!

https://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/cyl.html
26
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Kortelainen 19.04.2018, 22:56:57  »
EDIT: koska kukaan ei ota kirjoituksestani helvettiäkään selvää, sanotaan se nyt vaikka näin: ollessani Gracella, yllätyin siitä, että maalikon silmiin suhteessa nollatuuleen, Norsepoweria käytettiin kovalla kierrosnopeudella, kun tuulen suunta (ajoviima) oli suhteessa ajosuuntaan oikea. Tämä vähensi omalta osalta näitä esitettyjä epäilyjä, että a) tötterö ei ole käyttökelpoinen aluksen reitillä tuulen puutteen takia, päin vastoin reitti on niin sokkeloinen että vallitsevaa tuulioloa kertyy laitteen kannalta hyödyllisellä tavalla yllättävän paljon, päätellen siitä että laite oli enemmän käytössä kuin poissa käytöstä; b) tötterö kuluttaa enemmän kuin tuottaa, perustuu mihin ihmeeseen, kun sekä rahoistaan tarkka Viking että firma itse antavat hyvinkin uskottavia arvioita sen käyttökelpoisuudesta ja c) Viking investoisi senttiäkään teknologiaan, jonka säästöpotentiaali ei olisi toteutuskelpoista, katso kohta b).

Tuollainen selostus löytyi tolpan juurelta.
https://flic.kr/p/GFaoPc
27
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Pete Lehto 19.04.2018, 22:56:45  »
Sokkeloinen Turku - Tukholma reitti tuskin on optimaalinen tuollaiselle 'purjealukselle', avomerellä ja vallitseviin tuuliin kohtisuorassa olevalla Helsinki - Tallinna reitillä hyöty olisi varmaan suurempi.

Toisaalta kun Turun linjalla käännytään koko ajan, on tuuli edes välillä oltava sopiva. Lisäksi kannattaa huomioida muihin linjoihin verrattuna se, että Grace liikkuu yli 21 tuntia joka ikinen päivä. Satamassahan tuosta ei ole mitään hyötyä.
Uuteen laivaan näitä on tarkoitus asentaa kaksi, niin pitäähän sitä testata laivassa joka ajaa just sitä samaa reittiä kuin uudenkin on tarkoitus ajaa. Jos ei toimi ollenkaan, niin ne voi jättää uudesta vielä pois.  :deal:
28
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 19.04.2018, 21:13:45  »
Millähän tuon tötterön mahdollinen hyöty on tarkoitus verifioida? Vaikutus polttoaineenkulutukseen ja päästöihin piti kai olla muutama prosentti; sitä on aika vaikea erottaa muista tekijöistä. (Norsepowerin sivulla mainitaan säästöksi 300 tonnia LNG:tä per vuosi; paljonko se mahtaa olla koko vuoden kulutuksesta?) Onkohan tuossa mahdollista mitata roottorin alukseen aiheuttamia voimia ja tehoja; niitä summaamalla, ja tietenkin huomioimalla myös sylinterin pyörittämiseen tarvittava teho, voisi päätellä jo enemmän. Sokkeloinen Turku - Tukholma reitti tuskin on optimaalinen tuollaiselle 'purjealukselle', avomerellä ja vallitseviin tuuliin kohtisuorassa olevalla Helsinki - Tallinna reitillä hyöty olisi varmaan suurempi.

(Tämä kommentti oli alkuaan toisessa viestiketjussa; sopinee paremmin tähän keskusteluun, joten siirsin sen hieman editoituna tänne.)
29
Muu merenkulku / Vs: Asunnoton alkoi asua Ruotsin-laivalla
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 19.04.2018, 19:19:36  »
Kyllähän näitä tapauksia varmasti on nykyäänkin, mutta koska jokainen reissu pitää ostaa erikseen, ne eivät tilastoidu mihinkään. Omaan tuttavapiiriinikin kuuluu henkilö, joka taannoin pakeni epämääräistä asumismuotoaan XPRS:lle noin 3-4 yöristeilylle viikottain, ja sen aikatauluhan mahdollisti osa-aikaisen työnteonkin.
Finlandialla ja Megastarilla kaikki matkustajat heitetään viimeisen vuoron saavuttua Tallinnassa ulos, mutta Europan reissuja voi periaatteessa ketjuttaa. Tuskin kuitenkaan niin, että voisi aina saada saman hytin, eli ei tarvitsisi tuoda kaikkia tavaroitaan mukana maihin laivan täystyhjennyksen aikana.
Turunlaivoista epäilemättä edullisin majoittautumispaikka olisi Amorella. Siinä tosin olisi ongelmana se, ettei juuri koskaan ehtisi maissa terminaalia kauemmas.

Jutusta ei ilmene, "kruisaileeko" Björn Birkalla vai Cinderellalla. Näihinhän on kumpaiseenkin dumppulähtöjä varsin usein, ja kanta-asiakkaille sitäkin enemmän...
30
Muu merenkulku / Asunnoton alkoi asua Ruotsin-laivalla
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 19.04.2018, 16:34:15  »
Ilta-Sanomat uutisoi tänään 19.4.2018 54-vuotiaasta ruotsalaismiehestä, joka asunnottomuutensa takia aloitti asumisen edestakaisen Tukholma-Maarianhamina-reitin matkustajalaivalla. Matka maksaa noin 100 kruunua eli alle 10 euroa ja siihen sisältyy aamiainen.
Muistelen, että tuo sama asumisidea oivallettiin myös pääkaupunkiseudulla jo kauan sitten, kun Helsinki-Tallinna-reitti oli halvimmillaan. Joku suurista varustamoista muistaakseni puhalsi pelin poikki, mutta miten?
Mistähän löytyisi faktaa tuosta silloisesta laiva-asumisesta? Ainakin pääkaupunkiseudun asumisen hintoihin verrattuna halvin hyttipaikka Tallinnan-laivalla on edelleen halpa.  ::)
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005646376.html
https://www.hemhyra.se/nyheter/vagrade-flytta-till-hagfors-bor-pa-alandsbaten/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1BRvM/ville-inte-flytta-till-hagfors--nu-tvingas-han-bo-pa-alandsbaten
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10