Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Muut alukset / Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 19.12.2017, 23:11:02  »
Instagramiin neljä päivää sitten lisätyn kuvan mukaan myös Finnwave on jo saanut pidennyspalan, mutta luovutukseen lienee vielä jonkin verran aikaa.
92
Peruskorjaukseen liittyy torpedoaseen hankinta Saab Dynamics Ab:lta. Peruskorjauksen yhteisarvo on noin 223 miljoonaa euroa.

Peruskorjauksen tavoitteena on Hamina-luokan alusten elinjakson turvaaminen vuoteen 2035 asti, alusten itsenäisen operointiajan pidentäminen sekä sukellusveneentorjuntakyvyn ja omasuojakyvyn parantaminen. Alusluokka varustetaan vuonna 2018 valittavalla Pintatorjuntaohjus 2020 -järjestelmällä.

Kevyttorpedoasejärjestelmän hankinta on yhteen sovitettu Ruotsin Försvarets Materielverket?n (FMV) vastaavien hankintojen kanssa, joiden toimitukset ajoittuvat vuosille 2023-2025. Vuosille 2019-2023 solmitaan FMV:n kanssa torpedojärjestelmiä koskeva lainasopimus.

http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=9044

93
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 19.12.2017, 17:30:33  »
Ymmärsin Polariksen valmistumisen yhteydessä tiedotetun perusteella että Polaris olisi jatkossa ensimmäinen lähtijä ja viimeinen palaaja edullisten käyttökulujen vuoksi?
Sekoitat varmaankin Ahtoon:

"Ahto avustaa laivaliikennettä tarvittaessa Kemin, Tornion ja Luulajan satamien edustalla. Se on suunniteltu korvaamaan raskaampia murtajia erityisesti alku- ja lopputalvesta."

Ahdolla ollut muutamia avustuksia Tornion väylällä:


"Kauppa-alukset ovat joutuneet turvautumaan satamajäänmurtajan apuun Tornion satamaan johtavalla meriväylällä.

– Satamajäänmurtaja Ahto on käynyt avustamassa aluksia Tornion väylällä muutaman kerran tilanteen niin vaatiessa, esimerkiksi kovan tuulen ja jäiden liikkumisen vuoksi. Tämä on normaalia alkutalvesta, jolloin ison jäänmurtajan ajattaminen muutaman kerran viikossa ei ole taloudellisesti järkevää, kertoo Arctian viestintäpäällikkö Eero Hokkanen.

Outokummun Tornion tehtailta todetaan, että jäänmurto on hoitunut väylällä Ahton toimesta ja tämä on vastannut teräsyhtiön tarpeita."


PolarIs olisi lähdössä vasta tammikuussa:
"Jäänmurtoyhtiö Arctiasta kerrotaan, että näillä näkymin Polaris suuntaa Perämerelle vasta tammikuussa."

https://yle.fi/uutiset/3-9981826

94
Risteilijät / Vs: PONANT rakentaa jäätämurtavan risteilyaluksen
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Mäkelä 19.12.2017, 17:01:06  »
Kiitoksia Kalle asian selventämisestä.
95
Risteilijät / Vs: PONANT rakentaa jäätämurtavan risteilyaluksen
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 19.12.2017, 16:35:07  »
PC2 on siis polaarialueiden jääluokka, kun taas nämä 1A:t ja muut ovat Itämeren alueen luokkia. Ulkomatalan numerossa 1/2017 oli Tuomaksen kirjoittama hyvä artikkeli polaariluokista: https://wwww.issuu.com/ulkomatala/docs/um_2017-1.

Tiivistelmänä polaariluokat ovat "parhaimmasta huonoimpaan" PC1-PC7. PC6 ja PC7 vastaavat jossain määrin 1A Superia ja 1A:ta, eli PC2 on aika paljon kovempi jääluokitus kuin parhaimmillakaan Itämeren autolautoilla. Ja jotain ehkä kertoo sekin, että tähän asti arktisen alueen risteilijät on rakennettu PC6:een.

Suomalaisittain tämä laiva on myös kiinnostava, koska rungon suunnittelusta on vastannut helsinkiläinen Aker Arctic, koneet toimittaa Wärtsilä ja ruoripotkuritkin ovat suomalaista suunnittelua olevat Azipodit (olotettavasti ABB:n Helsingin tehtaalta).
96
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 19.12.2017, 15:14:49  »
Ymmärsin Polariksen valmistumisen yhteydessä tiedotetun perusteella että Polaris olisi jatkossa ensimmäinen lähtijä ja viimeinen palaaja edullisten käyttökulujen vuoksi?
Onkohan niin ettei aluksen luotettavuuteen vielä luoteta? Vielä ratkaisemattomia "lapsentauteja"?
Kuinkahan paljon edullisempi kuin Kontio tai Otso? ::)
97
Risteilijät / Vs: PONANT rakentaa jäätämurtavan risteilyaluksen
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Mäkelä 19.12.2017, 13:24:49  »
Vähän pieneltä näyttää.Voiko joku kertoa mitä tuo jääluokka PC-2 tarkoittaa? Ite olen vaan kuullu näitä kuten 1-B TAI 1A TAI 1-A Super.
98
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 19.12.2017, 05:59:48  »
Ymmärsin Polariksen valmistumisen yhteydessä tiedotetun perusteella että Polaris olisi jatkossa ensimmäinen lähtijä ja viimeinen palaaja edullisten käyttökulujen vuoksi?

Onkohan niin ettei aluksen luotettavuuteen vielä luoteta? Vielä ratkaisemattomia "lapsentauteja"?
99
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 18.12.2017, 19:36:32  »
Kontion AIS päivitetty "Bay of Bothnia". Lähdössä piakkoin?

http://arctia.fi/2017/12/18/kontio-liikkeelle-kauden-ensimmaisena-jaanmurtajana/

Liikennevirasto on tehnyt päätöksen ensimmäisen jäänmurtajan lähettämisestä Perämerelle. Arctian jäänmurtaja Kontio lähti liikkeelle Helsingin Katajanokalta maanantaina 18.12. kello 18.00. Kontio saapuu avustusalueelleen Perämerelle keskiviikkoaamuna. Avustusalue käsittää aluksi Tornion, Kemin, Oulun ja Raahen väylät. Viime vuonna ensimmäinen jäänmurtaja lähti liikenteeseen 8. joulukuuta.
100
Risteilijät / PONANT rakentaa jäätämurtavan risteilyaluksen
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 18.12.2017, 19:27:28  »
Ranskalainen luksusristeilyvarustamo PONANT ilmoitti hetki sitten tilanneensa norjalaiselta VARDilta 140-metrisen jäätämurtavan risteilyaluksen. LNG-käyttöisen aluksen jääluokka on huimaava PC 2.

https://en.ponant.com/ponant-icebreaker/

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]