Jäätalvi 2017-2018

Aloittaja Janne Koskinen, 30.10.2017, 16:43:19

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Ymmärsin Polariksen valmistumisen yhteydessä tiedotetun perusteella että Polaris olisi jatkossa ensimmäinen lähtijä ja viimeinen palaaja edullisten käyttökulujen vuoksi?

Onkohan niin ettei aluksen luotettavuuteen vielä luoteta? Vielä ratkaisemattomia "lapsentauteja"?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 19.12.2017, 05:59:48
Ymmärsin Polariksen valmistumisen yhteydessä tiedotetun perusteella että Polaris olisi jatkossa ensimmäinen lähtijä ja viimeinen palaaja edullisten käyttökulujen vuoksi?
Onkohan niin ettei aluksen luotettavuuteen vielä luoteta? Vielä ratkaisemattomia "lapsentauteja"?
Kuinkahan paljon edullisempi kuin Kontio tai Otso? ::)

Pekka Laakso

#17
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 19.12.2017, 05:59:48
Ymmärsin Polariksen valmistumisen yhteydessä tiedotetun perusteella että Polaris olisi jatkossa ensimmäinen lähtijä ja viimeinen palaaja edullisten käyttökulujen vuoksi?
Sekoitat varmaankin Ahtoon:

"Ahto avustaa laivaliikennettä tarvittaessa Kemin, Tornion ja Luulajan satamien edustalla. Se on suunniteltu korvaamaan raskaampia murtajia erityisesti alku- ja lopputalvesta."

Ahdolla ollut muutamia avustuksia Tornion väylällä:


"Kauppa-alukset ovat joutuneet turvautumaan satamajäänmurtajan apuun Tornion satamaan johtavalla meriväylällä.

– Satamajäänmurtaja Ahto on käynyt avustamassa aluksia Tornion väylällä muutaman kerran tilanteen niin vaatiessa, esimerkiksi kovan tuulen ja jäiden liikkumisen vuoksi. Tämä on normaalia alkutalvesta, jolloin ison jäänmurtajan ajattaminen muutaman kerran viikossa ei ole taloudellisesti järkevää, kertoo Arctian viestintäpäällikkö Eero Hokkanen.

Outokummun Tornion tehtailta todetaan, että jäänmurto on hoitunut väylällä Ahton toimesta ja tämä on vastannut teräsyhtiön tarpeita."


PolarIs olisi lähdössä vasta tammikuussa:
"Jäänmurtoyhtiö Arctiasta kerrotaan, että näillä näkymin Polaris suuntaa Perämerelle vasta tammikuussa."

https://yle.fi/uutiset/3-9981826

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juha Pitkänen

Saimaan kanava suljetaan taas ennätysaikaisin.

Saimaan kanava suljetaan liikenteeltä 1. tammikuuta 2018.

http://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.12.2017, 17:30:33
Sekoitat varmaankin Ahtoon
Mä muistelisin kyllä lukeneeni aikanaan saman kuin Janne, eli Polaris olisi varsinaisista murtajista se ensimmäinen lähtijä koska on taloudellisempi kuin muut.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 22.12.2017, 23:58:34
Mä muistelisin kyllä lukeneeni aikanaan saman kuin Janne, eli Polaris olisi varsinaisista murtajista se ensimmäinen lähtijä koska on taloudellisempi kuin muut.
Näin saattaa todellakin olla mainittu jossain aiheesta kertoneessa uutisessa. Tuo "sekoitat Ahtoon" -kommenttini on kirjoitettu täysin kieli poskessa...  ;D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kalle Id

Ah, sarkasmidetektorini ei ollut kunnossa.

Pekka Laakso

#22
Otson AIS päivitetty "Bay of Bothnia" eli lähdössä piakkoin? #toistanitseäni
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#23
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 08.01.2018, 18:26:47
Otson AIS päivitetty "Bay of Bothnia" eli lähdössä piakkoin? #toistanitseäni

"Jäänmurtajat: Kontio avustaa Perämeren pohjoisosassa. Otso on matkalla Perämerelle."

"Tammikuun 14. päivästä alkaen:
Raahe, Kalajoki, Kokkola, Pietarsaari ja Vaasa, I ja II yli 2000 tonnia."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#24
Otson lähtö toisena pistää epäilemään, että Polariksella on isompiakin ongelmia? Halutaan lähettää vasta sitten kun alueella useampia murtajia, jolloin Polariksen "huoltokatko" ei herätä suurempaa ongelmaa/huomiota? Olisi sittenkin ehkä kannattanut rakentaa murtaja "kypsää tekniikkaa" käyttäen?

Ruoripotkurit on perseestä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 09.01.2018, 12:52:15
Otson lähtö toisena pistää epäilemään, että Polariksella on isompiakin ongelmia? Halutaan lähettää vasta sitten kun alueella useampia murtajia, jolloin Polariksen "huoltokatko" ei herätä suurempaa ongelmaa/huomiota? Olisi sittenkin ehkä kannattanut rakentaa murtaja "kypsää tekniikkaa"?
Ruoripotkurit on perseestä.
Tai sitten LNG terminaali Torniossa ei vielä toimi kunnolla, vaikka sen pitäisi olla valmiina Polariksen bunkraukseen? Ei haluta säiliö-autoilla Porista ruveta poltto-ainetta kuljettamaan, kun noissa riitteissä pärjätään vielä mainiosti Kontiolla ja Otsolla. Edelleen kysyn, paljonko Polaris olisi käyttökustannuksissa halvempi tässä jäätilanteessa?  ::)
Holmsundiin on rajoitukset käytössä, jäätä tosin siellä ei edes ole riitteeksi tällä hetkellä. Vaasan väylällä ränni Vaskiluodosta noin 35minuuttia, tämän jälkeen toistaiseksi vain jäänmuodostusta.  7-8.tammikuuta 2018 Merenkurkussa vallinnut kova tuuli paiskasi (vähäiset) jäät kohti rantoja ulkosaaristossa.
Koskahan THEtIS lähtee Turusta kohti Merenkurkkua? Mikäli nyt se tulee avustamaan Vaasan väylälle? Viime talvena Sjöfartsverket, joka rahtaa THEtIStä lähetti ko. "murtajan"  Vaasan väylälle...

Pekka Laakso

Virallinen tiedote Otson aktivoitumisesta:
http://arctia.fi/2018/01/09/otso-peramerelle-kauden-toisena-jaanmurtajana/

Ymer näkyy jo jääkartalla. Lienee aktivoitumassa lähipäivinä?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Ymer seisoo edelleen laiturissa Luulajassa. Sen sijaan Frej näkyy olevan koeajolla...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Onko Håkansin jäänmurtosopimus nyt pelkästään Thetiksen varassa (vaikka kuuleman mukaan viime vuosi ei mennyt ihan putkeen) vai kokonaan loppunut? Zeus of Finland on tällä hetkellä matkalla Oostendesta Kögeen ja Thor on Lissabonissa. Hermes lienee edelleenkin Suomenlinnan telakalla ikuisuushuollossa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Ari-Jukka Perkiomaki

#29
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.01.2018, 17:27:18
Onko Håkansin jäänmurtosopimus nyt pelkästään Thetiksen varassa (vaikka kuuleman mukaan viime vuosi ei mennyt ihan putkeen)
THEtIS on myös 2018 tai ainakin oli tietääkseni 2017 Sjöfartsverketin rahtauksessa, ja Zeus oli "Arktisen Stasin" rahtauksessa vuoden 2016 kevääseen saakka. Mutta onko korvaava sopimus nyt muulla kalustolla, sitä en tiedä? (Hermes?)  ::)

Seuraavasta vanhasta linkistä löysin vanhaa faktaa koskien Zeusta (oli rahdattu kevääseen 2016 asti), eli rahtausta ei ole jatkettu 2017-2018? Zeusta ei myöskään löydy Baltice:stä eikä kyllä löydy myöskään THEtIS:istäkään saatikka sitten Hermestä ainakaan tällähetkellä. KBV Triton kyllä komeilee listalla. ::)
https://yle.fi/uutiset/3-5444940

Kyllä THEtIS viimetalvena hieman ränniä avasi Norra Gloppetin ja Norrskärin välillä. Kovin näytti meno välillä hitaanpuoleiselta sohjovöissä. En sitten tiedä oli spaakit ojossa vai ei? Ei kyllä taida ihan se optimaalisin paikka sille vehkeelle olla Vaasan väylällä, jos jäätalvi on edes jonkinmoinen.  Eiköhän Sjöfartsverket ole siis "varannut" THEtIS:en jonnekin Tukholman alapuolelle ränniä avaamaan KBV Tritonin tavoin?  Mutta leudon viime talven tullen se pääsi hieman "kokeilemaan" Vaasan väylälle miten kulkee pienissä sohjovöissä, mistä esim. vielä Wasa Express pääsi läpi ilman avustusta.  ::)

Ja jäät muuten lähti taas rytinällä Vaasan ulkosaaristosta. Avovesi Enstenillä ja jäälautat paiskautunut Raippaluodon rannalle. On voinut vähän keritä riitettä muodostumaan taas,nyt luvattu pakkasta ainakin loppuviikkoon asti. 

Edit 1: Oden on siirtynyt valmiuteen nyt (Beredskap 24h)